Bitteliten Startet 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2012 (redigert) To spørsmål her Leter litt etter en påhenger til en RIB på ca 3 meter. RIBen blir type Caribie eller Zodiac Yachtline el. Vil ha meg en 2 takter - gjerne Yamaha (angerer osm en hund på at jeg solgte vår Vmax....). Er det kort eller lang stamme som skal brukes på slike joller? I de litt "mindre siviliserte" delene av verden selger Yamaha fortsatt totaktere som før - i følge deres egne hjemmesider. http://www.yamaha-motor.com.au/products/marine-outboard/2-stroke-portable/all Noen som vet om det er mulig å "privatimportere" en slik motor - og i såfall fra hvor man kan gjøre det? (I Australia ser det ut som om de har hele rangen med flotte 2 taktere http://www.yamaha-motor.com.au/sites/yamaha-motor/files/brochures/2011-yamaha-motor-australia-marine-outboard-brochure.pdf) Redigert 5.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Det lurer jeg også på. Det blir vel veldig dyr frakt på en påhengs? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) På vår Zodiac Yachtline bruker vi totakt Yamaha 9,9 (15) med kort stamme. Dette er en av de siste årsmodellene som ble levert i Norge (mener det er 2007-modell)? Men nå kommer jo snart nye totaktere for fullt, med ny totaktsteknologi som vil banke de "gamle" firetakterne og mulig også forrige generasjon totaktere. Disse skal være mer miljøvennlige enn dagens 4-taktere, sprekere, raskere, lettere, mer turtallsvillige, osv,osv, så jeg venter spent på mitt neste påhengskjøp som blir å skifte en Optimax på hytta. Så hvorfor importere noe gammelt når det er lys i tunnelen, Bitteliten? Redigert 5.Mars.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) Er det kort eller lang stamme som skal brukes på slike joller? Leverandøren må vel kunne svare på dette, men hvis du har jollene tilgjengelig, mål avstand fra topp akterspeil til bunnen Ca 15" = kort stamme Ca 20" = lang stamme Mye lettere å huske tommemålene på akkurat dette. Det er utslippstillatelsen det strander på når det gjelder de gamle motorene. Så vidt meg bekjent får man ikke lov til å ta dem inn i EU/EØS-området. Regner derfor med at en slik motor vil bli stoppet i tollen. Kan du ikke like godt kjøpe en pent brukt motor hvis du er ute etter denne typen? Redigert 5.Mars.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) Så hvorfor importere noe gammelt når det er lys i tunnelen, Bitteliten? som jollemotor så ville iallefall jeg hatt en motor uten unødig komplisert teknikk - altså en god gammeldags Yamaha 2-takter. Redigert 5.Mars.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tilde Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Slik jeg har forstått det på motorpushern min, så er det nå forbudt å selge (og importere?) påhengs med mekanisk forgasser fra en eller annen dato som allerede er passert. Innsprøytning vil derfor overta på nye modeller av mindre totakterne som etterhvert vil komme. Jeg regner med at dette blir lette og robuste systemer som vil tåle en trøkk, så jeg synes utviklingen er spennende. At en "vintage" totakt Yamaha 9,9 er best i klassen enn så lenge, er vi overhodet ikke uenige om Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) De små 4 takterne er i hvertfall laangt bak de gamle totakterne. Lurer på om yamaha selger 2 taktere i Russland. Må sjekke det. Yes - det gjør de. http://www.yamaha-motor.ru/ru/products/marine-engines/two-stroke/30-2.aspx lurer på om det går an å ta en privatkjøpt inn den veien. Redigert 5.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 http://www.finn.no/finn/boat/motor/viewimage?finnkode=33503027&reference=2012/3/vertical-4/01/7/335/030/27_994405671.jpg Kostbart, men tydelig at det er etterspørsel. Ettersom prisen er like høy som en ny 9,9 4-takt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Tilde Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Lurer på om yamaha selger 2 taktere i Russland. Må sjekke det. Yes - det gjør de. http://www.yamaha-motor.ru/ru/products/marine-engines/two-stroke/30-2.aspx Håper årgangene på motorene er nyere enn hva illustrasjonsbildet viser, Bitteliten Dessuten er vel 78000 RUB ca 15.000 Nok, så spesielt billig blir ikke dette prosjektet dersom du ikke klarer å skrelle av noen titalls prosenter på eksport ut av Russland? Så kommer, frakt, norske avgifter og mva som inkluderer fraktprisen? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Disse nye lette Suzuki 4-takt kan virke interessante. 44kg vekt på 15 og 20Hk v kort stamme. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Det blir vel veldig dyr frakt på en påhengs? Hvis du kjenner noen som skal reise til f.eks. østen er det jo mulig å få en 15hk 2takt i en koffert, kjenner selv noen som tok med seg en slik på den måten. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.