Jump to content

Dieseltilførsel til Dieselvarmer


Harald-

Recommended Posts

Jeg skal montere en Ebersphreser DL1.

Jeg har en vannutskiller som går i fra brennstofftankene og inn på motor.

Kan jeg koble meg inn etter denne vannutskilleren med min dieselvarmer uten fare for at det kommer luft i diesellina inn på motor?

Et annet alternativ har jo vert å koble meg inn direkte på tanken, men da må jeg bore nye hull, og det vil gi meg en masse arbeid.

 

Så det enkleste er derfor å koble meg inn etter vannutskiller, men vil vere sikker på at det ikke kommer luft i systemet.

 

Noen som har noe input å komme med?

Link to post
Share on other sites

Den beste måten er å nytte en egen separat tank som monteres slik at der bli fall mot doseringspumpa.

Tanken kan fylles manuelt eller automatisk ved at dieselreturen fra motoren kobles innpå. Et overløp i varmertanken vil hindre overfylling.Denne løsningen svikter aldri, men krever noe arbeidsinnsats.

Link to post
Share on other sites

På min båt henter varmeren diesel fra hovedtanken. Denne installasjonen er inspisert av importør, og de sa at installasjonen var som hentet fra boken. Det sitter et lite filter på dieselslangen. Vann representerer ikke det samme problemene for varmer som for motor.

Link to post
Share on other sites

Kanskje vil det enkleste være å passe på når du allikvel tømmer tanken og gjør den ren før sesongen (hm.hm.  - det er noe som alle burde gjøre).

 

For når tanken er tom kan du jo koble fra utløpsrøret og sette inn en "T", slik at du får ett løp til motoren som før, og et nytt løp ut fra T'en som går til varmeren.

 

(Om du har en egen stengeventil på tanken, og om du i så fall vil ta utløpet før eller etter denne, det må du vurdere ut fra forholdene ombord).

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg skal montere en Ebersphreser DL1.

Jeg har en vannutskiller som går i fra brennstofftankene og inn på motor.

Kan jeg koble meg inn etter denne vannutskilleren med min dieselvarmer uten fare for at det kommer luft i diesellina inn på motor?

Jeg har koblet mitt Wallas apparat slik som du antyder og det har vist seg å gå helt fint. Vann utskilleren i min båt har riktignok to uttak så det var ikke nødvendig med T-ledd.

 

:diving

Link to post
Share on other sites

Separat tilkobling er tingen. Enten fra egen tank eller fra drivstofftanken. Fra drivstofftanken er det letteste. Den står jo der allerede og trenger ingen ytterligere plass og du trenger ikke huske på å fylle opp drivstoff for varmeren separat.

 

Vanligvis monteres tilførselen direkte på hovedtanken til motoren med et litt kortere stigerør enn for motordrivstoff. Mellom overgang fra stigerør og pulspumpe sitter det gjerne et filterelement. Som nevnt lenger oppe er vann heller ikke et problem på samme måte som for motoren.

 

Egen tank kan være kjekt hvis man ønsker å kjøre varmeren på ufarget diesel, på en blanding av diesel og lampeolje eller på ren lampeolje. Farget diesel griser og soter til etter hvert. Lampeolje brenner det rent igjen på et lite minutt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

men vil vere sikker på at det ikke kommer luft i systemet.

Nå tåler jo de fleste diesel motorer litt luft i systemet, men jeg ville ikke tatt sjansen på å hente diesel fra sugesiden på motoren, får du en lekkasje i ventilene på brennstoffpumpen i varmeapparatet kan det bli problemer.

 

Enig med Poseidon at det beste er å sette et T-stykke direkte på uttaket fra tanken

(Forutsetter at det ikke er stige-rør) og med et separat filter. Et billig plast engangsfilter er kanskje nok hvis tankene er noenlunde rene.

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus angående lampeolje, vil det si at om byssa mi er nedsotet , så kan jeg brenne denne rein igjenn ved å brenne lampeolje en times tid ??

:smiley:

Bare hvis du har lyst til å bygge opp byssa di fra bunnen igjen.  For å svi av driten midt inni brennkammeret på en dieselvarmer, kan det anbefales på det varmeste.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

I FLIII er det separat tank for dieselvarmer.  Tanken er imidlertid tilkoblet returslangen fra motoren, slik at tanken etterfylles fra hovedtanken når motoren går.  På denne måten er tanken alltid full etter at du har kjørt en stund.  Når tanken er full, går returen til hovedtanken (T-kobling).  Det er også lagt et rør med kran, fra dieselvarmertanken (70 liter) til hovedtanken, slik at dieselvarmertanken også er en reservetank for motorene.  Åpnes krana, tømmes dieselvarmertanken ved at dieselen renner ned i hovedtanken.  Er man uheldig å finner en bunkringsstasjon som mot formodning er stengt, og krisa kunne vært ute og gått, kommer man jo et stykke på 70 liter.  :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei BK.

Hvis du med byssa mener inni f.eks. et Wallas kokeapparat for diesel, så funker lampeoljen bra her også. Det er ganske stilig å se når man fyrer i gang en sliten og gretten dieselvarmer/koker med lampeolje etter lang tids bruk av farket diesel. Den sorte røykskyen står ut av eksosen i et helt minutt.  Og servicen du trodde du helt sikkert trengte kan utsettes en god stund til.

 

På min Wallas 90 Ceramic fulgte det med en egen tank. Her fyller jeg utelukkende lampeolje. Det er ikke mange literene det går i løpet av sesongen og med prisen på Wallasen og prisen på service, er pengene til lampeolje en investering med god avkastning.

 

Brenner svært rent og er alltid startvillig.

Det eneste jeg har å utselle på Wallas 90 er at det tar 15 minutter å koke kaffe. Dobbelt så lenge som med gass, sprit eller lampeolje. Men man lærer seg til å ikke ha det travelt og finner fort ut at biffen kan steikes på grillen i steden.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg har å utselle på Wallas 90 er at det tar 15 minutter å koke kaffe. Dobbelt så lenge som med gass, sprit eller lampeolje. Men man lærer seg til å ikke ha det travelt og finner fort ut at biffen kan steikes på grillen i steden.

Hei.

Jeg har også Wallas Safefleme, Ceramic 100. Legger du bare et lokk over stekepannen under oppvarmingen, blir det ingen problemer med biffen, det blir varmt nok. Og tid har en jo nok av i båt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei BK!

Danskebysse blir noe annet ja. Har aldri vært borte i noe sånt. Er ikke det en slags diesel pottebrenner som gir deg badstutemperatur uansett hvor mye du prøver å skru ned?  :cheers:

 

Snakker vi om samme greia, så har jeg en bekjent som har en slik. (med svær pipe opp gjennom dekket) Han har det veldig varmt i forkabinen, iskaldt i akterkabinen og akkurat passe i cockpit'en. Men han kan skryte av at vidunderet ikke bruker strøm.

 

Du har også en sånn og har det i gjennomsnitt passe varmt?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Danskebysse kan da kobles til en slynge med varmtvann så man får varme i hele båten? Har akkurat vært på hyttetur med minus 23 grader ute og en slik ovn inne og jeg må si at jeg ble rimelig frelst.

 

Må bare få meg en båt som kler en slik ovn først......  :cheers:

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol: :lol:

Morsom beskrivelse det der Lotus  :lol:

Du er inne på noe, men det er tydelig at du ikke har greie på varme  :discuss  :lol:

Jeg har en pottebrenner ja, denne kan varme noe helt ..... ja, men hadde din beskrivelse vert riktig, så tviler jeg at vi hadde fyrt med denne på sommerhalvåret (ikke når det er som varmes da).

Men om nettene og eller halvsure dager på sommerhalvåret blir denne brukt.

 

En stor fordel med denne er at den har spiral med vann som sirkulerer til varmeradiatorer rundt i båten, samt innom varmtvannsberederen.

 

Jeg kan ikke skryte av at denne ikke bruker strømm, fordi jeg har byssa som høyeste punkt og trenger en sikulasjonspumpe som trekker 0,0???A, hvilket ikke bekymrer meg ettersom jeg har 470 Ah 12 V til rådighet + eget startbatteri på 24 V

 

Min påstand er at en bysse (pottebrenner) er det beste alternativet til varme i en båt  :discuss

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Takk for alle fine innlegg!!!

 

BK

Jeg har en slik danskebysse jeg også, eller "sotheksa" som noen kaller den.

Den kjører jeg på parafin, og kan ikke si at den soter så mye.

Kan bli litt problem dersom det er helt stil ute, og dermed liten trekk i båten, da kan den legge igjenn noen sotkaker inne i brenneren.

Jeg har ikke varmekolbe inne i brenneren, men har lurt på og innvistere i dette.

Får du ta ut mye effekt i denne?

 

Problemet mitt er at det blir gjerne for varmt i aktercabin, og fin temperatur i sentercabin, men men, der holder jeg på og montere dieselvarmer.....

 

Men jeg må iallefall si at sotheksa gir en veldig god og lun varme, det blir nesten som å fyre i peisen....

Jeg bruker en del båten i vinterstida, holder iallefall på med diverse prosjekt i havna, og da er det fint å tende sotheksa, og mens jeg holder på å trekke kaffi er det nesten blitt for varmt i båten :cheers::lol:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen BK.

 

Betyr det at du har varmtvann døgnet rundt ved bare å fyre litt i brenneren din en gang eller to i døgnet? Selv trenger jeg 20 minutter kjøring på å varme opp varmtvannet. Pottebrenneren din trenger vel ikke særlig mer?

 

Blir dette da nærmest som et oljefyrt sentralvarmeanlegg med radiatorer? Men uansett blir det vel varmest der brenneren står?

 

Ikke bråker det, ikke bruker det særlig strøm, det gir deg varmtvann på v-v tanken og radiatorer distribuerer varmen rundt i båten. Alldeles nydelig tenker jeg da. Så tenker jeg:

Hva er ulempen med dette anlegget da? Kun at du trenger en pipe? Eller finnes det andre ulemper?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Vell alt har sine ulemper  :cheers:

Byssa Pottebrenneren er helt utmerket med untak av:

1. Når en under gange har feil kombinasjon av åpne luker, dører (undertrykk) + lav flamme, da kan det komme ett lite boff  :lol:

 

2. Farget diesel i kombinasjon med for liten lufting (tenker å endre litt på sikt) gir noe soting, vil tro at jeg trenger en rensk av byssa 4 ganger i året ved gjevnlig bruk.

 

Tja da kan ikke jeg komme på noe mere negativt.

 

V V berederen min holder bra varme i ca 1,5 døgn med noen dusjer mm.

Fyrer jeg opp byssa på helt svakt, så går det meste av varmen ut den SVÆRE skorsteinen  :lol:

men varmesløyfa blir god og varm (på kunn kort tid)

 

Byssa er plassert i midtkarbinen som er det normale oppholdsstedet, her er det ingen problemer å regulere passe varme.

Toalettet  har varmeradiator som gir passe varme, lugaren i akterkarbinen får en liten lunk, som er akkurat passe for meg og fruen.

 

Fremme i båten har open løsning opp til midtkarbinen, slik at her kan det bli noe golvkaldt, det er kompangsert med en radiator med vifte som startes ved behov.

 

I tillegg har jeg ett defroster anlegg som kan brukes ved gange dette gir 10Kv ved 80 grader på motor dette fordeles ut via 4stk 60mm slanger, den ene virker mot ett rør under vinduene, resten er fordelt ut for å gi varme rundt i båten.

 

Har vurdert om jeg en gang i tden skal montere motor sløyfe og byssesløyfe til en løyfe (får da varm motor mm)

 

Ettersom du ikke lar deg terge av mentalundersøkelse spøker slik som oss andre Lotus, så fjerner jeg like godt den delen i mitt tidligere innlegg  :lol:

 

En ting er sikkert, det finnes dobbelt så mangen meninger som båtfolk  :lol:

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vanlig parafin til min brenner, forstår det slik at du bruker diesel, får du noe lukt i båten av denne?

 

 

Med parafin er det luktfritt, men det er jo litt kjedelig å etterfylle den 50 l tanken, samt at det er jo alltid en bekymring om jeg har nok parafin.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...