Jump to content

Dieseltilførsel til Dieselvarmer


Harald-

Recommended Posts

(er i Nordsjøen nå)

Hei.

 

Har merket meg at det er flere som jobber i Nordsjøen her. Jobbet selv et år i Nordsjøen på Ocean Traveler, 1968/69, i pionertiden. Er medlem i Norsk Oljepioner Klubb, og har laget egen hjemmeside for klubben med hundrevis av bilder pluss mange historier fra pionertiden.

 

Bilde

 

Er det noen som er interessert i vite hvordan det var der i pionertiden, er adressen:

http://oljepionerene.no

 

Lars H.

webmaster@oljepionerene.no

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har to Ardic diselvarmerer som varmer opp skuta. Disse er montert helt akter i

"et vanskelig tilgjenglig stuerom."  Varmerne går mye, da jeg har båten ute hele året. Vil det være en tanke å kjøre varmerene på parafin (med jevne mellomrom), for å forebygge vedlikehold og service?

 

Varmerne er kobblet direkte til hovedtanken med egne diselfiltre, har fungert godt og ikke skapt problemer.

 

Ser at Lotus anbefaler å kjøre diselvarmer på parafin i ny og ne for å rense.  Er dette trygt? Ingen fare for at vanskelig tilgjennlig leamikk vil slutte å funger?

 

Jeg ser med gru frem til den dagen jeg evt. må demontere varmerne for å ha service på disse. (forferdelig trangt)

 

Er det noen som vet hvor ofte man bør ha service på diselvarmere fra Ardic?

 

Pottebrenner med varmesløyfe står høyt på ønske lista. Vet bare ikke hvor jeg skal montere vidunderet. Noen som har erfaring med montasje av pottebrenner i seilbåt. Tenker da spesielt på erfaringer med tilbakeslag i pipa ved seiling. :rolleyes:

Mulig dette ikke er noe problem, men jeg kjenner som sagt ikke til dette.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Det nest siste bildet, på turen med Poseidon, kan det være Fra Uskasluppen ??

Du, det vet jeg ikke, var ikke med på turen. Men det vet  "Poseidon" (Jan).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...