Jump to content

forbudt med vhf i båt uten sertifikat?


harry92

Recommended Posts

VHF'en funker uten å være registrert. Den er ikke som en mobil telefon. Den trenger ikke SIM kort eller å bli aktivert på noen måte.

Således kan du kalle en kyststasjon når du er i nød og kalle deg hva som helst.

Når de evt. ber om kallesignal, må du bare si at du er uten konsesjon.

 

MEN - jeg vil sterkt oppfordre deg til å ta VHF sertifikat og få konsesjon for VHF'en. Det er ikke vanskelig.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har både konsesjon og vhf sertifikat. Radioen står på, iht til lytteplikten. Dersom noen er i nød, er jeg parat til å yte bistand om nødvendig. Dersom jeg selv er i nød, kan jeg bruke vhfèn til å tilkalle hjelp. Et meget viktig sikkerhetsutstyr altså.

 

Men noe særlig annet bruker jeg ikke vhfèn til. Øvrig kommunikasjon foregår nemlig ved bruk av mobiltelefon, hvis jeg har dekning da, noe jeg som regel har langs kysten. Ved havseilas, når jeg ikke har dekning på telefonen, klarer jeg meg normalt fint uten kommunikasjon med venner, familie og annet nettverk - til jeg når kysten igjen.

 

Jeg vet at veldig mange andre småbåtførere har omtrent det samme bruksmønster. Etter mobiltelefonens inntog brukes ikke vhfen på samme måte som før.

 

På bakgrunn av dette er jeg noe usikker på nødvendigheten av å ha vhf sertifikat, når man kun har til hensikt å bruke radioen til nødbruk. I en nødsituasjon er bruk av radioen uansett uproblematisk, sertifikat eller ikke. Så hvorfor ikke åpne helt opp og gi anledning til alle å få konsesjon og rett til å ha vhf radio installert. Burde det ikke, uansett sertifikat, være tillatt å ha radioen i lytteposisjon og ha den klar til bruk i nød og for å komme andre til unnsetning? Dette ville vel øke sikkerheten til havs? Jeg ser ankepunktene, og at det ideelt sett ville vært det beste om alle hadde sertifikat, men det viktigst er vel at vi blir i stand til å kommunisere når nød situasjonen oppstår? Jeg tror nok de fleste vil kunne klare å gjøre seg forstått, selv om de ikke følger fastsatte radioprosedyrer.

 

Er det på tide å myke opp litt på bestemmelsene som regulerer vhf bruken?

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg selv er i nød, kan jeg bruke vhfèn til å tilkalle hjelp. Et meget viktig sikkerhetsutstyr altså.

 

Men noe særlig annet bruker jeg ikke vhfèn til. Øvrig kommunikasjon foregår nemlig ved bruk av mobiltelefon,

 

Er det på tide å myke opp litt på bestemmelsene som regulerer vhf bruken?

 

 

Nei, bare litt i såfall, jeg bruker vhf til kommunikasjon fra båt til båt som førstevalg av kommunikasjonsmiddel når det er mulig, da synes jeg det er fint at mine radiokamerater å alle andre har satt seg inn i å respekterer de regler å kotymer som følger med denne radioen å bruken av denne.

 

Den eneste formen for oppmykning jeg kan se for meg er at VHF sertifikat kunne utløse fri lisens for VHF radio i fritidsbåt.

Link to post
Share on other sites

[På bakgrunn av dette er jeg noe usikker på nødvendigheten av å ha vhf sertifikat, når man kun har til hensikt å bruke radioen til nødbruk. I en nødsituasjon er bruk av radioen uansett uproblematisk, sertifikat eller ikke. Så hvorfor ikke åpne helt opp og gi anledning til alle å få konsesjon og rett til å ha vhf radio installert. Burde det ikke, uansett sertifikat, være tillatt å ha radioen i lytteposisjon og ha den klar til bruk i nød og for å komme andre til unnsetning? Dette ville vel øke sikkerheten til havs? Jeg ser ankepunktene, og at det ideelt sett ville vært det beste om alle hadde sertifikat, men det viktigst er vel at vi blir i stand til å kommunisere når nød situasjonen oppstår? Jeg tror nok de fleste vil kunne klare å gjøre seg forstått, selv om de ikke følger fastsatte radioprosedyrer.

 

Ser hva du skriver, men så enkelt er det nok ikke. Det er ett internasjonalt krav om sertifikat/lisens for å kunne bruke/operere en VHF - ikke noe særnorskt om noen tror det.

 

At en opplæringe er viktig mener jeg er på sin plass, hadde du hørt hvor mye rart som blir sagt på VHF i løpet av en dag hadde du troligt blitt redd. Er desverre en del personer som tror det er det samme som de gode gamle CB radioene vi hadde, og plapprer i vei som om det er en syklubb.

Alle burde som du skriver ideelt sett ha sertefikater, det hadde gjort att det hadde blitt "ryddigere" på luften.

Husk at VHF er ett internasjonalt samband som brukes over hele verden etter samme regler.

 

Noen har underveis her nevnt avgifter - de går utelukkende til å vedlikeholde det nettet av Vhf stasjoner som er langs kysten vår, og som vi er pålagt å ha for å ivareta div internasjonale krav om sikkerhet til sjøs.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Det er lov å kjøpe og eie en VHF uten å ha setrtifikat.

Du får ikke registrere VHF'en og får da heller ikke kallesignal uten kursbevis.

Kallesignalet er ikke personlig men følger båte.

En annen fordel med å ha kallesignal er at en da kan bruke Distress funksjonen som er i mange nye VHF'er.

Automatisk nødmelding med båtnavn, type og posisjon.

Link to post
Share on other sites

Det er lov å kjøpe og eie en VHF uten å ha setrtifikat.

Du får ikke registrere VHF'en og får da heller ikke kallesignal uten kursbevis.

Kallesignalet er ikke personlig men følger båte.

En annen fordel med å ha kallesignal er at en da kan bruke Distress funksjonen som er i mange nye VHF'er.

Automatisk nødmelding med båtnavn, type og posisjon.

 

Ja du kan kjøpe og eie - loven om fri handel innen EU?

Kallesignalet er ditt personlige, og kan taes med fra båt til båt, ordnes med søknaden om omregistrering/bytte av eier/nykjøp.

 

Tror desverre du blander kallesignal og MMSI nr sammen her nå.

For at Distresskanppen skal fungere, er det nødvendig med ett MMSI nr- som følger med en konsesjon/lisens, og har ingen ting med kallesignalet å gjøre.

Den fungerer på enkelte aparat uten, men har da liten nytte da den gir manglende informasjon som er viktig.

For at det skal fungere må VHF være kobblet opp mot en GPS mottager (om ikke det er innebygd i vhf) da kommer posisjon rett inn i kartet på operatørplassen på nærmeste kystradiostasjon.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Det er ikke krav til sertifikat for å registrere en VHF, da har i hvert fall reglene blitt endret siden jeg registrerte min i fjor...

Det er kun krav til sertifikat for å bruke den!

Det er slik jeg også har oppfattet reglene..

 

VHF sertifikat er kun en bekreftelse på at en har lov til bruke utstyret.... slik som andre sertifikat..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi har to fast monterte VHFen ombord. Min nye Northstar med trådløst håndsett og en god gammel Sailor. Fordelen med Sailoren er god høytaler og klokkeklart mottak. Northstaren står svakt på i tilfelle distressmeldinger.

Målte denne uken effekten og swr i antennen på begge og Sailoren kom desidert bedre ut enn Northstaren. Mulig antennetype og plassering tar skylden her.

 

Vi har i mange år hatt VHFen på også natterstid ved å lytte på K16. Vi vet hvor viktig det er å yde hurtig hjelp når noe skjer og ikke alltid RS ligger i nærheten. Spesiellt etter brannatten i Sandspollen for noen år siden. Denne natten var VHFen mange hakk radkere enn mobiltelefonen.

 

Vi på BP her i Oslofjorden bruker ofte K-77 mellom båtene. Med dw blir det da 16/77.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ser hva du skriver, men så enkelt er det nok ikke. Det er ett internasjonalt krav om sertifikat/lisens for å kunne bruke/operere en VHF - ikke noe særnorskt om noen tror det.

 

Jeg har SRC/VHF sertifikat, og jeg er fullt klar over dette. Men det fratar meg ikke retten til å stille spørsmål ved reglene slik de bl.a. håndheves i Norge. Skal man kommunisere med VHF utover i en nød situasjon, så mener jeg man fortsatt skal ha sertifikat. Til kun bruk i nød, mener jeg ikke det er problematisk at alle i småbåt har VHF og at de lytter på kanal 16 - snarere tvert om.

 

Regler er til for å følges, det er jeg enig i. Men det er likevel lov å bruke hodet.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg søkte på "VHF sertifikat", og fikk opp 22 tidligere tråder om saken. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er behov for å starte denne diskusjonen enda en gang.

 

Fordi dette er et diskusjonsforum, ikke Wikipedia....

 

På de ti årene forumet har vært aktivt har vel de aller fleste temaer rundt temaet båtliv vært diskutert. Men jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle forhindre oss i å diskutere temaene på ny, og med nye deltakere. Er det ikke slik vi får et oppdatert, aktuelt og engasjerende forum?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:headbang:

"Nød bryter alle lover"

Men hensynsløshet og manglende respekt for lov og regler synes å ri oss som en mare. For å være litt høytidelig, de "gamle" sa det slik: "Med lov skal landet byggjast og ikkje med ulov øydast." Mye i det. Det er faktisk regler og normer om oppførsel oss i mellom som gjør oss til en sivilisasjon. Jeg er absolutt ikke perfekt elller noe dydsmønster, men ser det jeg ser.

Få sikkert mye motbør på dette, men det er vel også symptomatisk.

Link to post
Share on other sites

Det kommer alltid fram nye ting, og nye vinklinger.

Derfor har det hensikt med 23 tråder om vhf.

Det er første gang på mine 3-4 år på forum BP at eg har sett noe i retning av at VHF ikkje er kriminellt å ha ombord. Man har til og med her på BP blit rådet til å ha vhf løst montert slik at man kan få den over bord dersom kystvakten kommer longside på inspeksjon. Men nå kan vi lese at det er som med bil. Man kan eie den, og registrere den. Men bare ikkje bruke den...?

Stemmer det siste ? :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Men nå kan vi lese at det er som med bil. Man kan eie den, og registrere den. Men bare ikkje bruke den...?

Stemmer det siste ? :flag_bp:

 

Jeg har hørt og forstått det sånn at man har plikt å lytteplikt til kanal 16 om man eier en, men vi har ikke lov å sende. Tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

:headbang:

"Nød bryter alle lover"

Men hensynsløshet og manglende respekt for lov og regler synes å ri oss som en mare.

 

Er det mitt innlegg du viser til?. I så fall er det skivebom.

 

Man kan ha full respekt for lover og regler selv om man stiller spørsmålstegn ved enkelte av dem, og ikke minst når det kommer til hvordan de håndheves. Det gjøres hele tiden, og det er derfor Norges Lover endres fortløpende. Straffeloven av 1902 er et eksempel på dette. Den avløses nå straks av en helt ny lov av 2005. Ikke uten grunn. Andre instrukser og lover justeres i tråd med samfunnsutviklingen. Og slik må det selvsagt også være. Det er sunt å stille kritiske spørsmål ved lovverket og dets utforming.

 

Teknologien utvikler seg i dag med ekspressfart, så gjelder også på feltet kommunikasjon. Det er åpenbart at regler knyttet til disse felter må justeres i tråd med dette.

 

Jeg har et spørsmål til deg Haba. Den dagen du befinner deg langt til havs og du plutselig får brann ombord. Båten er i ferd med å synke og du har barn i båten. Kan du se for deg dette scenariet? Ta deg tid og la det synke litt inn....

 

Så hva skjer når du sender din mayday på VHFen og du etter en stund får en beskjeden stemme på radioen, helt tydelig utrenet på dette med radioprosedyrer. Stemmen spør forsiktig..."jeg er 15 minutters seilas unna din posisjon, trenger du hjelp eller???"

Er det da du reiser fanen og henviser til de gamles slagord om lov og rett, og spør tilbake: "Har du konsesjon???".

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...