Jump to content

forbudt med vhf i båt uten sertifikat?


harry92

Recommended Posts

Som andre har skrevet her, tar du imot et distress-signal vil du *garantert* legge merke til det.

 

Det gjelder da bare for de med DSC radio og kanal 70.

 

Ser ingen grunn til ikke å ha radio for dere som daglig krysser store havområder om natta i storm. Men for min egen del, som bruker båt for det meste innenfor kategori "A", dvs skjærgården, og da helst i dagslys på fine dager, klarer meg godt uten.

Link to post
Share on other sites

Men vil ha sertifikat, så er man trygg også vet eg mer om "kodene" ang VHF.

Flott ! Det er rett innstilling !

Man gambler ikke med sikkerheten !

Ta lappen, det er enkelt.

Få deg konsesjon og MMSI nummer så får du også aktivert DSC nødknappen.

Alle nyere VHF'er idag har DSC, til og bærbare kommer nå med DSC.

 

 

Link to post
Share on other sites

Noget andet er, at koncessionen i Norge virker som et skatte-objekt. Ikke en praktisk foranstaltning. Jeg kan ikke se hvad den skal være godt for og den skaber nog en yderligere barriere for at anskaffe sig VHF som beskrevet fint i denne tråd.

Fant Disse gode grunnene på http://fritidssejler...dsfartojer.aspx

VHF-radio eller mobiltelefon?

Forbindelse til land eller andre skibe i nærheden er afgørende hvis skibet kommer i en kritisk situation og har behov for hjælp. På korte afstande kan bruges enten en mobiltelefon eller en maritim VHF-radio. Mobiltelefonen er et fortræffeligt kommunikationsmiddel, men ikke særligt velegnet i en nødsituation til søs:

  • Der er ingen hurtig-betjent nødknap på mobiltelefoner
  • Nødkald har ikke fortrinsret frem for andre kald
  • Nødkald giver ingen automatisk identifikation og positionsangivelse
  • Nødkald går ikke automatisk til andre skibe
  • Nødkald fra andre skibe modtages ikke automatisk
  • Der er ingen funktion, som sikrer, at nødkald automatisk dirigeres til en maritim redningscentral
  • Der er ikke fuld dækning for mobiltelefoner i danske farvande

Disse funktioner opfyldes med en maritim VHF-radio, som i parentes bemærket er obligatorisk udstyr i alle erhvervsfartøjer. Derfor anbefaler Søfartsstyrelsen VHF-radio i fritidsfartøjer.

 

Så dere slipper den årlige lisensavgiften?.

 

Vi får da litt igjen for lisenspengene hvis vi bruker disse, har dere de samme?

 

Nødknapp aktiveres (gjelder VHF med DSC)

Gratis vær- og navigasjonsvarsel (24 timer i døgnet)

Gratis "Meld fra hvor du drar"

Gratis å ringe fra VHF radio (til norsk fast tlf. og mobil)

Gratis nummeropplysning

Gunstige medlemstilbud fra samarbeidspartnere

Lovlig bruk av VHF radio i alle farvann

 

Her er ref fra, 10. FM 46 møte

http://www.cept.org/...ing-of-FM-PT-46

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne godt tenke meg at den årlige betalinga falt bort, på en måte. Telenor administrerer dette på vegne av PT. PT har for eksempel fjernet årsavgiften for radioamatørlisensen for noen år siden. Men radioamatørene holder jevnt over styr på sakene sjøl, og har ingen kyststasjoner som skal ekspedere samtaler, finne redningsskøyter og andre hjelpere, osv.

En grunn til å betale en årlig avgift er likevel at vi har flere bemannete kyststasjoner (Danmark har bare én: Lyngby Radio med fjernstyring av en rekke stasjoner) og de vil vi gjerne opprettholde, for å ha best mulig lokalkjennskap langs den lange kysten vår - og dessuten backup. Det er også ok å betale en fast avgift for å slippe betaling for samtaler via kyststasjon - på den annen side har jeg ikke hatt slike samtaler på flere år (og det er ikke mange ganger jeg hører andre som har samtaler til andre stasjoner eller til vanlig telefon via kystradiostasjonene).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Konsesjonsavgiften i seg selv er jo ingen verdens ting sammenlignet med andre utgifter i forbindelse med båt. Men det at den er der og at det er styr med det får kanskje endel til å velge å kutte ut hele greia, og det er ikke bra for sikkerheten til sjøs.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Ser ingen grunn til ikke å ha radio for dere som daglig krysser store havområder om natta i storm. Men for min egen del, som bruker båt for det meste innenfor kategori "A", dvs skjærgården, og da helst i dagslys på fine dager, klarer meg godt uten.

Det kan være at du er nærmest båt i nød, og kunne reddet liv, om du bare hadde hatt VHF og mottatt nødmeldingen.

 

En anskaffer seg ikke VHF kun for egen sikkerhet, man anskaffer det for at det blir sikrere på sjøen for flere.

 

Les om hvorfor MajorAndy monterte VHF.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da de fleste bruker båt til dagsturer, da ofte ikke 1 nm engang, ser de nok ikke vitsen med VHf, sikkert også derfor en ikke finner de i hver eneste Vestfjord, Draco, Nidelv, joller etc.

Derimot hos det fåtallet som krysser Skagerak, eller holder til utaskjærs på vestlandet så er det noe helt annet.

 

Selv har jeg VHF fordi den sto i båten da jeg kjøpte den, men jeg har ikke registrert den, og derfor ikke heller pliktig til å ha den påslått.

Link to post
Share on other sites

Synes fortsatt at nøtterøy kan slå på vhfen sin selv om han ikke kjører lengre en 1 nm.

Har bærbar vhf i kjeldress lommen når jeg er ut med åpen 18 foting. Nå er denne riktignok med konsesjon og kurs, men jeg er personlig helt likeglad om båten bortom meg ikke har konsesjon eller kurs, bare han har giddet å slå på vhfen og svarer meg hvis jeg synker.

 

Og jeg er ikke så sikker på at du kommer unna lytteplikten når du ikke har konsesjon eller kurs.....

Link to post
Share on other sites

Jeg fastholder at den norske koncession er en pengemaskine. Forklar venligst logikken i at betale en årlig licens? Og hvem får den? Telenor, ikke? Helt ærligt...

Er enig med deg, De 475 "skal " gå til vedlikehold og så har de mange ansatte og en lang kyst.

Det er vel ikke den VÆRSTE avgiften jeg betaler, vi er jo vant til det.

Det er vel slik en får penger på bok. Hadde de enda hatt de på bok og ikke i aksjer, sukk.

 

 

Her er pendanten til Telenors service: http://tdc.dk/lyngby...ag=f5_ms_lr_soa

Frivillig og til 235 kroner årligt. Jeg tror ikke de har mange kunder til dette...

Ja en kan lure på Hvorfor alt er så mye billigere Danmark.

Og her pendanten til den Svenske kr 475 i året

http://www.stockholmradio.se/bestaell-vhf-abonnemang

Kommer 190 kr/år for "Callsign " i tillegg

http://www.stockholmradio.se/bestaell-vhf-abonnemang

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke din onkels VHF under visse forutsetninger:

1) Du har VHF-sertifikat.

3) Hvis andre med VHF-sertifikat er med, du bruker fastmontert VHF og sertifikatinnehaveren overhører det som blir sagt.

 

 

Det har ingen ting med saken å gjøre om det er fastmontert eller bærbar. VHF er VHF.

Det kan hende du har rett. Ser i det nye pensumheftet (MAYDAY av Torbjørn Tombre) at det ikke gjøres forskjell på bærbar og fastmontert når det gjelder bruk under tilsyn. Sist jeg holdt kurs etter forrige pensumhefte (VHF-boka av Truls K. Bui) gjaldt dette:

 

Alle personer som bruker håndholdte VHF-er med kanaler i det maritime VHF-båndet, skal ha et gyldig radiooperatørsertifikat. Det gjelder uansett om de bruker apparatet til kontakt med egen fartøystasjon eller andre radiostasjoner.

 

Andre kan bruke radiostasjonens fastmonterte utstyr hvis de har gyldig sertifikat for radioutstyret eller er under tilsyn av en operatør med radiooperatørsertifikat.

Link to post
Share on other sites

Da de fleste bruker båt til dagsturer, da ofte ikke 1 nm engang, ser de nok ikke vitsen med VHf, sikkert også derfor en ikke finner de i hver eneste Vestfjord, Draco, Nidelv, joller etc.

Derimot hos det fåtallet som krysser Skagerak, eller holder til utaskjærs på vestlandet så er det noe helt annet.

 

Selv har jeg VHF fordi den sto i båten da jeg kjøpte den, men jeg har ikke registrert den, og derfor ikke heller pliktig til å ha den påslått.

 

Litt som man ikke trenger å bruke bilbelte når man kun kjører korte turer... makes perfect sense. Hvor er de fleste ulykkene, midt ute i Skagerrak eller langs land? Forsåvidt enig i at det får være grenser også, ellers ender vel ungene opp med vhf i baderingen til slutt, det er jo der sykkelhjelmgenerasjonen er i dag ... men når man allerede har en vhf og ikke gidder bidra bittelitt til økt sikkerhet på sjøen, så må jeg klø meg i hue. Har man vhf ombord koster det ingenting å lytte på kanal 16, og jeg skjønner ikke hvorfor man må gruble på dette med lytteplikt eller ikke i det spørsmålet.

Link to post
Share on other sites

...Har man vhf ombord koster det ingenting å lytte på kanal 16, og jeg skjønner ikke hvorfor man må gruble på dette med lytteplikt eller ikke i det spørsmålet.

Forsåvidt enig, men den gangen jeg tok VHF-sertifikatet skrev vi samtidig under en taushetsplikt i forhold til hva vi kunne motta av opplysninger når vhf var i bruk. Dette kan være medisinske opplysninger, navn, detaljerte hendelser under søk og MayDay-operasjoner som ikke er beregnet for offentlighet, osv.

Da går jeg ut fra at det som blir formidlet på de maritime frekvensene i dag heller ikke er ment som offentlig informasjon. Det vil si at maritim vhf er å betrakte som et lukket nett hvor det kreves en aktivt samtykkende taushetsplikt for lovlig å kunne lytte.

Link to post
Share on other sites

VHF-sertifikatet skrev vi samtidig under en taushetsplikt i forhold til hva vi kunne motta av opplysninger når vhf var i bruk.

Da går jeg ut fra at det som blir formidlet på de maritime frekvensene i dag heller ikke er ment som offentlig informasjon. Det vil si at maritim vhf er å betrakte som et lukket nett hvor det kreves en aktivt samtykkende taushetsplikt for lovlig å kunne lytte.

Samme TAUSHETSLØFTE i dag

 

Eg lover på ære og samvittighet

- å holde hemmelig for uvedkommende alt jeg får kjennskap til av teletrafikk, innholdet i korrespondansen og hvem som har

korrespondert. - å hindre uvedkommende å skaffe seg kjennskap til slik trafikk eller til tjenestedokumenter som gir opplysninger

om trafikken. - og ikke på noen måte gjøre bruk av trafikk som ikke er adressert til meg.

- Ref. Radio Regulations Art. 18.4 & Art. 47.17

 

Sitat Telenor Maritim Radio

1. For å ha en operativ VHF om bord må det være gitt lisens for bruk av den.

2. For at VHF-en skal kunne brukes må minst en om bord være sertifisert.

3. Uavhengig av punktene over gir loven anledning til å benytte et hvert tilgjengelig middel for å tilkalle hjelp i en nødssituasjon.

 

I tillegg kommer punktene…

a) I en nødssituasjon vil det være økt sannsynlighet for å få hjelp i tide med radiolisens, siden båtnavn,

kallesignal og MMSI da vil være offisielle og vil være registrert på kystradiostasjonen sammen med

opplysninger om hvem som eier fartøyet.

b) I en nødssituasjon vil det også være økt sannsynlighet for å få hjelp i tide hvis en om bord

har radiooperatørsertifikat, da viderekommende vil vite hvordan man på korrekt måte skal identifisere

seg og melde i fra om nøden en befinner seg i.

c) VHF-radioens DSC-funksjonalitet - og dermed nødknappen - vil ikke fungere uten at radioen er registrert

og programmert med tildelt MMSI-nummer. Dette er en forutsetning for å benytte den

automatiske alarmeringsfunksjonen som er innebygget i de fleste radioer i dag.

Sitat Telenor Maritim Radio

 

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

... Det vil si at maritim vhf er å betrakte som et lukket nett hvor det kreves en aktivt samtykkende taushetsplikt for lovlig å kunne lytte.

Gjør det det? Egentlig? Ikke at jeg er ute etter å utvanne taushetsplikten eller noe, men i utgangspunktet er vhf alt annet enn et lukket nett, det er ren kringkasting i ordets mest opplagte betydning, og jeg vil overraskes om noen som ikke har skrevet under på noen taushetserklæring kan få noen som helst problemer med taushetsplikt. Ikke dermed sagt at dette er helt uproblematisk, men til syvende og sist er det vel faktisk bedre om noen blir reddet som ellers ikke hadde blitt det, enn at et fåtall uten underskrevet taushetsavtale får med seg en eller annen medisinsk opplysning? Det er ihvertfall mitt syn.

Link to post
Share on other sites

... men til syvende og sist er det vel faktisk bedre om noen blir reddet som ellers ikke hadde blitt det, enn at et fåtall uten underskrevet taushetsavtale får med seg en eller annen medisinsk opplysning? Det er ihvertfall mitt syn.

Nå er det noen år siden jeg tok dette, og den gangen fungerte dette som et lukket nett. Da måtte man også forevise "lappen" pluss konsesjon for å kjøpe ny vhf over disk. Så kom eu-reglene som friga kjøp av vhf, men fremdeles er det samme kravet i bunnen for bruk og taushetsplikten ved å lytte.

 

Enig i at det er bedre at noen blir reddet enn ikke på bekostning av taushetsplikt, men samtidig kan en utvanning føre til at folk ikke tør si i fra om nødsituasjoner i frykt for at informasjonen de gir kan misbrukes.

Maritim vhf er et internasjonalt nød- og kommunikasjonssystem for skipstrafikk hvor det også internasjonalt kreves sertifisering for at sambandet skal fungere etter noen enkle, men nødvendlge regler. Man krever førerkort for bil for at man skal vite hvordan enkle prinsipper styrer felles kjøreadferd, og de samme krav til felles forståelse av maritim vhf tror jeg er nødvendig hvis dette skal kunne fungere som et profesjoellt nød- og sikkerhetsystem for skipsfarten.

Link to post
Share on other sites

... men samtidig kan en utvanning føre til at folk ikke tør si i fra om nødsituasjoner i frykt for at informasjonen de gir kan misbrukes.

Den tror jeg for min del blir arkivert i skuffen for hypotetiske problemstillinger. Og dessuten; hvaslags garanti gir taushetsplikten for at informasjonen ikke blir misbrukt? Hvilke ressurser er det rimelig å sette av til å håndheve slikt? Nei, det er viktig at reglementet er på plass og at det overholdes, men å tro at vhf er et lukket nett er nok en smule optimistisk. Forøvrig tror jeg det må være ekstra irriterende å gå til bunns etter å ha overvunnet frykten for at informasjonen kan misbrukes, uten at det er noen innen rekkevidde som lytter. Heldigvis er verden slik innrettet at man vil bli forskånet fra vissheten om dette ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det noen år siden jeg tok dette, og den gangen fungerte dette som et lukket nett.

 

 

VHF har nok aldri vært noe lukket nett. Det har nok de som til vanlig betjener dette nettet alltid vært klar over. Den informasjonen som deles ifb med en nødsituasjon, er nok ikke mer enn det som strengt tatt er nødvendig for å redde et menneskeliv, eller begrense/akuttbehandle alvorlig skade/sykdom. Og det kan vi leve godt med. Profesjonelt personell med lovmessig taushetsplikt har ingen anledning til å gå ut over dette. Dersom de gjør det via VHF, har de brutt sin taushetsplikt. Håper ikke noen er i tvil om dette.

 

Når det gjelder DSC er jeg enig i at også denne er en svært viktig sikkerhetsfunksjon. Diskusjonen blir vel mer om det skal være nødvenig med konsesjon for å kunne ta del i denne. Teknisk sett er det ikke verre enn at man kan melde inn et ønske/behov til Telenor og på bakgrunn av dette få tildelt et MSI nummer. Men det er klart,... det er avhengig av forståelse for behovet. Når Telenor flagger sikkerhet som det viktigste argument for å skaffe seg VHF, bør man kanskje forvente en viss forståelse for et slikt behov? Og at det ikke blir møtt med bortforklaringer om taushetsløfte og komplisert betjening. DSC knappen kan i alle fall alle betjene!!

 

Hva er egentlig viktigst, sikkerheten eller konsesjonen?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal vi ikke glemme at et svært stort antall yrkesbrukere langs kysten vår er avhengig av et velfungerende VHF nett da! Om man går for et fullt frislipp av serifikatkrav of konsesjonsbehov kan dette føre til at VHF nettet blir oversvømt av folk som ikke aner hva de holder på med og som uten å vite det selv blikkerer nødvendige kanaler med ureglementert prat. I så fall har vi ikke oppnått annet enn å gjøre VHF nettet ubrukelig for de som har nytte av det nå, og det har jo lite for seg. Slik dette nettet er bygget opp er man faktisk avhengig av at brukerne vet hav de holder på med om de ikke skal ødelegge for andre.

 

Om det virkelig har noe for seg å innkreve noen hundrelapper i året fra de lovlydige som har gjort alt etter boken er en annen sak. Jeg for min del hadde sett positivt på å slippe denne ekstrabetalingen for å gjøre ting rett, i stedet for å "jukse med uregistrert VHF. Men at det kreves sertifikat og konsesjon for bruk av VHF har jeg ingen problemer med å se fornuften i.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...