littmild Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Jeg har hørt og forstått det sånn at man har plikt å lytteplikt til kanal 16 om man eier en, men vi har ikke lov å sende. Det stemmer, ja, dersom du har den montert i båten har du lytteplikt. Det er forøvrig flere punkter i sjøveisreglene som kan tolkes som litt motstridende i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
BåtGeir Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Hva er det man i korte trekk skal kunne om bruk av VHF? Jeg har hatt litt radiosamband i forsvaret (HV) Jeg tenker kanskje at det hjelper på litt mht prosedyrer osv? Jeg husker min far hadde VHF i båten(før mobiltlf sin tid. Og jeg må si at slik jeg husker det var det et stykke mellom kommunikasjon av hva man kan kalle korrekt radioproosedyre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 "Med lov ble Land og Rike til, vær tro mot loven liketil den aller minste paragraf" Men det er det ingen som klarer, noen deler ut penger, noen kjører for fort..... Mulighetene er mange, og blir du tatt kan du bli straffet. Imidlertid kan du gjerne forbryte deg mot enkelte lover/regler/forskrifter uten å risikere straff hvis den forbryterske handlingen er beskjeden i forhold til det som oppnås. F.eks. hvis du bryter den inn i en hytte for å berge livet etter forlis eller er 15 år og kjører båt med 15 hk motor for å redde noen fra å drukne. Det er vel greit nok? På samme måte vil det bli hvis man benytter en VHF i en nødsituasjon uten at apparatet er tilknyttet en konsesjon eller personen som benytter apparatet ikke har VHF sertifikat. Jeg vil tro at det er en langt større forbrytelse å ikke benytte muligheten til å påkalle hjelp i en nødsituasjon en å la det være på grunn av manglende konsesjon/sertifikat... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Heisann, I min tid som sjømann tok jeg GOC/GMDSS sertifikat. Dette er når gyldig naturligvis godt nok som VHF sertifikat. Jeg mener at jeg dengang forstod det som at selvom jeg ikke fornyet GOC sertifikatet, så ville VHF (ROC?) sertfiseringen være geldig i ubegrenset tid. Er det noen som kan bekrefte dette, eller må jeg ta VHF sertifikat pånytt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Fant ut av det raskt. Fant dette på Telenor Maritim Radio: GMDSS ROC/GOC-sertifikater som er utgått på dato er gyldig som SRC/VHF-sertifikat for betjening av VHF-radio i norske fritidsfartøyer. http://new.maritimradio.no/?pid=335 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stoffi Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Jeg har hørt og forstått det sånn at man har plikt å lytteplikt til kanal 16 om man eier en, men vi har ikke lov å sende. Tar jeg feil? Slik jeg lærte det da jeg tok src/vhf lappen for 1-2 år siden, så er det slik at du ikke har lov til å operere aparatet (lytte) hvis du ikke har sertifikatet. Under oppsyn av en med sertifikat er det greit, og i nød skal ingen bestemmelser hindre deg i å bruke de hjelpemidler du har tilgjengelig for å søke hjelp. (Mao. skrik ut alt du makter på kanal 16 ;) ) Når man tar src/vhf sertifikatet, så undertegner man også en taushetserklering. Denne er implisitt i src/vhf sertifikatet, og er nok noe av grunnen til at man ikke har lov til å operere et vhfapparat uten sertifikat. Lisens og aparat er begge deler lov å ha uten å selv ha sertifikat, kravet er det at den som opererer apparatet har sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 (redigert) Når man tar src/vhf sertifikatet, så undertegner man også en taushetserklering. Denne er implisitt i src/vhf sertifikatet, og er nok noe av grunnen til at man ikke har lov til å operere et vhfapparat uten sertifikat. Håper virkelig ikke noen formidler taushetsbelagte opplysninger på VHF i den tro at det forblir hemmelig Unnskyld meg, men det viser vel litt hvor håpløst utdatert disse reglene egentlig er. Redigert 11.Mars.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stoffi Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Håper virkelig ikke noen formidler taushetsbelagte opplysninger på VHF i den tro at det forblir hemmelig Unnskyld meg, men det viser vel litt hvor håpløst utdatert disse reglene egentlig er. Det er nødvendigvis ikke taushetsbelagte opplysninger som skal hemmeligholdes, også "private" samtaler, og evt.opplysninger. F.eks. hvis noen blir akutt syk, og man trenger legehjelp via radio medico, så kan sykdommen i seg selv være noe man ikke ønsker at skal bli viden kjent, og kanskje trenger legen å få vite andre personlige opplysninger for å yte riktig hjelp. Kanskje overhører man en telefonsamtale også? er vel ikke det som skjer mest nå for tiden, men det forekommer sikkert ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Det er helt greit Stoffi, og jeg skjønner hva som i sin tid var bakgrunnen for dette taushetsløftet. Men uansett om du liker det eller ikke, så er faktum at opplysninger formidlet via VHF åpent "for en hel verden". Det er ganske naivt å tro noe annet. Derfor mener jeg det blir uheldig å sette et slikt hensyn foran den sikkerhet som VHFen gir. En sikkerhet som øker med antall lyttere og brukere, for å si det på den måten. Noe alle vil nyte godt av, også de som allerede har sertifikat og lisens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 (redigert) Hva er det man i korte trekk skal kunne om bruk av VHF? Veldig kort etter hukommelsen - prosedyrer til bruk v. vanlig kommunikasjon, nødsituasjoner (mayday) mv. - litt om de forskjellige sambands- og peilesystemene til bruk på sjøen - litt teknikk - sendestyrker, rekkevidde, vedlikehold av batterier mv. - oversikt over kanaler og hva de ulike brukes til - formalia, hvilke instanser tildeler konsesjon, kallesignal mv. Ved å lete litt på nett (søk på 'vhf' hos telenor.no f.eks.) kan man finne prøveeksamen med fasit. Redigert 11.Mars.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 På samme måte vil det bli hvis man benytter en VHF i en nødsituasjon uten at apparatet er tilknyttet en konsesjon eller personen som benytter apparatet ikke har VHF sertifikat. Jeg vil tro at det er en langt større forbrytelse å ikke benytte muligheten til å påkalle hjelp i en nødsituasjon en å la det være på grunn av manglende konsesjon/sertifikat... Jepp, det er *ikke* ulovlig å bruke vhf uten konsesjon eller sertifikat i nødstilfelle. Og det *burde* være straffbart å ikke lytte på K16 selv om man mangler både konsesjon og sertifikat. Jeg synes det er en god ide å kjøpe læreboka selv om man av en eller annen merkelig grunn ikke har tenkt å ta sertifikatet (det er ikke vanskelig å lese på egenhånd og ta eksamen som privatist), så det ikke behøver være tvil om dette, eller hvordan man skal bruke utstyret dersom man må. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Hvordan skal VHF en brukes da? Er nødanrop på kanal 16? Hvilke kanaler kan brukes til å komunisere med andre båter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Disse er veldig greie å ha om bord: http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/615/kanalplan.pdf http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/615/TMR_noedprosedyre.pdf mvh Christian Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 (redigert) Du har tydeligvis ikke sertifikat. Send derfor kun i nødstilfelle...som folger: Trykk inn sendeknappen på kanal 16. - Rop Mayday tre ganger (uansett hvor kritisk situasjonen er, pust med magen og tal så rolig og tydelig du kan) - Fortell hvem du er, hva slags båt du befinner deg i, hva situasjonen består i og hvor mange personer du har ombord. - OG sist men ikke minst...OPPGI POSISJONEN DIN Vanskeligere er det ikke, men som nevnt av en skribent ovenfor - kjøp pensumheftet og les dette. Og aller helst....ta VHF eksamen Redigert 11.Mars.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Jepp, det er *ikke* ulovlig å bruke vhf uten konsesjon eller sertifikat i nødstilfelle. Og det *burde* være straffbart å ikke lytte på K16 selv om man mangler både konsesjon og sertifikat. Sånn jeg tolker det er det lovstridig å ikke lytte på kanal 16 dersom du har utstyr montert. Og det "kræsjer" jo litt ift. at man ikke har lov å operere aparatet uten sertifikat.. Vet ikke om det finnes noen eksempler på rettspraksis her? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Den som har konsesjon er pliktig å lytte på kanal 16 når man er underveis. Hvis du velger å kjøpe et VHF apparat, men lar være å skaffe deg konsesjon så har du ikke lytteplikt. Vil jeg tro da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Underveis i båten er det ofte for mye støy til at en kan høre VHF'n alikevel. Under land blir den slått av, og P1 står ofte på istedet. Å ha VHF på om natta når jeg skal sove....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Klart det Nøtterøy, det kan fort bli for komplisert. Du får bare la det være. Nå er det likevel svært mange som overholder lytteplikten slik at hvis du trenger hjelp en dag så kommer det nok noen som faktisk lytter på VHFen skal du se.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Underveis i båten er det ofte for mye støy til at en kan høre VHF'n alikevel. Under land blir den slått av, og P1 står ofte på istedet. Å ha VHF på om natta når jeg skal sove....... Beklager å si (skrive det) men det var en dårlig/tynn unskyldning. Om du har den på, og det skjer en nødsituasjon, og det fra kystradiostasjonen blir sendt ut ett DSC signal først, skal jeg garanter at du nok for med at noe skjer. De fleste vhf aparater er stillt slik at når det går ut ett distress relay på dsc så går lyden på radioen automatisk opp på sterkeste styrke. Kan trolig stilles på, emn sikkert ikke mange som har lest så langt ned/inn i brukerhåndboka for sitt aparat. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Dette er et tema som jeg er opptatt av, av mange forskjellige grunner. Svært ofte møter jeg den samme logikken: "Jeg skal bare ha den ombord for å påkalle hjelp i en nødsituasjon". Motspørsmålet, som man må stille seg er: "Og hvis alle tenker slik - hvem er det da som skal lytte og komme til hjelp"? Derfor, som så mange andre har påpekt: det er slett ingen heksekunst å ta VHF-sertifikatet, eller SRC som det strengt tatt heter nå. Man lærer garantert noe som kan komme til nytte og man har lagt grunnlaget for å få konsesjon/lisens, med tilhørende MMSI-nummer - noe som er en forutsetning for at den røde NØD-knappen skal virke som tenkt! Det finnes forøvrig veldig mye god informasjon på Telenor Maritim Radio. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Beklager å si (skrive det) men det var en dårlig/tynn unskyldning. Det var heller ikke ment som noen som helst slags unnskyldning! Kun konstatering av hvordan VHF'n blir brukt i det daglige. En halvtimes tur ut til nærmeste holme, da er dessverre ikke VHF og lyttevakt særlig prioritert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 (redigert) Sjømann med D1 ! Men med gummijolle,uten lyttevakt Redigert 11.Mars.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 (redigert) Du må gjerne bruke VHF'n din til hva du vil for min del, selv kan jeg ikke se å hatt kritisert noen for deres bruk, eller misbruk. Har hørt mye rart på radioen i jobbsammenheng, nok til å ikke ønske å sitte å høre på dette i fritiden også. Redigert 12.Mars.2012 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 Æh, hva har mitt KNBF medlemskap med at du driter deg loddrett ut for åpen scene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 12.Mars.2012 Del på Facebook Svart 12.Mars.2012 (redigert) Ehhhh javel Redigert 12.Mars.2012 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.