Jump to content

forbudt med vhf i båt uten sertifikat?


harry92

Recommended Posts

VHF har nok aldri vært noe lukket nett.

 

Hva er egentlig viktigst, sikkerheten eller konsesjonen?

 

Helt enig Mathilde, VHF er ikke et lukket nett. Hadde det vert det ville ikke dette med taushetserklæring vert et tema.

 

Ellers er det jo interessant at du mener sikkerheten bedres ved å kutte ut kravet til konsesjon.

Du har sikkert rett i at flere ville skaffe seg VHF med DSC, de klarer sikkert å trykke på nødknappen også.

 

Men i forhold til båtførerbevis og internasjonalt kompetansebevis, hvor det også blir en praktisk utsjekk, er jo nettopp poenget at ved å kreve formell kompetanse bedres sikkerheten...

 

MMSI nummer må jo også tildeles for at HRS og andre umiddlerbart skal vite hvilken båt det er som er i nød. Virker forresten nødfunksjonenen uten innkodet MMSI?

 

De fleste sjøfartsnasjoner krever vel også VHF/SRC sertifikat for brukere av VHF.

 

Så konsesjon og sertifikatkrav er vel kommet for å bli.

Det tror jeg vi skal være glad for, ikke minst i forhold til sikkerheten.

 

VHF pensum burde forøvrig vert en obligatorisk del av opplæringen til båtførerbeviset.

 

Om det virkelig har noe for seg å innkreve noen hundrelapper i året fra de lovlydige som har gjort alt etter boken er en annen sak. Jeg for min del hadde sett positivt på å slippe denne ekstrabetalingen for å gjøre ting rett, i stedet for å "jukse med uregistrert VHF. Men at det kreves sertifikat og konsesjon for bruk av VHF har jeg ingen problemer med å se fornuften i.

 

Nettopp, denne avgiften, sammen med en masse andre avgifter, er i realiteten bare en (ineffektiv) beskatning av vanlige lønsmottakere.

Link to post
Share on other sites

[

MMSI nummer må jo også tildeles for at HRS og andre umiddlerbart skal vite hvilken båt det er som er i nød. Virker forresten nødfunksjonenen uten innkodet MMSI?

 

 

 

Virker ikke uten MMSI nr. HRS vet ikke hvor båten befinner seg, det er kystraidostasjonene som har oppgaven med å ta i mot nødsignalene fra sjøfarten, og så vidreformidle dette til HRS.

 

Når du har sendt ett nødsignal,og din radio er kobblet opp mot en GPS så legger signalet seg umiddelbart på den oppgitte posisjon i ett kart på kystradiostasjonen. Ett enkelt trykk derfra, og man har båtens navn etc liggende for hånd. Dette fungerer IKKE om du ikke har lisens.

Fungerer helt utmerket, og sparer masse tid i en situasjon hvor tiden teller. Det kan jo hende du ikke rekker annet enn å trykke på knappen, surt da om du ikke har konsesjon i orden, ingen hører deg.

Nb skriver i du form, men gjelder jo oss alle.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg 100% for at en skal konsesjon og VHF-sertifikat (har hatt sertifikatet siden 1961) når en har VHF i båten, men rent teknisk: Med uregistrert VHF med DSC og GPS tilkoblet, vil det da ikke gå ut noen nødmelding i det hele tatt når den "røde" knappen trykkes? Går det da ikke en gang ut nødmelding om "ukjent" båt i posisjon så og så?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men måske kan man ikke aktivere nødkald på sin VHF hvis man ikke har et MMSI-nummer :confused:

 

Jo det kan man, men ikke automatisk via DSC funksjonen. Da må man ha et MMSI-nummer.

 

Jeg er forsåvidt enig i at alle burde hatt VHF sertifikat. Men jeg kan ikke se at det skal være en forutsetning for å ha muligheten til å sende ut en nødmelding på VHF, og/eller være i stand til å yte hjelp til andre som er i nød. Det er DETTE denne diskusjonen dreier seg om. Så mener jeg faktisk at både konsesjon og sertifikat får komme i annen rekke.

 

....og tilbake til dette med MMSI. Det er riktig, som flere nå har påpekt i denne tråden, at man i Norge MÅ ha konsesjon for å få et MMSI-nummer. Diskusjonen her går altså på om man skulle kunne gi MMSI-nummer til alle som kjøper VHF-radio, slik at de kan bruke denne til fullverdig nødkommunikasjon. Jeg minner om at DSC kun er ment til nødbruk!! Man trenger ikke noe sertifikat for å utløse en slik alarm. Man trenger ikke sertifikat for å kommunisere på VHFen heller, for den del, i en nødsituasjon.

 

Konklusjonen blir kanskje:

- det ideelle er at alle har VHF sertifikat

- det essensielle er at alle kan tilkalle hjelp i en nødsituasjon

 

:confused:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må si at jeg begynner å bli litt frustrer over denne diskusjonen.

 

- er det for vanskelig å få seg konsesjon og sertifikat? det er det mulig å få hjelp med

- er det økonomien det går på? hva med hjelp fra sosialen?

- er det ren og skjær vrangvilje? har en mistanke om det iom. at Telenor er med i bildet

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og DSC "Digital Selective Calling" er ikke bare ment for nødbruk Mathilde !

 

Det har du selvsagt rett i, beklager det. Men poenget er altså å gjøre det enklere for ALLE å tilkalle hjelp - VED bruk av VHF og DSC. Bedre?

 

Lars H:

Vrangvilje..? Nei, jeg håper ikke det. Som allerede nevnt har jeg både konsesjon og sertifikat og personlig har jeg ikke noe i mot at Telenor tjener penger. Det handler ikke om vrangvilje, men om sikkerhet. Jeg VET nemlig at mange fler hadde brukt/anskaffet VHF om bare man hadde gjort muligheten litt mer tilgjengelig. For å snu det på hodet,... er det vrangvilje som hindrer dette? Eller litt sånn...gammeldags tenkning?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg VET nemlig at mange fler hadde brukt/anskaffet VHF om bare man hadde gjort muligheten litt mer tilgjengelig.

Jeg fatter virkelig ikke at noen i det hele tatt skulle mene at dette ikke skulle være lett tilgjengelig. Men kanskje noen av dere som mener det er vanskelig kunne fortelle hva problemet er for et normalt oppegående menneske?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Utrolig hva en kan få ut av et enkelt spørsmål fra mathi92. 109 innlegg til nå og da lurer jeg på om dette har utviklet seg til mere forvirring enn hjelp for mange som stusser over dette temaet :saint:

 

Har du vhf så registrer denne og få konsesjon. Ta sertifikatet og ferdig med dette da sistnevnte ikke er påkrevd ved nød situasjon. Men kjekt å ha i sitt eie :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig sant at du ikke ser poenget?

Ja, - jeg forstår ikke poenget. kan du forklare det for meg, med små teskjeer?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... er det vrangvilje som hindrer dette? Eller litt sånn...gammeldags tenkning?

Jeg vil mene det er nødvendigheten til en felles forståelse og respekt for at maritim radio skal kunne fungere som et profesjonellt nød- og sikkerhetsystem for først og fremst skipsfarten, og som vi i fritidsflåten får lov å ta del i, under visse enkle forutsetninger som sertifikat og konsesjon.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi bidrar alle til å holde VHF-tjenesten i gang ved at vi innbetaler årsavgiften til Telenor. (ikke Staten)

Vi sitter alle med samme kjørereglene for å drifte våre VHfer ombord når alle har et bevis på at reglene er gjennomlest og eksamen bestått.

Ikke vanskelig å forstå hvis man legger godviljen til.

 

Men noen ønsker selvsagt å snylte på oss andre. Det finnes i alle grener hvor regler er satt for å overholdes.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I dag kom det nye SRC/VHF sertifikatet i posten, tok det først i 91 men nå var tiden inne for å få oppdatert seg litt. Det nye sertifikatet er av kredittkortformat å laget i plast i motsetning til det gamle som nesten var som en liten bok å regne både i format og i materialet.

 

Å ta dette sertifikatet er lett å tar bare noen timer, alle kan klare dette! å fornye et gammelt sertifikat er enda enklere, det tyngste er vel turen til byn for å ta et nytt passfoto...

 

Min radio er noe av det første jeg skrur på når jeg kommer ombord, jeg har tri watch og hurtigscanning av selvvalgte kanaler, det var deilig å få byttet ut den gamle VHFen med den nye med all snacsen på men rekkevidden er den samme som før, litt slapp etter mitt syn men tilstrekkelig.

Link to post
Share on other sites

Men noen ønsker selvsagt å snylte på oss andre. Det finnes i alle grener hvor regler er satt for å overholdes.

 

Jeg synes det er en uforskammet hersketeknikk du benytter deg av, å beskylde de som er uenige med deg for å være snyltere.

 

Det finnes gode grunner til at anskaffelse og bruk av VHF bør være så enkelt og billig som mulig. Selv om "brukerfinansierte offentlige tjenester" synes å ha blitt et hellig mantra i Norge, er det enkelte tjenester som ikke bør brukerfinansieres. Konsesjonsavgiften og sertifikatkravet fører uten tvil til at færre anskaffer seg VHF, og jeg kan ikke skjøne annet en at det må være i samfunnets interesse at flest mulig har VHF. Det vil forenkle redningsaksjoner og kan redde liv.

Link to post
Share on other sites

Det med sertifisering for å kommunisere på VHF båndet er vel først å fremst for at brukerne skal lære seg riktig prosedyre i forskjellige settinger. Er jo meget viktig at man opptrer riktig i forhold til hvilken trafikk som foregår feks. PAN og Mayday trafikk. Skulle tatt seg ut om det ble trafikk slik som det var på Walkie talkie i "gamle" dager . Med konsesjonsavgiften er vi jo bare med å betaler en del av driften til systemet som kanskje kan berge livet vårt en "hælvetes" dag .

 

Kystfareren

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...