Jump to content

forbudt med vhf i båt uten sertifikat?


harry92

Recommended Posts

@vestkystseiler; hvem skal finansiere det da? Alle de millioner menneskene som IKKE har VHF?

 

Ja, på samme måte som alle de som aldri beveger seg til fjells er med på å betale for fjellredningstjenesten f.eks.

 

De som aldri ferdes i båt, er jo med på å betale for sjøredningstjenesten idag. Kanskje denne regningen ville blitt mindre dersom de fleste fritidsbåter hadde VHF ?

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Astor her.

Og så er det sånn at vi gjennom internasjonale konvensjoner, nei, ikke konsesjoner, er pålagt å drive en kystradiotjeneste.

Jeg også, forsåvidt, selv om jeg ikke kjenner til økonomien godt nok her. Dog skulle jeg nok fint klart å leve med det om det var en freerider som gadd å lette på øyelokket når jeg trengte hjelp ...

Link to post
Share on other sites

Ett godt alternativ til flere innlegg i denne tråden - ett passende trestykke, en god tollekniv og spikk ivei! :lol:

Ja, gidder du eller? Anbefaler heller deg og alle andre som ikke ønsker å forstå argumentene som utveksles her å finne en annen tråd ... mange interessante tråder her på baatplassen, burde være mulig å finne noe som passer for alle :giggle:

Link to post
Share on other sites

Trodde det var årlig konsesjonsavgift, tar jeg feil ?

 

Trodde jeg også og hvor mye er den på evt?

 

Jeg er en av mange som har VHS i båtene, men ikke har sertifkat og derfor bruker jeg ikke VHS, men den er sjekket slik at den fungerer og kan derfor slåes på ved nød. En av grunnene til at jeg ikke har tatt sertifikatet er nettopp dette med med konsesjonsavgiften. Siden jeg ikke er bruker av systemet er jeg heller ikke villig til å betale mye i konsesjonsavgift. Dette igjen skyldes at jeg går i soner hvor mobil har full dekning og kommer til å bruke den ved nød. Når man summerer alle "små bekker" med kjekke beløp og avgifter ang. båt, blir det betydelige summer til slutt, og derfor ikke rart at folk velger bort enkelte av disse avgiftene dersom man ikke benytter seg av tilbudet.

Link to post
Share on other sites

Trodde jeg også og hvor mye er den på evt?

 

Jeg er en av mange som har VHS i båtene, men ikke har sertifkat og derfor bruker jeg ikke VHS, men den er sjekket slik at den fungerer og kan derfor slåes på ved nød. En av grunnene til at jeg ikke har tatt sertifikatet er nettopp dette med med konsesjonsavgiften. Siden jeg ikke er bruker av systemet er jeg heller ikke villig til å betale mye i konsesjonsavgift.

 

Dette er selvmotsigende på flere måter, hvis du bruker systemet ved nød *er* du bruker. Jeg synses det er bedre du bruker systemet ved nød enn at du ikke gjør det, selv om du ikke betaler, men det er kun fordi jeg ikke har noe aktivt ønske om at du skal omkomme på sjøen. Dessuten er det fint om du lytter på kanal 16 også i samme slengen. Mange betaler konsesjon, tar sertifikat og gjør ellers akkurat som deg, benytter vhf'en kun ifm. sikkerhet og nødstilfeller. Feriepjatten foregår i stor grad på mobilnettet ...

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke tar sertifikatet pga. konsesjonen? Det er da ingen konsesjon forbundet med sertifikatet? Konsesjonen hører til radioen som du allerede har. Hvis du har konsesjon vil du også ha et MMSI-nummer som gjør at systemet fungerer som det skal i en nødsituasjon, så det er en god idé å ha i orden. Sertifikatet er en god idé siden du da vil være i stand til å betjene utstyret, noe som kan være en fordel . . .

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er selvmotsigende på flere måter, hvis du bruker systemet ved nød *er* du bruker. Jeg synses det er bedre du bruker systemet ved nød enn at du ikke gjør det, selv om du ikke betaler, men det er kun fordi jeg ikke har noe aktivt ønske om at du skal omkomme på sjøen. Dessuten er det fint om du lytter på kanal 16 også i samme slengen. Mange betaler konsesjon, tar sertifikat og gjør ellers akkurat som deg, benytter vhf'en kun ifm. sikkerhet og nødstilfeller. Feriepjatten foregår i stor grad på mobilnettet ... Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke tar sertifikatet pga. konsesjonen? Det er da ingen konsesjon forbundet med sertifikatet? Konsesjonen hører til radioen som du allerede har. Hvis du har konsesjon vil du også ha et MMSI-nummer som gjør at systemet fungerer som det skal i en nødsituasjon, så det er en god idé å ha i orden. Sertifikatet er en god idé siden du da vil være i stand til å betjene utstyret, noe som kan være en fordel . . .

 

Jeg var forberedt på denne reaksjonen:

1. Du har ikke svart på hvor mye konsesjonen koster?

2. VHS satt montert i begge båtene, skal jeg da kaste de ut fordi jeg ikke har sertifikat eller konsesjon?

3. Den ene båten går på Mjøsa, der fungerer ikke ens engang VHS, skal jeg da sponse systemet uansett?

4. Ja jeg vil ha utstyret i orden siden jeg har det montert, men det gjelder alt utsyr i båtene mine. Kommer jeg til å bruke det ved nød? Ja det gjør jeg. Jeg hadde også gjerne betalt en avgift for de som bare evt. lytter på kanal 16 og bruker den i nød, men slike opsjoner finnes ikke i dag.

5. Enig med deg angående sertifikat, det kan jeg ta for å lære meg god skikk og bruk av VHS, men igjen, se punkt 4.

6. Skal jeg lytte på kanal 16? Etter alle innlegg i denne tråden er jeg i tvil om det er riktig av meg siden jeg ikke har betalt konsesjon og ikke har sertifikat

7. Hadde jeg kommet noen til nød om jeg hadde "tyvlyttet" på kanal 16 og hørt Mayday - SELVFØLGELIG

 

8. Refleksjon; Jeg synes dette er ett vanskelig tema. Jeg er tilhenger av at på sjøen hjelper vi hverandre uansett. Vi tauer hverandre trengs det, kan jeg hjelpe noen med motoren så gjør jeg det, vi informerer hverandre om vanskelige farvann etc etc. Hvorfor skal vi ikke da kunne lytte på kanal 16 og evt rope Mayday der selv, uten å ha masse sertifikater, å betale en haug med penger?

Link to post
Share on other sites

Jeg var forberedt på denne reaksjonen:

1. Du har ikke svart på hvor mye konsesjonen koster?

2. VHS satt montert i begge båtene, skal jeg da kaste de ut fordi jeg ikke har sertifikat eller konsesjon?

3. Den ene båten går på Mjøsa, der fungerer ikke ens engang VHS, skal jeg da sponse systemet uansett?

4. Ja jeg vil ha utstyret i orden siden jeg har det montert, men det gjelder alt utsyr i båtene mine. Kommer jeg til å bruke det ved nød? Ja det gjør jeg. Jeg hadde også gjerne betalt en avgift for de som bare evt. lytter på kanal 16 og bruker den i nød, men slike opsjoner finnes ikke i dag.

5. Enig med deg angående sertifikat, det kan jeg ta for å lære meg god skikk og bruk av VHS, men igjen, se punkt 4.

6. Skal jeg lytte på kanal 16? Etter alle innlegg i denne tråden er jeg i tvil om det er riktig av meg siden jeg ikke har betalt konsesjon og ikke har sertifikat

7. Hadde jeg kommet noen til nød om jeg hadde "tyvlyttet" på kanal 16 og hørt Mayday - SELVFØLGELIG

 

8. Refleksjon; Jeg synes dette er ett vanskelig tema. Jeg er tilhenger av at på sjøen hjelper vi hverandre uansett. Vi tauer hverandre trengs det, kan jeg hjelpe noen med motoren så gjør jeg det, vi informerer hverandre om vanskelige farvann etc etc. Hvorfor skal vi ikke da kunne lytte på kanal 16 og evt rope Mayday der selv, uten å ha masse sertifikater, å betale en haug med penger?

 

 

Hei tillater meg å gi noen svar da.

 

VHF lisens koster kr 475 i året, dette gir deg da ett MMSInr, og lovelig bruk. Det gir deg også muliheten til bla; gratisværmeldinger, gratis tlfsamtaler til norske fast og mobilabonement, tilgang til en tjeneste som heter "meld fra hvor du drar" etc etc.

 

For de som har skrevet intekter til Telenor her, det som kommer inn på lisens går rett tilbake for å dekke utgiftene til drift av basestasjonene langs kysten vår.

 

På Mjøsa fungerer VHF utmerket, står en basestasjon rett sør av Gjøvik som dekker hele Mjøsa, har kanal 16/70, og arbeidskanal 21, dekkes av Tjøme radio.

 

At radioen stod i båten når du kjøpte den er ett for tynt argument - det burde også selger vite hva han skulle gjøre med -

 

8. kjempebra at du vil (gjelder stort sett alle) hjelpe til. MEN har du konsesjon så har du MMSInr, og har du ikke tid til annet så er trykket på knappen nok til at noen vet hvor du befinner deg, er ikke bestandig man har tid til å rope MAyday og komme med nødmelding.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Benji og Salt takk for svar.

Må jeg betale konsesjon pr. båt, skal jeg være "lovlig" i begge?

Edit: jeg tyder linken til Telenor slik?

 

Benji, når kom den stasjonen på mjøsa i bruk?

 

Videre er jeg enig i at 475,- i året ikke er allverdns mye penger, ei heller 845,- i RS men folk klager på det også. Utfordringen blir at når man summerer alle slike "nice to have" summer, blir det etterhvert en del, og kanskje spesielt når man så ser dette i sammenheng med antall timer mange bruker båtene sine, som er svært få for de fleste. Situasjonen er annerledes for de som har sjøen som yrke, eller bor ute flere uker i året i sin båt. Jeg savner fortsatt en begrensning rundt Kanal 16 som kunne vært gratis eller tilnærmet gratis, gjerne at VHS i båten blir programert kun til å funke på den kanalen. Da kan jeg yte hjelp og få hjelp selv, uten å ha sertifikat (som også koster penger regner jeg med) og betale 475,- i året i konsesjon. Avgiften kunne da kanskje vært 100,-. Så kan "proffene" betale for sine behov, de for dette utgiftsført uansett, så der er det reelle forskjeller slik jeg oppfatter dette.

 

MMSInr er en nymotens oppfinning og blir kun ett tilleggsargument slik dere bruker det i argumentasjon. Enda en "nice to have", samme er ais, og trackere også. Posisjon min har jeg på plotter og GPS er jeg usikker på den.

 

Til syvende og sist blir dette en argumentasjon om jeg er villig til å betale disse avgiftene. Med min bruk er jeg slettes ikke sikker på det? Jeg er totalmedlem i RS og synes egentlig jeg bidrar nok med det, selv om denne konsesjonsavgiften går til andre instanser.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ett spørsmål ang. lisens.

Jeg fikk registrert kun den håndholdte, da den stasjonære ikke er godkjent i Norge :blush:

Når jeg kjøper ny stasjonær, legges den bare til på lisensen?

 

Jeg har fått tildelt mmsi nummer, men det er da ikke tatt i bruk, tenkte og legge inn mmsi nummeret på den nye jeg handler etterhvert

Lappen har jeg ikke, men taes på Østfoldtreffet

Link to post
Share on other sites

Har ett spørsmål ang. lisens.

Jeg fikk registrert kun den håndholdte, da den stasjonære ikke er godkjent i Norge :blush:

Når jeg kjøper ny stasjonær, legges den bare til på lisensen?

 

Jeg har fått tildelt mmsi nummer, men det er da ikke tatt i bruk, tenkte og legge inn mmsi nummeret på den nye jeg handler etterhvert

Lappen har jeg ikke, men taes på Østfoldtreffet

 

Ja den legges bare til, bruker samme MMSInr som du har fått.

Men du vet det der med lappen da, kjenner de to som skal ha det å tviler på om det går bra :giggle:

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Bare jeg får lappen så..

 

 

Det er ingen problem.

Litt lesing i boka noen kvelder før eksamen, noen gode spørsmål under gjennomgangen før eksamen, og dere klarer den alle sammen med glans.

VHF eksamen er ikke vanskligere en at de som vil klarer den.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Å ha en båt i Norge er en forholdsvis dyr affære. Det kan vi alle være enige om. Og jeg skjønner naturligvis at enkelte er opptatt av å kutte de kostnadene man kan.

 

Men det jeg ikke skjønner, er at folk (herunder innbefattet båtfolk, og folk i båt) velger å ikke ha VHF om bord, eller enda verre; ha VHF om bord med ikke ha den påslått.

 

Man kan selvsagt argumentere med at man alltid befinner seg innenfor dekningsområdet til mobiltelefon, og gjerne er så trygg på seg selv og eget fartøy at risikoen for at noe skulle skje er forsvinnende liten, og kanskje totalt fraværende.

Dette er vel og bra, men hva med andre?

 

Se for deg følgende scenario:

Herr Hansen er på tur mellom holmer og skjær utenfor Øygarden. Været er bra, men det er kaldt ute. Båten hans er ship shape, og i god teknisk stand. Hans kone, og to barnebarn er også med.

Båten med de fire går på en grunne, og begynner raskt å ta inn vann.

 

Hansen er godt båtvant, og får instruert kone og barnebarn til å ta på seg redningsvester, mens han selv kaller opp Rogaland radio på Kanal 16.

Han forklarer situasjonen, og oppgir posisjon. Båten synker raskt.

 

HRS sender ut mayday relay, og ber båter i området være på utkikk, samtidig som de varsler rednings-skøyten som ligger på Kleppestø.

 

Samtidig befinner Hr. Olsen seg få minutter unna. Han får imidlertid ikke dette med seg. Han har VHF om bord, men har den selvsagt ikke påslått. Han er jo ikke i nød.

 

Like bortenfor ligger Hr. Fredriksen. Han har brukt nesten to millioner på ny båt. Han betaler gladelig femten tusen kroner året for å ligge i båtforeningen, og leer ikke på øyelokket når hans to dieselmotorer brenner av drivstoff for syvhundre kroner i timen. Den nye seiljakken hans fra Helly Hansen tar seg utrolig godt ut der han sitter på flybridgen, men VHF har han ikke. Det får da være måte på pengesluk! Firehundredeogtyttifem kroner per år i lisen er jo ran på høylys dag!!!

Derfor får heller ikke Fredriksen med seg dramaet som er i ferd med å utspille seg på andre siden av holmen.

 

I mellomtiden synker Hansens flotte båt, og de fire er nødt i å gå i vannet.

Redningsvestene holder dem flytende, men kulden kommer raskt.

Redningsskøyten har forlatt basen, og er på vei mot posisjonen.

 

HRS gjentar maydayet, og får svar fra den pensjonerte fiskeren Olav. Han befinner seg imidlertid drøye syv nautiske mil Nord for posisjonen, og vil ikke være fremme på havaristedet før om 50 minutter.

 

30 minutter etter at Hansen meldte fra på VHF, ankommer redningsskøyten området. De finner forholdsvis Fru Hansen og de to barnebarna. De er sterkt nedkjølt men i live.

Femten minutter senere finner de også Herr Hansen. Han har dessverre ikke overlevd i det kalde vannet.

 

Olsen og Fredriksen er lykkelig uvitende om dramaet som utspant seg like i nærheten, og sover naturligvis godt påfølgende natt.

 

Hansens enke er i en helt annen situasjon...

 

Dette er naturligvis satt litt på spissen, og er en helt fiktiv situasjon.

Men kunne like godt ha skjedd i virkeligheten, rett i nærheten av deg.

 

Derfor har jeg ALLTID på VHF'en når jeg er i båten.

 

Det er bare å ta en titt på kanalplanen , så ser man raskt at det koster endel å vedlikeholde nettet.

Vi har riktignok bare fem bemannede kystradioer, men se på alle punktene som sikrer en god dekning langs kysten vår, så skjønner man at dette koster endel penger.

 

Jeg anbefaler selvsagt at alle også tar SRC sertifikatet, slik at man vet hvordan man skal bruke VHF'en, men det viktigste er nå ihvertfall å ha den påslått, og lytte!

Apparater med DSC som ikke har fått tildelt MMSI nummer vil likevel motta nødoppkall på DSC...

 

Neste gang kan det være noen du kjenner som er i nød.

 

 

Er det to kostader jeg ikke blunker med å betale, så er det hovedmedlemskapet i NSSR og VHF lisensen.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Takk Christel III

 

Bare en bitte liten rettelse (pirk) det er Kystradio som sender ut Mayday relay ikke HRS.

 

 

Den situasjonen du tegner der skjer vært år, ikke alltid så fatal, men veldig ofte får båter som har vansker av ett eller annet slag hjelp av båter i området som har hørt deres kall om hjelp, være seg det er nød,starthjelp etc etc.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg var forberedt på denne reaksjonen:

1. Du har ikke svart på hvor mye konsesjonen koster?

2. VHS satt montert i begge båtene, skal jeg da kaste de ut fordi jeg ikke har sertifikat eller konsesjon?

3. Den ene båten går på Mjøsa, der fungerer ikke ens engang VHS, skal jeg da sponse systemet uansett?

4. Ja jeg vil ha utstyret i orden siden jeg har det montert, men det gjelder alt utsyr i båtene mine. Kommer jeg til å bruke det ved nød? Ja det gjør jeg. Jeg hadde også gjerne betalt en avgift for de som bare evt. lytter på kanal 16 og bruker den i nød, men slike opsjoner finnes ikke i dag.

5. Enig med deg angående sertifikat, det kan jeg ta for å lære meg god skikk og bruk av VHS, men igjen, se punkt 4.

6. Skal jeg lytte på kanal 16? Etter alle innlegg i denne tråden er jeg i tvil om det er riktig av meg siden jeg ikke har betalt konsesjon og ikke har sertifikat

7. Hadde jeg kommet noen til nød om jeg hadde "tyvlyttet" på kanal 16 og hørt Mayday - SELVFØLGELIG

 

8. Refleksjon; Jeg synes dette er ett vanskelig tema. Jeg er tilhenger av at på sjøen hjelper vi hverandre uansett. Vi tauer hverandre trengs det, kan jeg hjelpe noen med motoren så gjør jeg det, vi informerer hverandre om vanskelige farvann etc etc. Hvorfor skal vi ikke da kunne lytte på kanal 16 og evt rope Mayday der selv, uten å ha masse sertifikater, å betale en haug med penger?

 

1. Utvilsomt en god ide å undersøke istedenfor å automatisk anta at det er for dyrt? Google google ...

2. Som sagt syns jeg det er fint om du lytter på kanal 16 og benytter det til nødanrop dersom du trenger det. Hvis du ikke har tenkt å gjøre dette engang er utstyret bare dødvekt du like godt kan kvitte deg med.

3. Er kun én årsak når utstyret ikke «virker»; at ingen gidder skru det på. Litt for mange innlandsseilere som tenker i samme baner som deg ...

4. Jaha. Vær også klar over at svært mange tar feriepraten på mobil og kun har vhf'en i bakhånd, uten at de dermed opplever det veldig frustrerende å måtte følge regler og betale avgift. Det blir ikke slik at du med ditt beskjedne bruk vil måtte sponse en hel hurv skravlesjuke båtfolk i fellesferien.

5. Ditto.

6. Som sagt, ja.

7. Finfint, men da må det være påskrudd.

8. Masse penger? Dette koster lite, du har råd til to båter? Og hvorfor skal alle andre betale for din sikkerhet uten at du bidrar selv? Fullstendig høl i hue, men likevel bedre enn at du drukner... Sertifikat er også meget enkelt å ta. Stiller du til privatisteksamen uten å ta i pensum på forhånd gjetter jeg du har 75% sjanse til å bestå ved bruk av sunn fornuft siden det er multipe-choice-spørsmål, men det er sef. å anbefale å lese pensum så du faktisk lærer noe ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg registrerer at flere ser ut til å mene at det er bedre at vi har på kanal 16 og hører der enn å ha den avslått, som kanskje regelverket egentlig sier at de som ikke har sertifikat og konsesjon skal ha. Hvertfall har jeg tolket flere innlegg her at regelverket sier så. Jeg tror det går mange fritidsbåter i min situasjon, så ved at vi hører på kanal 16 er vi jo med og bidrar til sjøsikkerheten. Glad jeg bidrar med noe, selv om mange mener at jeg bør gå linen helt ut. Sertifikatet kommer jeg til å ta ved en korsvei, men det andre får vi se på. Har ikke noe med penger å gjøre egentlig, mere med andre ting.

Nå regner jeg meg som ferdig med denne diskusjonen, da jeg bare kommer til å gjenta meg selv merker jeg.

Men som svar til trådstarter sitt spørsmål oppfatter jeg det som ja og i tillegg til sertifikat må man også ha konsesjon. (Det merkelige er at dette regelverket da på en måte er med og drar ned sikkerheten til sjøs, selv om det på en annen måte hever sikkerheten)

Link to post
Share on other sites

Tok SRC sertifikatet i går som privatist. Det var grei skuring. Tror det blir værre å programmere og sette opp VHF korrekt.

Hele VHF greia er litt styr, men skal man pilke på "dansken" er det greit å ha.

 

Hadde ikke giddet å ha VHF i en liten turbåt som brukes i indre led, selv om det øker sikkerheten. Den gang mobiltelefonene var på størrelse med en 3 åring og kostet 30 000 hadde "alle" VHF for det var det eneste reelle middelet til å komme i kontakt med andre båter & land/ telefon.

 

I dag har man en vanntett mobil som man varsler politiet / RS med som så ender i nømelding på VHF. Greit nok for de fleste mindre tur-weekend båter.

 

Ideelt sett burde alle hatt registrert VHF med DSC, men mange finner kost-nytte forholdet for dårlig.

 

SRC burde også ligge som en mondul i båtførerprøven, da får vi antakelig mange flere registrerte VHF apparater etterhvert, ellers blir det bare et system bestående av handels/nytte skip, fiskere og "langtur" båter.

Link to post
Share on other sites

..... SRC burde også ligge som en mondul i båtførerprøven, .....

 

Det kan jeg godt være enig med, men det som er verre å forstå er at SRC/VHF ikke engang er krav for å få utstedt D5L-sertifikat. Så her forstår jeg heller ikke helt hvordan sjøfartsdirektoratet tenker . . . . :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...