Johannes Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Men tror du at det er en tenkt tanke som bakgrunn for at det ikke krav til VHF sertifikat ved utstedelse av D5L? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Så her forstår jeg heller ikke helt hvordan sjøfartsdirektoratet tenker . . . Henger vel igjen fra gamledager da skipper var skipper og LarsH var ombord som komunikator. Tar tid å endre tankene til disse folka Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 (redigert) Med fare for å pådra meg stor vrede og tallrike utgydelser..... Det har kanskje litt med å gjøre at D5L ikke er formell kompetanse med tilsvarende STCW kode slik som D5. Det er ikke krav til radiostasjon ombord i fritidsfartøy slik man har i forbindelse med yrkesfartøy. Men noen unntak. Kanskje det også har litt med å gjøre at man ikke vil pålegge eier av fritidsfartøy utgifter. Vi kan jo se her i denne tråden at deltagelse i det unike, verdensomspennende VHF systemet utløser sterke følelser hos enkelte. Redigert 16.Mars.2012 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Ingen galle eller vrede fra min side. Men når en tar D5LA skulle en tro at det ville være påkrevd med SRC/VHF sertifikat og VHF i båten, men slik er ikke verden skrudd sammen. En regner jo med at disse med D5LA vil ferdes til havs og ikke bare langs kysten som ved D5L. Har dessverre møtt altfor mange ute til havs som overhode ikke vet hvordan VHF skal brukes og mye tyder på at noe mangler ombord hos disse. Til og med mindre skip har hadd manglende kunnskaper og det er skremmende. Muligens har mobilbruken på fastlandet medført til at mange snakker i hytt og pine på VHF'en. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.