Jump to content

Polermaskin-valg av type


Gabi

Recommended Posts

Nå nærmer det seg poleringstid for båten etterhvert. Har surfet endel på nettet for å se om hva slags polermaskiner som kan egne seg uten at lommebok (og kjærring?) klager for mye.

 

Har sett på følgende:

Fra Seatronic kr 495

Fra Nettbåt kr 659

Fra Maritim kr 598

Fra Bilextra kr 599

Fra Biltema kr 499

Fra Clas Ohlson kr 499

 

De ser ut til å være ganske like...

Litt forskjell på turtall, Biltema sin går fra 0-3000, Clas sin fra 1500-3800 mens de Maritime er elektronisk fra 900-3000.

 

Er noen av disse brukbare eller må man opp i skikkelig utstyr til 1500+ for å få noe som duger til både båt og bil?

Link to post
Share on other sites

Jeg har skjønt at det meste av poleringen skjer i turtallsområde rundt 1800 rpm, ser hvertfall ut til at mange anbefaler det for voks og rubbing. Så da er det sikkert viktig at maskinen klarer å dekke dette området og det gjør jo alle de du viser til. Selv har jeg den fra Biltema, og den dekker mine behov. Antakelig hadde jobben vært både lettere og bedre med en dyrere maskin, men man må jo se på hvor ofte man gjør dette i året da. For egen del tror jeg faktisk jeg har mer å lære på rett teknikk og bruk av maskin en type maskin.

Link to post
Share on other sites

Makita og Milwaukee har jeg brukt. Har nå Makita. Egenskapen med meget lav hastighet og 100% stabil fart uansett motstand (elektronsik styring/kompensasjon) er viktig for et bra resultat for meg.

 

 

Skal man ha anledning til å rubbe med samme maskin er 1000 rpm alt for høyt etter min mening.

 

Har brent opp 1 biltema maskin og en annen billigmaskin jeg ikke husker navnet på. Funket bra til lett polering, men tålte ikke tøff rubbing.

 

EDIT: Dersom du skal kjøre lavpris er de elektroniske modellene fra båtsjappene desidert best. Men de er også større og tyngre en en god Makita...

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Har selv en Best Tools billigmaskin som har holdt greit så langt. 2-300 på Mekonomen for noen år siden.

Kjøper skum-padder på Jula. Myk skum for rubbing, hard skum for polering. Rubber med Autosol, Polerer med noe McGuire combo-stoff som funker fint og lukter veldig godt...

 

Gjelder alle billigmaskiner... La dem gå fort uten belastning i 10 minutter første gangen du starter dem opp. Da sliper man til børstene en del og de brenner seg ikke så lett. Mange kjører full pupp med en gang på billigmaskiner, og det straffer seg ofte. Med en pen start holder mange billigmaskiner overraskende bra.

Link to post
Share on other sites

Ofte er det hard pute til rubbing. Hardere puter for større korreksjoner (men ull tar ofte mest). Mykere puter på sluttpoleringen og for å hindre hologrammer.

Sliter en med hologrammer (tror ikke det er noe problem på gelcoat, mer på bil?) så er 3M Ultrafine SE veldig bra på å fjerne holigrammer med. Bruker selv 3M ultrafine SE med Meguiars Diamond Foam Finishing Pad som siste der det blir hologrammer på bil.

 

På båten har jeg holdt meg til Meguiers One-step compound (kun for å fjerne riper/mattet gelcoat) I årene etter det holder det med high gloss polish for å fjerne vinterens oksidasjon, og buffe opp med en håndpad og purewax.

One-step compound blir i ettertid kun brukt der fenderne etc har mattet i løpet av vinteren.

 

 

Edit:

ossilerende funker helt fint, ulempen er at en ofte har behov for å vinkle maskinen for å komme godt rundt kanter, kryssholdt, etc. Samt at disse sliter med å få opp tempraturen som mange cutting produkter krever for å virke optimalt når en skal korrigere mye.

Siden vinkelkuttertypen fint klarer alle aspekter av jobben trenger en kun en slik. Ulempen er vel at om en ikke har peil kan en lettere brenne lakk/gelcoat eller lage hologrammer en med en ossilerende.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Så at Turtle TV-100 vant en billigtest for en god stund siden. Og Biltema sin doble med ossilering på 2. Plass. Deretter en billig vinkel-type. Mest sannsynlig får vel hobbybrukeren nok ut av Biltema sin til 360kr.

 

En god vinkeltype koster fra 2500 og oppover så forskjellen er stor.

 

Nesten verdt å prøve Biltema sin først for å teste. Billige puter er det til den også.

 

Noen som har prøvd Turtle TV-200 på 12V batteri som selges på Mekonomen til en lusen tusing?

Link to post
Share on other sites

 

Er noen av disse brukbare eller må man opp i skikkelig utstyr til 1500+ for å få noe som duger til både båt og bil?

 

 

Siden 2006 har jeg rubbet og/eller polert rundt 600 båter med det simpleste og billigeste utstyret som er å oppdrive,har type vinkelsliper med regulerbar hastighet som koster ala 299,- på Europris Etc.

 

Er en deilig følelse og slite utstyr for 299 Kr pr 100.000 kr tjente.......

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Det som er viktig er at du har en maskin som har nok krefter til å kjøre på lavt turtall og samtidig kunne legges lit press på. Har du en billig/svak maskin funker den sikkert bra på høyt turtall, men da er det lett å brenne lakken/gellcoaten. Jeg har en trinnløs en som jeg kjører på lavt turtall. Finnishen med veldig lett hånd øker jeg turtallet lit

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Så at Turtle TV-100 vant en billigtest for en god stund siden. Og Biltema sin doble med ossilering på 2. Plass. Deretter en billig vinkel-type. Mest sannsynlig får vel hobbybrukeren nok ut av Biltema sin til 360kr.

 

En god vinkeltype koster fra 2500 og oppover så forskjellen er stor.

 

Nesten verdt å prøve Biltema sin først for å teste. Billige puter er det til den også.

 

Noen som har prøvd Turtle TV-200 på 12V batteri som selges på Mekonomen til en lusen tusing?

 

 

Var en bråtur på mekonomen på fredag, og da var faktisk turtle-maskinen på tilbud

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket litt mere rundt temaet. Noe skal man jo gjøre mens båten står på LAND....

 

Milwakee sin veier kun 2,2 kg, og har turtall fra 900-2500 o/min.

Makita sin veier faktisk 3,1 kg , og har turtall fra 600-3000 o/min.

 

Jeg har fra før en forferdelig ossillerende billigmaskin som vibrerer noe så inn i granskauen at jeg rister følelsen ut av fingrene etter hvert. Den går riktignok kun på full blås hele tiden. Jeg ser på biltema sin ossilerende at den har 12,5 m/s2, mens makita sin ikke-ossilerende har 3 m/s2. Vet ikke hva jeg har nå i m/s2, men frykter at ossilerende blir slitsomt i lengden uansett så lenge man velger noe billig noe.

 

Ut ifra vekt og kvalitet (og tester) tror jeg nok at Milwakee sin er soleklart best, og betydelig lettere enn andre. Eneste litt rare er at o/min starter på 900, noe som noen av dere har jeg inntrykk av er litt for høyt. Sånn sett er Makita sin bedre.

 

Biltema sin ikke-ossilerende, altså vinkelslipertype til kr 499,- veier 3,3kg og er sikkert tung, men kun 200g tyngre enn Makita sin. Tror at på båt er ossilerende litt kjedelig innimellom pulpit, og andre greier. Merker det på bilen også at det er lett å vibrere seg borti noe man ikke skulle.

 

Så ut ifra billig-budsjett modellen er Biltema sin vinkelslipertype antagelig minst verst, og grei pris. Den har turtall fra 600-3000 o/min og en motor på 1200W. Burde teoretisk være bra egnet, med billige polersvamper og div.

Link to post
Share on other sites

Vel, guttungen hadde som yrke å polere biler, og brukte dengang en slik Milwak etellerannet. Nå har han ikke dette som jobb, men lånte min nye Biltema vinkelsliper-type. Han hadde ingen problemer med å bruke denne. For å polere et par ganger i året, mente han den var plenty grei. Kan jo kjøpe fem slike BT maskiner for en Milwaki....... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...