Jump to content

Jernkjøl - hva hører til vårpussen?


bjornas

Recommended Posts

Jeg er den lykkelige innehaver av en jernkjøl (det sitter fast en seilbåt på toppen).

 

Den ser slik ut:20120317_09.25.55.jpg

 

Hva bør jeg gjøre her? Vinkelslipe / pusse så godt som mulig, prime og så ha på bunnstoff - og krysse fingrene for enda en sesong? Hva slags skive er det jeg da skal bruke - en flappskive eller noe annet?

 

Takknemlig for ALLE svar!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Sandblåsing med etterfølgende påføring med zinkepoxy (primer)...

 

vinkelsliper kan også fungere, men det tar tiiid å gjøre det grundig nok, dvs også få bort den malingen som har smeltet som en liten rull i siden av sporet etter sliperen...

 

Jeg har ofte hatt en ide om å borre og gjenge opp et par hull for innfesting av anoder horisontalt langs bunn av kjøl bare en lang anode på hver side.... det bør jo sørge for at jernet skjermes korrosjonsmessig, og samtidig at malingen ikke ruster løs, slik som på bilde... (Men det er jo noe jeg egentlig ikke har sett noe sted.., ennå?) Hva mener andre her inne om den ideen?

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Jeg har gjort jobben med vinkelsliper på jernkjølen på en tilsvarende stor båt og det gikk egentlig nokså greit. Viktig å få på første strøk med primer/antipest før det har begynt å ruste igjen, og det skjer på bare noen minutter! Har man jernkjøl og en eldre båt så tåler man å se en rustflekk eller to ved opptak til høsten igjen og bare ta de flekkene i tur og orden. Jernkjølen trenger uansett noen hundre år før den har rustet opp og så lenge lever vi nok ikke så det er ikke noe å bekymre seg for.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Mouche: Hadde bare lyst til å si at ditt svar at ditt svar hadde en karakter som gjorde at jeg pustet veldig lettet ut. Faktisk deilig med sånne svar...

 

Brukte du flappskive, eller noe "grøvre" saker?

 

Alle andre: Enig at sandblåsing nok er det beste, men vet ikke om jeg gidder å gjøre så mye for denne båten.

 

Sandman: Jeg har hørt mange anbefale den løsningen, og nede på båthavna mi er det noen som kjører den - og anbefaler den. Selv vet jeg ikke om jeg "gidder"; tror de største skadene allerede er skjedd.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Brukte du flappskive, eller noe "grøvre" saker?

 

Gikk på Biltema og kjøpte diverse "greier" som kunne settes på vinkelsliperen og prøvde meg frem. Sliperondeller heter de vel. Brukte ikke noen stålbørste. Bruk briller og munnbind, musikk i ørene og ta hyppige pauser. Det er en møkkajobb, men går rimelig greit og så har du spart noen tusenlapper på å gjøre det selv. På en eldre båt som du vel har, Maxi 77, så er "godt nok", ja godt nok.

 

På min båt hadde jeg utenbordsmotor så brydde meg aldri om anoder.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg er den lykkelige innehaver av en jernkjøl (det sitter fast en seilbåt på toppen).

 

Den ser slik ut:20120317_09.25.55.jpg

 

Hva bør jeg gjøre her? Vinkelslipe / pusse så godt som mulig, prime og så ha på bunnstoff - og krysse fingrene for enda en sesong? Hva slags skive er det jeg da skal bruke - en flappskive eller noe annet?

 

Takknemlig for ALLE svar!

 

JEg er i det store og hele enige i Mouche's tilnærming til hvordan gjøre det. På min båt har jeg bare pusset ned med sliperondell og behandlet kjølen MED EN GANG (innen minutter) da korrosjonsprosessen starter fort. Jeg har brukt tokomponent epoxy primer for å få det lufttett. Min erfaring er at det er det eneste som fungerer. Å smøre på all slags rusthindrende stoffer har ettr min erfaring ikke gitt noe spesielt holdbar behandling. Det beste er å hindre lufttilgang, og der er tokomponent epoxy primer et strålende produkt. Men husk også før påføring, så må jernet avfettes med aceton eller tilsvarende (også veldig viktig).

Lykke til :-)

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Æsj, jeg har bare en-komponent Vinyl Primer liggende... Og den må jeg nesten få brukt opp.... Er det krise, eller...?

JA, det er krise, du gjør ikke den drittjobben uten å gjøre det ordentlig! Og med ordentlig så mener jeg det samme som Mouche, at godt nok er godt nok, det er grenser for hvor mye man skal pirke, medmindre man skal ha glatt barnerumpe for å delta i regattaer. Men enkomponent-primer er IKKE godt nok til «turbruk» heller. Enkomponent holder ikke vannet ute, og du må gjøre jobben hvert år, mens kjølen langsomt spises opp.

 

Husk også at tokomponent epoxyprimer heller ikke er pottetett, du bør (skal) legge på så mange strøk som det anbefales på boksen, og etter manges mening kan man godt ta et par ekstra også, om det hjelper vet jeg ikke, men det er ikke der drittjobben ligger, og det føles sikkert ekstra bra etterpå :o) Det er ihvertfall ikke her jeg ville prøvd å spare noen hundrelapper ved å smøre tynnt på. Spar heller på bunnstoffet, det har en tendens til å bygge seg opp over tid uansett, og det er ikke på kjølen det gror mest. Legg heller på et ekstra lag akkurat i forkant, hvor det slites raskest vekk.

 

Til slutt de to vanlige tipsene: Det første strøket bunnstoff kan legges før siste primerstrøk er helt tørt, det gir bedre feste. Mange anbefaler å legge det innerste laget bunnstoff i en kontrastfarge også, så man kan holde øye med slitasjen på strøket utenpå.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Tusen takk for veldig gode råd gutta! Jeg har jo noen groper kjølen her og der. Bør jeg sparkle disse? Skal sparkelen da legges OVER eller UNDER primeren? Hvilket produkt anbefales i tilfelle?

 

Hvis du skal sparkle, tror jeg at jeg ville valgt å gjøre det ETTER første eller andre strøk med primer. Som jeg nevnte tidligere, er det viktigste med denne jobben å få jernet beskyttet mot lufttilgang så raskt som mulig etter å ha fjernet rust mekanisk. Og som det også er nevnt, som jeg glemte å nevne i mitt forrige innlegg, det er viktig å legge på nok antall strøk så du får tykt nok beskyttelseslag. Gjerne et par ektra enn det som står på boksen. Er du nøye nå i denne runden, vil du få en mye behageligere vårpuss neste år. Snakker av erfaring ;-)

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Takk Bjornas for at du started denne tråden.

Jeg har stålbåt og leser dette iherdig da jeg skal begynne å pusse rust.

 

Både over og under vannlinjen.

 

* Jeg regner med at det er samme prosedyre/rekkefølge man benytter over vannlinjen også?

.....bare at istedet for Bunnstoff så avslutter man med TopCoat ?

 

* Før primer, er det noen ide å bruke Zink-spray ?

Link to post

Takk Bjornas for at du started denne tråden.

Jeg har stålbåt og leser dette iherdig da jeg skal begynne å pusse rust.

 

Både over og under vannlinjen.

 

* Jeg regner med at det er samme prosedyre/rekkefølge man benytter over vannlinjen også?

.....bare at istedet for Bunnstoff så avslutter man med TopCoat ?

 

* Før primer, er det noen ide å bruke Zink-spray ?

 

Ta en titt på 'Ståltråden' her på forumet. Men for ditt vedkommende:

 

Hvis du ikke vil blåse (sand etc.), så kommer du langt med 5" vinkelsliper påmontert radialbørste. NB: ikke bruk aksialbørste. Biltema og CO har disse. Husk værneutstyr, om det skulle løsne børstetråder, så kommer de med ekspressfart. I krinkelkroker bruker jeg et av disse fresesettene fra samme leverandører påmonter en drill. Fungerer helt frammifrå.

 

Sinkspray er komplett utbrukelig. Det eneste som duger er 2-komp. epoxyprimer helst med aluminium tørrstoff, men også sink kan brukes. Hvis det ikke proffsprøytes, så skal det males tre strøk med kost og korrekt overmalingsintervall. Pyntestrøket kan være hva som helst, men det lønner seg å bruke et malingsprogram for stål fra anerkjent leverandør som International, Jotun, Hempel m.fl.

Link to post

...Hvis du ikke vil blåse (sand etc.), så kommer du langt med 5" vinkelsliper påmontert radialbørste. NB: ikke bruk aksialbørste.

Jeg har også jernkjøl og tenker ta en økt til sommeren. Så for meg å bruke vinkelsliper med stålbørste. Hva er det med aksialbørster som gjør dem ubrukelige i forhold til radialbørster?

Link to post

Jeg har også jernkjøl og tenker ta en økt til sommeren. Så for meg å bruke vinkelsliper med stålbørste. Hva er det med aksialbørster som gjør dem ubrukelige i forhold til radialbørster?

 

Tja, hvordan skal jeg uttrykke det. Aksialbørste blir vel omtrent som å barbere seg uten å ta av plastikkbeskyttelsen på barbermaskinen. Og for dem som sverger til høvel: Det blir som å barbere seg og glemme å sette barberblad i høvelen. Jeg er plaget med et vær-morsom-syndrom. Aksialbørsten er rett og slett absolutt overlegen for en slik jobb. Det neste opp blir sandblåsing. Slipe- og denslags skiver fjerner jern, og gir en for glatt overflate for malingen til å feste skikkelig.

 

Jobben under var gjort på en lang dag, likt over hele undervannsskroget på begge sider. Børstet ned den ene dagen, og malingen startet dagen etter. Legger ved to bilder, på det første vises 2/3 av dem som skal dele farsarven utkommandert på jobb. Men det var jeg som tok all jobbingen med vinkelsliperen. Admiralen ville aldri tilgitt meg om guttene skulle blitt skadet. Sånn er det bare.

bilde060507_001.jpg

bilde060507_012.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Med en ca 2 år gammel seilbåt med jernkjøl av tysk herkomst så har jeg lest mange tråder om temaet, og konkluderer vel med følgende

 

Sandblåsing og komplett behandling er uaktuelt (ca. 40 000)

"Godt" nok er godt nok - det vil si at båten ikke taper seg i funksjon/struktur

 

Så da er spørsmålet hva man går på med. Originalt er den vel levert med 3x primer, bunnstoff (Hempel Hard Racing, antar epoxy primer under?).
Det er noen små flekker her og der - typisk helt i forkant/bunn av kjølen (der vannet brytes "hardest" evt. også strøket over noe sand/mudder ?) og en flekk her og der (veldig lite).

Radial stålbørste på vinkelsliper og ta det verste, vaske rent med acetion, hurtig pensle på 1-K Hempel Underwater Primer i flere strøk og så på med bunnstoff.

Eller er det andre erfaringer siden siste posting i tråden som kan komme til nytte?

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post

Sandblåsing med etterfølgende påføring med zinkepoxy (primer)...

Zinkepoxy? Hvor får man kjøpt det? Jeg har alltid brukt bare epoxyprimer. Det høres unektelig smartere ut med zinkepoxy ...

 

Jeg har ofte hatt en ide om å borre og gjenge opp et par hull for innfesting av anoder horisontalt langs bunn av kjøl bare en lang anode på hver side.... det bør jo sørge for at jernet skjermes korrosjonsmessig, og samtidig at malingen ikke ruster løs, slik som på bilde... (Men det er jo noe jeg egentlig ikke har sett noe sted.., ennå?) Hva mener andre her inne om den ideen?

Jeg fikk hjelp til å sveise sinkanoder fast på kjølen første sesongen. Det hjalp ikke mye, hadde fortsatt problemer med rust på kjølen.

 

I småbåthavna hvor jeg kjøpte båten mente folk at det var fånyttes å gjøre noe med kjølen - den ville ruste uansett, bortkastet arbeid. Nå, jeg gjorde en relativt grundig jobb med å slipe ned med vinkelsliper og male over med epoxyprimer. Har alltid blitt litt rustproblemer neste sesong, men ikke like ille som da jeg kjøpte båten.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...