nitesu Startet 17.Mars.2012 Del på Facebook Startet 17.Mars.2012 Har kast i begge propellakslene.Hvor mye kan tolereres? 60mm aksler som er 3600mm lange. Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
nitesu Svart 18.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Ingen? Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Det kommer an på. Generelt vil jeg si at akslingen bør ligge innenfor TIR 0,05 mm. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Ingen kast er nok det beste ja. Du får kanskje svar hos Sleipner eller annen akselleverandør. Rettet min opp innenfor 4 hundredeler, lengde mellom 2 og 2,5m. Ingen opplagring mellom gir og propell. Ikke rett de med varme (uten å vite hva du gjør). På større fartøy tror jeg ikke klasseselskap tillater dette. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 TIR = kast Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 For oss som lever i maskinverdenen betyr det Total Indicator Reading. Altså verdien skal ligge innenfor, det et ikke en pluss/minus-filosofi. Håper det var oppklarende. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Hvor mye kan tolereres? Jeg har ingen erfaring i å vurdere kast i propellaksler, men 5 hundredeler som Hulda indikerer høres vel fornuftig ut- kanskje noe ambisiøst. Ikke kast overhode kan man nok bare glemme. Måler man nøyaktig nok har alt avvik og kast. Så lange og tynne aksler det er snakk om her tror jeg alltid det vil være noe kast i. Ingen opplagring mellom gir og propell. ?? Går det an Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Så lange og tynne aksler det er snakk om her tror jeg alltid det vil være noe kast i. Tynne aksler? 60mm? En mer praktisk tilnærming til problemet kan være at du ikke skal merke vibrasjoner i skroget uansett turtall. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Tynne aksler? 60mm? Alt er relativt! I forhold til lengden (3600mm) er diameteren beskjeden Prøv å legge den opp med en opplagring midt på og se på nedbøyningen pga egenvekt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lnjk Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Oppklaret nå Hulda. Kast og andre toleranser er velkjente, forkortelsen var ny for meg. ?? Går det an Det går det, slik vi snakker i mitt distrikt. Sier noen de har akselen opplagret mellom gir og propell så tenker man en tredje opplagring og ikke den ved propellen eller i giret. Beklager at du ble forvirret. Hengte på dette med opplagring pga at noe har vel forårsaket at akslene har kast. Også for meg høres Ø60mm og 3,6 meters lengde som liten diameter i forhold til lengden. På en av Sleipner sine sider er det en kalkulator hvor dette kan beregnes. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 På en av Sleipner sine sider er det en kalkulator hvor dette kan beregnes. Bare husk at beregningene kun gjelder for de akslinger Sleipner lager. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Har kast i begge propellakslene.Hvor mye kan tolereres? Har du tatt ut akslene og målt kastet, eller har du målt dem i båten? Hva har du brukt for å måle kastet med? Også for meg høres Ø60mm og 3,6 meters lengde som liten diameter i forhold til lengden. På en av Sleipner sine sider er det en kalkulator hvor dette kan beregnes. Hva er det kalkulatoren til Sleipner beregner? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 (redigert) Generelt vil jeg si at akslingen bør ligge innenfor TIR 0,05 mm. Intressant tråd jeg har kjøpt en "skakk" aksel fra Frydenbø Sabb Motor AS Og de sier at de har en TRI på 0,10 mm. Redigert 19.Mars.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lnjk Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Hva er det kalkulatoren til Sleipner beregner? Klipp og lim fra nevnte kalkulator Motorens akseleffekt: hp Motorens turtall: rpm Girutveksling: Propellakselturtall: 0 rpm Beregnet etter Nordisk Båtstandard Y10: 0,0 Beregnet etter Lloyd`s krav til fritidsbåt: 0,0 Beregnet etter DNV klasse for båter mindre enn 15m: 0,0 Valgt akseldiameter for svingningsberegning: mm Maksimal fri opplagret lengde: 0,00 m Erfaringsmessig kan dette økes med 20%: 0,00 m Hvor bra kalkulatoren er vet jeg ikke. Ved beregning av egen aksel oppga jeg flere parametere enn det som fremkommer her. Hvordan stålkvalitet påvirker resultatet for svingningsberegning vites heller ikke. NBs Y10 ligger på nettet og kan brukes "manuellt" med ulike stålkvaliteter. Sitér dette innlegget Link to post
nitesu Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Har du tatt ut akslene og målt kastet, eller har du målt dem i båten? Hva har du brukt for å måle kastet med? Hva er det kalkulatoren til Sleipner beregner? Har tatt ut akslene og levert dem på et verksted med rette utstyret i Trondheim. Kast er målt til 1,5 mm på akselen som var værst. Værst kast var det bak støttelageret. Forige eier av båten hadde kjørt på en stokk. Ene bladet på babord propell som er i rustfritt var bøyd bakover 17 mm. Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
Hulda Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Intressant tråd jeg har kjøpt en "skakk" aksel fra Frydenbø Sabb Motor AS Og de sier at de har en TRI på 0,10 mm. Det kommer jo an på hvilke krav man stiller. Går den på lavt turtall og ikke går gjennom kritiske turtall, så kan akseptgrensen være høyere. Fra en koplingsleverandør, så sier spec. for TIR på radiell toleranseflate 0,03 mm, uansett turtall. Nå jobber jeg med utstyr beregnet for oljeindustrien, men TIR på 0,05 mm burde være en grei regel. Mulig at jeg er litt stiv på krava, men ikke mye. Du kan si det slik roger-jo, hvis du har 0,10 mm sleng på akslingen, og retter opp til TIR 0,10 mm, så kan du med litt flaks få 0,20 mm TIR. Eller du kan havne omvendt. Men hoppetaueffekten drar du med deg uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 (redigert) men TIR på 0,05 mm burde være en grei regel. Mulig at jeg er litt stiv på krava, men ikke mye. Du kan si det slik roger-jo, hvis du har 0,10 mm sleng på akslingen, og retter opp til TIR 0,10 mm, så kan du med litt flaks få 0,20 mm TIR. Eller du kan havne omvendt. Men hoppetaueffekten drar du med deg uansett. Har sendt de et brev for å få det skriftlig synes at det er mye med 0,01 i kast. Jeg har fettsmurt hvitmetall i stevnebeslage og 1,8m aksel, motor og aksel skal ha 0,01 eller bedre etter deres norm, så det er noe som skurrer i mine ører. Ikke tid til å sende akselen tilbake da jeg har bestilt løft, får en guru til å varmrette den hvis de godtar det . Redigert 19.Mars.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TB2855 Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Jeg vil si at om der er so mye kast at du ser uklart når du går for hall maskin, da er det på tide å rette opp. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Kast er målt til 1,5 mm på akselen som var værst. Værst kast var det bak støttelageret. Jeg regner med at du ikke har tenkt å kjøre med de akslene slik de er nå. Spørsmålet ditt var vel egentlig hvor mye kast som er akseptabelt? Hos Sleipner her i byen har de visstnok investert i en spesiell maskin for retting av aksler hvor de kan rette og måle akselen og stille inn anleggene lik dine opplager i båten. Jeg vet ikke om det er noen verksteder i nærheten av der du bor som er spesialister på retting av aksler? En ting er ihvertfall sikkert, jeg ville ikke levert inn akslene mine til et hvilket som helst verksted for retting. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.