Jump to content

kast i proppell aksel hvor mye kan tolereres?


nitesu

Recommended Posts

Ingen kast er nok det beste ja. Du får kanskje svar hos Sleipner eller annen akselleverandør.

Rettet min opp innenfor 4 hundredeler, lengde mellom 2 og 2,5m. Ingen opplagring mellom gir og propell.

Ikke rett de med varme (uten å vite hva du gjør). På større fartøy tror jeg ikke klasseselskap tillater dette.

Link to post

Hvor mye kan tolereres?

Jeg har ingen erfaring i å vurdere kast i propellaksler, men 5 hundredeler som Hulda indikerer høres vel fornuftig ut- kanskje noe ambisiøst. Ikke kast overhode kan man nok bare glemme. Måler man nøyaktig nok har alt avvik og kast. Så lange og tynne aksler det er snakk om her tror jeg alltid det vil være noe kast i.

 

 

Ingen opplagring mellom gir og propell.

?? Går det an :confused:

Link to post

Så lange og tynne aksler det er snakk om her tror jeg alltid det vil være noe kast i.

Tynne aksler? 60mm?

En mer praktisk tilnærming til problemet kan være at du ikke skal merke vibrasjoner i skroget uansett turtall.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Oppklaret nå Hulda. Kast og andre toleranser er velkjente, forkortelsen var ny for meg.

 

?? Går det an :confused:

Det går det, slik vi snakker i mitt distrikt. Sier noen de har akselen opplagret mellom gir og propell så tenker man en tredje opplagring og ikke den ved propellen eller i giret. Beklager at du ble forvirret.

Hengte på dette med opplagring pga at noe har vel forårsaket at akslene har kast. Også for meg høres Ø60mm og 3,6 meters lengde som liten diameter i forhold til lengden. På en av Sleipner sine sider er det en kalkulator hvor dette kan beregnes.

Link to post

På en av Sleipner sine sider er det en kalkulator hvor dette kan beregnes.

 

Bare husk at beregningene kun gjelder for de akslinger Sleipner lager.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Har kast i begge propellakslene.Hvor mye kan tolereres?

Har du tatt ut akslene og målt kastet, eller har du målt dem i båten? Hva har du brukt for å måle kastet med?

 

 

 

Også for meg høres Ø60mm og 3,6 meters lengde som liten diameter i forhold til lengden. På en av Sleipner sine sider er det en kalkulator hvor dette kan beregnes.

Hva er det kalkulatoren til Sleipner beregner?

Link to post

Hva er det kalkulatoren til Sleipner beregner?

 

Klipp og lim fra nevnte kalkulator

 

Motorens akseleffekt: hp

Motorens turtall: rpm

Girutveksling:

Propellakselturtall: 0 rpm

Beregnet etter Nordisk Båtstandard Y10: 0,0

Beregnet etter Lloyd`s krav til fritidsbåt: 0,0

Beregnet etter DNV klasse for båter mindre enn 15m: 0,0

Valgt akseldiameter for svingningsberegning: mm

Maksimal fri opplagret lengde: 0,00 m

Erfaringsmessig kan dette økes med 20%: 0,00 m

 

Hvor bra kalkulatoren er vet jeg ikke. Ved beregning av egen aksel oppga jeg flere parametere enn det som fremkommer her. Hvordan stålkvalitet påvirker resultatet for svingningsberegning vites heller ikke.

NBs Y10 ligger på nettet og kan brukes "manuellt" med ulike stålkvaliteter.

Link to post

Har du tatt ut akslene og målt kastet, eller har du målt dem i båten? Hva har du brukt for å måle kastet med?

 

 

 

 

Hva er det kalkulatoren til Sleipner beregner?

 

 

Har tatt ut akslene og levert dem på et verksted med rette utstyret i Trondheim.

Kast er målt til 1,5 mm på akselen som var værst.

Værst kast var det bak støttelageret.

Forige eier av båten hadde kjørt på en stokk.

Ene bladet på babord propell som er i rustfritt var bøyd bakover 17 mm.

Nils Terje Sundberg

Link to post

Intressant tråd jeg har kjøpt en "skakk" aksel fra Frydenbø Sabb Motor AS

Og de sier at de har en TRI på 0,10 mm.

 

Det kommer jo an på hvilke krav man stiller. Går den på lavt turtall og ikke går gjennom kritiske turtall, så kan akseptgrensen være høyere. Fra en koplingsleverandør, så sier spec. for TIR på radiell toleranseflate 0,03 mm, uansett turtall. Nå jobber jeg med utstyr beregnet for oljeindustrien, men TIR på 0,05 mm burde være en grei regel. Mulig at jeg er litt stiv på krava, men ikke mye. Du kan si det slik roger-jo, hvis du har 0,10 mm sleng på akslingen, og retter opp til TIR 0,10 mm, så kan du med litt flaks få 0,20 mm TIR. Eller du kan havne omvendt. Men hoppetaueffekten drar du med deg uansett.

Link to post

men TIR på 0,05 mm burde være en grei regel. Mulig at jeg er litt stiv på krava, men ikke mye. Du kan si det slik roger-jo, hvis du har 0,10 mm sleng på akslingen, og retter opp til TIR 0,10 mm, så kan du med litt flaks få 0,20 mm TIR. Eller du kan havne omvendt. Men hoppetaueffekten drar du med deg uansett.

 

Har sendt de et brev for å få det skriftlig synes at det er mye med 0,01 i kast.

Jeg har fettsmurt hvitmetall i stevnebeslage og 1,8m aksel, motor og aksel skal ha 0,01 eller bedre etter deres norm, så det er noe som skurrer i mine ører.

Ikke tid til å sende akselen tilbake da jeg har bestilt løft, får en guru til å varmrette den hvis de godtar det .

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Kast er målt til 1,5 mm på akselen som var værst.

Værst kast var det bak støttelageret.

Jeg regner med at du ikke har tenkt å kjøre med de akslene slik de er nå. Spørsmålet ditt var vel egentlig hvor mye kast som er akseptabelt?

 

Hos Sleipner her i byen har de visstnok investert i en spesiell maskin for retting av aksler hvor de kan rette og måle akselen og stille inn anleggene lik dine opplager i båten. Jeg vet ikke om det er noen verksteder i nærheten av der du bor som er spesialister på retting av aksler? En ting er ihvertfall sikkert, jeg ville ikke levert inn akslene mine til et hvilket som helst verksted for retting.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...