Psytrox Startet 25.Mars.2012 Del på Facebook Startet 25.Mars.2012 Hei, Er ganske ny i båtlivet. Kjøpte ny båt sommer i fjord, og har ingen erfaring. Båten står nå på henger, og påsken nærmer seg med stormskritt. Vil ha båten på vannet til påske. Men må legge på nytt bunnstoff. Men lurer på åssen jeg gjør det sikkelig når båten står på henger. Kommer jo ikke til helt under, der båten står på hengeren. Støttene kan jeg jo flytte en av gangen. Er det noen som har noen gode tips og råd? Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Jeg malte rundt alt 2 strøk og slapp båten tibake litt og tok der hvor jeg ikke kom til . Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Båten er kanskje ikke tyngre enn at du kan dra den litt bakover mens den står på hengeren og derved komme til? Jeg gjør i allefall det på min båt som står på henger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Psytrox Svart 25.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Ja, det går jo sikkert mulig å gjøre. Tror det skal gå helt fint. Tusen takk for svar. Har bare ett spørsmål til... Det er tidligere (fra butikken) blitt brukt selvpolerende bunnstoff, i ganske bra stand. Burde det fjærnes først? Eller er det bare å male over med to strøk? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Hvorfor vil du i det hele tatt stoffe, og så to strøk da, når det allerede er bunnstoff på båten i "ganske bra stand"? Selvpolerende er aktivt så lenge det er noe igjen av det. I dag stoffet jeg faktisk min Saga 27, og det ble med flekking der det var tynnslitt, pluss litt ekstra i vannlinjen for pynten sin skyld. Bunnstoff er jo ikke akkurat billig, så jeg er glad jeg klarte meg med mindre enn en boks. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Psytrox Svart 25.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Trodde det var noe som måtte gjøres vært år, uavhengi av stand på bunnstoffet. Med tanke på at det er i bra stand, innebærer også at det ikke er osmoseskader e.l Men hvor mange sesonger pleier bunnstoffet å varer? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Dette blir litt; Don't worry, be happy, for en båt som tilbringer store deler av året på en henger vil neppe noen gang måtte frykte plastpest. Det er (to-komp) primer som hindrer vanninntrengning mens bunnstoffet kun hindrer groe. Har selv båt på henger, og denne ligger på sjøen tre/fire måneder og noen år stoffer jeg hele båten mens andre ganger bare flekker jeg hvis noe i det hele tatt. Skulle det gro i løpet av sesongen så er det jo fort gjort å ta den opp på hengerern, spyle av groen og legge på et strøk med bunnstoff. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Anders_K Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Ikke nødvendig å stoffe hvert år, på gamlebåten min stoffet jeg hvert 2-3 år og da var den på land hver vinter, når båten var full i slim under om høsten malte jeg den neste vår... Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
civicexe Svart 26.Mars.2012 Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 Eg bunnsmøre ein Uttern d55 som veger overkanten av 1 ton på hengaren, slakke berre på vinsjen og så skubbe eg den bak leina. Slik eg får malt under rullene. Sitér dette innlegget Link to post
Psytrox Svart 26.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 Okay, den er grei. Da slipper jeg nok unna i år. Får skrubbe den godt før jeg sjøsetter den. Tusen takk for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Mars.2012 Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 Hva er det du skal skrubbe av? Husk at skrubber du så skrubber du jo av det selvpolerende bunnstoffet også og det ønsker du vel ikke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Psytrox Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Hehe, var ikke helt det jeg tenkte. Med skrubbing mente jeg bare å vaske skiten av skikkelig. Blir det for "hardt" å bruke høytrykksspyler? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Hva slags skit er dte snakk om? Groe, rur, pollen, veistøv eller hva? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Psytrox Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Slik ser det ut bakfra... Og slik ser det ut under båten.... Vet ikke helt ka det er... Men satt ganske godt fast i allefall... Prøvde å skrape litt med neglen, men kom ikkje noe av... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Utifra bildene ville jeg ha gitt den en omgang med høytrykksspyler og et strøk med bunnstoff. Jeg legger alltid litt ekstra i vannlinjen og bak på hekken. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Psytrox Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Ok, må det gammle fjærnes før jeg tar på ny? Går det av når jeg bruker høytrykksspyler? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Som sagt ville jeg kun ha gitt den en omgang med høytrykksspyler og det som sitter igjen sitter igjen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Psytrox Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Ok, tusen takk for all hjelpen. Da har jeg noe å gjøre på i helgen Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Husk maskeringstape, legg plast under og bruk rulle, ikke pensel. Lykke til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Psytrox Svart 31.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Takk for rådet :) Står nå med høytrykksspyleren. Det går ikke vekk! Mens det er vått, ser det svart og fint ut - men med en gang det tørker kommer den gul/grønne fargen tilbake.... Skal jeg bare male over? Eller må det vekk? Sitér dette innlegget Link to post
Psytrox Svart 31.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Det gjør faktisk ingen forksjell. Forventet egentlig at det grønne/gule skulle komme av når jeg brukte høytrykksspyleren. Det kan jo hende at høytrkksspyleren jeg bruker ikke er kraftig nok? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Mars.2012 Del på Facebook Svart 31.Mars.2012 Mal i vei. Don't worry, be happy! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.