Jump to content

Epoxy-behandling på en eller begge sider av finèr


Dalton

Recommended Posts

Skal straks i gang med å legge nye tak på snekka, og har valgt å bruke 15mm kryssfinèr som skal behandles med epoxy og duk. Spørsmålet er om jeg bør epoxybehandle platene på begge sider, altså både innvendig og utvendig? Ønsker å komme i kontakt med noen her inne som har gjort denne jobben selv.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Du behandler på begge sidene og kantene, duk trenger du ikke på innsiden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er taket på snekka di helt slett?

Du skal slite med å bøye ei 15mm kryssfinerplate uten at noe må gi etter et annet sted. Vurder heller å laminere det opp at 2x6mm. 15mm kryssfiner er også ganske tungt, og 2x6mm blir sikkert sterkt nok, særlig hvis det er en viss kurvatur på takbjelkene.

 

Husk også at du bare kan bøye kryssfiner i en retning, så hvis taket danner en dobbeltkrummet flate, må du begynne å dele opp i staver.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kort og greit svar. Har du gjort dette selv?

Ja det har jeg gjort, du kan og bruke en god oljemaling hvis du foretrekker det på innsiden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er taket på snekka di helt slett?

Du skal slite med å bøye ei 15mm kryssfinerplate uten at noe må gi etter et annet sted. Vurder heller å laminere det opp at 2x6mm. 15mm kryssfiner er også ganske tungt, og 2x6mm blir sikkert sterkt nok, særlig hvis det er en viss kurvatur på takbjelkene.

 

Husk også at du bare kan bøye kryssfiner i en retning, så hvis taket danner en dobbeltkrummet flate, må du begynne å dele opp i staver.

 

Ikke mye kurver på taket, nei. Svak skråning forover, og maks en tomme krumming fra senter og ut i kantene. Tror det skal gå helt fint. Må også skjøte platene på midten av taket, så dermed blir det bare halvparten å bøye ned.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

KOmmer vel an på hvor mye kuving det er, ellers så vil jeg tro som nevnt tidligere i posten at 2 stk 6mm limt ihop vil inneha nok styrke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

15 mm er ganske meget som jeg ser det, og så med epoxy og dug oveni bliver det for meget. Du skal tænke over vægten, og hvad der reelt trenger i styrke.

Jeg vil foreslå at du behandler med epoxy på begge sider, evt. dug på ydersiden, men jeg mener ikke det er nødvendigt, hvis du giver 6-10 lag, primer og emalie til sidst. Men det er selvfølgelig en vurderingssag.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Finèren er av typen Maxbo furu, hvor mange lag er jeg ikke sikker på. Hva vekt angår, tror jeg ikke det nye taket blir noe tyngre enn det gamle, siden det er like tykt. Det som imidlertid har fått meg til å tenke er bøyingen av platene. Den skal, som sagt, bøyes ned ca 5cm på hver side. Regnet fra midten av taket og ut på sidene, blir det ca 4mm bøy pr. 10cm plate. Ser vel kanskje at det kan bli litt mye...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Finèren er av typen Maxbo furu, hvor mange lag er jeg ikke sikker på. Hva vekt angår, tror jeg ikke det nye taket blir noe tyngre enn det gamle, siden det er like tykt. Det som imidlertid har fått meg til å tenke er bøyingen av platene. Den skal, som sagt, bøyes ned ca 5cm på hver side. Regnet fra midten av taket og ut på sidene, blir det ca 4mm bøy pr. 10cm plate. Ser vel kanskje at det kan bli litt mye...

 

Det hadde du sikkert ikke trengt, bare lager mer-arbeid nå. men men, vi har for øyeblikket inne store multilags x-finer plater i vannfast x-finer 12mm tykke (for en kunde via jobben som vi skal vannskjære til maler for forskaling), disse bøyer seg som bare det. Jeg var å sleit litt i dem i dag fordi jeg husket denne posten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...