Jump to content

alpha one gen 2: Bytte belger uten å demontere bell house?


Jens_P

Recommended Posts

Skal bytte belger på Merc alpha one gen 2 for første gang.

Drev er fra 2007 og båt har ligget to og en halv sesong i sjøvann. Før dette var det lagring på henger og mest brukt i ferskvann.

 

 

Første store hindring er å få løs hinge pin. Disse sitter som sveiset fast. På første forsøk ble verktøy deformert. :eek:

Er skeptisk til å bruke varme da det sitter en ring som ser ut til å være plast i umiddelbar nærhet. Jeg ikke har erfaring med varme på lakker aluminium.

 

Så spørsmålet er nå: Lar det seg gjøre å bytte belger uten å ta av bell house?

Ser det er trangt og kan by på utfordringer. Er det noen som har gjort det?

 

Bilde av hingepin med "mystisk" ring:

 

dscf0074_r.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg er i ferd med å bytte belger, slanger og lager på 2 stk alpha one gen 1 drev. Vet ikke hvor ulike gen 1/gen 2 er, men det ville vært helt umulig å bytte dette uten å ta av bell house først. Med ekstrem tålmodighet kunne man kanskje fått festet belgene til transom, men den siden som skal festes i bell house er ikke mulig å komme til uten å demontere først (på mine gen 1 vel og merke)

Link to post
Share on other sites

Du må nok som Bredo sier ta av bel house for og bytte belgen. Gen I & II er veldig like som jeg har forstått det, er mest impellern som skiller. Dog så har jeg ikke byttet selv men bare kikket på youtube video (mange!) for og forstå hvordan dette virker. Hvordan du dog skal løse problemet er jeg usikker på dessverre. Er ikke sikker på om det er ett lager eller bare en plastikk shims der.

Link to post
Share on other sites

For å være sikker på at du får dette skikkelig på plass så må den av. Kjøp original Hinge pin, er my lakris i endel av de uoriginale.... Varm opp, men ikke overdriv, sprøy på 5-56 så det koker inn. Skru forsiktig ut når den har løsna så ikke skruen blir varme og skjærer seg. Må gjerne skru ut en halv omdreinging, og inn en kvart.... helt til den er ute. Følger gjengene med så bruker det å gå fint å bare gjøre den ren og skru den inn igjen med gjengelim.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Ser dette begynner å bli komplisert, så tror jeg kaster inn håndkledet!

 

Fikk snakket med en jobber med dette, og han synes dette hørtes unormalt hardt ut.

Jeg får se om jeg får han til å ta det.

 

Alt ser så enkelt ut på youtube, selv når det er vanskelig! :headbang:

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har skiftet knutebelg på Bravo uten å skru av housing,men aldri gjort det på Alpha Gen II,er noe trangere og du vil nok krangle litt med vanninntaksslangen som ligger i vegen.... Gen I er det nok nesten umulig,for der er belg festet med klemme på utsiden både forran og bak,faren er at man ikke får kontrollert 100% at belg sitter riktig uten å ha housing demontert....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Det er ikke vanskeligere enn på youtube, men du må ha verktøyet som han har. For å ta av kjølevannslangen må du ha en sånn adapter til å skru den ut med.

Som du ser på videoen så har han skrudd litt for fort, uten å skru tilbake når det butter i mot, og derfor har han med seg litt gjenger ut på skruen.

 

Verktøyet du trenger koster ikke mange kronene, jobben er kurrant, men litt sjauerjobb er det. Du sparer garantert mange kroner på å gjøre det selv. Og når du først holder på så er det jo greit å også bytte kjølevannslange og gearbelg.

Link to post
Share on other sites

Hinge pin siter som om de er sveiset fast. Leste på div US-forum at dette ikke er helt unormalt.

Noen påstår at det er brukt rød "Lock-tite" som gjengelåsing.

Det krever mye varme å få det løs, noe jeg ikke har tilgang på. Det er bellhouse som må varmes.

 

Forsøkte meg på youtube-metoden med å bare bruke mye kraft. Sånn ser verktøyet ut etter dette:

 

dscf0073_r.jpg

 

Hele sjitten er vridd! :eek: Et ikke ukjent fenomen i følge div. US-forum. I tillegg er verktøyet litt slarkete så hylsen i hingepin begynner å bli deformert.

 

Får se om jeg får gjort mer i dag, i går blåste det så det ikke nyttet å holde på ute.

 

 

 

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er jeg i gang igjen.

Måtte krype til korset og benytte varme. Og Biltemas 1/2" unbraco pipe.

Denne sitter mye bedre enn uorginal Hinge Pin tool! Takk Bayliner32! :flag_bp:

 

Fikk demonter både eksosbelg og knutebelg uten å ta av bellhouse.

Det går, men var fryktelig trangt. Ble en del småsår på hendene. :cryin:

 

Forsøkte å få inn knutebelgen i dag, og det er komplett umulig uten å demontere bellhouse. Og da har jeg ikke fått på lim ennå! :headbang:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Litt videre om bytting av belger.

 

Her er oppstøtting av bell house for å komme til. Eksosbelg var ferdig demontert!

 

dscf0076_r.jpg

 

 

 

 

Drivknutebelg etter demontering. Umulig å demontere låsering på en pen måte uten spesialverktøy. Greit at det følger ny med belgen.

 

dscf0078_r.jpg

 

 

 

 

Oppvarming av bellhouse for å få demontert hingepin. Det viste seg at denne var montert med Locktite. Umulig å få løs uten varme.

Varmer på selve bellhouse foran bolten. Det ligger noen fiberskiver melllom bellhouse og gimbal ring som lett tar skade. Jeg valgte å bytte disse.

1/2 kraftpipe og moderat press på skralle under oppvarming gjorde susen. Tok ca 5 min. med oppvarming før det løsnet.

Plankestumpen på toppen er mothold mot badeplattform for å ikke vri gimbal house til "endestopp".

 

dscf0090_r.jpg

 

 

 

Montering av låsering for drivknutebelg. Litt vrient å få entret aluminiumsringen.

Her er mitt spesialverktøy for å få på plass låseringen. Passe lang kloss med 48x98mm (2"x4") med vinkelrett kutt passet inn etter å ha tatt av ca 1/2 mm på hjørnene.

Relativt lette slag med hammer var tilstrekkelig.

 

dscf0101_r.jpg

 

 

 

 

Montering av eksosbelg var litt lei. Endte med å benytte lang nebbtang med bøyd ende.

 

dscf0107_r.jpg

 

 

 

Girkabelbelg ble også byttet. Krever litt forsiktighet å få ut kabelen uten å skade den. Det blir litt kraftig bøying mens det står på.

Ny belg var trang å få på. Greit å fukte strømpa på girkabel så den gle letter.

 

Jeg valgte å ikke bytte slanger til kjølevann og drevolje. Mulig det var en tabbe, det vil tiden vise!

 

Da er det forhåpentligvis 5 år til neste gang!

Takk til dere som kom med innspill!

 

:flag_bp:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er pirkearbeid, og du bør ikke ha det travelt.

Jeg greide meg uten spesialverktøy.

 

Viktigste verktøy for meg ble 1/4 tom pipesett med fleksibel forlenger og 8mm pipe til slangeklemmene. Uten dette eller slangeklemme-skrutrekker får du ikke gjort noe.

Er vel egentlig tommemål på dette, 5/16".

 

Anbefaler sterkt Umbraco kraftpipen som Bayliner32 viser i innlegg #13. Denne satt mye bedre enn hinge pin tool som jeg ødela. (Denne er produsert av Mallory marine products.)

 

Det andre som er nøye er å merke seg hvor skruene på slangeklemmene sitter og retningen som de er tilgjengelig fra.

Bilder er gull verdt når det skal monteres igjen.

 

Trimbryter og sender for triminstrument må kalibreres etterpå. Greit å merke seg possisjonen de sitter i så de er nogenlunde riktige ved montering.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...