Jens_P Startet 27.Mars.2012 Del på Facebook Startet 27.Mars.2012 (redigert) Skal bytte belger på Merc alpha one gen 2 for første gang. Drev er fra 2007 og båt har ligget to og en halv sesong i sjøvann. Før dette var det lagring på henger og mest brukt i ferskvann. Første store hindring er å få løs hinge pin. Disse sitter som sveiset fast. På første forsøk ble verktøy deformert. Er skeptisk til å bruke varme da det sitter en ring som ser ut til å være plast i umiddelbar nærhet. Jeg ikke har erfaring med varme på lakker aluminium. Så spørsmålet er nå: Lar det seg gjøre å bytte belger uten å ta av bell house? Ser det er trangt og kan by på utfordringer. Er det noen som har gjort det? Bilde av hingepin med "mystisk" ring: Redigert 27.Mars.2012 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bredo Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Hei Jeg er i ferd med å bytte belger, slanger og lager på 2 stk alpha one gen 1 drev. Vet ikke hvor ulike gen 1/gen 2 er, men det ville vært helt umulig å bytte dette uten å ta av bell house først. Med ekstrem tålmodighet kunne man kanskje fått festet belgene til transom, men den siden som skal festes i bell house er ikke mulig å komme til uten å demontere først (på mine gen 1 vel og merke) Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Phyx Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Du må nok som Bredo sier ta av bel house for og bytte belgen. Gen I & II er veldig like som jeg har forstått det, er mest impellern som skiller. Dog så har jeg ikke byttet selv men bare kikket på youtube video (mange!) for og forstå hvordan dette virker. Hvordan du dog skal løse problemet er jeg usikker på dessverre. Er ikke sikker på om det er ett lager eller bare en plastikk shims der. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 For å være sikker på at du får dette skikkelig på plass så må den av. Kjøp original Hinge pin, er my lakris i endel av de uoriginale.... Varm opp, men ikke overdriv, sprøy på 5-56 så det koker inn. Skru forsiktig ut når den har løsna så ikke skruen blir varme og skjærer seg. Må gjerne skru ut en halv omdreinging, og inn en kvart.... helt til den er ute. Følger gjengene med så bruker det å gå fint å bare gjøre den ren og skru den inn igjen med gjengelim. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Takk for svar! Ser dette begynner å bli komplisert, så tror jeg kaster inn håndkledet! Fikk snakket med en jobber med dette, og han synes dette hørtes unormalt hardt ut. Jeg får se om jeg får han til å ta det. Alt ser så enkelt ut på youtube, selv når det er vanskelig! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
jkn Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Du må ikke ta av bell housing for å bytte belg. Det går greit uten. Litt banning og såre fingre blir det, men det letter ikke jobben så veldig mye å ta den av. Kjør på ! Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Har skiftet knutebelg på Bravo uten å skru av housing,men aldri gjort det på Alpha Gen II,er noe trangere og du vil nok krangle litt med vanninntaksslangen som ligger i vegen.... Gen I er det nok nesten umulig,for der er belg festet med klemme på utsiden både forran og bak,faren er at man ikke får kontrollert 100% at belg sitter riktig uten å ha housing demontert.... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Akora Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Det går helt fint, faktisk mye enklere å skifte med housingen på plass. Du tar ut fjøren inni belgen (merk hvilken vei den sitter) så bretter du belgen sammen og setter den inn. Sitér dette innlegget Link to post
Phyx Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Plukket av drevet selv på mitt Alpha one Gen I drev nå og ser det ligger ca 2dl olje i belgen. Tyder det på lekasje eller skal det väre sånn? Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Det er ikke vanskeligere enn på youtube, men du må ha verktøyet som han har. For å ta av kjølevannslangen må du ha en sånn adapter til å skru den ut med. Som du ser på videoen så har han skrudd litt for fort, uten å skru tilbake når det butter i mot, og derfor har han med seg litt gjenger ut på skruen. Verktøyet du trenger koster ikke mange kronene, jobben er kurrant, men litt sjauerjobb er det. Du sparer garantert mange kroner på å gjøre det selv. Og når du først holder på så er det jo greit å også bytte kjølevannslange og gearbelg. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Hinge pin siter som om de er sveiset fast. Leste på div US-forum at dette ikke er helt unormalt. Noen påstår at det er brukt rød "Lock-tite" som gjengelåsing. Det krever mye varme å få det løs, noe jeg ikke har tilgang på. Det er bellhouse som må varmes. Forsøkte meg på youtube-metoden med å bare bruke mye kraft. Sånn ser verktøyet ut etter dette: Hele sjitten er vridd! Et ikke ukjent fenomen i følge div. US-forum. I tillegg er verktøyet litt slarkete så hylsen i hingepin begynner å bli deformert. Får se om jeg får gjort mer i dag, i går blåste det så det ikke nyttet å holde på ute. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Yankee Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Her MÅ du få deg en ny Hing Ping. Den koster ikke mange kronene hos originalforhandler. Det går som regel bra til slutt...... For å varme kan du bare kjøpe en sånn liten blåselampe med boks. koster drøyt hundrelappen. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner32 Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Jeg har brukt den 1/2 pipa i det settet her og den vrir seg ikke den passer helt perfekt. Jeg har løsna og brukt den på et tre fire drev:) --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?ow2o0y Sitér dette innlegget Mjøsa er fin den au:-) Hjemmehavn Tjuvholmen på Hamar. Link to post
Jens_P Svart 12.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) Da er jeg i gang igjen. Måtte krype til korset og benytte varme. Og Biltemas 1/2" unbraco pipe. Denne sitter mye bedre enn uorginal Hinge Pin tool! Takk Bayliner32! Fikk demonter både eksosbelg og knutebelg uten å ta av bellhouse. Det går, men var fryktelig trangt. Ble en del småsår på hendene. Forsøkte å få inn knutebelgen i dag, og det er komplett umulig uten å demontere bellhouse. Og da har jeg ikke fått på lim ennå! Redigert 12.April.2012 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 14.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2012 Litt videre om bytting av belger. Her er oppstøtting av bell house for å komme til. Eksosbelg var ferdig demontert! Drivknutebelg etter demontering. Umulig å demontere låsering på en pen måte uten spesialverktøy. Greit at det følger ny med belgen. Oppvarming av bellhouse for å få demontert hingepin. Det viste seg at denne var montert med Locktite. Umulig å få løs uten varme. Varmer på selve bellhouse foran bolten. Det ligger noen fiberskiver melllom bellhouse og gimbal ring som lett tar skade. Jeg valgte å bytte disse. 1/2 kraftpipe og moderat press på skralle under oppvarming gjorde susen. Tok ca 5 min. med oppvarming før det løsnet. Plankestumpen på toppen er mothold mot badeplattform for å ikke vri gimbal house til "endestopp". Montering av låsering for drivknutebelg. Litt vrient å få entret aluminiumsringen. Her er mitt spesialverktøy for å få på plass låseringen. Passe lang kloss med 48x98mm (2"x4") med vinkelrett kutt passet inn etter å ha tatt av ca 1/2 mm på hjørnene. Relativt lette slag med hammer var tilstrekkelig. Montering av eksosbelg var litt lei. Endte med å benytte lang nebbtang med bøyd ende. Girkabelbelg ble også byttet. Krever litt forsiktighet å få ut kabelen uten å skade den. Det blir litt kraftig bøying mens det står på. Ny belg var trang å få på. Greit å fukte strømpa på girkabel så den gle letter. Jeg valgte å ikke bytte slanger til kjølevann og drevolje. Mulig det var en tabbe, det vil tiden vise! Da er det forhåpentligvis 5 år til neste gang! Takk til dere som kom med innspill! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ibiza 1 Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Så dette går greit uten alskens spesialverktøy (muligens bortsett fra hinge pin tool)? Tipper dette må gjøres før neste sesong.. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2012 (redigert) Dette er pirkearbeid, og du bør ikke ha det travelt. Jeg greide meg uten spesialverktøy. Viktigste verktøy for meg ble 1/4 tom pipesett med fleksibel forlenger og 8mm pipe til slangeklemmene. Uten dette eller slangeklemme-skrutrekker får du ikke gjort noe. Er vel egentlig tommemål på dette, 5/16". Anbefaler sterkt Umbraco kraftpipen som Bayliner32 viser i innlegg #13. Denne satt mye bedre enn hinge pin tool som jeg ødela. (Denne er produsert av Mallory marine products.) Det andre som er nøye er å merke seg hvor skruene på slangeklemmene sitter og retningen som de er tilgjengelig fra. Bilder er gull verdt når det skal monteres igjen. Trimbryter og sender for triminstrument må kalibreres etterpå. Greit å merke seg possisjonen de sitter i så de er nogenlunde riktige ved montering. Redigert 14.April.2012 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.