Jump to content

tikkelyd kommer og går i volvo penta tmd40a


kipp36

Recommended Posts

hei!fikk en liten sånn møkka opplevelse i dag.Hadde tatt fri fra jobb så meg og fruen kunne pusle og kose oss i båten.Lå og gikk på tomgang(eller rundt 1100 omd)for og få varmtvann til og vaske.Etter ca en times gange ruste jeg opp i 17-1800 rpm en kort periode.Da kom det en stygg tikke lyd.Satt den umiddelbart ned på tomgang,sjekket litt med motoren i gang,gjennomslag og trykk i kjølesystem men det var ingen av delene.Oljetrykk var helt normalt,ruste litt og stoppet,startet og herja litt for så og stoppe den.Satt meg ned for og legge hode i bløtt noen minutter,bestemte meg for og starte en gang til før jeg plukket av toppdeksel da var lyden vekk.Prøvde og provosere den fram igjenn uten og lyktes.Båten gikk en time til ca uten no lyd.Stoppet den og reiste hjem.En liten time etterpå ringte en kompis og han hadde fått maskinstans utenfor en steinmolo og lå og slang imot.Jeg reiste straks ned og dro bort til han for så og taue han inn i havn,alt i alt et par timers tur uten en eneste lyd.Hva i h kan det ha hvert?????som kommer går så fort????mvh christian

Link to post
Share on other sites

tror jeg tar av toppdekselet i dag og ser om det er no umidelbart galt.Kan vel trykke litt på ventilene og kjøre den uten toppdeksel for og se,tar også en justering av ventilene i samma slengen.Hvis ikke jeg finner no galt får det serve og gå til det skjer igjenn,noe som det forhåpentlig ikke gjør...Som mottoet til index er if it aint broken,dont fix it.Gidder ikke og begynne og plukke hvis alt ser greit ut.Holder en knapp på forurensing i diesel...

Link to post
Share on other sites

har tatt av toppdeksel,trykket ventilene ned og kunne ikke kjenne no tregheter.fyra opp uten deksel,og alle løfterene fikk smøring,heller ikke no ulyd.Tok en times tur på marsjfart og lå en halvtime på tomgang uten og få frem no ulyder....Men noe må det jo ha hvert,en skade reparere seg jo ikke selv...

Link to post
Share on other sites

Har også en sånn tikk tikk tikk lyd på min TMD40A, har justert ventiler uten at det hjalp. Mistenker at det er bank i en dyse da jeg kan kjenne tikkina i en av dysene ved tomgang.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Dette har skjedd på min TMD40B også!!

 

Har hatt båten i knappe 3 sesonger. Tikkinga har vel oppstått to-tre ganger i løpet av denne tiden. Veldig rart egentlig. Skjer på lave turtall ja. Pågår et lite minutt kanskje også er det over. Er nok enig i dyseteorien da dette skjer meget skjelden, men ikke sikker. JEg har justert mine ventiler uten at dette hjalp.

Har også hørt en teori om at det kan være glødeskall i sylinderen som ligger og tuller med tenninga.

Link to post
Share on other sites

har prøvd og gjennskape det ja.Men uten resultat,litt rart men skjønner ikke annent en at det er noe forbigående...En mekanisk feil utbedrer seg ikke selv.Eneste jeg har reagert på er at det litt hard gange på 40 maskina.Hørte en 41 i dag,det var jo regne bensinmotoren i forhold.Men har lest inne på detta forumet at flere har den samma oppfattninga.Er jo no forbanna gammal dritt hele greia vel...

Link to post
Share on other sites

jaja,båt er no forbanna dritt!!!!Fant ut hvorfor jeg har fått dysebank.Det var av den enkle grunn at ALLE dysene har blitt montert med dobbel tettning,som igjenn har resultert i at dysespissen får en glippe mot flammeskjoldet.Det fører til at dysa blir brent opp til kobbertettningen og får alt for stor varmegang,og dysespissene skjærer seg ved lav belastning.Det her har også gjort at samtlige flammeskjold har brent opp pga glippen opp til dysespissen,ergo jeg må bytte topp!!!!De løse forkammerene ligger på undersiden,og flammeskjoldet er en del av toppen.Har hatt båten siden februar...Har vel da mista alle rettighetene nå da???

Link to post
Share on other sites

har fått tak i en brukt topp til 6 lapper.Får satse på den,ny topp er uaktuelt.Men ja,skal ikke mer til.Lønner seg og ha tunga rett i munn når man roter med den dritten her.Det er vel noen som har gitt faen i stålringen,og sikkert kødda med og få det tett,ergo finni den lure ideen om og smelle på dobbelt sett med tettninger.Er jo bare spekulasjoner,vet bare de er brent vekk...morro.Og det er altids en grunn til at ting er som de er.Stålringen står tyderlig avbildet og forklart i boka,og har en misjon.Var utfor det samme med en bmc,da bare på en sylinder.Men hele toppen motte byttes.

Link to post
Share on other sites

skal ta bilder når jeg har demontert det.Hvis jeg hadde fortsatt og kjørt så hadde jeg vel brent dysene på nytt.Jeg har en teori om at ved marsjfart får dieselen en kjølende effekt på dysene pga mengden.Men ved tomgang\sakte fart blir det for varmt,men det er bare spekulasjon.Vet bare med sikkerhet at de har blitt brent og at flammeskjoldet er vekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...