Jump to content

tikkelyd kommer og går i volvo penta tmd40a


kipp36

Recommended Posts

da har jeg vert og svidd av 6 båtlapper på framnes maritim + 5500 på topp...jaja.Kunne også se at det ikke er lenge siden kjøler osv har hvert av.Så her har det nok vert noen tidligere prosjekt,gamle eieren sa den var overhala av en kamerat.Men han hadde ikke no papir så jeg kunne velge og tro hva jeg ville selv.Ikke vanskerlig og se ting har vert oppe for ikke lengesiden.Håper bare de har vert grundigere på blokka hvis den har hvert oppe...

Link to post
Share on other sites

Eg kjenner de to siste eierene før deg, og ingen av de har gjort noe dysejobb på den. Dette strekker seg over 6 år om eg husker rett. Dysene var avmontert ifbm den overhalingen selger fortalte om, men ble montert slik som det var montert, etter at toppen var montert :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Klart noe så lite kan føre til krise!! selv om dette er en gammel motor så har den jo tolleranser og byggemål som må følges!! Kjip og unødvendig historie! Om dem som hadde skifta dysene hadde hatt spesifikk kunnskap om denne motoren hadde jo dette ikke skjedd! må si du var uheldig.. håper det har ordna seg nå da og at motoren går problemfritt. Når jeg skrur båt og bil gjør jeg aldrig noe med mindre jeg er helt sikker på hvordan ting skal gjøres og hvordan det fungerer...motorer av nyere årgang gidder jeg ikke skru på en gang.. det får dem som er spessialister gjøre. Derimot enkel service er noe som de fleste klarer selv. men også her må man vite hva man gjør og være sikker på at ting gjøres riktig!

 

mmm,øøøøøhh. Seriøst? Er det så lite som skal til for fullstendig krise? Mye koster en ny topp da?

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

jaja,båt er no forbanna dritt!!!!Fant ut hvorfor jeg har fått dysebank.Det var av den enkle grunn at ALLE dysene har blitt montert med dobbel tettning,som igjenn har resultert i at dysespissen får en glippe mot flammeskjoldet..Det her har også gjort at samtlige flammeskjold har brent opp pga glippen opp til dysespissen,ergo jeg må bytte topp!!!!De løse forkammerene ligger på undersiden,og flammeskjoldet er en del av toppen.

Er det denne nr. 27 som er brent opp?

fuel_system__md40_tmd40_aqd40_tamd40_aqad40_1.jpg

 

25 1542159 6 Washer

26 1542158 6 Washer

27 1542154 6 Heat shield

28 1542157 6 Washer

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen demontering/remontering instuksjon av dysne på denne maskinen noe sted? Fikk lyst til å ta ut mine for å se også, men gjør ikke dette uten en skikkelig instruksjon når jeg aldri har gjort det før.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

ikke no problem og ta de ut,bare husk og montere med nye kobber skiver og flammering.Ja,det er nr 27.Håpet og få de ut ovenfra slik som det er på en del motorer.Men det lot seg vist ikke gjøre,må vel muligens presse de ut unnanifra etter og ha tatt ut forkammer...Spurte på framnes,men de hadde ikke no vettugt svar...

Link to post
Share on other sites

har i dag fått en liten aha opplevlese + litt annent faenskap.Toppen var det ikke no galt med,de som har overhalt den en gang i tiden har ikke hatt flammeskjoldene i toppen noen gang...Den toppen jeg kjøpte var serfølgerlig sprekt mellom 2 sylindre,banket da ut alle forkammerene og presset ut flammeskjoldene og tenkte og bruke de på den orginale toppen.Men før jeg skjønte sammenhengen her hadde jeg tatt ut et av forkammerene i den orginale toppen med det resultatet at det ble en liten bulk,kant helt oppi toppen av flammepunktet.Vil heller ikke ta sjansen på og bruke noen fra den jeg kjøpte forde de måler 19,2 mm og de orginale måler 19,5.Muligheten for at det blir liggende og jobbe og til slutt knuse er vel da til stedet??Men er også litt i tvil om det orginale holder i og med at det fikk litt medfard under demonteringa,riktig nok ikke noe som har med planhet og gjøre,og heller ikke noe med tetthet,men helt øverst i den lille kanten...Noen som kan si om jeg er helt på jorde her,eller er det noe av det her som stemmer??

Link to post
Share on other sites

Fikk lyst til å ta ut mine for å se også, men gjør ikke dette uten en skikkelig instruksjon når jeg aldri har gjort det før.

 

Det står mye manualene.

Og denne er nyttig.

https://baatplassen.no/i/topic/80963-valg-av-dysespisser-til-volvo-penta-tamd41a/

Og så må du sjekke ventil-klaringen etterpå, noe som også har innvirkning på slutt resultatet. Justeres ved kald eller varm motor, se i manualen hva den sier.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

fikk ikke tatt så mye bilder.Så ikke noe nedi hulla,men hva ville du sett på da polarn?En annen ting,den orginale toppen har gått med løse ventiltettninger på innsug,og ikke no på eksos ventiler????i manualen står det at du bare skal bytte på innsug???Men i deleboka står det ingenting om at eksosventilene ikke har tettninger,den toppen jeg kjøpte hadde tettninger på begge ventilene???hva er riktig????

Link to post
Share on other sites

ikke nevneverdig med røyk før dysa gikk fløyten...Men ventiltettningene på innsug hang bare med ventilspindelen,satt ikke nedpå styringa...eksos var det ikke no tettning i det heletatt???øøøøøhhhh,hva er igrunn riktig her`???har sett i boka,ser bare det skal vere tettninger der,ikke at bare innsug skal ha tettninger...var bare et par av de 6 tettningene som satt på styringa,resten lå oppunder ventilfjæra...

Link to post
Share on other sites

maskina er nå igang igjenn :flag_bp: litt mykere gange.Er en liten oljelaksje fra utgående rør til turbo,og en liten vann lekasje fra røret under eksosmanifold til blokka :thumbsup: en jobb for loctite flangetettning.Dro til med 135 nm,altså 5 nm over anbefalt.Lurer på ossen det er med ettertrekkinga så lenge jeg oversteg med 5 nm,lærte det av en gammal maskinist,at man kunne sløyfe ettertrekkinga hvis man tok litt ekstra.Men har mest lyst til og ettertrekke,greit og slippe også da.Litt redd for og dra for mye.Hva mener folket???

Link to post
Share on other sites

.Dro til med 135 nm,altså 5 nm over anbefalt.Lurer på ossen det er med ettertrekkinga så lenge jeg oversteg med 5 nm,lærte det av en gammal maskinist,at man kunne sløyfe ettertrekkinga hvis man tok litt ekstra.Men har mest lyst til og ettertrekke,greit og slippe også da.Litt redd for og dra for mye.Hva mener folket???

nonod.gifsmash.gif'

 

 

Hva med de oppbrente flammeskjolda??

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

flammeskjolda var aldrig montert...Dysene sto rett i kammeret ute beskyttelse,hva mente du???at jeg har dratt over,eller og slippe ettertrekkinga????En annen ting,må si den løsninga med eksosbendet rett på turbo`n med en klemme rundt var en smule kødden og få tett...Ivartifall når det sannsynerligvis er fra 1985...

Redigert av hanto1978 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe,nesten riktig.Orginaltoppen hadde ikke flammeskjolda,den brukte hadde de.Fikk flammeskjolda ut av den brukte uten no voldsome øderleggelser.Men før jeg oppdaget at den orginale toppen ikke hadde det,rakk jeg og ta ut et forkammer fra den ORGINALE toppen med det resultat av en liten bulk øverst i selve flammemunninga på kammeret.Grunnen til demonteringa var at den brukte toppen hadde synerlige sprekker mellom ventilsetene,mens den orginale var hel.Men sett ovenfra i dyse hulla,kunne det se ut som halve flammeskjoldet hang i gjenn,noe det ikke gjorde.forkammerene i den BRUKTE toppen målte 19,2 mm og forkammeret i den ORGINALE målte 19,5.Jeg ville ikke ta sjansen på et forkammer som det skilte 0.3 mm på av den grunn at jeg var redd det ville løsne og knuse med resulat av osv...Så enden på visa ble og montere flammeskjolda fra den BRUKTE over på den ORGINALE toppen,med nye kobbertettninger,dyser mm. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

tok desverre ikke noen bilder polarn,da jeg har en lg mobiltelefon uten blits ble det bare svart.Men fikk tatt en film med tlf`en til guttungen,hvis noen kan forklare meg hvoedan jeg skal laste det opp her.Var foresten ute og prøvde den en tur i dag på et pr timer,alt så ut til og gå greit.Men motte fylle vann når jeg kom i dag,håper det var bare etterfylling siden jeg tømte og fylte den opp i går.Kunne ikke se den hadde brukt no etter turen,lå en 1.5 time på ca 2000 rpm og en halvtime på 2900 rpm.Tempen var ikke en grad over 82,noe den har hvert tidligere i vinter ved 2900 rpm.Men men lykken var kortvarig da faenskapet begynte og lade ca 16 volt en kort periode for så og stabilisere seg på rundt 14,5-15 volt...det var vel den spenningsregulatoren...merklig at ikke det kan gå en bitte liten stund fra det ene til det andre problemet da....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...