Komodo Startet 6.April.2012 Del på Facebook Startet 6.April.2012 Som emnetittelen indikerer er jeg nå i gang med å bygge om rekkene på vår gode gamle Viksund, det er ikke lite den båten må gjennom for å få bli i familien De gamle rekkene var av typen med wire gjennom mellom en pullpit framme og bak. Her er et bilde av hvordan det har vært fra 1984 og fram til i år: Rekkestøttene var festet med en M10 skrue i senter og mutter på innsiden. Dette har for så vidt fungert greit i alle år, men jeg syns løsningen er litt "veik". Rundt de fleste rekkestøttene var det krakkilering i gelcoaten, noe som tyder på at de blir behandlet litt hardere enn de egentlig tåler. I tillegg gjør plasseringen på dollbordet at man mister verdifull plass når man skal spasere fram og tilbake. Demonteringen har startet De nye rekkestøttene blir sveiset i et bend som går ut fra siden (over fenderlista). Dette gjør at vi får litt mer boltreplass på dollbordet. I tillegg ville vi ha rør hele veien istedet for wire. De nye braketten ser slik ut, og vil stort sett dekke over krakkileringene i gelcoaten For å få riktige vinkler på rekkestøttene rettet jeg først opp båten etter vannlinja. Deretter gikk jeg over alle festepunktene med et digitalt vater og målte hellningsvinklene på dollbordet. Deretter laget jeg meg en jigg i garasjen for å få samme vinkel samt at alle rekkestøttene skulle bli i lodd: Pullpitene bak var først ut: Deretter ble de montert på båten Ikke fritt for at dette var en knotejobb å holde på med alene Tapet fast en skralle på innsiden og skrudde med unbracobits på utsiden Jeg la også på noen kraftige syrefaste flattstålbiter på innsiden for å forsterke. Disse ble lagt i ei kake av langtrådet glassfibersparkel for å få best mulig kontaktflate mot den ruglete innsiden i skroget. Jeg brukte forøvrig samme metode når jeg monterte den nye badeplattformen for to år siden. Det ble "hel ved" Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 (redigert) Du har en god ide ang rekkverk, din ide er eg enig i,den blir mere plass i , blir spennende å se i slutt resultat.. litt av sporing no, eg ser du har hardtop av pleksiglass/plast, har du laget den sjøl? eg har kalesje over tak. Redigert 6.April.2012 av torbi (see edit history) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Viksund Bravo Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 Blir spennende å se resultatet. Har filosofert litt over hvordan det hadde vært å endre litt på rekkene på Bravoen også. De er høye et stykke, så er det bare noen korte siste biten, og skulle gjerne hatt de høye hele veien pga småbarn. Men det blir nok et kostbart prosjekt tenker jeg, og før jeg har fått gjort noe med det er barna "sjøsikre"..... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Komodo Svart 6.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2012 litt av sporing no, eg ser du har hardtop av pleksiglass/plast, har du laget den sjøl? eg har kalesje over tak. Ja, vi har hardtop med plexiglass og takluker. Det var det også når vi kjøpte båten, men jeg har byttet både plexi og luker i vårt eierskap. Da vi kjøpte båten var allerede plexiglasset i hardtopen krakkilert og sprekt. Lukene var av eldre dato. Jeg monterte derfor ny plexiglassplate og nye luker. Send meg en IM dersom du trenger erfaringer rundt det, det der var en jobb i seg selv... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 7.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2012 Så var det rekkestøttene sin tur! Jeg skrudde brakettene fast i jiggen og rettet den inn i riktig vinkel i forhold til hver brakett. Vinklene avviker noe rundt på båten, så det var en nitidig jobb med oppretting Bosch digitalt vater var innkjøpt til formålet Etter at rekkestøttene fikk et nest ble de rettet i lodd før helsveising Ikke helt bra ennå... Den tar vi Klart til helsveising! På toppen av rekkestøttene kommer det et rør hele veien framover istedenfor wire som det har vært før. Rekkestøttene måtte derfor få en radie som var tilpasset rekkerøret. Alle rør er 25mm. Til dette brukte jeg først vinkelsliper, deretter smergelskive og noen ganger en liten tuch med rettsliper og slipehylse. Skiva hadde jeg på forhånd rundet av med en diamantavretter Etter syrevasking og polering var det klart til montering Og der var rekkestøttene også montert Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Ekstremt imponert Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Det der ble meget bra! Har vurdert å gjøre tilsvarende med min Viksund Goldfish, men det koster skjorta hvis arbeidet skal settes bort. Hva ender du opp med i matrialpris? Har du bøyd til brakettene selv eller bestilt disse ferdig? Vurderer å gå til anskaffelse av tigg apparat da listen over syrefaste arbeider er lang på båten. Er relativt nevenyttig men har ikke sveiset syrefst før. Er dette en overkommelig arbeid å lære seg, eller blir det fort slik at investering i utstyr og diverse feil med råmaterialer fort spiser opp hva som kan spares ved å sette bort arbeidet? Blir spennende å se videre arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2012 Takk for godord Brakettene laget jeg selv. De er laget av 3mm plate. Vinkelen er tilpasset kanten av dollbordet og er 87,5 grader. Jeg boret fire hull i hver brakett og skrudde med unbrakoskruer og mutter på innsiden. Materialkostnader er ca fem båtlapper (har ikke finregnet) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gurba Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Sånt som dette tar jeg av meg hatten for. Kjempe artig å se og bra med mye bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2012 Takk for det Anders! Har forøvrig koset meg mye med tråden din, har forstått at du er en meget allsidig bondeknøl Like moro hver gang å se at du plukker fra hverandre ting og får dem til å funke! Neste ut var rekkene. Det beste hadde selvsagt vært å lage en bøyemal og ta med rørene til et verksted og fått valset dem i riktig krumning, men det hadde jeg ikke tolmodighet til. Liker heller ikke å innvolvere andre mer enn nødvendig hvis jeg kan klare meg selv. En kompis tipset meg om en enkel innretning for å bøye rørene på plass. En bit av en 100x100 hup ble sveiset fast i hengeren, og en 4x4" ble tilpasset så den passet inni. Deretter boret jeg et 26mm hull i trebiten og banket den inn i røret https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24993/rekkestoetter019.jpg Dermed ble bøyingen som en lek Det var også lett å bøye røret akkurat på den plassen jeg ønsket For å finkorrigere endene dreiet jeg ned en aksel så den passet inn i enden på røret Denne kom også godt med for å tilpasse pullpitene der jeg skjøtet inn rørene Og der var topprøret ferdig tilpasset og nestet! Jeg ble ganske fornøyd, men helt støkent blir det ikke siden pullpitene i utgangspunktet er beregnet på at det skal gå wire bakover. Overgangene ble derfor en smule kunstige. Men det var det jeg fikk til... Det neste var å få på det undre røret. Jeg lurte en stund på om jeg skulle bruke wire nede, ala slik det er på denne P45: Forresten ikke alle detaljer som er like imponerende selv på en så stor og dyr båt Men etterhvert bestemte meg for å bruke rør her også. Først var det meningen at det nederste røret skulle ligge utenpå rekkestøttene, bla. etter inspirasjon fra denne Lagunaen: Pga retnignen til de eksisterende rørene i pullpiten framme bestemte jeg meg imidlertid for å tilpasse "kubbinger" mellom rekkestøttene. På den måten fikk jeg også brukt opp kappet, og sparte en lengde med rør. Tre "kubbinger" på plass Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Vakkert som vanlig fra den kanten. Mer jobb, men ser bedre ut Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2012 Takk for det Volfro Nå er det kvelden her. I morgen er det meldt regn, så jeg må nok smøre meg med tolmodihet før jeg får lagt siste hånd på verket. Fortsettelse følger... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 19.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2012 En liten oppdatering Rekkene har vært ferdige en stund nå, jeg har bare ikke somlet meg til å legge ut flere bilder... "kubbingene" mellom rekkestøttene ble omhyggelig tilpasset. Tapet fast ei treflis som jeg la rørene opp på for å "line" dem opp før de ble nestet. For å skjøte rørene uten at de skulle sakse laget jeg meg en spesialtvinge Da gikk det som en lek Og vips, så var det klart! Polering av sveisene gjenstår... En av hovedhensiktene var å få bedre bredde på dollbordet. Det ble jeg fornøyd med Jeg hadde flaks med antall meter jeg kjøpte, det ble ikke mye kapp... Jeg ble også fornøyd med at det virker vesentlig mer solid enn det gamle opplegget med single støtter med en skrue i senter. Det jeg ikke ble så fornøyd med var at jeg var litt uforsiktig med varme, så det ble litt mer buklete enn jeg hadde håpet Får se om jeg gidder å gjøre noe med det. Jeg har allerede tenkt ut en slags rettejigg med en liten hydraulisk jekk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kristian_H Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Tuslet litt rundt nedi den havna her en dag og brått så jeg noe jeg mente jeg hadde sett før, joda det var det. De rekkene ble virkelig flotte, og det så 100% orginalt ut. Hadde aldri merket det om jeg ikke visste om det. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Bare lekkert. All sveis trekker litt samme hvor liten den er, men eg synes du er på pirkestadiet visst du vil rette på dette. Men er man tom for arbeid ellers på båten så er det jo fint tidsfordriv Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Kjempe fint Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Kreative løsninger underveis og et imponerende resultat!!! Dette har du virkelig taket på! Sitér dette innlegget Link to post
Wado2dan Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Dette ble knallbra T. Da er det vel bare og få den på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 nok et lekkert resultat i syrefast fra den kanten. Imponerende. La du samme sparkelmasse mellom rekkestøttefestet og dekket( utvendig) også eller var det bare mellom innerplata og skrog? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2012 det så 100% orginalt ut. Hadde aldri merket det om jeg ikke visste om det. Takk for alle positive tilbakemeldinger, det er alltid hyggelig , men eg synes du er på pirkestadiet visst du vil rette på dette. Men er man tom for arbeid ellers på båten så er det jo fint tidsfordriv Tom for arbeid er jeg ikke, det er vel heller at jeg er på pirkestadiet Får se hva det blir tid til utover uten at det går utover båtturer Da er det vel bare og få den på vannet. Ja, ikke sant? Forhåpentligvis til neste uke La du samme sparkelmasse mellom rekkestøttefestet og dekket( utvendig) også eller var det bare mellom innerplata og skrog? Nei. Jeg brukte langtrådet glassfbersparkel under forsterkningene på innsiden, men på utsiden la jeg på en god klase med hvit sikaflex. La på så det tøt ut på alle kanter. Blir det lekkasje i skruehullene kommer det rett inn i skrogtrekket i kabinen (grøss ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tropic1 Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 (redigert) Hei. Imponerende jobb du hadde gjort rundt utskifting av rekker på båten din komodo. Fant en gammel tråd. Drister meg derfor til et par spørsmål.Har selv en scand tropic. Etter vinteren viser det seg at en av støttene til rekka har røket tvers av. Dette benet hadde et gjengestag som gikk inn i båten og var festet der med skive og mutter. Dette gjengestaget er nå røket kutt av rett under foten som ligger ann på dollbordet..Tenkte derfor å skru ned hele rekka på den ene siden,ta det med hjem og fikse, men en av mutterne virker til å være støpt inn i glassfiber og det er vanskelig7umulig å komme til.Alternativet blir derfor sånn jeg ser det å kappe benet til rekka i to. Ta med foten på verksted på jobben å sveise på nytt gjengestag. Deretter skru fast i båten og sveise røret/benet jeg kuttet sammen. Må få hjelp av en rørlegger på jobben til sveisingen.Går det greit å sveise i rekka på båten hvis man tekker godt rundt med f,eks et vått håndkle ?Kan det sveises med elektrisk ? Såvidt jeg kan se er ikke rekka i kontakt med annet metall i båten..Vet at dette ikke blir 100% strøkent, men hvis jeg sliper og polerer blir det kanskje ikke helt forferdelig ?Hva syntes dere om planen min? Redigert 17.Mars.2015 av Tropic1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Hvis jeg forstår deg riktig er rekka di festet omtrent som den originale rekka på Viksunden, altså med en skrue i senter av rekkestøtta, og en mutter på innsiden av dollbordet? Mener du at de har støpt fast denne mutteren etter at rekka er montert?? Det hørtes merkelig ut. Jeg tror jeg ville strekt meg langt for å demontere rekka hel uten å kappe den opp. Men hvis du kapper den for å få den av er det allikevel mulig å få det pent. Jeg ville brukt ei baufil til å kappe med, og merket rundt røret med tusj for å få et rett snitt. Hvis du har industrirørleggere på jobben din kan du spørre om de har kappeklosser. De fås til ulike rørdimensjoner, men problemet er at rekkerør ofte er Ø25, og det er en ukurant dimensjon i industrien. Når dette skal sveises på bør du bruke tig. Når du sier elektrisk sveising tenker jeg pinnesveis (MMA). Det er selvsagt også mulig, men nærmest umulig å få pent på dette. Med tig kan skjøten smeltes sammen uten tilsett. Da trenger du ikke slipe heller, bare syrevaske og polere. Prøv å plasser skjøten et sted det blir minst mulig bøyemoment (altså ikke midt på et rør), hvis ikke det går bør det sveises med litt fuge og tilsett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tropic1 Svart 18.Mars.2015 Del på Facebook Svart 18.Mars.2015 Takk for tips. Det er mulig jeg går for å borre to hull i foten, forsenke og bruke to gjennomgående skruer. Det burde sitte tilnærmet like bra... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.