Jump to content

20hk. stjålet fra 12 år gammel gutt.


Amfea

Recommended Posts

Trenger ikke være 16 for å eie

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er riktig, men når man legger ut bilder av gutten alene i båten og med tekst om hvor glad han er i å bruke båten ( Her er han i aksjon med båten som nå mangler motor)så har man nok trått over en grense vil jeg tro. Er jo ikke sikkert at opphavet er klar over regelverket eller bryr seg om det uten at jeg vet noe om det utover de rene tekst og bildebevis!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som om du stiller et spørsmål, men i neste setning gjør du dette åpenbart om til en påstand; at jeg er smålig!

 

Og det baserer du på mitt innlegg hvor jeg kun påpeker det åpenbare nemlig at gutten med fars tillatelse gjør noe som er ulovlig i henhold til norsk lov?

 

Et spørsmål; Er det lovlig det han gjør?

 

Og hvor kommer "smålig" inn i bildet her? :confused:

 

At det er synd at en motor har blitt stjålet er vel nokså selvfølgelig! At man får håpe at den/de ansvarlige blir tatt og må stå til rette for sine handlinger likeså!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

lærte av min gamle mor ( som hadde sjø i blodårene)

at dersom man hadde noe godt og positivt å si, så skulle man komme med det.

dersom det bare var noe negativt, skulle man tie .......

så stopp kveruleringen og tenk heller på gutten som har mista motoren sin.

Link to post
Share on other sites

Gutten er sikkert kjempe god til å kjøre båten, Sikkert bedre en mange 16 åringer som feier rundt i 60 hkerene sine uten noe erfaring. Ingenting er negativt med å begynne tidlig og få erfaring på sjøen? Kan noen si meg imot?

 

Og, kan godt hende motoren har turtallsperre som han kan fjerne når han får båtlappen?'

 

Sier meg veldig enig i is_620. Tenk på stakkaren som har mistet motoren rett før sesongen starter!

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sønnen til en i havna ble stoppet med 9,9 hk på jolla hans. Faren hadde satt inn en splint i gasshendelen så den gikk ikke fortere enn 10 knop. Politimannen tok med håndholdt GPS og testet det. Sålenge båten ikke gikk over 10 knop går det bra.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Synd for guttungen som har mistet båtmotoren. Dog ikke noe synd på faderen, som sannsynligvis har kjøpt båt og motor til poden. Guttungen har ikke lov til å kjøre båten, noe enhver oppegående forelder bør sjekke før en går til innkjøp av, eller godkjenner at poden kjøper slikt redskap. Med tanke på at samlet verdi på denne ekvipasjen sikkert var minimum 50k, er vel også rib og påhengsmotorer også å anse som et yndet tyveriobjekt. Da er det vel også rimelig idiotisk å ikke ha forsikringen i orden. Igjen, synes synd på guttungen, men faren får ikke min medlidenhet. For å sette det helt på spissen, burde kanskje faderen være glad for at motoren ble stjålet, før guttungen klarte å kjøre på noen å lage en skadesak ut av det. Blir i mine øyne det samme som å kjøpe moped til valpen og si tut og kjør.

 

Fytterakker'n så slem jeg er...

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Det er et paradoks at faren avslører eget lovbrudd, men man kan da ikke godte seg over det når gutten blir frastjålet sin motor?

 

Tenk om denne gutten har spinket og spart til drømmebåten, blir det mer urettferdig da enn om faren har kjøpt til ham?

 

Dette regelverket er forøvrig temmelig dårlig! Aldersbestemmelser skiller overhodet ikke på kunnskap.

Innen båt regler har man da aldersbestemmelse 10 knop, 10fot, 10 år. Neste skille er 16 år deretter kommer en ubrukelig båtførerprøve før du nærmer deg noe med fornuft i D5.

 

Fartsbestemmelser er også alldeles absurde i mine øyne da de ikke skiller mellom båtens størrelse og type. Hva er egentlig problemet i at en gummijolle går i plan i Blindleia?

Legg jolla i 5knop og den drar mer sjø enn noen deplasementsbåt i samme fart.

 

Det skulle vært innført hekkbølgebegrensning innaskjærs! Og videobevis skulle kunne sendes inn for å dokumentere uvettig kjøring, og gjerne et prikk system som kunne luke ut værstingene.

 

Fri fart utaskjærs må være en selvfølge, men må også finnes innen avgrensede områder eller leder innaskjærs. Det er utopisk å tenke seg at all vannsport skal foregå utaskjærs, eller at de skal etterleve regelverk om 5knop 50m av land.

Jeg liker ikke fart selv, men har stor forståelse for at andre liker det. Om det ikke legges til rette for disse med områder hvor fart tillates, vil dagens regelbrudd fortsette.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Vil også si at jeg deler Pettern72 sitt syn. Det er bittert og forbannet å få en motor frastjålet ( been there...headbang.gif)Men om det var det som skulle til for å hindre denne 12åringen fra å kjøre rundt med noe han helt klart ikke burde, var det jo godt for noe. Håper bare at det var faren som hadde finansiert galskapen.

Link to post
Share on other sites

Fartsbestemmelser er også alldeles absurde i mine øyne da de ikke skiller mellom båtens størrelse og type. Hva er egentlig problemet i at en gummijolle går i plan i Blindleia?

 

Man kan mene hva man vil om fartsbestemmelsene, men det blir vel egentlig en helt annen diskusjon for vi har nå et lovverk, og det må vi forholde oss til.

 

Forøvrig er et mange steder i Blindleia hvor man lovlig kan gå i planefart.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Man kan mene hva man vil om fartsbestemmelsene, men det blir vel egentlig en helt annen diskusjon for vi har nå et lovverk, og det må vi forholde oss til.

 

Forøvrig er et mange steder i Blindleia hvor man lovlig kan gå i planefart.

 

Først så har vi et internasjonalt regelverk i sjøveisreglene som mer enn adekvat dekker problematikken! Dernest må man være klar over at forskjellige båttyper har helt forskjellig fartsområde hvor de plager andre.

Eksempelvis hva du her viser til at man kan gå i planefart i Blindleia. Da gjelder ikke det bare joller og andre båter som er lagd for det - men også større deplasementsbåter legger seg i halvplan og lager en flott tsunami.

 

Når det settes en spesifikk fartsgrense forholder folk seg til den, og selv om dette nok mest gjelder uerfarne båtførere, så forekommer det hyppigere og hyppigere syns jeg å registrere.

 

Om ikke vi båtfolk selv kommer frem til fornuftige ordninger blir slikt vås tredd ned over ørene på oss, og mer kommer nok...

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

I Blindleia er det fri fart bortsett fra i perioden 15.juni til 15 august (tror jeg datoene er) hvor det er maks 5 knop nærmere enn femti meter fra land. Det står skilt. At man vel også plikter å ellers ferdes aktomst kan nok bety at fem knop er en riktig fart i deler av Blindleiaogså utenom disse datoene.

 

Ellers har jeg vel her på forumet et titalls ganger eller så, tatt til orde for at vi heller har en no-wake zone etter modell fra USA hvor dette fungerer bra og blir i stor grad respektert. Der har jo også lovens lange arm utstyr til å rydde opp i slikt når enkelte ikke kan lese eller respektere det de har lest!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...