Jump to content

VHF-lisens - nye regler?


Atrox

Recommended Posts

OK, da fikk jeg i allefall tilsendt to klistremerker til å sette på skott - kanalplan Sør-Norge + VHF Nødprosedyre. Men det bestilte jeg jo separat. Har ikke så langt hørt noe mer, men det skal jo sies at det bare er halvannet døgn siden jeg sendte inn registreringen.... Utålmodig, jeg?? :lol:

 

Men hva med GMDSS? Jeg fant et separat søknadsskjema på dette. Her skal jo alskens kallesignaler og nummer fylles ut, de jeg ikke har fått ennå. Er det noe automatikk i at de ser enheten min er typegodkjent med GMDSS-funksjon, og så ordner de opp med dette? Eller må jeg sende inn en ny søknad for å få aktivert GMDSS på min stasjon?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jøss er du over 300 Bruttotonn ! IMO nummer også ? :giggle:

Du må nok kanskje nøye deg med DSC og MMSI nummer.

 

 

Fa*@nnn... :saint::lol: Går jo ikke an å slette det nå! Du kunne jo kommentert det med en gang, så jeg fikk retta det!!

 

Men spørsmålet består. Må jeg sende inn DSC-søknad separat etter at stasjonen er registrert, eller fikser de det automatisk basert på typegodkjenning av radioen jeg har meldt inn?

 

-Jeg tok sertifikatet i 1988 jeg serru... Har kvittering på min nyervervede "kompetanse" verdt kr 178,-. Så da blir det deretter med forkortelser og slikt...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

DSC er ikke noe som helst annet enn et nettopp prinsippet det står for; digital self call. Eneste du trenger er MMSI-nummeret som alle får om de vil eller ikke, og det står på lisenspapiret sammen med kallesignal.

 

Om radioen er typegodkjent eller ikke har ikke noe direkte å si for akkurat dette; dytt inn gitt MMSI-nummer, dobbeltsjekk at du har skrevet rett, og se om det virker. Om radioen ikke er typegodkjent og har feil innstillinger eller kanalplan vil det kun påvirke bruken generelt og ikke lagring av MMSI-nummer.

 

Derimot i gamle dager med (analog) self call måtte man vel be om nummer til disse.

Link to post
Share on other sites

DSC er ikke noe som helst annet enn et nettopp prinsippet det står for; digital self call. Eneste du trenger er MMSI-nummeret som alle får om de vil eller ikke, og det står på lisenspapiret sammen med kallesignal.

 

Om radioen er typegodkjent eller ikke har ikke noe direkte å si for akkurat dette; dytt inn gitt MMSI-nummer, dobbeltsjekk at du har skrevet rett, og se om det virker. Om radioen ikke er typegodkjent og har feil innstillinger eller kanalplan vil det kun påvirke bruken generelt og ikke lagring av MMSI-nummer.

 

Derimot i gamle dager med (analog) self call måtte man vel be om nummer til disse.

 

Nja, ikke helt rett det der.

H-35 har ett sertefikat fra 1988, og har således ikke opplæring i bruk av DSC.

Han må sende inn følgende skjema http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/615/Taushetsloefte.pdf

+ kvittering på at han har kjøpt læreboka, og selvsagt ett nytt bilde.

Da får han konvertert sitt VHF sertefikat til ett SRC sertefikat.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

 

Nja, ikke helt rett det der.

H-35 har ett sertefikat fra 1988, og har således ikke opplæring i bruk av DSC.

Han må sende inn følgende skjema http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/615/Taushetsloefte.pdf

+ kvittering på at han har kjøpt læreboka, og selvsagt ett nytt bilde.

Da får han konvertert sitt VHF sertefikat til ett SRC sertefikat.

 

Korrekt. Det var ikke verre. Jeg var litt for kjapp med forkortelsene da jeg satt oppe i natt og smugleste.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

 

Nja, ikke helt rett det der.

H-35 har ett sertefikat fra 1988, og har således ikke opplæring i bruk av DSC.

Han må sende inn følgende skjema http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/615/Taushetsloefte.pdf

+ kvittering på at han har kjøpt læreboka, og selvsagt ett nytt bilde.

Da får han konvertert sitt VHF sertefikat til ett SRC sertefikat.

 

 

Joda, for å bruke det ja på korrekt og lovlig vis ja og for dokumentasjon av sin egen kunnskap.

 

Men radiolisensen på båten hans har da knyttet et MMSI-nummer til kallesignalet, og for det faktiske utstyret sin del rent teknisk er eneste man trenger å gjøre å lese av nummeret fra lisenspapiret (eller søke det i ITU) og kneppe det inn. Det skjer jo absolutt ingen ting med radioen fysisk sett av å få et korrekt SRC-sertifikat.

 

 

EDIT:

Ser jeg misforsto spørsmålet, var spørsmål om sertifikat-konvertering og ikke selve radioen eller skipslisensen...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det her går helt sikkert bare godt.

Monter opp radid og pletter i båten. Prøv deg frem litt så du blir kjent med de, og ta ett testkall til Tjøme radio, så vet du at det virker også.

Husk god kontakt i antenna, en av de største "synderne" for dårlig forbindelse.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...