Jump to content

VHF-lisens - nye regler?


Atrox

Recommended Posts

Poppa plutselig opp en reklame her som jeg stussa litt på:

 

http://www.maritimradio.no/site/vhf-kampanje/landing2/index.html

 

Blir ikke dette litt missvisende eller er det noe nytt på gang som jeg ikke har fått med meg? Er vel ikke bare å bestille en lisens så har du lov å bruke VHF`en - kravet om kurs/eksamen står vel fortsatt ved like?

Link to post
Share on other sites

Tja,... lisensen følger jo båten, så det er mulig de deler ut lisenser uten å sjekke at båteieren har VHF-sertifikat. For å få lov til å bruke VHFen kreves det fremdeles sertifikat som du kun får utstedt etter å ha avlagt og bestått prøven.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke bare å bestille en lisens så har du lov å bruke VHF`en - kravet om kurs/eksamen står vel fortsatt ved like?

Du kan fint registrere VHF'en uten VHF sertifikat og få kallesignal og MMSI nummer , men en har ikke lov til å bruke radioen uten godkjent VHF sertifikat.

 

En kan også registrere en bil med registreringsnummer, men en har ikke lov til å bruke den uten godkjent sertifikat.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja det ser ut som du kan få VHF lisens (sertifikat) ved å fylle ut skjema.

 

Nå er det vel konsesjonen som er bundet opp til fartøyet,

og VHF lisens (sertifikat) til person.

 

Du blander nok begrepene litt her:

 

Lisens = konsesjon = tillatelse til å opprette en VHF-radiostasjon ombord i en båt.

 

Sertifikat = ditt personlige bevis på at du har lov til å betjene en lisensiert VHF-radiostasjon ombord i en båt.

Uten lisens kan man ikke installere eller ta i bruk et VHF-apparat ombord i en båt, og uten en sertifisert perosn ombord, kan man heller ikke betjene VHF-apparatet lovlig. Som Sydvesten har forklart, henger ikke lisens og sertifikat nødvendigvis sammen.

Link to post
Share on other sites

Det ville jeg også kale veldig missvisende. Er det noen som har prøvd? ( fullført "bestilingen" )

 

Nå er det vel 2 år siden jeg søkte om konsensjon ( lisens) til og starte opp radiostasjon om bord. Da brukte jeg denne søknaden.

vhf_lisens.jpg

 

I den står det oppført at det skal skrives inn eier av fartøyet. Men også en gyldig radio opratør med vhf sertvikat. Som også må ha sertvikates Nummer.

 

Så etter hva jeg husker da jeg holdt på med dette så er det at du må ha en om bord me vhf sertvikat ( som er personlig) og båten må ha fått tildelt kalesignal og mmsi som en får etter og ha søkt eter konsensjon om å drive og starte en radio stasjon om bord. da får du en lisens ( godkjenelse)

Link to post
Share on other sites

Som Sydvesten påpeker følger konsesjonen på stasjonen båten. Eier av båten kan godt være gamlemor på sykehjemmet uten VHF sertifikat. Operatør med VHF sertifikat kan jo endres underveis avhengig av hvem som blir med. Altså i stadig endring og ikke en permanent person som ikke får landlov før stasjonen og båten utgår på dato.

 

Skjemaet du henviser til har rubrikken for hvem som innehar VHF sertifikatet. Og her lar en denne stå åpen med henvisning til at operatør N.N. innehar sertifikat til enhver tid stasjonen brukes.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er som Sydvesten sier. Jeg brukte skjemaet på nett. Ingen Problem å få lisens og MMSI nummer for radiostasjonen ombord. Jeg har lest pensumboka og har nå igjen å melde meg opp til eksamen slik at jeg også kan operere radioen.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale dere å sende en IM til Benji med spørsmål angående dette. Han jobber på Tjøme Radio, og besvarer dere helt sikkert på alt dere lurer på. Kort sammenfattet kan vi vel si at lisensen gir deg "lov" til å opprette en vhf-base ombord i båten, dere får da kallesignal og mmsi-nummer. Sertifikatet gir deg lov til å bruke det. Lisensen fikk jeg i vinter, vhf-sertifikat taes på Østfoldtreffet.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis.Er et fartøy under 15 m. målt tildeles kjenningsbokstavene av Sjøfartsdirektoratet.

Det er vel etter de gamle reglene? SD sluttet å måle båter <15m for to år siden.

- Men siden det ikke var snakk om gamle eller nye regler, så har du naturligvis rett.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Utstedelsesnr står det på vhf`n?

Og utelater man å skrive der det står Sertifikatopplysninger?

 

Har du ikke lappen, skal du ikke skrive noe i sertifikatopplysninger eller i utstedelsenummer

Har du lappen trenger du bare og skrive i sertifikatopplysning

 

Limer inn forklaring på de to punktene;

 

4) Det må være en person om bord som har radiooperatørsertifikat utstedt eller godkjent av norske myndigheter, se lisensvilkårenes § 7.

5) Kan utelates hvis sertifikatinnehaver er identisk med eier/søker.

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Har nettopp sendt inn registrering av ny stasjon. Forventet i grunnen å få en bekreftelse på mottak i mail, men nei... Er det lang behandlingstid? Kommer shaiten i posten, med faktura for gebyr osv? Skal installere til helgen og vil gjerne på lufta for å teste antenne og signaler....

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Alt kommer i posten, når jeg registrerte i fjor på denne tiden kom papirene i posten dagen etter. Fakturaen lurer jeg på om kom separat noen dager etter, men hukommelsen er ikke som den var, kan hende jeg blander.

 

På lufta kan du uansett, kall opp Tjøme på arbeidskanal og si du tester ny installasjon, om du ikke har motta papirene identifiser deg med båtens navn og forklar at registreringen er til behandling. Slik gjorde jeg det ihvertfall, de er hyggelige på Tjøme :)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...