Jump to content

lysbjelke/ramme til båthenger


ahamm

Recommended Posts

Rev av og fjernet absolutt alt elektrisk på båthengern i dag. Sporadisk lappverk i over 30 år gjorde at jeg fant ut at det var likegreit å begynne på nytt. har laget nytt ledningsnett med koblinger, mangler lykter og satt og søkte etter det i dag.

 

Kom da over disse typene:

http://deler.felleskjopet.no/trade/productview/394681

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Belysning/Lysramme-34996/

 

http://www.jula.no/lyssett-magnetisk-603027

 

Ser for meg at dette blir enkelt og greit, samt at det bare er å klipse på nytt når man glemmer å ta av lysene.

 

Noen som har erfaring med noen av de?

Er de engentlig lovlige til "permanent" montering?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg den du linker til fra Biltema, har hatt denne på nå noen sesonger og har blitt stoppet i teknisk kontroll (biltilsynet) en gang uten at de hadde noe å utsette på denne rammen.

Politiet stoppet meg også en gang etter å ha ligget bak meg i nesten 2mil, de kalte det for en rutinekontroll og ville bare sjekke førerkort og vognkort, de hadde heller ingen ting å si på min lystavle bak på båthengeren.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Så lenge lyktene er ce-merket, det er rød trekant, skilt og skiltbelysning er det lovlig. kjøpte selv lysbjelken fra biltema, demonterte hele greia og satte alt over på den orginale lykteplata bak på hengeren. Ble stoppet et par ganger med denne hengeren, fikk ingen klager på det.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Regner med at dette er på normale registrerte båthengere med totalbredde under 2,5m inkl båt. Jeg har selv en båt på litt over 3m, og kjører denne med traktor på en ombygd lastebilramme. Har kjøpt lyktsett med magneter og trekant i ett som festes bak på ramma, og sikres med en strips under veikjøring (har opplevd at disse kan dette av i en hump og bli hengenede etetr i kabelen). Har også borret inn en strømplugg i den ene, som jeg bruker til en gul xenon varsellys med magnet, som jeg setter på badeplattforma bak.

Er nok ikke helt lovlig, men kjører man sakte og med varsellys på traktor og bak på hengeren/båten går det nok bra. Det er jo mange andre som kjører slikt også. Har en kamerat i Politiet, og han sier at man normalt ikke blir stoppet hvis det er traktor som trekker og det er godt med varsellys. Problemet er hvis det skjer en ulykke og etterforskes, da kommer jussen inn i bildet, og da spørs det nok om ikke det vanket en bot fra onkel p....... Men det er jo så godt å ha båten i låven hjemme da, utrolig kjekt å bare stikke inn og fikse litt når man har litt tid til overs om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...