Svaap Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Du gjør virkelig et flott arbeide! Ser at du har full kontroll på å håndtere epoxy på større flater - selv slet jeg veldig med bobler og klin godt iblandet min egen frustrasjon Dette blir sikkert en fantastisk artig båt å suse over vannet med! Inspirerende! Jeg skal følge deg helt til vannkanten Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Strengel Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Takk for det :-) Sliter nå med mitt også når det kommer til epoxy, synes jeg ofte får problemer imellom strøkene. Jeg får ikke vasket bort voks hinnen godt nok og får dermed groper hvor epoxyen trekker seg unna.... Har prøvd litt forskjellig, vann/salmiakk, rødsprit, bare lunkent vann, før jeg sliper og påfører neste strøk Noen med gode tips ? Her er også noen bilder ifra igår kveld :-) Her har jeg begynnt å skru på dekksplatene, renskar disse etter at jeg hadde festet dem. Alle skal av igjen i kveld før jeg sauser alt inn i epoxy og limer og skrur platene til båten. Ble litt igjen, dette får jeg ta i kveld :-) Har også vært å kjøpt seter til båten. Hadde hele tiden tenkt å lage sofaer selv, men med sommerferien rett om hjørnet falt valget på ferdig løsning. Det blir 4 slike vendbare seter, og muligens en hjemmelaget vippe benk helt bakerst om det blir plass igjen. Skipper setet får lengde justering.... Det begyner virkelig å klø i fingrene etter å få henne på vannet nå...... Hadde fra start av en plan om å ha alt klart til sankthans, men det måtte jeg gå vekk ifra får en stund tilbake Har ett lite håp om at jeg skal få hene på vannet til midten av juli, om lakkeringen går greit. Har gått til innkjøp av ny henger, som jeg har moddet litt, pga kjølen på båten. Kjøpte inn luftgummihjul fra clas ohlson og byttet kjølrulle akslene med noen lenger og monterte hjulene utenpå. Kjølen på båten er ca 5 cm høy og slutter ca 1 meter fra akterspeilet, så jeg var nødt til å få båten til å rulle på siden av denne. Tror dette blir en bra og mer skånsom transport av båten. Til uken kommer skattepengene som er reservert til innkjøp av motor og resten av utstyret som skal til for å få gjort klart alt..... Takker for innspill og ros Morten Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Dette blir knall! Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
snekkerbod Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Takk for det :-)Har prøvd litt forskjellig, vann/salmiakk, rødsprit, bare lunkent vann, før jeg sliper og påfører neste strøk Noen med gode tips ? Slik jeg har forstått det så skiller epoxyen ut et fettstoff som må fjernes (helst med salmiakk) dersom epoxyen herder helt ut mellom hvert strøk. Legges det vått-i-vått så kommer ikke fettlaget. Ikke mitt spesialfelt, men stod slik på west systems bruksanvisning. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Fettlag = fettlignende lag Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Noen nye bilder....... Har nå limt og skrudd hele dekket, og fått lagd mal til vindskjermen. Denne blir skåret i 6 mm klart glass og sendt til herding. Nå gjenstår renskjæring og sparkling av dekket og så går jeg igang med glassing av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Heisann! Du bygger i et rasende tempo - og svært nøyaktig!! Kjempeartig å følge deg! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
index Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Meget bra! Men jeg ville ha vurdert herdet glass i stedet for plexiglass. Det holder seg rett og fint, ripefritt, og er myye klarere å se gjennom... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JWi Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Meget bra! Men jeg ville ha vurdert herdet glass i stedet for plexiglass. Det holder seg rett og fint, ripefritt, og er myye klarere å se gjennom... Denne blir skåret i 6 mm klart glass og sendt til herding. Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Her er noen nye bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Flott framdrift, blir fint dette... :) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Strengel Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Her har jeg lagt på 160g/m2 duk over dekket. Sparklet opp dekket først med epoxy/microbaloons og pusset. Hele railingen rundt båten har jeg slipt ned så jeg har en flate på ca 18 mm. Her skal jeg montere en pollert aluminiumslist som fenderlist. Tror det blir pent :-) Her har jeg fått på 2 strøk med epoxy, 2 strøk til å jeg er klar til å slipe over. Gleder meg til å begynne malingen. Har nå kjøpt inn det meste jeg trenger for montering. Men mangler fortsatt motor :-( Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 sommertørke? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Strengel Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Hei igjen, Her kommer en ny oppdatering. Har tatt med litt sommerfri med barna, men har holdt på i 14 dager nå, og nærmer meg slutten. Her kommer flere bilder. De siste er ifra idag :-) Motorbrønnens unnderstøtter. Det viste seg å være vanskelig å oppdrive kortstammede motorer i størrelsen 40-60 hk, så jeg valgte å bygge om til lang stamme. Løste det med å "fingeskjøte" meg inn i akterspeilet. Her lager jeg en enkel ramme får å ferte inn den innvendige tanken på 55 L som jeg skal ha i baugen. Dekker er lakkert med rulle med International 2 komponent lakk, og jeg har startet maskeringen av dekoren. Lakkert med rødt. Her er det ferdige resultetet. Men her ble det mye jobb. Maskeringstapen jeg hadde brukt klarte ikke å holde lakken ute, såå det hadde trukket inn under på ca 70% av alt det maskerte :-( Så det bled 6 timer med en skalpell får å skrape vekk...... Klarlakke er også påført her etterpå. Bunnen lakkert og dekorstripen er ferdig. Kjølen ble også montert men har glemt å ta bilde av den :-) Bilder ifra i kveld :-) Veldig fornøyd :-) :-) Det har vært vanskelig å danne seg ett ordentlig bilde av båtens former i den trange gasasjon, så det var gøy å få henne ut..... Her er motoren jeg til slutt fikk tak i. Imorgen starter montering av motor og instrumenter, og kanskje jeg får tatt en liten prøvetur med henne på tirsdag. Vindskjermen må vente noen dager til :-) Nå begynner det virkelig å klø...... Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Hei! Kjempekult prosjekt! Moro å lage ting selv! Sitér dette innlegget Link to post
bobaffe Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Hei, Fant ett par snutter på Tube'n av båten på vannet ( ). Ser jo strøkent ut dette Går med et Tuffy prosjekt i magen selv - men lurer på hva båten gjør, sånn ca, med 50HK? Trodde 40HK burde holde i bøttevis men observerer at 50HK ikke skremmer vannet av verken de i båten eller de på brygga Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Fy flate - dritkul båt..... :lol: Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Strengel Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Da er det snart 2 år siden sjøsetting av båten :-) Første høsten ble det ikke mange turene med den, og fjorårets sesong gikk med på jobb og venting på ny starter til den gamle motoren :-) Men i år skal den bli mye brukt [emoji106] En av erfaringene så langt har vært som flere her har kommentert, at skroget er for flatt... Det er helt klart en "våt" godværs båt, og jeg har derfor fått på vindskjermen i herdet glass, og har "spray" lister i produksjon, som jeg håper å få montert med det første. Her har dere ett oppdatert bilde i allefall :-) Takk for alle tip og råd dere har kommet med og alle de positive tilbakemeldingene. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 6.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Stilig båt, vindskjermen ble kjempebra! Fått på spraylister? Sitér dette innlegget Link to post
Strengel Svart 6.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2014 Hehe, nei ikke fått på det enda, men det trengs :-) Bruker båten en del i fjorden utenfor sandvika/bærum og bølgene fra de større båtene gir en finn dusj om man ikke tar det rolig. Vurderer å vende båten på rygg til vintere og lage en dypere V på bunnen. Må ført få en plass å stå med det til vintern. Sitér dette innlegget Link to post
RonnyB Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Imponerende bygg Sitér dette innlegget Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.