Jump to content

Ford 2015 står fast

Hans Chr

Recommended Posts

Like nedenfor nytta står det en liten plast sjark i fjæra. Er ikke noe smykke skrin, men kan bli en grei bruksbåt. Syns det er trist at den står der og forfaller og har tenkt litt på å overta den. Har vært i kontakt med eieren og det var forsåvidt greit. Problemet er bare at båten ikke har vært fulgt opp de siste par årene. Det var derfor mye vann inni båten, litt over halveis opp på motoren. Ca midt opp på startmotor og dynamo, over midten på reimhjulet foran og over hele svinghjulskåpa bak. Ser ikke ut som det er kommet nevneverdig med vann inn i bunnpanna. Prøvde oljeskifte pumpa og det kommer bare olje ut. Vann samler seg vell under olja? Har vært flere ganger og tømt båten for vann, men siden der er et tykt islag så har jeg ikke fått bort alt. Det har og lekket inn vann i mild værs perioder som har øket vannstanden.

Har prøvd å tørne motoren, uten at jeg har klart det. Har tenkt av det var pga isen som er frosset rundt motoren. Har og vært usikker på om det har kommet inn vann i motoren via eksosrøret. Enden på røret er skåret på skrå og røret står rett opp langs baksiden av styrhusveggen. Når det er vind og det regner eller fyker så kan det godt trenge inn vann. Tok derfor å demonterte flensen mot eksos manifoilen i dag. Her kom det ut endel sot vann og det var frosset en tropp inni manifoilen. Så det er helt sikkert kommet vann inn i sylindrene.

Hvor lenge det har vært vann (ferskvann) her vet jeg ikke.

Motoren er en 6 sylindra ford 2715, ikke 2015 som det står i overskrifta. Den er kjørt bare 850 timer ifølge timeteller.

Det jeg lurer på er om det er håp å få motoren i driftsklar stand uten fullstendig motoroverhaling. Jeg har ikke lyst til å påta meg et nytt totaloverhalings prosjekt. Skal motoren ut så må deler av styrhuset kappes sund. Ser for meg at dynamo, starter og diverse sensorer må bytter. Toppen må sikkert og av for å se skadene. Men kan ikke gjøre dette før jeg har overtatt båten, og har ikke lyst til å påta meg ansvaret for den før jeg vet hva som må gjøres.

En annen ting er hvordan giret har tålt å stå under vann i flere år. Er usikker på type gir siden det er under islaget. Men ser ut som det er hydraulisk da det er en egen oljekjøler tilkoblet motorens kjølesystem.

Redigert av Hans Chr (see edit history)

Om du har prøvd og suge ut olje fra motor og gear og kun fått ut olje om du har sugd i fra bunn , burde du ha et godt utgangspunkt. Om du suger ut en liter vann før det kommer olje bør heller ikke være krise.

Starter / dynamo kan du bare bytte antakelig. Jeg kjøpte en gammel motor engang som det kom ut 2-3 liter vann før det kom olje av bunnpluggen... den hadde stått i 12 år. Jeg hadde flaks for vannet lå i bunn og olja var kommet opp i rådelager / veivlager..

Dette høres ut som noen uker med kveldskos.

Joda, kommer bare olje ut av oljepumpa til motoren. På giret har jeg ikke sjekka da det ligger under isen. Ser flere beholdere og påfyllingslokk som står over isen bak motoren, men er usikker på hva de går til. Men kan vell ikke være så lenge til isen går nå....

Selv om bunndelen er ok så er jeg usikker på hvordan sylindrene er. Håper at det ikke er så mye gravrust her og at jeg klarer å tørne motoren. Husker en Skoda MB 1000 motor som bestefaren min hadde kassert i en torv dam. Den hadde ligget der i flere år, delvis under vann og jeg og broren min begynte å skru på denne bare for moro skyld. Vi var vell rundt 10-12 år. Selv om motoren hadde ligger delvis under vann så satt den ikke fast. Men er ikke sikkert at ford'en har tålt vann i sylinderne like bra....

• 3 uker senere...

Har vært flere turer på hytta, men båten har vært full av is helt til nå. Sist jeg var her tok jeg av flensen mellom eksosanlegget og eksos manifoilen. Her var det mye vann og en sylindrisk isklump som fylte opp inni hele manifoilen. Så dette var ikke særlig oppløftende. Er et sånn eksosrør som går opp og ut i friluft. Det har sikkert kommet inn regn... Tok en tur ned i dag og tømte ut vannet inni båten. Fant rett kopp som passet på mutteren på reimhjulet foran på motoren og skralla. Tok i det jeg maktet gjennom den lille runde inspeksjons lokket foran på motorkassen. Og jammen dreide jeg litt på veiva. Så den satt ikke fast. Dynamoen står derimot fast, men det er ikke så rart da det har vært vann ca 3 cm opp på dynamoen. Tenkte at jeg skulle prøve å ta ut dysene for å tørne den lettere og få ut vann fra sylindrene/ konservere. Dette var ikke så lett som jeg først trodde. Fant ut etterhvert at jeg antakelig måtte av med toppdekslet for å få løs selve dysene. Fikk opp de fleste topp deksel skruene, men tre satt som de skulle ha vært limt fast, og jeg hadde et skrujern som var for lite. Jeg hadde heller ikke med 16 fastnøkkelen som selvfølgelig måtte til for å løsne dyserørene på pumpa. Skal gjøre nytt forsøk i morgen hvis jeg finner egnet verktøy.

Har tenkt på å fylle olje eller diesel i sylindrene for å hindre at at den setter seg eller ruster mer. Hva er å anbefale? Kanskje en kombinasjon av begge? Er vell ingen oljer som fortrenger vannet?

Det beste er kanskje å prøve å få start på den så snart som mulig. Men da må startmotoren først renoveres eller byttes siden den har vært helt under vann en stund.

Skru ut dysene og fyll opp sylindrene med diesel. La det stå noen uker, og prøv å se om du kan tørne motoren. Bruk en stor fastnøkkel eller koppnøkkel med lang arm på veiva, i den enden der reimskivene er. Tørn motoren med klokka sett mot reimskivene, så unngår du at du plutselig løsner mutteren som holder reimskivene på plass... Motoren går helt sikkert ann å berge, men starter dynamo må du sikkert ha nytt/overhale. Var nettopp med på å fikk løs en 4-syl perkins som satt fast på denne måten. Motoren går som ei klokke nå! :-)

• 5 måneder senere...

Ja, da har jeg overtatt sjark prosjektet. Var i helga og demonterte starter og dynamo. Sto i stein begge. Fikk av de tre siste skruene på toppdekslet og tok så ut dysene. Det ene dyserøret vrei jeg av da det hadde satt seg inni mutra mot dysa. Hvis noen har et godt brukt så er jeg interessert i å kjøpe, Så dreiet jeg veiva rundt. Det sprutet ut vann fra dysehullet til sylinder 2. Spruten gikk rett forbi hodet mitt og i taket. Klarte å dreie den rundt ca 180 grader før den stoppa. Tok den noen ganger fram og tilbake før jeg fylte på diesel i alle dysehullene. Da gikk den lett rundt. Har dreiet den noen ganger rundt og fylt på diesel flere ganger. Så det er kanskje håp om å berge motoren. Tar med meg starter og dynamo hjem for å se om det er mulig å få liv i dem. starteren har vært helt under vann, mens dynamoen har vært en 2-3 cm under. Så det har ikke vært vann over lagrene på den. Får jeg starteren i orden så skal det være mulig å prøve å få start på forden.

Hva som skjer videre med båten er usikkert. Jeg har hørt at den er noe ustabil i sjøen siden overbygget er for stort og tungt. Jeg har en kompis som muligens er interessert i motoren så vi får se hva som skjer..

Bilder av båten:

2012-10-06105625.jpg

2012-10-06100925.jpg

2012-10-06100850.jpg

2012-10-06100844.jpg

Motoren:

2012-10-06100646.jpg

2012-10-06100828.jpg

2012-10-06121127.jpg

2012-10-06121137.jpg

Starter og dynamo:

2012-10-06114440.jpg

2012-10-06114516.jpg

Ja, tror overbygget veier noen hundre kilo. Er brukt tykk aluminium og så er det isolert og lagt glassfiber på innsiden. Et alternativ er å sette på det gamle huset. Det ligger ikke så langt unna båten.

La starteren og dynamoen i ei bøtte og fylte på med noe gammel diesel. etterpå kunne jeg dreie rundt tannhjulet på starteren. Diesel er tydeligvis en skikkelig rustløser....

Er det noen som vet om det går å sveise røret til dysa som jeg vrei av, eller er det mulig å lodde det med sølv hvis jeg trer en hylse over? Er litt usikker på hva som er best/ mulig. Er kun en provisorisk reparasjon for å se om motoren starter.

Hvis jeg får til starteren og røret så er det muligens prøvestart om 14 dager.

• 2 uker senere...

Da har jeg renovert starter og dynamo. Dro på hytta i går, i formidag har jeg satt på starteren og dynamoen. Var litt usikker på om starteren fungerte, så jeg koblet på et par batteri. Slo på tenningsbryteren, og trykte på startknappen. Splasj sa det og spruten sto i taket. Hadde glemt at jeg fylte sylindrene med diesel før jeg dro hjem sist.... Men starteren var ihvertfall som ny. Så da begynte jeg å sette i dyser og koble på rørene.

Startet med å lufte.

Matepumpa hadde vært under vann og jeg klarte ikke å rikke arma for manuell pumping. Så da kjørte jeg motoren på starteren en stund. Prøvde med litt startgass og den gikk noen sekunder før den stoppet. Fikk luftet diesel filtrene og på pumpa. Fant en skru på siden av utgangene til dysene som jeg luftet på. Kom litt luft ut Men det kom ikke diesel ut av dyserørene Tok ene røret helt av, men ingen antydning til diesel. Så jeg lurer på hva som er galt.

Noen som vet framgangsmåten for å lufte diselsystemet på disse motorene? Hadde vært utrolig morsomt å få start på den.

Da har jeg prøvd å lufte i dag og . Har kjørt tom to sett med batterier, og sikkert 'luftet' ut flere liter med diesel. Har kjempetrykk fram til pumpa, spruten står en halvmeter til vers når jeg åpner mye på lufteskruen. Men det kommer ikke en dråpe ut til dysene. Har prøvd å skru av et av dyserørene på pumpa- Ser at det er diesel opp til der røret er koblet på. Men det kommer ikke ut noe når jeg kjører den på starteren. Hverken luft eller diesel....

Eneste positive er at det er god trim å bære 100 ampers batterier opp og ned til båten.

Du har vel en simm's pumpe på denne motoren. Det er vel mye som tyder på at noe henger , eller er rustet fast inni her. Du kan åpne dekselet på sida, det som er festet med de to store skruene. Se at staget som vrir pumpe-elementene ikke sitter fast. Dette har jeg sett på flere slike som har lagt lenge. Dette staget er det flattstålen som griper inn i alle elementene, og som går frem til sentrifugalregulatoren fremme på pumpa, inn mot registeret.

Sef må du se etter at stopp-armen står i rett posisjon, dvs bakover....

Hei

Hadde oppe sidedekslet, alt så helt og fint ut inni den og ingen antydning til rust.

Er det stemplene jeg ser der? Så ikke ut som de beveget seg. Men det var litt vanskelig å si da jeg ikke kunne se og trykke på start knappen samtidig.

Hva må jeg gjøre for å eventuelt få den til å løsne? Må den demonteres?

Jeg regnet med at stopp arnmen skulle stå bak, men prøvde med den fram og for å være sikker.

• 3 måneder senere...

Hei

Tok opp side dekslet og ser at staget eller pumpe elementene sitter fast. Prøvde forsiktig å presse den framover med et skrujern, men den satt bom fast. Stopp armen som vaieren er koblet til står ikke fast. Noen som har et tips hvordan jeg får denne løs, helst uten å ta av pumpa? Kan ikke se noe antydning til rust eller fukt her.

2013-01-01115827.jpg

• 2 måneder senere...

Fikk ikke gjort mer siden presenningen jeg hadde over båten blåste av og båten fyltes med regnvann som frøs før jeg fikk hengt over ny presenning. Er ikke på nytta hver helg dessverre.... Så da var det bare å vente til isen tinte. I dag var nesten alt tint, og jeg drog ned med trillebåre full av batteri og verktøy. Pumpet ut vannet og satte på startmotoren og batteriene. Åpnet lokket på dieselpumpa og prøvde å bevege på armen som lukker ventilene eller hva det nå er på pumpestemplene. Først var den veldig treg, men etter litt fram og tilbake og en halv boks med crc spray så var den så pass lett at jeg kunne dra de tilbake med stopp hendelen. Satte den på maks og åpna ene dyserøret. Kjørte den litt på starteren og det sprutet ut diesel. Ikke lenge etter begynte det å komme røyk ut av eksosrøret. Fortsatt med neste dyserør. Kjørte den på starteren, og plutselig startet den med et brøl. Var rask å røske ut stopp hendelen. Kjørte motoren en fire fem minutter ved å justere ventilene manuelt, noe som ikke var så veldig lett. Det ble mindre og mindre motstand og tilslutt fungerte stopp hendelen slik den skulle. Antakelig tok det litt tid før olja i pumpa fikk smurt regulatoren. Så da kunne jeg skru på lokket på pumpa og bruke gass hendelen. Den jaget litt på lave turtall først, men etter at jeg hadde fått opp motor temperaturen så gikk den fint. Ikke verst at den startet etter så lang tid uten tilsyn og både vann i sylindrene og rundt motoren. Var ikke noe særlig røyk av den heller. Så tror motoren er i god stand.Alle instrumentene fungerte og. Har ikke fått testet giret siden vaieren satt fast, men skal se på det i ettermiddag eller i morgen.

Ja, det var gøy å få start. Blir liksom litt mer overkommelig når det maskinelle fungerer. Driver nå å tenker på om jeg skal ta av overbygget og sette på det originale. Blir ikke pent det heller, men båten blir stabil. Men er mye jobb. Et alternativ kan være å lage en dypere kjøl og legge inn noe tungt slik at den blir mer stabil. Men er jo litt jobb det og... Får se hva jeg finner ut etter hvert. Må uansett få den hjem før jeg begynner med det.

Fikk løs vaieren til giret, og det ser ut som det fungerer og. Propellen gikk ihvertfall begge veier. Men får jo ikke prøvd det med belastning. Tror giret er engelsk. Står et skilt på det, men det var malt over og det mangler litt av det. Skal ta bilder av det i morgen så kanskje jeg finner ut hva slags type giret er.

Bilder av giret: Er et NEWAGE gear, men modelltypen har jeg ikke funnet ut av enda. Men ligner på 500 typen ut fra bilder på nettet. Modelltypen skal stå på nederste linje. Men på skiltet er de første tallene borte. Ser ut som det skal være vanlig motorolje på det. Blir bytte av olje på både motor og gear neste gang jeg er på hytta. Giret skraper litt når jeg kobler det inn forover. Bakover er det nesten helt lydløst når det kobler inn Er det vanlig at disse skraper når de kobler inn? Ser at det er clutcher, så trodde at inn koblingen skulle skje lydløst. Det brune som er på giret er ikke bare rust, men en blanding av oljer og rustvann. Når jeg tørker det bort kommer det fram blå maling de fleste plassene. Men er sikkert litt rust og.

bilde

bilde

bilde

Bilde av instrumentpanelet med motoren i gang. Har akkurat startet den så den har ikke fått drifts temperatur enda. Er forresten utrolig lett starta. Startet med en gang i dag når jeg prøvde.

bilde

Redigert av Hans Chr (see edit history)

Det er definitivt et PRM Newage gear ja. Det er ikke meningen at det skal lage skrapelyder. Er du sikker på at lyden kommer fra gearet og ikke fra hylse/aksling? PRM gearene er hydrauliske og utmerker seg med myk veksling og rolig gange. Skift olje på det (15W-40 motorolje) og kjør det litt, kanskje det kommer seg med litt bruk?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...