Jump to content

Hva heter ballen som brukse til å kaste trossa fra båt til kai?

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Det er vel en mangeslått "apehånd", kanskje med en sandpose inni for å øke vekta (jf "livline" som ble brukt i speider'n). Et søk på "apehånd" eller "monkey's fist" gir deg mange tilslag. Eller en bok om knoper osv.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det heter ikke hiveline fordi det er noe du kaster fra deg, men det kommer av at du heaver til deg den fortøyningstrossa du får. Det kommer fra heaving-line og kan altså ikke oversettes til kasteline selv om det har blitt vanlig.

P.S bare dagens flisespikkeri ;-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

tar imot slike hver dag fra suply båter, va det heter vet eg ikke men rørbåtene som trenge spring for og komme til kai bruke hive ut ein slik som avbilda over, mens suplybåtene har små orange blåser i enden og dem får greie distanser med det og så det får du vel i vandelig butikk hvor dem ellers selger blåser.

eg kan ta eit bilde av ei kasteline med slik orange lita rund blåse i enden viss du vil, den er på størelse med ein tennisball.

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)

Det heter ikke hiveline fordi det er noe du kaster fra deg,

P.S bare dagens flisespikkeri ;-)

Jasså kan spikke jeg og.

Barna har lært om miljø i sjøkanten, og kaste hivline og O.S.V. ref. RS

En flytende hivline m/kastering og lengde minst 15 m. Ref Lov data.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19911015-0709.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hehe men det endrer ikke det faktum at det opprinnelig altså er en line du haler inn med, altså heave :-)

HEHEhe, greit det jeg haler inn "heave ", men det er jo etter at du har kastet en "kastelinen". discuss.gifwflag.gifcheers_wine.gif

Tror den heter "tyrkerknute" el. "tyrkerknop".

Den på bilde er en apehånd.

Tyrkerknop "tørkleknute" kan også omformes så den blir rund.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Okay, da kaster du så heaver jeg den inn :cheers_wine::lol:

Og en annen ting, det finnes en bra knutebok skrevet av en jeg ikke husker navnet på, men den er oversatt til norsk av Kai Jensen

Apeneven lager du greit på 8-10 minutter faktisk

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hvis dere har iPhone/iPad, kan dere laste ned Knot Guide av Winkpass Creations. Rundt 100 forskjellige knuter og stikk forklart på en grei måte med mange steg-for-steg bilder. Kommer noen nye med jevne mellomrom. Der finnes bl.a. Monkey Fist. Kategorisert under Decorative knot.

Fin app å ha på fanget sammen med en liten taustomp i ledige stunder.

Redigert av Honduras (see edit history)

Før i tiden var det ikke uvanlig å gjemme en tung gjenstand inne i knuten, en mutter eller bly eller noe. Naturligvis for å øke rekkevidden. Hullet i hodet på den som eventuellt ble truffet ble også utvidet og er naturligvis ikke lovlig eller vanlig i dag. På en rekke kaier langs kysten bruker havnevesenet hjelm...

• 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...