Hobby 430 Sport Startet 9.April.2012 Del på Facebook Startet 9.April.2012 Leiter etter bilder av hvordan den lille ballen "kasteknopp" som er festet til et tynt tau for å kaste over trossa på land fra større båter.. har leitet men finner ingen så den heter nok ikke kastenopp.. Noen her inne som kan hjelpe med med å finne oppskrifta?? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Salt Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Det er vel en mangeslått "apehånd", kanskje med en sandpose inni for å øke vekta (jf "livline" som ble brukt i speider'n). Et søk på "apehånd" eller "monkey's fist" gir deg mange tilslag. Eller en bok om knoper osv. Redigert 9.April.2012 av Salt - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Hobby 430 Sport Svart 9.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2012 Supert, tusen takk for hjelpa :) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Christian_V Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Et felles begrep for både apeneve og linen som er festet til er hive- eller kasteline. Apeneven kan fremstå som en knop av line, en liten sandsekk, eller mest vanlig i dag er vel en plastkule fylt med vann. Her bilde fra RS: Bilde fra RS Redigert 9.April.2012 av Christian_V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Oppskrift her. http://www.speiderbasen.no/vis/?id=87 Kan og bruke Tyrkerknop http://www.kmspeider.no/_old/no/Speidere/Speiderprogram/Speider/Pionering/Knuter_og_surringer/Tyrkerknop.9UFRrW4N.ips Redigert 9.April.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bayliner2858 Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Den ble jeg klok på roger - jo Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Det heter ikke hiveline fordi det er noe du kaster fra deg, men det kommer av at du heaver til deg den fortøyningstrossa du får. Det kommer fra heaving-line og kan altså ikke oversettes til kasteline selv om det har blitt vanlig. P.S bare dagens flisespikkeri ;-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Proxor Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) tar imot slike hver dag fra suply båter, va det heter vet eg ikke men rørbåtene som trenge spring for og komme til kai bruke hive ut ein slik som avbilda over, mens suplybåtene har små orange blåser i enden og dem får greie distanser med det og så det får du vel i vandelig butikk hvor dem ellers selger blåser. eg kan ta eit bilde av ei kasteline med slik orange lita rund blåse i enden viss du vil, den er på størelse med ein tennisball. Redigert 9.April.2012 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Det heter ikke hiveline fordi det er noe du kaster fra deg, P.S bare dagens flisespikkeri ;-) Jasså kan spikke jeg og. Barna har lært om miljø i sjøkanten, og kaste hivline og O.S.V. ref. RS En flytende hivline m/kastering og lengde minst 15 m. Ref Lov data. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19911015-0709.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Jeg tenkte litt på kasteball jeg Sitér dette innlegget Link to post
Ariel . Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Ruller du litt ned på denne siden står en type kastelineknopp Spleising Sitér dette innlegget Prosjekt Summerdream 28 Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Hehe men det endrer ikke det faktum at det opprinnelig altså er en line du haler inn med, altså heave :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
snorken Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Tror den heter "tyrkerknute" el. "tyrkerknop". Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 tyrkerknop er for meg en ring, som f eks til å holde sammen snippene på et halstørkle. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Roger jo Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Hehe men det endrer ikke det faktum at det opprinnelig altså er en line du haler inn med, altså heave :-) HEHEhe, greit det jeg haler inn "heave ", men det er jo etter at du har kastet en "kastelinen". Tror den heter "tyrkerknute" el. "tyrkerknop". Den på bilde er en apehånd. Tyrkerknop "tørkleknute" kan også omformes så den blir rund. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Okay, da kaster du så heaver jeg den inn Og en annen ting, det finnes en bra knutebok skrevet av en jeg ikke husker navnet på, men den er oversatt til norsk av Kai Jensen Apeneven lager du greit på 8-10 minutter faktisk Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Roger jo Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Okay, da kaster du så heaver jeg den inn Apeneven lager du greit på 8-10 minutter faktisk Skåler på den......... Jeg er litt treg mener jeg brukte 15 min på den "apehånd" som er på bilde.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Honduras Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Hvis dere har iPhone/iPad, kan dere laste ned Knot Guide av Winkpass Creations. Rundt 100 forskjellige knuter og stikk forklart på en grei måte med mange steg-for-steg bilder. Kommer noen nye med jevne mellomrom. Der finnes bl.a. Monkey Fist. Kategorisert under Decorative knot. Fin app å ha på fanget sammen med en liten taustomp i ledige stunder. Redigert 9.April.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Frøken Fryd Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Før i tiden var det ikke uvanlig å gjemme en tung gjenstand inne i knuten, en mutter eller bly eller noe. Naturligvis for å øke rekkevidden. Hullet i hodet på den som eventuellt ble truffet ble også utvidet og er naturligvis ikke lovlig eller vanlig i dag. På en rekke kaier langs kysten bruker havnevesenet hjelm... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Vi har fleipet mye med at hjelm ikke hjelper mot hiveliner, du står som regel og kikker opp etter kula og da får du den midt i trynet i stedet :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Noflow Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 her ombord går den oransje ballen under navnet "kastekule". er den laget av tau, ofte med en gjenstand inni (fyfy ombord i båter i dag) kaller jeg de for apeneve :) Sitér dette innlegget Link to post
Trotters Svart 18.August.2021 Del på Facebook Svart 18.August.2021 Bump. https://digitaltmuseum.no/021027934899/knop-for-kasteline Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.