Jump to content

Rådføring i forbindelse med bygging av nytt instrument/bryterpanel

eMTea

Recommended Posts

Hei!

Samler dette i en tråd, da er det lettere å holde oversikten.

Jeg skal bygge nytt instumentpanel til båten min (Hydrolift F-23) og trenger litt ideer og innspill fra noen som har gjort dette før..

Tanken var var først å bruke Livorsi instrumenter, men de selges ikke med europeiske skiver, så jeg lurer på å fortsatt bruke Faria, som båten har idag. Sorte instrumenter med sorte skiver, og eventuelt en gul dekorring bak om Livordsi sine passer.

Skal bruke carling brytere, aller helst med bagrunnsbelyste "ikoner". Quiksilver spakstellet skal byttes til Livorsi/Gaffrig/Dana Marine shifter m/2 spaker.

Her ser dere layouten jeg ser for meg:

hydf23instr.jpg

Det ser kanskje råflott ut med så mye brytere i en skjærgårdsjeep, men jeg har beregnet å dele inn lysene litt, skal ha noen dekorlys rundt i båten, samt lanterner, radio/cd, kartplotter, motorromsvifte, motorromslys osv.

Og siden panelet skal bestilles fra Frontpanelexpress, så legger jeg på et par ekstra hull, som jeg heller setter en blendeplate i, enn å angre på at jeg ikke laget flere hull når det var plass til det.

Den observante ser kanskje at tenningsnøkkel(21) og dødmannsknapp(22) er fjernet fra hovedpanelet. Dette skal flyttes til et panel som skal monteres der radioen er montert idag, sammen med Off/Auto/On bryter for lensepumpe(23), og "trailer up"-knappen(24) for drevet. Dette gjør jeg fordi at idag henger dødmannen for nære rattet, så det er lett å hukke i denne når man holder på å legge til o.l., samt at man slipper å se på nøkkelen som dingler fram og tilbake på dasjen, da ligger den i en "hylle" lenger nede i dashen istedet.

1. Kan Livorsi eller tilsvarende dekorringer brukes på Faria instrumenter? Regner med alle er 52mm eller 85mm, og slikt er jo rimelig unversalt, men greit å spørre.

2. Vanlige av/på brytere er jo greit nok, men; Off/Auto/on bryter til lensepumpe, er det enkelt å finne?

3. Jeg lurer også på å bruke tenningsnøkkelen kun som en "hovedbryter" og ha "Off/Run/Start" (Off/On/_On_) bryter til å starte motoren med, er dette noe som selges over disk? Ser for meg at en vindusvisker/spyler knapp kanskje har denne konfigurasjonen? (denne kan kanksje brukes på lensepumpen også)

Om noen har noen andre ideer og innspill, så bare fyr løs!

Redigert av eMTea (see edit history)
  • 1 måned senere...

Idag ankom selve panelet fra det store utland! Sinnsykt godt emballert, og til å med en liten pose vingummi :)

543044dd-d237-281f.jpg

Jeg bestilte panel i eloksert sort, men platene er tydeligvis eloksert før laserskjæringen, så de er rene i kuttene, det var litt synd. Men jeg skal foliere det med karbon uansett, så spiller ingen rolle for meg.

543044dd-d2eb-bc98.jpg

Hullet til gir/gass ville jeg kutte selv, siden den ikke er innkjøpt enda, og jeg ikke vet noen mål.

-Magnar-

Tapatalk @iPhone

Carlingbrytere kommer i mange slags typer, både med flere trinn, fjærbelastning og annet, så det er nok ikke noe problem å finne rette brytere, men det er også paneler til disse som settes sammen med endestykker for flere brytere ved siden av hverandre, men det ser ut som du har kuttet ut for en og en bryter.

Ellers så blir det sikkert fint det.

• 2 uker senere...

Jeg fant ikke det jeg ville hos maritim, jeg kan ikke koble opp 10 brytere, med 4-5 kabelsko på hver, det er 40-50 potensielle feilkilder. Maritim sin lagerførte serie støtter ikke bruk av sokler på bryterene.

Så jeg ender med å kjøpe bryterene herfra istedet: http://www.mudstuff.co.uk/shop/13_carling-technologies-switches

Disse kan man bruke sokkel på i bakkant, og slik at ikke noen ledninger kan løsne. også har dem bakgrunnsbelysning av indikator, og et lys for aktiv bryter. Alt i alt, mye bedre.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...