thberg Startet 14.April.2012 Del på Facebook Startet 14.April.2012 Hei. jeg har vurdert å bytte ut en veldig gammel motor som står på en skjærgårdsjeep og sette på en nyere. Jeg snakker om motor fra 1995-2000. Når jeg ser på finn så ser jeg at enkelte selger full pakke mens andre bare motor. Sånn som båten min er nå så har jeg ratt, elstart, tank, gasspake. Men det står en Evinrude på båten og jeg vurderer en nyere yamaha 2 takter 55hk. Er det noe jeg må passe på om jeg bytter motor? noe som må passe? spesielle mål? Jeg har prøvd å søkt litt, men jeg roter meg bare bort på forumet :) Thberg Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Hvorfor ikke bytte i en nyere Evinrude hvis du vil ha totakt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Du bør vel ha en kpl motor med wirer og kontroll. Det er sjelden alt passer om einannan mellom forskjellige merker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
thberg Svart 15.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2012 takk for sjapt svar. Da bør jeg vell holde meg til evinrude, eller handle alt nytt. Men da kan jeg lure inn et lite spm til. Går johnson motor overens med evinrude? ser mange skriver johnson/evinrude på annonsetittel. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 (redigert) Johnson og Evinrude er i utgangspunktet samme motor, men med forskjellige dekor. Samme som Mercury/Mariner. Tror Johnson er faset ut nå, og at de bare kjører Evinrude videre, men det skal jeg ikke si helt sikkert. Hvis du kjøper motor fra 40-50 hk følger ofte kontrollboksen med. Du bør ihvertfall spørre om det. Hvis ikke finnes det en del som annonserer brukte bokser på Finn. Søk på kontrollboks + ønsket merke, så får du gjerne en god del alternativer. Redigert 15.April.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 hva slags motorstørrelse og ca år er dagens motor. Evt legg inn bilde. Og hva slags båt skal den på? Bolthull motorbrakett følger oftest "BIA bolt pattern" slik at motorer innenfor samme størrelse kan bruke samme hull i akterspeilet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paxo Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Du må passe på om du skal ha kort eller lang stamme. Mål lenden på den du har, om du er i tvil. Måles fra toppen av festet på båten, ned til plata over propellen. Sitér dette innlegget Link to post
thberg Svart 21.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2012 (redigert) Dagens motor er en evinrude fra 1979 55hk med lang stamme. Det er alt jeg vet om motoren. Båten er en Flipper 470 gt 1983 mod. Takker for masse bra svar! :) Nå er det mye lettere å søke etter motor som kan passe på det utstyret jeg allerede har. Redigert 21.April.2012 av thberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.