Jump to content

Hvordan speedbåt er dette ?

winracee

Recommended Posts

"Hvordan båt" kommer av en stygg talefeil som er veldig utbredt på østlandet. Av en eller annen grunn liker de å bruke uttrykket "åssen båt er det" i dagligtalen, og når de så skal skrive dette på nettet, så oversetter de "åssen" til "hvordan", i stedet for "hva slags"...

Jepp, jeg skjønner jo selvfølgelig det ;)

Kan også være at østlendingene synes det oppfattes som simpelt å skrive "hva slags ", så da skriver de heller "hvordan" uten å tenke på hva ordet betyr (eller fordi de ikke vet hva ordet betyr) :giggle: .

Oi, nå blir det mye kjeft å få ;)

HVORDAN båt ?????? :headbang:

Oi, nå blir det mye kjeft å få ;)

Ja, det blir det. Dette er ikke et rettskrivingsforum, og vi pleier ikke å påtale slikt her på BP.

Synes vi skal fortsette med det. Kjenner til den ungdommelige omskrivingen på dette punktet. I løpet av 20-30 år er dette kanskje godkjent form. Sammen med "fordeler og bakdeler"...

Når det gjelder selve båten, kan det være en Fugitive/Seaflyer variant.

Redigert av Honduras (see edit history)

Ja, det blir det. Dette er ikke et rettskrivingsforum, og vi pleier ikke å påtale slikt her på BP.

Man kunne kanskje begynne å rette opp i disse feilene siden skolen ikke gjør det. Feil spørreord og ordelingsfeil gjør at mange ikke gidder å svare da det er for tungvint å tyde det som blir skrevet. Forumreglene sier også at man skal passe på rettskrivingen.

Og før dyslektikerne kommer, så ser de fleste av oss forskjell på dyslektiske (er der et ord?) feilskrivinger, og radbrekking av språket.

Med fare for å dra denne tråden om speedbåt over i noe helt annet, det som irriterer meg mest på VG-nett og tilsvarende er de stakkarene som ikke har noe annet i bringe i svartråder enn kritikk av trådstarters rettskriving eller mangel på sådan. Ødelegger totalt et forum ganske raskt. Bare lev med det... :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)

Synes vi skal fortsette med det. Kjenner til den ungdommelige omskrivingen på dette punktet. I løpet av 20-30 år er dette kanskje godkjent form. Sammen med "fordeler og bakdeler"...

Problemet med denne språkbruken er at tittelen på postingen kan bli totalt uforståelig om man ikke har lokal kunnskap om lokal radbrekking av språket.

Om moderator skal bry seg så vil det jo være fint om tittel på postingen da ble endret til noe som de fleste forstod.

HVORDAN båt ?????? :headbang:

Ja, ikke sant? :giggle:

SPØRREREGLE

av André Bjerke

²

SPØRREORD

HVOR og HVA og HVEM og HVORDAN

bodde i et hus ved Jordan.

Men en dag var HVOR blitt vekk.

HVA var nesten hvit av skrekk.

-Han er ikke kommet hjem!

-Hvem? sa HVORDAN. -Hva? sa HVEM.

HVA sa: -Hvor er HVOR blitt av?

-HVOR er vekk! sa HVEM til HVA.

-Kanskje HVOR er falt i Jordan!

-Jordan? Hvordan det? sa HVORDAN.

Da kom HVOR med HVIS og sa:

-Kan HVIS bo her? -Ja, sa HVA -

-hvis HVIS vil!

Nå er de fem:

HVOR, HVA, HVORDAN, HVIS og HVEM.

Edit: Jeg måtte bare! :wflag:

Redigert av boati (see edit history)

Det er vel nok av medlemmer her på forumet som skriver i egne dialekter som er nesten uforståelige for en stakkars østlending, så om noen skulle våge seg til å skrive hvordan, eller enda verre "åssen", så er det vel ingen krise, selv om jeg personlig nok hadde skrevet "hvilken type" i stedet for "hvordan type".

Nok rettskrivning, det ser mer ut som en Hurrycane 370 som nevnt over enn en Winrace for meg, men det ble bygget en del varianter og kopier av denne typen båt, så akkurat hvilken type dette er, er vanskelig å si sikkert.

Hurrycane formene var litt høyt og lavt en periode hvis jeg ikke husker feil, og det ble støpt mange varianter med forskjellige overdekk osv. Blant annet ble Cyber 370 støpt i samme formen og har samme skrog som Hurrycane.

Winrace:

winrace_12.jpg

Hurrycane:

hurric-370-a.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)
  • 4 uker senere...

Man kunne kanskje begynne å rette opp i disse feilene siden skolen ikke gjør det. Feil spørreord og ordelingsfeil gjør at mange ikke gidder å svare da det er for tungvint å tyde det som blir skrevet. Forumreglene sier også at man skal passe på rettskrivingen.

Og før dyslektikerne kommer, så ser de fleste av oss forskjell på dyslektiske (er der et ord?) feilskrivinger, og radbrekking av språket.

Og hvordan skrives orddeling? Hehe. Sorry.. Jeg måtte bare pirke..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...