Jump to content

2- eller 3-armet avdrager for å ta av 4 bladet propell

AlfArie

Recommended Posts

Skal ta propellen av akslingen, det er en Radice Skew-back (4-bladet). Har fått med meg her på forumet i tidligere innlegg at propeller har en tendens til å sitte godt fast på akslingen.

Jeg har kun en 3-armet avtrekker, men har fått det for meg at den vil passe dårlig på en 4-bladet propell. Antar at det vil bli vanskelig å få tredd armene mellom bladene, så bolten på avtrekkeren står "rett" på akslingen for få en jevn fordelingen av trekkraften på klørene bak på propellen.

Er en 2-armet avtrekker et bedere alternativ til denne jobben. Noen med erfaring?

Redigert av AlfArie (see edit history)

Jeg demonterte en trebladet propell i går og avdrageren med to armer bøyde seg og funket dårlig. Var i kte biltemakvalitet. Fikk låne en trearmet samt brukte blåselampa i to minutter så kom den.

Min konklusjon var at en toarmet fra BT var noe drit, men kunne kanskje gått hvis vi hadde varmet med en gang.

Hei!

Jeg har også en 4-bladet skewback propell og opplevde at både 3 og 4 armede avtrekkere ikke nyttet.Du får ikke hold og du får heller ikke sentrert avtrekkeren den vil bare gli av.Løsningen for meg ble å varme opp propellen med gassflasker og ta en treklosse,gi den ett kakk så kommer den.Pass på å skru mutteren på slik at ikke propellen detter av.Håper dette var forståelig.

Med biltema's toarmede avtrekker har jeg aldrig hatt noe problem med å få av 4-vingede propeller.

Setter bare en tvinge (gjerne også fra biltema) over avtrekkeren, og strammer alt til. Kommer den ikke da, er det bare å gi avtrekkeren et solid kakk på enden og vips..... Lykke til :thumbsup:

"Sistemann tar med flagget"

Etter å ha lest gjennom de gode rådene jeg fikk, satte jeg optimistisk igang.

Satte på avdrageren og begynte å stramme til, det kom et smell, der kom den trodde jeg.

Neida, det var skruene som festa det ene beine som røyk tvers av.

Satte i to nye skruer,strammet til nok en gang, nytt smell. Denne gangen var det

kloa på det ene beinet som gikk tvers av.

Det var et råd jeg ikke fulgte, som ble nevnt i et av innleggene. Det var at

Biltema avdrageren ikke var brukanes.

Som bildene viser burde jeg nok ha fulgt det rådet også.

avtrekker_1.jpg

avtrekker_2.jpg

• 2 år senere...

Etter å ha lest alle innlegg som har med "Avdrager Propell" etc, så hadde jeg ikke særlig mye høy i hatten da jeg skulle sette i gang selv.

Propellen skulle av. Sjekket pris på propell avdragere fra USA på ebay etc ...

Endte opp med biltema sin 2 armet avdrager som var stor nok. Måtte skjære av skruen på avdrageren slik at den fikk plass foran roret med en baufil.

Løsnet propellmutter men ikke helt av etter tips fra dette eminente forum.

Strammet BT sin 2 armet avdrager så mye jeg mente var forsvarlig ...

Fyrte opp brenneren og la meg godt til rette for å varme propellnavet.

Etter noen minutter sa det pang, og jobben var gjort uten anstrengelser av noe slag.

bilde

SailorBoy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...