Jump to content

Valg av glass/acryl til ruter i vindskjerm

mæjus

Recommended Posts

Hei. Jeg har en tresnekke som jeg gjerne vil bytte ut rutene som er i vindskjermen. De som er i nå, er trolig plexi, og solen og tiden har gjort sitt til at de er blitt falmet og porøse. Trenger da tips til hvilken type jeg skal gå for.

Hvordan oppfører Acryl seg iforhold til plexi? Fordeler ulemper med Acryl kontra herdet glass?

Hvor i Arendal og omeng kan man dette skaffes til en grei pris?

Takker for svar

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Du har PC og PMMA, PC = Det vi kaller skuddsikkert, MEN gulner fort v UV osv.

PMMA, perfekt til glass, MEN er sprøtt og tåler dårlig slag. MEN trives godt med en gummi pakning rundt seg :)

PMMA - Polymethylmethacrylat - Akryl

Et klart (gjennom-siktig) materiale også kjent som "Plexiglass" eller "Perspex".

PMMA - Polymethylmethacrylat - Akryl - er et organisk materiale som kan erstatte glass. Anvendes hvor der er bruk for et optisk fint og klart materiale med stor stivhet, høy overflateglans og hardhet.

Anvendes normalt i temperaturområdet fra -40 til +70 C. UV-bestandig og derfor velegnet til utendørsbruk.

Vestpak.no - Men vil anbefale Crisma Plast eller rett og slett vanlig glass som han over foreslo.

Når eg byttet ut plexien på Silver Vikingen laget jeg maler og fikk glassmesteren til å lage laminerte ruter til meg, husker ikke prisen men det var ikke gærnt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Pleksiglass er bare et handelsnavn for akryl, så det blir neppe noen særlig forskjell... Det er kun orntli' glass som holder seg pent over tid :yesnod:

:thumbsup: Man lærer noe nytt hver dag:)

Du har PC og PMMA, PC = Det vi kaller skuddsikkert, MEN gulner fort v UV osv.

PMMA, perfekt til glass, MEN er sprøtt og tåler dårlig slag. MEN trives godt med en gummi pakning rundt seg :)

PMMA - Polymethylmethacrylat - Akryl

Et klart (gjennom-siktig) materiale også kjent som "Plexiglass" eller "Perspex".

PMMA - Polymethylmethacrylat - Akryl - er et organisk materiale som kan erstatte glass. Anvendes hvor der er bruk for et optisk fint og klart materiale med stor stivhet, høy overflateglans og hardhet.

Anvendes normalt i temperaturområdet fra -40 til +70 C. UV-bestandig og derfor velegnet til utendørsbruk.

Vestpak.no - Men vil anbefale Crisma Plast eller rett og slett vanlig glass som han over foreslo.

Okey, Plast har jo absolutt sin fordel mot at de e fleksible, men er fortsatt litt skeptisk til de med tanke på hvor lett de påvirkes av sola.

Når eg byttet ut plexien på Silver Vikingen laget jeg maler og fikk glassmesteren til å lage laminerte ruter til meg, husker ikke prisen men det var ikke gærnt

Ja tror det absolutt kan være noe for meg å.

Snakk med Ekra glassmester . Mellom suzuki og mercedes butikkene. Vis a vis fotballbanen.(arendal)

Skal ta meg en tur innom når jeg kommer heim fra sjøen.

Takker for svar folkens :thumbsup:

Redigert av mæjus (see edit history)

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Lexan ser ut som plexiglass, men er mye sterkere på alle måter.

Lexan er et varemerke for SABIC sine produkter i polykarbonat.

Brukes til en haug av ting fra baklysglass på biler til bobblevisiret Apollo astronautene brukte.

"Skuddsikkert glass" er ofte polykarbonat. Det er i utgangspunktet svært sterkt og holdbart. For å unngå riper når brukt som vindusglass kan det leveres det med coating på begge sider.

Mnja og mnei.

Kommer an på kvaliteten man velger.

Polykarbonat tiltenkt bruk i vinduer osv. gulner ikke.

Åjoda så lenge det er klar type!

Derfor brukes ikke PC til vindu i stor grad.

Såklart om man prater om lanineringer osv kan du få hva du vil, jeg svart for mannen i gata når han går til en butikk og skal spørre om PC til båtglasset i båten sin....

Blir Gult av UV!

Ja, det er riktig PC har dårlig UV stabilitet. Nå finnes det PC halvfabrikata nettopp for slikt bruk som er belagt med en PMMA film for å forbedre UV-bestandigheten.

Allikevel er PMMA er et bedre valg til slike ruter fordi PC er kjemisk ustabil og vil sprekke og krakelere når det utsettes for en rekke kjemikalier og glasset ligger i spenn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Må jo si meg mye enig med Mulligan ang. denne saken.

Vi bruker mye PC til forskjellige ting, men det meste er ikke ute i solen.

Men har laget en del vindskjermer til skjærgårdsjeeper etc. i både klar og farget PC.

Har ikke den eksakte betegnelsen foran meg nå, men har aldri lagt merke til noen UV problemer.

Det vil nok komme til slutt men må si at PC er ett meget sterkt og godt produkt i mine øyne.

Tåler rett nok ikke skarpe dype riper og sterke stoff som fks. aceton, men hvem vasker båten med dette?

PC kan vannskjæres, sages med fks. stikksag osv, den er heller ikke spesiellt dyr i innkjøp.

PMMA funker jo også greit men er sprø, går å vannskjære med lavere trykk på ett vis men kan sprekke. Går vel sikkert

greit å sage også uten at eg har prøvd dette.

Visst eg skulle velge mellom disse hadde det blitt PC på grunn av at den tåler mer deformering / slag.

Bildet under er av en 8mm PC plate satt i hydr.pressen og pressa 5 ganger hver sin veg.

Man ser litt sprekker i skruhullene, men belastningen har vært rimelig tøff.

lexan_vs_plexi.jpg

På bildet under ser man også en trekanta bit med 12mm PMMA som har vært under pressa, og bare man så vidt bøyer PMMA biten så sprekker

den i diverse biter. (de er helt separerte, har pusla ihop bitene)

lexan_i_hydr.presse.jpg

Så eg er ikke i tvil om mitt valg. PC...

Redigert av volfro (see edit history)

Må jo si meg mye enig med Mulligan ang. denne saken.

Vi bruker mye PC til forskjellige ting, men det meste er ikke ute i solen.

Men har laget en del vindskjermer til skjærgårdsjeeper etc. i både klar og farget PC.

Har ikke den eksakte betegnelsen foran meg nå, men har aldri lagt merke til noen UV problemer.

Det vil nok komme til slutt men må si at PC er ett meget sterkt og godt produkt i mine øyne.

Tåler rett nok ikke skarpe dype riper og sterke stoff som fks. aceton, men hvem vasker båten med dette?

PC kan vannskjæres, sages med fks. stikksag osv, den er heller ikke spesiellt dyr i innkjøp.

PMMA funker jo også greit men er sprø, går å vannskjære med lavere trykk på ett vis men kan sprekke. Går vel sikkert

greit å sage også uten at eg har prøvd dette.

Visst eg skulle velge mellom disse hadde det blitt PC på grunn av styrken.

Bildet under er av en 8mm PC plate satt i hydr.pressen og pressa 5 ganger hver sin veg.

Man ser litt sprekker i skruhullene, men belastningen har vært rimelig tøff.

lexan_vs_plexi.jpg

På bildet under ser man også en trekanta bit med 12mm PMMA som har vært under pressa, og bare man så vidt bøyer PMMA biten så sprekker

den i diverse biter. (de er helt separerte, har pusla ihop bitene)

lexan_i_hydr.presse.jpg

Så eg er ikke i tvil om mitt valg. PC...

Du kan jo ikke sammenligne disse to typene plast da i en presse?

Blir som å sammenligne en wire med sytråd for å slepe en bil...

PMMA tåler også mye bedre varme og er best egnet som glass/ vindu.

Google og les.

Lexan er et varemerke for SABIC sine produkter i polykarbonat.

Brukes til en haug av ting fra baklysglass på biler til bobblevisiret Apollo astronautene brukte.

"Skuddsikkert glass" er ofte polykarbonat. Det er i utgangspunktet svært sterkt og holdbart. For å unngå riper når brukt som vindusglass kan det leveres det med coating på begge sider.

og du blander nok her billyktglass er oftest PMMA, De sprekker av slag/ brå støt.

Jeg laget ny vindskjerm til min gamle Mørebas i fjor. Jeg kjøpte Plexiglass hos NyPlast i Aremark. Her er svaret jeg fikk av dem vedrørende Plexi/lexan.

Plexi (akryl) blir mest brukt til båt pga. at den er svært motstandsdyktig mot sol og uv-stråling.

Den er imidlertid ikke så slagfast som PC (lexan). PC er i utgangspunktet ikke uv-stabil, men finnnes med uv-sjikt som gjør at man garanterer at den holder seg blank (og ikke gulner) på 10 år. PC er ca. 30% dyrere.

I utgangspunktet anbefaler jeg akryl hvis ikke den er svært utsatt for slag og påkjenninger.

Bearbeidelse av plata finner dere her

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Just precis.

Det finnes mange kvaliteter polykarbonat til forskjellige formål.

Å anbefale noen å bruke polycarbonat blir litt som å gå i malesjappa og si at jeg skal ha en liter maling.

På den forrige båten min hadde jeg et vindu i nedgangsluka i polykarbonat. Kvaliteten valgt ut av en glassmester jeg kjenner. Jeg valgte det materialet fordi de lukene er hva som står mellom meg og undergangen skulle jeg komme ut i skikkelig drittvær.

Det gulnet heller ikke i løpet av den tiden jeg hadde båten.

Polykarbonat brukes mye i fly for å redusere skader etter kollisjon med fugl. Canopy på F-16 er laget av polykarbonat.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Canopy på F-16 er laget av polykarbonat.

Så var også verneskjoldene politiet brukte under blitzopptøyene for en del år siden.

Blitzerne lærte seg plastkjemi og sprayet skjoldene med kjemikalier, og politiet stod plutselig igjen med bare handtaket.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...