Jump to content

Båtimport fra Sverige, er dette regnestykket riktig?

fernanda

Recommended Posts

Fy og fy!!!!! Jeg ser at du har glemt 2 -to- av Toll- og Avgiftsdirektoratets kjepphester, nemlig miljøavgift på kr. 57(?) pr. kjøleskap/fryseboks og miljøavgiften på batteriene. Hvor mye den sistnevnte er aner jeg ikke, men det er sikkert lett å finne ut på nettet. Hvis det kan være noen trøst slipper du moms på disse to avgiftene. Mine avgifter ved import fra England kom på kr. 330.357. Gjett hvor de 57 kom fra :flag:

Vil det si at regnestykket til trådstarter er feil?

Ja, eller for å si det mer korrekt, det er ufullstendig da det mangler fratrekk av svensk moms

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nå skal det vel godt gjøres at en båt som er 22 år gammel lar seg eksportere uten mva. fra Sverige... men under har skjedd før..

Jeg heller kom at dette er salgssummen i Sverige som kjøper her skal betale til selger, eller som den annonsert for. Er svensk mva eller "EU Tax" betalt for båten, vel så er det bare å legge til 25%.. Dermed er nok regnestykket til trådstarter rett.. dog diskuterbart om størrelsen på frakt kostnaden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette er en evigvarende diskusjon ser det ut som. Jeg mente at man ikke legger ut for svensk MVA i det hele tatt. Dette ordner firmaet selv opp i. Slik at når man kommer på grensen så betaler man norsk MVA på kjøpesum før svensk MVA. Alt dette forutsetter at du kjøper av Firma, da privatpersoner ikke kan kreve refundert MVA.

Med den andre metoden her, sikrer selger seg for at de får MVA, får de den ikke refundert kommer heller ikke du som privatperson å få summen igjen fra selger, er ikke slik eksport skal foregå, mener jeg.

Den svenske momspliktige selgeren er pliktig å innkreve moms til den svenske stat. Men det gjelder ikke hvis han selger til eksport. Han må da ha et bilag i regnskapet sitt som viser at varen er eksportert. For ting som han selv eksporterer er det enkelt, men når det er kjøper som eksporterer, vil selger kreve inn momsen for sikkerhets skyld, og så betale tilbake til kjøper når han får tilstrekkelig dokumentasjon. I Norden er det en egen avtale som innebærer at det ikke er nok å vise at varen er eksportert til et annet nordisk land, det må også dokumenteres at moms faktisk er betalt i importlandet.

Se for øvrig http://toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?id=72044&epslanguage=no

Sydvesten det du mener er at det kun er på nye ting (førstgangssalg) man får refundert MVA hvis varen går til export. Pga at importland vil kreve MVA for varen inn, der hvor den skal brukes?

Jeg er jammen ikke sikker, da jeg kun har handlet nytt når jeg har fått refundert MVA, men jeg antar du har rett. Unntaket er selvsagt om man er firma i Norge, da kan man trekke ut MVA og betale norsk MVA.

Ellers er for meg Toll i denne saken betaling av MVA, hk-avgift og fraktkostnad til staten. Alt dette behandles av tollvesenet og må være i orden for å få båten godkjent inn til landet. (Også CE-merking, hentes den inn utenfor EU) Det er ikke egne tollsatser på import av båter, derav min tolkning av toll.

Redigert av Jori (see edit history)

Må firmaet kreve inn moms (på nytt) på en bruktbåt i Sverige?

Må de altså legge til moms på et innbytteobjekt før de selger det ut til kunde i Sverige?

Hvis ikke så var ikke jeg klar over at man kunne få refundert moms som ble betalt for ørten år siden ved eksport ut av Sverige (import til Norge).

På nye båter stiller det seg jo annerledes, og der visste jeg at svensk moms blir refundert. Hvis man importerer båt via Sverige fra et tredjeland så er det kanskje på samme måte.. ?

Redigert av olpi (see edit history)

Hvis ikke så var ikke jeg klar over at man kunne få refundert moms som ble betalt for ørten år siden ved eksport ut av Sverige (import til Norge).

Det kan man heller ikke og må betale moms ved import til Norge hvilket betyr at gjenstanden først har blitt momset i Sverige som ny og så igjen i Norge som brukt. Et medlemskap i EU hadde medført at det ikke hadde blitt moms ved import til Norge.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvorfor skriver da enkelte om refundering av svensk moms på en gammel svensk båt?

Dette er nok helt hypotetisk, men dersom det har vært en næringsbåt fra "tidenes morgen" har firmaet fått fradrag for mva ved kjøp i Sverige. Dersom firmaet selger båten må de momse av salgssummen. Dersom det er en norsk kjøper får han fradrag for den svenske mva-en, men så må han betale den norske.

MEN dette er høyest uvanlig, da jeg vil tro det er svært få gamle svenske båter som har gått som næringsbåt i 20 år??? Det mest vanlige er "dobbelmoms" både i Sverige og i tillegg til Norge ved innførsel.

Som Mouche skriver vil et eventuelt norsk EU medlemskap "åpne" et helt nytt billigere stort marked....

(En kan referere til f.ex. import av tyske bruktbiler til Norge, forhandlere har noen biler med mva-fradrag (f.ex leasingbiler, MWst ausweisbar), mens andre "vanlige personbiler" ikke har mva-fradrag.)

Redigert av Oteren (see edit history)

Hei

Så bra med mye svar her, og enda bedre med diskusjon.

Jeg lærer noe for hvert innlegg her, og føler meg tryggere på at regnestykket i innlegget på toppen ikke er så galt allikevel..., og at jeg derved har en grei oversikt over økonomien her...

Båten eies av selger som privatperson, ikke av hans firma, så noen refusjon av Svensk moms blir nok ikke aktuellt i denne omgangen uansett.

Skal bli spennende å se om vi får dratt handelen i land, og hva sluttsummen havner på...

Takk alle sammen!

Fernanda

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Jeg kjenner ikke hk avgiften i båt, men i bil blir hestene dyrere og dyrere, f.eks en pris opp til 150hk, så en annen pris fra 150-170, og en annen fra 150-190 osv.. Greit å sjekke opp kanskje?

-Magnar-

Tapatalk @iPhone

HK avgift på båt var kr. 157.- pr HK for 2 år siden

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Om 10-15% er riktig kommer etter mitt syn an på hvordan skuta generelt er priset i markedet... Ligger den i nedre sjikt og fremstår som i god stand, så kan dette være på grensen... Det viktigste er å forsøke å fiske litt mot selger og sjekke villigheten til prisreduksjon...

Selv solgte jeg bilen min for ett par dager siden, la da på prisen i annonsen med 10% over det jeg ville ha for bilen, og solgte bilen for 2% mer enn jeg anså som en god pris selv.. grei deal det... det å legge på prisen for å ha noe å gi til de som føler de må ha ned prisen, denne gange tjente jeg på dette, og kjøper trodde han hadde tjent..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Båtens tilstand bør avgjøre hvor mye du vil prute. Er det en båt som er særs bra til sin alder og i forhold til tilsvarende båter på markedet, kan det hende det lønner seg å betale litt mer for å få kloa i den. De tskal ikke mye utskiftninger av div. ting i båt før du har spist opp prisen du prutet ned. F.eks er båten trekt om igjen, er vv-bereder byttet nylig, har drev fått overhaling (hvis det er drev på båten), mener overhaling ikke bare vanlig service. Er det byttet kalesje nylig, er instrumenter, plotter, radar etc av nyere datoer, Hva er med av ekstrautsyr som du kommer til å skaffe er det ikke der? etc etc. Alle disse tingene kan fort nærme seg 100.000,- må de tas innenfor rimelig tid.

På den andre siden, er båten generelt slitt, mangler mye utstyr som du egentlig vil ha på plass, ville jeg prutet hardt, da du kan regne med at disse utgiftene kommer sigende i årene fremover.

Slik generelt i det norske markedet, bør man kunne forvente 10% prisreduksjon på en båt priset helt gj.snittlig til øvre prisklasse for sitt segment vil jeg hevde. Veldig avgjørende er hvor lenge båten har ligget til salgs. Har den akkurat kommet på markedet har selger store forventninger til at hans pris er riktig, har den ligget en stund er selger innstilt på å gå ned i pris for å få solgt, helt grei psykologi det der.

Det er egentlig du selv som avgjør hvor "tøff" du er. Har du allerede mentalt kjøpt båten, kommer du ikke til å være tøff nok i forhandlingene, men igjen det kan forsvares med at det er ett prakteksemplar av båt som er særs godt vedlikeholdt og oppgradert.

Lykke til uansett, er gøy å være på kjøpern, det er en egen prosess som trigger mye spenning.

Hei

Båten er ikke mye slitt eller brukt, ei heller utstyrt noe særlig.

Kartplotter og ekkolodd, 4 år gammelt ca. Mangler kallesje, puter bør trekkes om på sikt, alt av treverk utvendig er nedslitt, og må pusses/byttes osv. Det må også byttes komfyr, fra elektrisk til gass, I tillegg er båten vannskadet på skott i baug, ved fotenden av senga. Alt dette skyldes nok dårlig eller ingen vedlikehold de 4 siste årene.

Men på den annen side, den er strøken i plasten utvendig, den er original og strøken teknisk, både i motorrom og elektrisk. Har gått under 600 timer dokumentert, har full dokumentasjon fra ny, og er et meget godt utgangspunkt slik jeg ser det.

Heller kjøpe en båt som ikke er strøken finishmessig, men heller strøken teknisk og ikke skrudd i hjel..

Utstyret blir fort gammelt allikevel, og ønsket om å bytte det ut ville nok vært til stede. Da sitter en med mange hull som må tettes osv...

Mwen der har du meg...

Men jeg lurer på hvorfor motorene, Volvo 41B fra 90, er endel brunere i lakken på røret fra intercooler mot turbo, hva kan det skyldes? Er det normalt? Kan det indikere noe feil, det ser ut som det har skjedd pga. varme? Resten av motorene ser bra ut ellers...

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...