Jump to content

Merry fisher 645 eller Antares 680

janrune80

Recommended Posts

Hei alle båtfolk:)Vi står over for et vanskelig valg i helga. Vi skal kjøpe nybåt. Det står mellom to stk. Jeanneau Merry Fisher 645 og Beneteau Antares 680. Båten skal brukes til familie aktiviteter. Kos, fisking, litt overnatting. Merry fishern blir levert med Honda motor og Antares blir levert med Suzuki motor om dere mener det har noe å sei for valget? Hvem av dei som er lettes å selge som brukt? Eller synest vi båtene er veldig lik. Vi har frist til mandag formiddag for å få gode messetilbud. Håper noen av dere dyktige båtkjennere kan hjelpe oss litt:)

Takker for svar

Jan Rune

Finner ingenting om støy i brosjyrene. Når jeg søker så ser det ut som Honda er en del mer støy svak. 7-8db lavere. Men den har litt høyere forbruk og litt lavere fart og akselerasjon enn suzuki.Det blir første båten vår, så hvem av dem er lettes å få solgt viss båtlivet ikke er noe for oss?

Jan Rune

My 2 cent

Hvis vi snakker om motor 115 hk 2012 modell så:

Honda 6 års garanti

Honda Størst slagvolum mot 2354 mot 1950cm3 (samme motor som 135 hesteren)= høyere dreimoment

Honda mer moderne konstruksjon = mindre støy, lavere forbruk

MF 2012 salong er like praktisk som Benetetau

Jenneau er vel produsenten sitt ett hakk mer eksklusive merke en Beneteau og MF koster derfor mer enn tilsvarende Antares i andre land men Erling Sande spiser opp det mellomlegget her i Norge...

Hei! Grattis med avgjørelsen av å skulle bli båtfolk :smiley:

Jeg sto i samme avgjørelse i fjor. Ble rett nok ingen av delene... Jeg liker best Merry Fisher`n. Likte løsningene og innredningen bedre. Jeg tror at den blir lettere å selge brukt. Rett og slett fordi det selges enormt mange 680`er. Honda er bra Suzuki er bra. Dette er trygge gode merker, og noe av det beste som er å få i dag.

Lykke til med valget!

Kompisen min sto nylig akkurat foran det samme valget. Han syntes at han fikk "mer for pengene" ved å kjøpe Beneteau Antares 680. En litt større båt, og han likte også noen av de praktiske løsningene og innredningen der bedre, uten at jeg vet detaljene. Han fikk videre mye utstyr med på kjøpet, bl.a. kartplotter, toalett, varmeapparat, m.m., for samme pris som Merry Fisher hadde i utgangspunktet før den begynte på utstyrslista ... Ca 400k for Antaresen med masse utstyr. Han valgte derfor Antares 680.

Støtter ellers de som sier at motorene her ikke bør ha noe å si for valget, kjempegode motorer begge to. Jeg har hatt Suzuki DF 115, en ren nytelse av en motor. Har nå DF 140, akkurat samme nytelsen! Tenk heller over kvaliteter med forhandleren, nærhet, servicnivå, verksted- og slippfasciliter, osv.

Lykke til med valget, det blir en bra båt uansett!

Jeg gikk for MF. Prisen var helt lik utenom at jeg la på til blått skrog så gjorde den noen lapper dyrere. Jeg står over for et par valg no. Garmin 720s eller Raymarine e7? Og er det noen med erfaring plassering av varmluftdyse nr 2?

Takker for hjelp

Jan Rune

Hei Skvulpen. Det var dei samme argumenta vi brukte mot Beneteauen. Vi synest at MF hadde bedre løsninger inni. Flere plasser med fartsretningen, bedre komfort rundt bordet. MFen lysere og mer open inni. Prisen blei helt lik. Med nesten alt utstyr blei den rett over 400k. Jeg tror selger streket seg veldig langt da....:)

Jan Rune

MF 645 2012 mod er blitt meget tøff/flott med den nye faceliften. Samt den kraftige/ 2 takt til Evenrude E TEC med 3 års service intervaler. Har selv prøvd 680 Antaresen ( flott båt) MEN 115 HK 4 takt Susuki blir litt lite hk med den " store" båten om du blir 4-5 personer ombord . ( sier en mekaniker som selger 680) Den jeg prøvde hadde 140 hk Susuki.

MF 645 2012 med 115 hk Evenrude e tec :thumbsup::thumbsup:

MF 645 2012 med 115 hk Evenrude e tec :thumbsup::thumbsup:

Nå er det vel Honda som er motoralternativet for trådstarter, ikke Evinrude E-Tec.

For øvrig enig i at 115 HK er i knappeste laget, kanskje for begge båtene. Med mye folk og last om bord er det en fordel med noe mer motor så man slipper å gi maks for å gå i plan. Alltid en fordel med kraftreserver, så hadde jeg kjøpt en av disse båtene hadde jeg valgt større motor.

Med nesten alt utstyr blei den rett over 400k. Jeg tror selger streket seg veldig langt da....:)

Da har nok selger antagelig strekt seg langt,ja. Blått skrog kan du komme til å angre på, fint når båten er ny, men allerede første gang du legger til en kai med litt dårlig fendring eller du kommer skjevt inn i en bås, får du en godt synlig ripe i den blå lakken. Og det blir ikke den siste, det kan etter hvert bli mange ... Jeg hadde blå båt en gang, - aldri mer! Men nå var det ikke meningen å ødelegge båtgleden, du får "fare fint åt" så du beholder nybåtlooken lengst mulig!

Gratulerer med ny, flott båt og lykke til på de sju hav! :flag:

115hk er max godkjent motor på den båten. Var litt betenkt med blåt skrog pga stripe, men vi synest at utsende blir så mye bedre at ikke kunne valgt noe annet. Planen e å ver forsiktig, så får vi håpe at alt går bra:)

Noen som kan hjelpe med valg av navi da? Står mellom garmin 720s og Raymarine e7. Har Raymarinen som en liten favoritt

Jan Rune

Redigert av janrune80 (see edit history)

Dersom du er praktisk anlagt, har verktøykasse og tid, så ville jeg vurdert

å ha kjøpt naken båt + motor, og montert alt extra utstyret selv .

Dermed blir du sikker på at alt er OK , samt at du blir kjent med egen båt.

Har absolutt ingenting imot polakken som jobber hos forhandleren, men han får for liten tid til å

gjøre jobben skikkelig.

Reiser snart på jobb å blir vekke i 4 uker. Båten må betales også;) kommer da hjem til klar båt:D skulle gjerne ha klargjort den sjøl, men stoler på dei som jobber der. Pluss båtplasser er 50m unna, så det er kort vei for dei å fikse feila sine.

Takker for alle gratulasjoner:)

Jan Rune

Hei.

Valgte 680 pga det var mulig å montere styring ute på denne. Fikk svar fra en forhandler at det ikke var mulig på 645. Syntes 645 virket mere spinkel og simplere i innredningen og sete. Men gratulere med ny båt, tror det er samme skroget på disse 2. :cheers_wine:

Premium og premium, fru Blom :wink: Synes begge båtene er ganske trauste og enkle, og hva som er finest og mest funksjonelt kommer an på øyet som ser. I likhet med masajo synes jeg også en del ting er spinklere og simplere i Den glade Fiskeren enn i Antaresen. Men flyte gjør de i alle fall begge :smiley:

Det er jo to båter som er veldig lik og dekker dei samme behova. Jeg vet ikke hva du synest er spinklere på 645... Personlig mener jeg 645 er mer moderne inni. Et stort pluss er også at 645 har 5 sete i fartsretningen og den er lysere inni. Men her går det mest på smak. Kune tenke meg å miksa dei båtane.

Jan Rune

Den nye ute salog løsiningen 2012 MF gjør at den faktisk blir en miks :-D Jeg er ellers enig at begge legger vekt på det funksjonelle foran premium følelsen mitt poen er at MF er dyre ut fra fabrikk men samme pris som Antares :-D

Og ja det blir smak og behag og er sikkert på at eierne blir fornøyd med begge utgavene :-D

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...