Jump to content

Princess 1986-92 mod. Noen spesielle svakheter jeg trenger å vite?

Nidelv-28

Recommended Posts

Jeg begynner å få den berømte 3-fot syken,og i den grunn snoket jeg rundt på finn etter gode etterfølgere til min Nidelv.

En av båtene jeg virkelig liker til en prislapp på ca 7-8 hundre tusen, er Princess 35 fly!

Noen som har erfaringer med disse båtene??? Hva bør man se etter?? Er det noen typiske "barnesykdommer" på disse båtene??

Alle svar tas med takk :-)

Styr unna de med 40B motorer (165Hk) Sjøl 41-motorene blir litt snaue for å få P35 til å plane skikkelig. Ellers er det elektriske anlegget ombord under dagens standard. Dette gjelder både AC og DC-anlegget. Forøvrig svært gode båter med godt utnyttet plass. Masse stuveplass og svært romslig salong. Fin uteplass bak og bra bysseløsning. Også bra flyløsning, men du bør oppgrader med motorinstrumenter. Slår litt i motsjø da de er forholdsvis brede. Gå for en to cabiners løsning og en med hekkport (91-modell og nyere)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er det noen spes. grunn for at jeg bør holde meg unna 40B motorer, har nemlig en i min Nidelv nå som jeg synes virker grei.Har hørt de er en slags volvo evighetsmaskin..!?

41 maskinene kjenner jeg dog svært lite til så der har jeg lite å stille med. Tenker du på kvaliteten på motorene, eller mer på økonomien ved kjøring?( forbruk, service ol?)

Du vil aldrig få en ferielastet P35 i plan med 40B motorer. Ellers er vel dette solide og gode forkammermotorer. Litt tørste kanskje?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Føler at min motoren passer som hånd i hanske til min båt ( rundt 10/12 L/T ved 10knop), men nok om det..

Hva kan man forvente seg som i forbruk på 2 x 41 maskiner ved "normal" gange..

Forrige uke ble jeg fortalt at 2x40B ville bruke rundt 25-30 Liter pr time ved masjfart i en P35..

Har du noen erfaringer med 41 maskine i denne båten?? Eller synes du at en P35 er en "fornuftig" båt (..hvis man kan kalle båt fornuftig)

Jeg føler at jeg får mye for penga.. de forlanger "nesten" like mye for en velholdt - "pimpa" Scand 32 86 modell(som for øvrig er et av våre andre alternativer)

Har omtrent tilsvarende stor og tung båt med 2x aqad40b.Disse bruker ved marjfart 17 knop noe rundt 40l i timen,og tror du må regne med noe av det samme.Motorene er kjempe gode slitere,men jeg ville styrt unna disse i en P35.Det blir fort tungt med full ferielast.Gå for minimum 41b motorer. De er like greie å serve som 40b,men finn gjerne en med større motorer enn det også.Lykke til med jakten

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Forrige uke ble jeg fortalt at 2x40B ville bruke rundt 25-30 Liter pr time ved masjfart i en P35..

Hvis du tar utgangspunkt i disse to motorene med fullt pådrag så vil de ha ca 63 l/t.

Om du da får båten opp i 19-20 knop har du et forbruk på i overkant av 3,3 - 3,15 l/nm.

Redusert pådrag gir nok litt redusert forbruk, men her har du en pekepinn på det reelle forbruket ditt pr. nautisk mil.

Det er mange kreative utregninger i forhold til forbruk pr. time, ofte er det hele sommeren sett under ett, antall liter delt på antall motortimer...

Verdiløst hvis du vite det spesifikke forbruket ved marsjfart eller fullfart...

Går ut i fra det er det du vil ha frem?

Dette skroget er relativt tungt å drive, 2x158 hk blir helt klart i minste laget.

Denne marsjfarten du nevner, hvor stor fart er det snakk om?

Det er tross alt mindre enn 50% pådrag..

Ta en kikk på Princess 36 Riviera også. Vi har en slik fra -91 med 2*TAMD61A.

Er fortsatt utrolig fornøyd med båten etter 5 sesonger. Alle årgangene har dør ut bak.

Fordelen med Rivieraen synes jeg er at du har både midtkabin, kabin fremme og dinett.

Liker også skroget godt da akslene/propellene ligger delvis skjult i tuneller, og går fint i alle fartsområder.

Kan ha marsfart fra 5-27knop og maks på 31.

Virker som byggekvaliteten er meget god, og alle installasjoner er gjort ryddig og ordentlig.

Septikkslanger, gjennomføringer og tankpåfylling for diesel. De originale kan lekke vann inn i tanken septikkslangene kan lukte

Jeg har 2x40B. Kommer helt an på bruk. Jeg kjører lite, men bor mye. Fyller ikke diesel for over 10.000 i året, er ute fra mars til november.

Klarer 19-20knop, ferielastet 15-16, men da er jeg på ferie.

Redigert av Marida (see edit history)

P35 får 3 lugarer og 6 sengeplasser ved å slå ut dobbelkøya i hovedkabinen. Fordelingen med dinette og 2 lugarer er vel sånn 50/50 vil jeg tro.

ad. planlegging:

Er det store forskjeller på P33 og P35, bortsett fra 2 fot og ca 20cm i bredde?

............ .

Siden du bor i Østfold bør du ta en titt på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34351467

Den ligger i havna der jeg ligger. Båten er oppgradert på mange ting (ref annonse), og veldig pen.

Den er også utvidet i bunnen akterut slik at den ikke henger så mye med "ræva". Får bedre løft.

Den har også 41B motorer og helt nye hydrauliske gearkasser.

Redigert av olpi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...