Jump to content

VP D6-350, svidd oljelukt etter bytting av olje og alle filtere.


guddal

Recommended Posts

Har nettopp skiftet motorolje og alle filtre på d6-350. Kjenner brent oljelukt i et par minutt etter kjøring. Fyllte litt vel mye olje, rett over max på peilepinnen. Er det grunnen, og hvor kvitter motoren seg evt med det overskytende? Bør jeg tappe av en knapp liter, eller spiller dette ingen rolle?

 

 

Link to post
Share on other sites

En D6 har 20 liter olje i systemet og om du har fylt "rett over max" som jeg anser som anslagsvis max. 5mm over maxstreket har ikke dette noe å si.

Den lukta kommer fra noe annet da du nok har griset litt under fyllingen. så du bør nok sjekke rundt filterbraketten, fylletroppa eller om du har glemt å sette i pluggen igjen på tømmelina ved veivhusvent. filteret. Filterbytte er noe jeg liker best med disse motorene da det ikke forekommer en dråpe søl.

Link to post
Share on other sites

Fyllte 20l ja, ble en tanke over max streken.

Og kom nok en liten skvett olje ved påfylling, gadd ikke skru av plastdekselet for å sjekke....

Men da høres det ut som det ikke er noe mer alvorlig en det. Takk for tips!

Ja enkelt og greit å bytte filtre, ikke en dråpe søl!

Link to post
Share on other sites

Alt med måte. Det var vel ikke akkurat snakk om plasksmøring av veivakselen her, men en meget moderat topping av maxstreken.

 

Det er iht. manualen anbefalt å fylle 18,5 liter ved oljebytte da det er 20 liter på et fullt system og man antar at det kan være en skvett igjen i bunnpanna etter tømming. Dette har bl.a. med at man tar hensyn til ulike trimforhold/motormontasjer som gjør at det kan være problematisk å suge ut alt.

Når jeg fyller 18,5 liter kommer ikke peilestaven helt opp til maxmerket på min motorinstallasjon, og det har som nevnt med motormontasjen å gjøre.

Overrusing som følge av fylling av 20 liter smøreolje på tomsugd motor er fullstendig usannsynlig på disse motorene. Det er er et bra veivhusventilasjonssystem på D6. En fylling på hverken 25, 30 eller 40 liter ville jeg derimot ikke prøvd.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder utsugningsrøret for oljedrenering så sitter det langt bak på motoren, rett ved oljepumpen. Peilepinnen sitter nærmere midten. Når du suger ut brukt olje er det ikke mye som skal være igjen i bånnpanna, men det er to store filtere som inneholder kanskje halvannen liter tilsammen og oljefilterhus, oljekjøler og noen digre oljekanaler kan også holde på noen desiliter. D6 er ganske lang og ved mye bakoverhelling av motorinstallasjonen og særlig på båter som går bratt i sjøen kan du med fordel fylle til midt imellom maks og min. Det har vært spekulert i om overfylling kan ha medført motorskade forårsaket av hevertvirkning gjennom veivhusventilasjonsfilteret. For å eliminere dette har det kommet en enveisventil på oljereturslangen fra dette filteret ned i bånnpanna. Jeg vet ikke hvor mye som skal til for å åpne denne ventilen men den bør være veldig slapp. Du gjør nok ikke noe galt om du fyller til maksmerket, men jeg ville passet på å være litt under.

Link to post
Share on other sites

Det eneste Volvo sier i manualene er at oljenivået bør alltid ligge mellom minimum og maximum indikeringen på peilestaven. Høyere nivå enn max, og lavere nivå enn min. kan føre til motorskade.

 

Det er naturlig fra en produsents synspunkt og man forventer selvsagt at brukerne følger dette. Rent teknisk er det langt igjen til man er på plasksmøringsnivå eller mister oljetrykket på begge ytterpunktene, og det er ikke ubetydelig med synsing ute å går, alt etter hvem man diskuterer med ang.emnet.

 

Jeg holder meg naturligvis innenfor max/min grensene men ikke panisk til det ene eller det andre. Det kan flyte litt. Enkelte foretrekker å holde seg i det lavere området pga. å mene å ha erfart mindre svetting/lekkasjer. Det er nok ikke et problem på disse motorene, men en grei nok grunnregel. Kan man holde seg rett over et eller annet low-level alarmnivå (Ikke smøroljetrykket naturligvis) så er det også bra i tilfelle det oppstår en lekkasje ettersom man da får alarm kjapt, uten å ha mistet alt for mye olje først. Dette er også en filiosofi enkelte bruker, men allerhelst på større systemer/maskiner enn dette.

Link to post
Share on other sites

guddal : Kjenner brent oljelukt i et par minutt etter kjøring.
Nå har jeg noen år i tungbilbransjen og dermed også fått oppleve en del oljeskift. Ved hvert skift, og spesielt ved nyere motor, opplevde jeg også oljelukt de første minuttene. Kanskje ikke akkurat svidd, men en sterk lukt ja. En mekanikker sa dette var helt normalt. Det var den nye oljen som rensket ut restene av den gamle tror jeg det var, og dette kunne kjennes ei tid etterpå når oljen ble varm slik jeg forstod det.
Link to post
Share on other sites

Det stemmer som noen seier her at oljenivået skal ligge mellom 50% eller 75% opp på peilepinnen,vist du fyller for mye olje vil du fylle veivhusfiltrere med olje og det blir da trykk i bunnpannen.

 

Mvh Tom Erik

 

Sjekk instruksjonsboka til Volvo. Ikke over max, og ikke under min. sier Volvo gjennom sin egen manual til verdensbrukerne av disse motorene og det man skal gå ut ifra.

Et fåtall av disse motorene står i vater under peiling. Holder man seg mellom min. og max. er alt helt fint.

Link to post
Share on other sites

Sjekk instruksjonsboka til Volvo. Ikke over max, og ikke under min. sier Volvo gjennom sin egen manual til verdensbrukerne av disse motorene og det man skal gå ut ifra. Et fåtall av disse motorene står i vater under peiling. Holder man seg mellom min. og max. er alt helt fint.

 

 

Det står det i bøkene ja, men volvo har komt med ein "oppdatering" i ettertid og seier nå at den ikkje skal vera oppe på max merke...

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Normalt peiles alle "profesjonelle" motorer under gange da alle som en, inkludert Volvo D6 (for kommersielt bruk) er beregnet for 24 timers kontinuerlig drift. Peilestaven er oftest synkonisert med suksjonen til smøroljepumpa. Som "hjelpiser" kan gjerne ikke disse motorene stanses i løpet av 6-7 ukers kontinuerlig drift i de fartøyer de er plasserte som generatormotorer. Man peiler under drift og man etterfyller under drift. Det eneste oljenivået skal sikre er en konstant tilførsel til oljepumpa. Ingenting annet. Kjøling etc. er tatt hand om gjennom andre systemer. Så i praksis er de kritiske nivåene man har å forholde seg til: Ventilasjonen til veivhussystemet, plasksmøringsnivået samt lavnivå i forhold til å miste smøroljetrykket. Om noen har inngående kjennskap til andre ting som berører dette samt tilhørende teknisk forklaring og som er "helt spesielt" for Volvo D6, inkludert de 2 stk. D6/435 versjoner som undertegnede besitter og som gjør at man "MÅ" holde seg f.eks. mellom 50-75% av peilestavsnivå er jeg mer enn interessert i å få kjennskap til dette, dokumetert med faglig forklaring. Dokumenter gjerne i forhold til "normal arbeidsposisjon" som for disse motorene kan variere svært mye kontra suksjonen til smøroljepumpa samt overfor anbefalt installasjosnvinkel fra VP. Imøteser en spesifikk forklaring på sådan, som er faglig begrunnet direkte forankret i D6-konstrusjonen!!!!

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yrkesmotorene til Penta er bygd på samme basis som fritidsbåtmotorene men ligger gjerne i ratingklasse 1 eller 2, mens fritidsbåtmotorene med langt høyere effektuttak liger i klasse 4 eller 5. En D9 for yrkesbruk med normal 24 hrs/d drift har eksempelvis et effektuttak på 300-355 hk, mens man tar ut 575 hk fra fritidsbåtversjonen. Dette betyr ikke at hele grunnkonstruksjonen eller filiosofien bak motorkonstruksjonen er forskjellig på disse to variantene da det i bunn og grunn er samme motorene.

Link to post
Share on other sites

D6 er unntak men D9 og D12 (13) som benyttes mye i det større fritidsbåtmarkedet av bl.a. Princess og Fairline har sine motsvarende motorer til industrielt bruk med et mye lavere effektuttak. Disse motorene har alle våte foringer, også i fritidsbåtversjonene. Om du sjekker produktbulletinen til Penta kan du sammenlikne de ulike modellene ut ifra applikasjon.

 

Rating 1 er den tyngste klassen, beregnet for yrkesfartøyer og tung bruk. Rating 5 er den høyeste effektklassen beregnet for lystbåter. En D13 med rating 1 har et effektuttak på 400 hk på 1800 rpm mens samme motoren til lystbåt (rating 5) har et effektuttak på 900 hk v/2300 rpm. Det er nøyaktig samme blokk/motorkonstrukjson med samme foringer/boring/volum. Lystbåtversjonen veier 110 kilo mer enn yrkesbåtversjonen og har bl.a. totrinns turbolading.

Link to post
Share on other sites

Hva er pen kjøring? Tomgangskjøring? Kun på flatt vann? VP har gjort visse grep etter at noen få motorer har blitt skadet hvor det kanskje skyldes at oljen har blitt trykket inn via veivhusventilasjonen til luftfilteret. Det har blitt satt inn enveisventil på oljereturen fra veivhusventilasjonsfilteret og det anbefales å ikke fylle til maksmerket. Dersom motoren din tar skade pga for høyt oljenivå vil det skje i løpet av et par sekunder og da er svaret ja. Men det er svært lite sannsynlig at det skjer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...