Jump to content

Yanmar 3GM30 lekker i varmeveksler?

Pederkniben

Recommended Posts

Gjelder Yanmar 3GM30 1989 mod.Jeg har oppdaget at ferskvannet forsvinner langsomt fra varmeveksler / overløpsbeholder. Omtrent 0.5 l pr. 10 gangtimer. Jeg har kjørt motoren med åpent lokk på varmeveksler og det kommer ikke eksos eller bobler ut her. Ferskvannet er heller ikke brunt, men har beholdt sin rosa farge. Kan ikke se lekkasje fra avtapningskraner fra varmeveksler. Motoren ble overhatl med ny toppakning mm for 5 år siden. ER det da sannsynlig at det er lekkasje i varmeveksler ? Kan det være andre forklaringer? Hvor blir vannet av? Noen som har opplevd det samme? Kan jeg som vanlig hobbymekaniker skru ut varmeveksler for å få sjekket dette...eller bør jeg ha proffe folk til å utføre dette? Takker for svar!

Kan være flere årsaker her. Hvis varmeveksleren er dårlig i tetningene, kan kjølevæsken renne ut i sjøvannskretsen og bli med eksosen ut. Er høyere trykk på ferskvannsiden enn sjøvannsiden. Hva med sirkulasjonspumpen for ferskvannskretsen? Er den tett i pakkboksen? Halv liter vann på ti timer er så lite at du ikke vil se om vannet har farge fra kjølevæsken når det kommer ut av eksosen. Du nevnte toppakning var skiftet, og dette kan oxo være en feilkilde på samme måte som at det kan være en sprekk i ett av topplokkene. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Heisann..takker for svar. Det siste håper jeg ikke. Jeg får en til å sjekke dette ut før jeg begynner å skru.Sjekker sirkulasjonspumpe og tetninger på varmeveksler. Skulle det ettertrekkes etter at toppakning var skiftet på denne motoren? Yanmarmekanikeren som utføte arbeidet sa intet om det! Har du peiling på hva ny varmeveksler koster? Evt. arbeid knyttet til dette?

... Har du peiling på hva ny varmeveksler koster? Evt. arbeid knyttet til dette?

Hei !

Jeg har akkurat byttet varmeveksler på min 3GM30 fra 1985.

Den heter Martec og kan skaffes fra bl.a Industriservice i Sarpsborg.

(Ring evt Vidar Ørseng på tlf 913 53 103.)

Koster ca 4.000,- Jeg kjøpte ikke min der men etter den servicen jeg opplevde etterpå skulle jeg ønske jeg hadde gjort det.

Anbefaller Vidar Ørseng på det varmeste!!

Jeg gjorde arbeidet selv og det var ikke vanskelig på min båt.

Sjekk samtidig termostaten. Skal åpne på 75 grader (ikke 60) når denne Martecen benyttes.

(Martec termostat varenr: 950-2251)

Lykke til !

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...