ezach Startet 30.April.2012 Link til dette innlegget Startet 30.April.2012 (redigert) Hei. Jeg monterer båtvarmer Eberspächer D2. Fra før er det skroggjennomføringer for forbrenningsluft og eksosutslipp av langt større kaliber. Kan jeg skjøte meg inn på dette eksosanlegget, tro? Her er det nye eksosrøret (24 mm) til venstre og det gamle til høyre (med potte). Ser for meg å fjerne den store eksosklemma og snitte i røret for å kunne klemme det sammen og rundt det nye røret. Sammenføye med aluminiumstape? Eller kanskje legge inn et mellomrør i stål og bruke slangeklemmer? Gevinsten er at jeg slipper å lage ny skroggjennomføring og blinde det gamle. Har tilsvarende utfordring på inntaket til forbrenningsluft. Her er skroggjennomføringen litt større enn slangen fra Eber (25 mm). Hvordan kan jeg koble meg på her på en trygg måte? Redigert 30.April.2012 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Klart du kan gjøre som du foreslår men du bør jo bruke et rør el. for at skjøten skal bli stabil. Hvis du hadde den gamle gule pølsen til eber så skulle du jo kunne få det nye til å passe vil jeg tro. Sånn var det hos meg, måtte jo tilpasse litt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 eksos tuller man ikkje med, så en skjøt må iallefall være med stålrør og klemmer. Sjekk det gamle anleggets tilstand. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gew77 Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 HEi, Akkurat denne utfordringen har jeg også. Hvordan kan jeg løse denne? Tenker at en rørskjøt med reduskjon fra 40mm til 24mm hadde vært best Kan jeg skjøte meg inn på dette eksosanlegget, tro? Fikk du løst dette? mvh Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
ezach Svart 3.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Jeg fikk løst det, men husker ikke helt detaljene. Kan lete gjennom noen bilder eller sjekke ved neste besøk i båten, og gi deg en tilbakemelding etter hvert. :) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 (redigert) Takker:) Hadde vært glimrende og fått noen bilder av hvordan du løste det:) Redigert 3.November.2016 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Noen som har noen gode forslag her? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Eg ville strekt meg langt for å unngå skjøter på eksosslangen. Annbefaler å bytte skroggjennomføring til noko som passer varmeren. Skal du ha quickfix så ville eg fått dreid en rørbit med riktig diameter i begge ender. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 HEi, Akkurat denne utfordringen har jeg også. Hvordan kan jeg løse denne? Tenker at en rørskjøt med reduskjon fra 40mm til 24mm hadde vært best Hvis det gamle eksosannlegget er bra er en rør skjør tingen, men røra er 22 eller 25mm utvendig 38 og 42mm utvendig, mellom der er det 28,30 og 35mm utvendig. Rør 25mm 3mm vegg kan dreies ned til 24mm. og 42 mm 4mm vegger kan dreies ned til 40mm og en dyktig sveiser. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
I.M.S. Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 "Båtvarmer" Eberspächer D2 leveres normalt med overgang 24/28 mm og isolert eksosslange 28 mm. Dersom du ønsker å bruke gammelt eksosanlegg fra f. eks. Ardic med 42 mm slange, har jeg overgang 28/42 på lager. Har du en "bilvarmersats" D2, leveres denne med 24 mm eksos-slange. Da kan jeg evt. hjelpe deg med et eksos-bend 24/28, en slangestump 28 mm og nevnte overgang 28/42. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Takker for tilbud, jeg får et emne jeg skal prøve å få dreid til. Om dette ikke går tar jeg kontakt? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.