Jump to content

Hjälp med information om en KB20

Litsegard

Recommended Posts

Hej,

:sailing:

Jag skulle bli mycket tacksam om jag kunde få hjälp med information eller råd och tips var jag kan finna information om en norskbyggd båttyp som heter KB20. Båten är byggd på Kristiansands Båtindustri 1970 (därav forkortningen KB) och det sitter en Vovo Penta MD4 på 30 hk i den. Det är den ända information jag har och jag har haft stora problem med att finna information genom att söka på KB20. Är det någon som känner till denna båttyp så skulle jag bli oerhört tacksam om jag fick ta del av den kunskapen.

Redigert av Ingar (see edit history)

Det jeg er mest nysgjerrig på, er om det er snakk om KB20 eller KB22. KB22 er jo relativt kjent her i Norge og forgjengeren til Sjømann 22. Er det snakk om KB22, kan man finne en god del informasjon både her i forumet og i andre fora. 'KB22' er vel for kort til at man kan søke på det etter at vi kom over på nytt forum, men jeg mener å huske at et søk på 'Sjømann' gir omtrent de samme treffene da disse som regel er nevnt i sammenheng. Men KB20 kan jeg ikke huske å ha hørt om før.

Her er noen aktuelle tråder:

Bilder av Sjømann/KB 22?

Sjømann 22 / KB-snekka historien

Sjømann 22

Noen som kjenner til båttypen Sjømann?

Erfaringer med Sjømann22

HB21 - Hortensnekka

sjømann 22

Redigert av Batdilla (see edit history)

Tack för all hjälp jag får av Er. Båttypsbeteckningen ska vara KB20 så som jag förstår det. Jag ska försöka ladda upp en bild så att Ni får se båten också. Det kan kanske underlätta genom att Ni känner igen den. Det kanske är så att det egentligen är en KB22....jag vet faktiskt inte. Båten är ju tillverkad 1970. Det kanske är en felregistrring från och med båtregistreringen i Sverige på 70-talet.

:smiley:

Hej,

Det kan alltså vara på det viset att KB20 är föregångaren till KB22 eller Sjömann 22 (den modifierade skrovtypen). Det börjar så sakteliga bli lite klarare för mig. Jag är oerhört tacksam för all hjälp som sagt var. Det blir roligt att inhämta så mycket information jag bara kan för att kunna skapa en info-sida på min båtsida i Sverige som är maringuiden.se.

Redigert av Litsegard (see edit history)

Hej Gunga Din!

:cheers:

Tack för hjälpen med uppladdningen av bilden på min båt. Visst är det ett fint exemplar. Den är mycket välbevarad med alla små detaljer kvar sedan konstruktionen, se bara den kromade strålkastaren. :smiley: Försöker nu bara få tag i alla riktiga fakta om den så att jag kan skapa ett referensexemplar av den på maringuiden.

Helt riktigt Bjölahamnen ligger på insidan av Näset.

/Hälsningar Litsegard

Jeg bor nær Kristiansand.På jobben er båt et populært tema i lunsjpausene våre.

Hvis jeg ikke husker helt feil nevnte en av kollegaene mine for en stund siden at han deltok i selve produksjonen av KB,muligens skrogene.

Skal spørre og kommer tilbake til saken hvis det er noen opplysninger å bidra med her.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack så mycket för hjälpen! Kul att få så mycket trevlig respons av alla. Det värmer!

/hälsningar

Litsegard

Hej Litsegard !

jag fann din sida på maringuiden, du har ju en fin bild på båten där!

tog mig friheten att låna en kopia av bilden o lägga ut här så att alla ser KB20

Bjölahamnen, det är hamnen på insidan Näset eller ??

själv håller jag till uppe vid Marstrand!

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Gunga Din!

Tack för hjälpen med uppladdningen av bilden på min båt. Visst är det ett fint exemplar. Den är mycket välbevarad med alla små detaljer kvar sedan konstruktionen, se bara den kromade strålkastaren :smiley: . Försöker nu bara få tag i alla riktiga fakta om den så att jag kan skapa ett referensexemplar av den på maringuiden.

Helt riktigt Bjölahamnen ligger på insidan av Näset.

/Hälsningar Litsegard

Hej,

Jag skulle bli mycket tacksam om jag kunde få hjälp med information eller råd och tips var jag kan finna information om en norskbyggd båttyp som heter KB20. Båten är byggd på Kristiansands Båtindustri 1970 (därav forkortningen KB) och det sitter en Vovo Penta MD4 på 30 hk i den. Det är den ända information jag har och jag har haft stora problem med att finna information genom att söka på KB20. Är det någon som känner till denna båttyp så skulle jag bli oerhört tacksam om jag fick ta del av den kunskapen.

<{POST_SNAPBACK}>

:flag: Hei.

Det er en KB 22. Jeg var selv ansatt ved Kristiansand Båtindustri i perioden 1974 - 76 og var i løpet av 2,5 år med på produksjonen av ca. 80 båter. På den tiden var båten lys beige i skroget med lysegrønt overbygg. Den kom i snekkeversjon og en versjon med fiskehytte. Endel ble eksportert til Sverige - husker spesielt en med fiskehytte som ble bestilt av en svensk fisker og den skulle absolutt være dypblå! Ellers produserte vi en mindre 19 - foter i ett begrenset omfang. Kristiansand Båtindustri var ett gammelt tradisjonsrikt båtbyggerfirma som før plastbåtene kom på markedet for fullt, drev med klinking av stålbåter og selvsagt trebåter. KB22 var forøvrig utgangspunktet for båter som Sjømann 22 og HB 22. Bygningene er forøvrig nettopp revet for å gjøre plass for boliger.

Tilslutt en liten kuriositet: sjefen min var fra en søskenflokk på 6 - 5 av disse var båtbyggere.

mvh

Risør 27

:flag: Hei.

Det er en KB 22. Jeg var selv ansatt ved Kristiansand Båtindustri i perioden 1974 - 76 og var i løpet av 2,5 år med på produksjonen av ca. 80 båter.

Interessant. Vet du om det er noe i de jeg har hørt, altså at Sjømann er basert på en gammel KB form, og at KB etter dette laget en ny, litt annerledes form, som de benyttet på sine egne båter?

Brosjyren på sjark-versjonen ligger i dokumentarkivet.

Også brosjyren på KB27.

Redigert av Ingar (see edit history)

Interessant. Vet du om det er noe i de jeg har hørt, altså at Sjømann er basert på en gammel KB form, og at KB etter dette laget en ny, litt annerledes form, som de benyttet på sine egne båter?

Brosjyren på sjark-versjonen ligger i dokumentarkivet.

Også brosjyren på KB27.

<{POST_SNAPBACK}>

:cheers: Hei.

Ja, Sjømann er etter de opplysninger jeg fikk i min tid ved bedriften, basert på en form fra KB. Når jeg ser på bildene av KB,en til vår svenske venn, så tror jeg du har rett. Båtene som ble bygd i min perioden ved bedriften virker litt "modernisert". Toppskjermen er iallefall forandret. Utviklingen av KB 27 foregikk i det siste året mitt ved bedriften så vidt jeg husker og byggnr. 1 så jeg også ferdig. Som du kanskje vet var ikke denne båten en suksess for bedriften av ulike årsaker, bl.a. svikt i eksportavtale til Sveits. Senere ble jo KB 27 - formen solgt og produsert iallefall ved 2 ulike bedifter i Norge. Jeg synes den båten var flott for sin tid og ble utviklet av sjefen min og Eivind Amble.

Når det gjelder Sjømann 22 og produksjonen av den så er det en historie for seg........

mvh

Risør 27

Dilla, KB 27 må da være en båt for deg.

Slett ikke stygg den KB27'en. Likte den igrunnen. Men disse må da være ganske sjeldne - kan ikke huske å ha hørt om KB27 før nå. Nå er jeg langtifra noe orakel når det gjelder ulike båtmodeller, men jeg har da fartet en del igjennom bruktannonser i blader og på nettet det siste året uten å huske snurten av KB27.

Uansett, drømmebåten i mine øyne er og blir Wikingboat 28, Hebbe. Det er kun et vanvittig røverkjøp på noe annet som kan få meg til å endre mening der. :cool:

Redigert av Batdilla (see edit history)

Slett ikke stygg den KB27'en. Likte den igrunnen. Men disse må da være ganske sjeldne - kan ikke huske å ha hørt om KB27 før nå. Nå er jeg langtifra noe orakel når det gjelder ulike båtmodeller, men jeg har da fartet en del igjennom bruktannonser i blader og på nettet det siste året uten å huske snurten av KB27.

Uansett, drømmebåten i mine øyne er og blir Wikingboat 28, Hebbe. Det er kun et vanvittig røverkjøp på noe annet som kan få meg til å endre mening der. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

:confused: Hei.

Nei, du har nok ikke sett KB 27 fordi de er sjeldne og ikke mange er produsert under det navnet. Men som jeg tidligere har nevnt: formen ble etter en tid solgt - tror det først var til vestlandet, men husker bare ikke navnet den da fikk. Senere ble den produsert under nok ett nytt navn. Skal sjekke opp litt og komme tilbake når/hvis jeg har noe nytt.

mvh

Risør 27

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...