GeirFrode Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Det går en KB 27 i Sandefjordsditriktet, tror jeg. Hvis de har båten fortsatt. De som eier (eide??) den er alltid på ferie på Svenskekysten. Har truffet de 2 ganger nedover der. Lå ved siden av KB'n på Gullholmen en gang. Det er en fin og praktisk innredet båt med god plass. Gjør visst bra fart også, til å være halvplaner. Den jeg har sett har forøvrig hardtop. Jeg mener også å ha sett den under et annet navn, men det var det med å huske det da....... Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Hei. Nei, du har nok ikke sett KB 27 fordi de er sjeldne og ikke mange er produsert under det navnet. Men som jeg tidligere har nevnt: formen ble etter en tid solgt - tror det først var til vestlandet, men husker bare ikke navnet den da fikk. Senere ble den produsert under nok ett nytt navn. Skal sjekke opp litt og komme tilbake når/hvis jeg har noe nytt. mvh Risør 27 <{POST_SNAPBACK}> Er ikke dette samme båt som Delta 27? Mener bestemt at denne også har hett Hasla 27, og har også sett en KB 27 til salgs, som var mistenkelig lik som de to førstnevnte. Delta 27 fikk også en "avlegger" i den større 9700-modellen. Tror jeg. Delta ble produsert av Delta Plast i Skånevik. Sitér dette innlegget Link to post
Risør 27 Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Er ikke dette samme båt som Delta 27? Mener bestemt at denne også har hett Hasla 27, og har også sett en KB 27 til salgs, som var mistenkelig lik som de to førstnevnte. Delta 27 fikk også en "avlegger" i den større 9700-modellen. Tror jeg. Delta ble produsert av Delta Plast i Skånevik. <{POST_SNAPBACK}> Hei. Tror faktisk du kan ha rett, men skal ta en prat med sønn til gamlesjefen min - han vet det helt sikkert. Risør 27 Palmekysten......... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Hasla 27 ser ut til å være riktig, ihvertfall. Se her Sitér dette innlegget Link to post
Litsegard Svart 20.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 (redigert) Hei. Det er en KB 22. Jeg var selv ansatt ved Kristiansand Båtindustri i perioden 1974 - 76 og var i løpet av 2,5 år med på produksjonen av ca. 80 båter. På den tiden var båten lys beige i skroget med lysegrønt overbygg. Den kom i snekkeversjon og en versjon med fiskehytte. Endel ble eksportert til Sverige - husker spesielt en med fiskehytte som ble bestilt av en svensk fisker og den skulle absolutt være dypblå! Ellers produserte vi en mindre 19 - foter i ett begrenset omfang. Kristiansand Båtindustri var ett gammelt tradisjonsrikt båtbyggerfirma som før plastbåtene kom på markedet for fullt, drev med klinking av stålbåter og selvsagt trebåter. KB22 var forøvrig utgangspunktet for båter som Sjømann 22 og HB 22. Bygningene er forøvrig nettopp revet for å gjøre plass for boliger. Tilslutt en liten kuriositet: sjefen min var fra en søskenflokk på 6 - 5 av disse var båtbyggere. mvh Risør 27 <{POST_SNAPBACK}> Hej Risör27 Fantastiskt vilken hjälp jag fick med detta!! Känns helt fantastiskt att få reda på allt detta. KUL! Finns det någon möjlighet att få reda på alla mått på denna båt på något sätt? Tillverkningsåret på min båt ska vara 1970 enligt de uppgifter jag har. Stämmer det?? Mikael Litsegard Redigert 20.Januar.2005 av Litsegard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 (redigert) Hasla 27 ser ut til å være riktig, ihvertfall. Se her <{POST_SNAPBACK}> Jepp! Googlet litt, og fant igjen denne artikkelen; "Hvor vandret skroget" i BM. Så KB 27 = Hasla 27 = Delta 830/27 Redigert 20.Januar.2005 av Cand. noe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
black Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 (redigert) I denne gamle tråden har vi noen opplysninger som er relevante : http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=108&st=0 Her: http://www.finn.no/finn kan du forøvrig finne(!) referansebåter og fiskehytteversjonen under båter til salgs. I venstre marg i " FINN-KODE" er 2 eksempler på de første under numrene 4491136 og 4564908. Et eksempel på den andre står nå som solgt under 4979157. Veldig interessant at du søker opplysninger om selve båten. Jeg kan kanskje skaffe noen supplerende,historiske opplysninger/bilder av selve båtbyggeriet fra en annen kilde hvis det er relevant. Redigert 20.Januar.2005 av black (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Litsegard Svart 20.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Gratulerar Litsegard ! Tänk vad snabbt det går o byta upp sig 2 fot, och inte en krona kostade det !! det måste varit den bästa båtaffär du gjort köpa 20 fot o få 22................. <{POST_SNAPBACK}> Det var en riktigt bra affär detta!! Men nu börjar jag också tvivla på årtalet 1970.......ska börja undersöka det. KUl att ta reda på när båten började produceras och när produktionen upphörde. Är också undrande över motorn som sitter i. Det är en Volvo Penta MD4, vilken producerades under perioden 1954-1964.......hmmm.....frågan är om den motorn satt i från början? MVH Litsegard Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Men nu börjar jag också tvivla på årtalet 1970.......ska börja undersöka det. MVH Litsegard <{POST_SNAPBACK}> det kanske rent av är en 72a ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Litsegard Svart 20.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 (redigert) I denne gamle tråden har vi noen opplysninger som er relevante : http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=108&st=0 Her: http://www.finn.no/finn kan du forøvrig finne(!) referansebåter og fiskehytteversjonen under båter til salgs. I venstre marg i " FINN-KODE" er 2 eksempler på de første under numrene 4491136 og 4564908. Et eksempel på den andre står nå som solgt under 4979157. Veldig interessant at du søker opplysninger om selve båten. Jeg kan kanskje skaffe noen supplerende,historiske opplysninger/bilder av selve båtbyggeriet fra en annen kilde hvis det er relevant. <{POST_SNAPBACK}> Värdigt gärna. Ju mer information jag kan få fatt i ju roligare för mig och alla de som faktiskt har en KB. Jag ska försöka sammanställa så mycket information jag kan om själva båten och produktionshistorien. Om jag kan komplettera med bilder så skulle jag bli riktigt glad!! Om bilderna även visar människorna i produktionen så är det bonus! Detta är riktig båtbyggerihistoria. Ju mer jag vet om båten, ju roligare blir också själva båtägandet. Jag har ytterligare en fråga om du inte misstycker.....det berör motorn. Motorn som sitter i är en Volvo Penta modell MD4, som producerades under perioden 1954-1964. Kan detta vara ursprungsmotorn eller satt det en annan motortyp i på början av 1970-talet? Årtalet på motorn tyder på att det tidsmässigt kan stämma. MVH Litsegard Redigert 20.Januar.2005 av Litsegard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Litsegard Svart 20.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 det kanske rent av är en 72a ! <{POST_SNAPBACK}> snacka om bonus........jag tjänar bara mer & mer & mer...... Jag tror faktiskt det är en 1970-årsmodell. Jag läste precis att MD4 är en marinkonverterad Mercedes (motortyp OM636) som satt i MB 180Db under 50-talet. Sitér dette innlegget Link to post
black Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 (redigert) Hei Litsegard Faktum er at all min kunnskap om denne båttypen har jeg tilegnet meg fra og med i forgårs. Produksjonsdetaljer mm må det i så fall være min kollega som kan si noe mer om. Det jeg ellers sikter til i mitt siste innlegg er at det er lokalhistorikere som skriver bøker nettopp om områder innen Kristiansand by og omegn. Det kan være mulig at en av dem som jeg kjenner sitter på noe relevant materiale om denne bedriften.Han har blant annet vært medforfatter for en egen bok som beskriver hus,hendelser,personer osv for akkurat området som bedriften lå i. Jeg tar kontakt med ham om denne saken. Dette er en link til Kristiansand Folkebibliotek: http://kraleph.kristiansand.folkebibl.no/F Du må bare skrive rusleturer i søkefeltet for å få bøkene opp. Kanskje du kan be om å få låne dem via ditt lokale bibliotek,evt direkte. Hvis det står noe om båtbyggeriet spesielt må det i så fall være i en eller begge de 2 eldste av de 3 bøkene som hittil er laget. Den 4. som er på gang vil vel sannsynligvis blant annet omfatte beskrivelser av området tvers over på den andre siden av elva.Det er forresten nettopp i helt riktig posisjon for mulige gode fotografier av bedriften. Her er en link til en referanse : http://www.kruse-smith.no/aktuelt/elvebred...er_utseende.htm Det er en fotobutikk i Kristiansand som sitter på ca 4000 (!) til dels gamle bilder fra byen som må være tatt over en lang tidsperiode. Kanskje de har noen motiver som kan være av interesse i denne sammenhengen. Går forbi der hver dag til arbeidet. Lettvint for meg å spørre dem. Redigert 20.Januar.2005 av black (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Litsegard Svart 20.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Hei Litsegard Faktum er at all min kunnskap om denne båttypen har jeg tilegnet meg fra og med i forgårs. Produksjonsdetaljer mm må det i så fall være min kollega som kan si noe mer om. Det jeg ellers sikter til i mitt siste innlegg er at det er lokalhistorikere som skriver bøker nettopp om områder innen Kristiansand by og omegn. Det kan være mulig at en av dem som jeg kjenner sitter på noe relevant materiale om denne bedriften.Han har blant annet vært medforfatter for en egen bok som beskriver hus,hendelser,personer osv for akkurat området som bedriften lå i. Jeg tar kontakt med ham om denne saken. Dette er en link til Kristiansand Folkebibliotek: http://kraleph.kristiansand.folkebibl.no/F Du må bare skrive rusleturer i søkefeltet for å få bøkene opp. Kanskje du kan be om å få låne dem via ditt lokale bibliotek,evt direkte. Hvis det står noe om båtbyggeriet spesielt må det i så fall være i en eller begge de 2 eldste av de 3 bøkene som hittil er laget. Den 4. som er på gang vil vel sannsynligvis blant annet omfatte beskrivelser av området tvers over på den andre siden av elva.Det er forresten nettopp i helt riktig posisjon for mulige gode fotografier av bedriften. Her er en link til en referanse : http://www.kruse-smith.no/aktuelt/elvebred...er_utseende.htm Det er en fotobutikk i Kristiansand som sitter på ca 4000 (!) til dels gamle bilder fra byen som må være tatt over en lang tidsperiode. Kanskje de har noen motiver som kan være av interesse i denne sammenhengen. Går forbi der hver dag til arbeidet. Lettvint for meg å spørre dem. <{POST_SNAPBACK}> Har du möjlighet och tid så skulle jag verkligen uppskatta din hjälp. Hälsningar Litsegard Sitér dette innlegget Link to post
Risør 27 Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Hej Risör27 Fantastiskt vilken hjälp jag fick med detta!! Känns helt fantastiskt att få reda på allt detta. KUL! Finns det någon möjlighet att få reda på alla mått på denna båt på något sätt? Tillverkningsåret på min båt ska vara 1970 enligt de uppgifter jag har. Stämmer det?? Mikael Litsegard <{POST_SNAPBACK}> Hei Michael. Selv om selve produksjonslokalene er vekke nå, så skulle det ikke forundre meg om det finnes tegninger osv. på de forskjellige båtene vi produserte der. Sønn til sjefen min jobbet også ved bedriften (+ datteren på kontoret) og vi får håpe at noe er spart etter "gamlefar" som døde for noen år siden i en respektabel alder på noenognitti år. Om din båt er en 1970 - modell kan jeg ikke svare sikkert på da jeg selv begynte i bedriften sent på året 1974. Da var overbygget modernisert litt og så vidt jeg husker var toppskjermen fast på overbygget, dvs. vi støpte hele overbygget i en form. Ellers jeg kan nevne at det som regel var Volvo - motorer vi satte inn - som oftest 25 hk. Noen båter ble bestilt med Buch eller Farryman. Selv har jeg ingen bilder fra produksjonen eller vi som jobbet der. Det finnes imidlertid sikkert. Dette skal jeg også spørre om når jeg tar kontakt med sønn/datter av eieren. mvh Risør 27 Sitér dette innlegget Link to post
Risør 27 Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Hei Michael. Selv om selve produksjonslokalene er vekke nå, så skulle det ikke forundre meg om det finnes tegninger osv. på de forskjellige båtene vi produserte der. Sønn til sjefen min jobbet også ved bedriften (+ datteren på kontoret) og vi får håpe at noe er spart etter "gamlefar" som døde for noen år siden i en respektabel alder på noenognitti år. Om din båt er en 1970 - modell kan jeg ikke svare sikkert på da jeg selv begynte i bedriften sent på året 1974. Da var overbygget modernisert litt og så vidt jeg husker var toppskjermen fast på overbygget, dvs. vi støpte hele overbygget i en form. Ellers jeg kan nevne at det som regel var Volvo - motorer vi satte inn - som oftest 25 hk. Noen båter ble bestilt med Buch eller Farryman. Selv har jeg ingen bilder fra produksjonen eller vi som jobbet der. Det finnes imidlertid sikkert. Dette skal jeg også spørre om når jeg tar kontakt med sønn/datter av eieren. mvh Risør 27 <{POST_SNAPBACK}> Hei igjen. Jeg har nå vært i kontakt med sønn til han som var eier av Kristiansand Båtbyggeri. Han kan opplyse følgende: produksjon av 22 - foteren startet i 1968/69. Det har aldri vært produksjon av en 20 - foter, men som nevnt tidligere, så var det produksjon av en 19 - foter som kom både som åpen båt og med overbygg. De første 22 - foterene fikk innsatt Marnar RG 12. Ganske snart gikk fabrikken over til Volvo MD2 - 16 hk. Deretter kom MD 2B som var på 25 HK og senere igjen MD11 C. Noen få båter fikk som sagt Buch eller Farrymann. Den dypblå fiskesjarken som ble eksportert til Sverige hadde en Albin - motor med hydraulisk overføring fra gir til aksling. Grebbestad Motor i Sverige tok inn mange KB - båter. Endel av disse var uten motor da denne ble montert i Sverige - da med BMC - motor. 22 - foteren ble produsert frem til ca. 1985 og de siste årene stort sett som fiskesjark. Når det gjelder KB 27 ble samtlige ferdigproduserte båter eksportert til Tyskland (ikke Sveits) til Norboot Betrieb. Noen halvfabrikater ble imidlertid levert i Norge. Det var Hasla som først overtok formen til denne båten. Etter at denne fabrikken gikk konkurs ble formene solgt til Delta. Formene befinner seg nå i Grimstad her i Norge. KB 27 ble stort sett utstyrt med Volvo TAMD 40 /136 HK. Når det gjelder tegninger osv. i forhold til produksjon, så var han ganske sikker på at de ikke fantes lenger. Er du interessert så kan jeg selvsagt formidle kontakt med vedkommende. Han syntes det var svært artig med din interesse for båten(e). mvh Risør 27 Sitér dette innlegget Link to post
Litsegard Svart 22.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 (redigert) Hei igjen. Jeg har nå vært i kontakt med sønn til han som var eier av Kristiansand Båtbyggeri. Han kan opplyse følgende: produksjon av 22 - foteren startet i 1968/69. Det har aldri vært produksjon av en 20 - foter, men som nevnt tidligere, så var det produksjon av en 19 - foter som kom både som åpen båt og med overbygg. De første 22 - foterene fikk innsatt Marnar RG 12. Ganske snart gikk fabrikken over til Volvo MD2 - 16 hk. Deretter kom MD 2B som var på 25 HK og senere igjen MD11 C. Noen få båter fikk som sagt Buch eller Farrymann. Den dypblå fiskesjarken som ble eksportert til Sverige hadde en Albin - motor med hydraulisk overføring fra gir til aksling. Grebbestad Motor i Sverige tok inn mange KB - båter. Endel av disse var uten motor da denne ble montert i Sverige - da med BMC - motor. 22 - foteren ble produsert frem til ca. 1985 og de siste årene stort sett som fiskesjark. Når det gjelder KB 27 ble samtlige ferdigproduserte båter eksportert til Tyskland (ikke Sveits) til Norboot Betrieb. Noen halvfabrikater ble imidlertid levert i Norge. Det var Hasla som først overtok formen til denne båten. Etter at denne fabrikken gikk konkurs ble formene solgt til Delta. Formene befinner seg nå i Grimstad her i Norge. KB 27 ble stort sett utstyrt med Volvo TAMD 40 /136 HK. Når det gjelder tegninger osv. i forhold til produksjon, så var han ganske sikker på at de ikke fantes lenger. Er du interessert så kan jeg selvsagt formidle kontakt med vedkommende. Han syntes det var svært artig med din interesse for båten(e). mvh Risør 27 <{POST_SNAPBACK}> Hej Risör, Tack så oerhört mycket för den tid och hjälp som du ger mig i detta ärende. Jag skulle uppskatta mycket att komma i kontakt med sonen till ägaren av Kristiansands Båtindustri. Gå gärna in och titta på de album jag lagt in med bilder på min "KB22". Jag har lagt in bilder som visar båten utvändigt och invändigt. Hälsningar Litsegard Redigert 22.Januar.2005 av Litsegard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
delta Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 kb 27 støpes fortsatt i grimstad,holder selv på å fullføre ett bygg.sitter på en gigantisk tegning med flere snitt,fikk denne fra en kar i stavanger.har bygget min båt etter eget hode da det ikke finnes maler lenger,ett strevsomt ,men lærerikt prosjekt.vet om minst 3 andre kb 27 i kristiansand.har forøvrig en kompis som skal selge en kb 22,type lys grønn.hilsen delta Sitér dette innlegget Link to post
Risør 27 Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Hej Risör, Tack så oerhört mycket för den tid och hjälp som du ger mig i detta ärende. Jag skulle uppskatta mycket att komma i kontakt med sonen till ägaren av Kristiansands Båtindustri. Gå gärna in och titta på de album jag lagt in med bilder på min "KB22". Jag har lagt in bilder som visar båten utvändigt och invändigt. Hälsningar Litsegard <{POST_SNAPBACK}> Hei igjen Litsegard. Det har jo bare vært utrolig artig å hjelpe deg siden jeg selv er svært båtinteressert med lang fartstid i ulike farkoster. Sønn til eieren heter Ole Roland og han har tlf.nr.372 72156. Så må du vel legge til retningsnummeret for Norge....... Så lakker og lir det mot ny båtsesong og om du ikke har vært på Sørlandskysten så kan det anbefales på det varmeste. mvh Risør 27 Sitér dette innlegget Link to post
black Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Og her er tilbakemeldingen fra min kontakt : " ROLANDS SNEKKE, 22 FOTS SJØMANN ROLANDS SJØBU I VASKERVIGEN I området ved Svømmehallen hadde i gamle dager Den norske Marine en flystasjon. Denne stasjonen var aktiv fra ca. 1920 til 9. april 1940. Under første del av krigen landet tyske sjøfly der nede, men flyttet etter kort tid opp til sjøflyhavna på Kjevik. Det var gjerne 3 - 4 norske sjøfly stasjonert ved marinens verft. Flyene ble brukt til rekognosering langs kysten. På nedre del av det vi kaller Marinetomta i dag, ble det bygd et par hangarer til sjøflyene. En av disse hangarene ble demontert og flyttet sjøveien til Vaskervigen. Der ble den reist og fungerte som produksjonshall for Roland. Hvor lenge produksjonen av båter foregikk, vites ikke. Jeg tror hallen har vært brukt som opplagsplass for båter de siste årene. BYGGING AV 22 FOTS SNEKKE AV MERKE SJØMANN I 1976 fant jeg og tre andre lærere på at vi ville lage oss en båt. Vi fikk opplyst at vi kunne leie en form som stod i et usselt båthus ved strandkanten i Åvik, noen kilometer fra Vigeland. Mandal Motorfabrikk administrerte utleien av formen, og en representant for fabrikken, møtte opp første gang vi skulle prøve med det utstyret vi trengte. Vi leide også en kjentmann som veiledet oss i hvordan det hele skulle foregå. Nå husker ikke jeg lenger alle detaljene, men så vidt jeg vet kjøpte vi alt båtutstyret til selve støpingen av Mandal Motor. Det var to former vi behandlet, og etter fire dager var støypingen ferdig. Da ble de to delene satt midlertidig sammen, og skallet ble fraktet til byen for videre bearbeidelse. Det tok ca. et år å innrede og ferdigstille hver båt. Alt kunne da kjøpes uavhengig av Mandal Motor. Min båt, med enkel innredning og en ti hesters Ferryman diesel kostet den gang ca. 30.000 helt ferdig. I fjor måtte jeg heloverhale motoren. Ellers har båten fungert ypperlig. " Sitér dette innlegget Link to post
Litsegard Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Hei igjen Litsegard. Det har jo bare vært utrolig artig å hjelpe deg siden jeg selv er svært båtinteressert med lang fartstid i ulike farkoster. Sønn til eieren heter Ole Roland og han har tlf.nr.372 72156. Så må du vel legge til retningsnummeret for Norge....... Så lakker og lir det mot ny båtsesong og om du ikke har vært på Sørlandskysten så kan det anbefales på det varmeste. mvh Risør 27 <{POST_SNAPBACK}> Hej Risör och tack för din artighet och inbjudan....ja vem vet...Sörlandskusten kan gott vara ett alternativ för mig och min familj att besöka. Vi håller just nu på att planera för sommarens resor. Vi har både diskuterat att ge oss över till Danmark men även över till Norge. Hälsningar Litsegard Sitér dette innlegget Link to post
Litsegard Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Og her er tilbakemeldingen fra min kontakt : " ROLANDS SNEKKE, 22 FOTS SJØMANN ROLANDS SJØBU I VASKERVIGEN I området ved Svømmehallen hadde i gamle dager Den norske Marine en flystasjon. Denne stasjonen var aktiv fra ca. 1920 til 9. april 1940. Under første del av krigen landet tyske sjøfly der nede, men flyttet etter kort tid opp til sjøflyhavna på Kjevik. Det var gjerne 3 - 4 norske sjøfly stasjonert ved marinens verft. Flyene ble brukt til rekognosering langs kysten. På nedre del av det vi kaller Marinetomta i dag, ble det bygd et par hangarer til sjøflyene. En av disse hangarene ble demontert og flyttet sjøveien til Vaskervigen. Der ble den reist og fungerte som produksjonshall for Roland. Hvor lenge produksjonen av båter foregikk, vites ikke. Jeg tror hallen har vært brukt som opplagsplass for båter de siste årene. BYGGING AV 22 FOTS SNEKKE AV MERKE SJØMANN I 1976 fant jeg og tre andre lærere på at vi ville lage oss en båt. Vi fikk opplyst at vi kunne leie en form som stod i et usselt båthus ved strandkanten i Åvik, noen kilometer fra Vigeland. Mandal Motorfabrikk administrerte utleien av formen, og en representant for fabrikken, møtte opp første gang vi skulle prøve med det utstyret vi trengte. Vi leide også en kjentmann som veiledet oss i hvordan det hele skulle foregå. Nå husker ikke jeg lenger alle detaljene, men så vidt jeg vet kjøpte vi alt båtutstyret til selve støpingen av Mandal Motor. Det var to former vi behandlet, og etter fire dager var støypingen ferdig. Da ble de to delene satt midlertidig sammen, og skallet ble fraktet til byen for videre bearbeidelse. Det tok ca. et år å innrede og ferdigstille hver båt. Alt kunne da kjøpes uavhengig av Mandal Motor. Min båt, med enkel innredning og en ti hesters Ferryman diesel kostet den gang ca. 30.000 helt ferdig. I fjor måtte jeg heloverhale motoren. Ellers har båten fungert ypperlig. " <{POST_SNAPBACK}> Hej Black, Kul att få ta del av dina uppgifter. Det var således i dessa hangarer som båtarna först började tillverkas. Har fått en del annan information och alltmer börjar komma på plats för att en historia ska börja ta sin form. Hälsningar Litsegard Sitér dette innlegget Link to post
Litsegard Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 kb 27 støpes fortsatt i grimstad,holder selv på å fullføre ett bygg.sitter på en gigantisk tegning med flere snitt,fikk denne fra en kar i stavanger.har bygget min båt etter eget hode da det ikke finnes maler lenger,ett strevsomt ,men lærerikt prosjekt.vet om minst 3 andre kb 27 i kristiansand.har forøvrig en kompis som skal selge en kb 22,type lys grønn.hilsen delta <{POST_SNAPBACK}> Hej Delta, skulle vara kul att se några bilder på båten KB22. Har han lagt ut några bilder på den? Hälsningar Litsegard Sitér dette innlegget Link to post
delta Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 hallo der.er for tiden på jobb i nordsjøen,reiser hjem 1 februar.skal se om ikke jeg kan få tatt noen bilder da.båten står på land under presenning,men du burde få visst inntrykk av hvordan den ser ut,noe spesielt du er interresert i? Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 kb 27 støpes fortsatt i grimstad,holder selv på å fullføre ett bygg.sitter på en gigantisk tegning med flere snitt,fikk denne fra en kar i stavanger.har bygget min båt etter eget hode da det ikke finnes maler lenger,ett strevsomt ,men lærerikt prosjekt.vet om minst 3 andre kb 27 i kristiansand.har forøvrig en kompis som skal selge en kb 22,type lys grønn.hilsen delta <{POST_SNAPBACK}> Hei Delta Hvem i Grimstad området sitter på disse formene? Sitter de på formene til KB19 også? Jeg har i utgangspunktet for tiden litt abstinenser etterat jeg har gått noe ned i tonnasje, og sitter nå bare på en dårlig støypt GH14 med påhenger, kjenner kompleksene står og lurer... Et tips; bruk sånn "strek-laser" for å lage maler, sette streker mot skott og skrog. de er blitt rimelige, og kan "tvinges" til å legge streken på skrå også (om en ønsker) - vidunderlig vanedannende. Sandman1 Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
delta Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 hei der.den du skal prate med heter Egil Andreasen,veldig grei kar.vet har andre former også blandt annet in-lander 27.Husker ikke telefonnummeret,men firmaet heter hesnes fiberglass,vikkilen- grimstad.lykke til hilsen delta(han har også formene til delta 9700) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.