Jump to content

Hjälp med information om en KB20

Litsegard

Recommended Posts

• 16 år senere...

Hei alle sammen.
Jeg kommer i kontakt med et lignende problem. Jeg kjøpte også en lignende bruktbåt. Så vidt jeg kunne finne ut av, er det en KB22 Snekke (eller sjømann?). Dessverre er det ingen informasjon om denne båten i Tyskland. Kanskje jeg kan få informasjon i dette flotte forumet?
Min båt er bygget i 1970. Den har en Volvo Penta-motor, type MD11C. Motoren er ikke original, men fungerer bra.
Båten kjører veldig bra. Men når det er en sterk bølge eller når en rask motorbåt innhenter den, svaier den mye. Jeg har nå et spørsmål: Jeg har lest at blyballast tidligere var plassert i kjølen. Det er ingen blyballast på båten min. Må jeg ettermontere en ballast?
Er det noen som har informasjon (brosjyre / dokumenter) om denne båten? Vennlig hilsen - KB22snekke

20200808_095619_LI.jpg

20200629_110914_LI.jpg

Redigert av KB22snekke (see edit history)

hei, og velkommen til BP. Jeg vokste opp med en KB 22. Jeg kjenner igjen det du sier om svaring, men jeg tror ikke det er mangel på ballast som er problemet, men skrogformen. KB 22 har en ganske stor bæreflate akter. Det gir den gode fartsegenskaper, husker vi kom opp i over 10 knop med vår 35 hester. 

Ulempen med bæreflaten er når den får sjø inn skrått aktenfra: Da får bølgene tak i bæreflaten, og vipper båten.

Så mitt råd til deg vil være at dette er noe du  må leve med, evt korrigere på kursen slik at du slipper den verste vinglingen. 

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...