TommyJ00 Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 (redigert) Hei Gjorde samme "dritt"jobben i fjor. Mye jobb, men verdt det når du er ferdig. Jeg brukte Sikafleks 290 DC, med Sika Primer og bunnlist/tape. Erfaringen er at dette holdt bra sesongen i fjor, ingen lekkasjer. Her er en tråd jeg laget våren 2004 GipsyGirl Redigert 20.Januar.2005 av GipsyGirl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 For å komme inn der hvor fresen ble for stor, brukte jeg en Dremel minimaskin, med slipeskive, da kom jeg helt inn i fugene hele veien, og fik rene, rette sider. Jeg prøvde Fein multimaskin med natekniv, men oppdaget raskt at de la igjen litt natemasse nede i hjørnene i bunn, da kniven er litt rund i underkant, så jeg valgte å bruke Dremelen. Samtidig er det mye sand i teaken, som gjorde nateknivene til Fein raskt sløve. Og prismessig kom da dremelen best ut. MEN dette er kun min mening, basert på egen erfaring. Ingen fasit...... Hei igjen fernanda Dine beskrivelser er som musikk i mine ører. Jeg har i lengre tid nå fundert på hva jeg skulle gjøre med dekket. Du skrev et sted at det gamle natesporet enkete steder bare var ca 1 mm dypt ? Den meldingen jeg har fått fra en svensk HR ekspert er at når natesporene er nedslitt er det ikke håp for dekket lenger. Dekket er da så slitt at det må byttes. Har derfor vært i sterk tvil om det du har gjort, dvs frese ned sporet ville være mulig. Nå er det svært få steder at dekket mitt er så slitt at det bare er 1 mm igjen. Det er stort sett aktenfor cockpit at jeg har observert så "grunne" natespor. Har pr idag heller ingen steder der pluggene er borte og skruene stikker opp, men det kan virke som enkelte av skruene har løsnet fra underlaget på sb side fordekk. Ellers er det stort sett nater som løsner jeg er plaget av. Det dukker stadig opp nye steder der natene ikke lenger sitter fast, men ligger løse i sporet. Fikk "klattenatet" de værste stedene i fjor vinter men i løpet av sommeren dukket det opp en 8 -10 nye steder der natene løsnet, så jeg antar at det er en evig kamp det å fortsette "klattenatingen" Hvor får man forresten tak i elektrisk fugepistol og hva (ca) koster den ? Lasse Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 20.Januar.2005 Del på Facebook Svart 20.Januar.2005 Hvilken natemasse er best?Både Sika 290DC og Tech 7 går vel for å være veldig bra. Jeg har brukt mengder av begge typene til nating. Foretrekker etterhvert Tech 7 fordi det er enklere å få lakk til å tørke på den. Det siste jeg har prøvd er ett Bostik Findley produkt som heter ISR 70-03. Jeg ble anbefalt dette av en av underleverandørene til båtproduksjon i Arendals distriktet. De bruker det all round, liming og fuging både inne og ute. Dette stoffet flyter ut svært mye lettere enn de to andre. Hva det koster vet jeg ikke da jeg fikk tilsendt ei kasse der nedenfra for å prøve det ut til mitt bruk. Om natene fortsatt sitter der etter 20år vet jeg ikke, men jeg har i hvertfall brukt det til nating av mange kvm både ute og inne og er så langt godt fornøyd. Både Sika290DC og Tech 7 er danka ut hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Hvor får man forresten tak i elektrisk fugepistol og hva (ca) koster den ? Heisann Lasse, jeg skal ikke påstå at DU bør gjøre som MEG, men etter å ha sliti i åresvis med sånne billige raklete metall fugepistoler, fra Clas, Biltema, Maxbo osv, slo jeg ifbm ombygging av badet til, og kjøpte en noen-hundre-kroners, fortsatt manuell fugepistol-sak, i helstøpt svart plast. Ergonomisk håndtak, godt balansert, rask å lade, rask å bruke. Ekte enhånds. Fuging og liming for meg har to tidsepoker; FØR og ETTER Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Heisann Lasse, jeg skal ikke påstå at DU bør gjøre som MEG, men etter å ha sliti i åresvis med sånne billige raklete metall fugepistoler, fra Clas, Biltema, Maxbo osv, slo jeg ifbm ombygging av badet til, og kjøpte en noen-hundre-kroners, fortsatt manuell fugepistol-sak, i helstøpt svart plast. Ergonomisk håndtak, godt balansert, rask å lade, rask å bruke. Ekte enhånds. Fuging og liming for meg har to tidsepoker; FØR og ETTER Suzuki Takk for tipset. Er også drittlei disse raklete clas og biltema fugepistolene.Hvor kjøpte du den? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Takk for tipset. Er også drittlei disse raklete clas og biltema fugepistolene. Hvor kjøpte du den? Husker ikke, sjekker kvitteringa i kveld. Var et byggevare / eller proffutsalg et sted .. Würth ? Tess ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Hej Suzuki! har du någon bild på fugepistolen, du er ju flink til o ta bilder, på det du håller på med...... Hur går det förresten med "Suzuki-Sy-Fabrikk AS" har dom ferie eller, längesen vi såg noe derifrån! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Har du komressor koster det ikke mye for en luft dreven heller, jevn og fin utlegging og stopp på etter dryppingen (luft stemplet drar seg tilbske når du slipper bryteren Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Suzuki Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 har du någon bild på fugepistolen, du er ju flink til o ta bilder, på det du håller på med...... Ligger i båten, skal se hva jeg kan trolle frem.. Hur går det förresten med "Suzuki-Sy-Fabrikk AS" har dom ferie eller, längesen vi såg noe derifrån! Maskina mi ( symaskina ) er på avveie i Østfold et sted, regner med at produksjonen gjenopptas såsnart den er tilbake i heimen.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Maskina mi ( symaskina ) er på avveie i Østfold et sted, regner med at produksjonen gjenopptas såsnart den er tilbake i heimen.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Sarpsborg antar jag....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TMe Svart 21.Januar.2005 Del på Facebook Svart 21.Januar.2005 Skal man fuge mye og unngå å bli trøtt i handa er tingen å låne seg en Panasonic batteridrevet fugepistol. Den har justerbar hastighet, men er for kostbar å kjøpe for hobbymannen. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 23.Januar.2005 Del på Facebook Svart 23.Januar.2005 Skal man fuge mye og unngå å bli trøtt i handa er tingen å låne seg en Panasonic batteridrevet fugepistol. Den har justerbar hastighet, men er for kostbar å kjøpe for hobbymannen. <{POST_SNAPBACK}> Det var en Panasonic oppladbar fugepistol jeg brukte. Liten, lett og ingen ledning eller luftslange å holde styr på. En ledning eller luftslange vil jo som kjent, garantert legge seg midt oppi natemassen som nettopp er lagt ut..... Og denne var også slik at den trakk stempelet litt tilbake når du slapp knappen, (slapp opp trykket), og en annen fordel med elektrisk fugepistol er at du kan justere fugehastigheten meget enkelt. Vet ikke hva den Panasonic`en koster, men du kan leie den hos maskin og utstyrsutleie firmaer. Vet b.l.a. at vi hos Bautas leier den ut, men kjenner ikke prisen, da jeg ikke driver med utleie. Bautas har avdelinger over hele landet. Det var reklamen! Lasse Den meldingen jeg har fått fra en svensk HR ekspert er at når natesporene er nedslitt er det ikke håp for dekket lenger. Dekket er da så slitt at det må byttes. Har derfor vært i sterk tvil om det du har gjort, dvs frese ned sporet ville være mulig. Når jeg hadde renset fugene og pusset ned teaken, målte jeg tykkelsen på teak stavene til å være fra 8 - 12mm. Og det var etter at pussejobben var gjort! Så jeg mener at det fint går å senke fugene. Det var fortsatt teak i bunn av natene. Lykke til! og kom gjerne med spørsmål, dersom det dukker opp, jeg deler gjerne av mine erfaringer. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Er det noen som vet hvor man får kjøpt Tec7? Har sjekket på internett, men finner ingen forhandlere. M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Er det noen som vet hvor man får kjøpt Tec7? Har sjekket på internett, men finner ingen forhandlere. M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Alle malingforhandlere jeg har vært i har dette produktet. Jeg mener også at alle maritime forretninger har dette i sitt sortiment.... Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 og byggevarehus... maxbo, Byggmakker osv.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
@ArneO Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Under Øppet Varv i fjor, fikk jeg se at fogseljerna hadde en teakolje som ikke skapte farge, og ble ikke fet, slik som andre oljer blir. Det skulle ikke synes at teaken var oljet, og det tiltalte meg. Så jeg kjøpte to bokser med dette og går og vurderer om jeg tør prøve det. Blir nok til at jeg prøver det på en løs teakbit jeg har liggende, før jeg tør prøve det på båten tenker jeg. Hei, Dette er jo en gammel tråd, men slenger inn et lite spørsmål allikevel. Prøvde du denne oljen, og hvordan ble eventuelt resultatet ved bruk av den? Ser at Respect har et produkt som heter Invisible. Litt ned på siden står det litt info Er det noen som har prøvd dette på teakdekk? Jeg er også av samme oppfatning som fernanda at et teakdekk egentlig ikke skal behandles..... Synes det skal være lyst og grått, men det kunne vært greit å gjøre noe for å unngå flekker. Spesielt i cockpit med matrester som kastes rundt av ett-åringen om bord. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
fernanda Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Hei, Dette er jo en gammel tråd, men slenger inn et lite spørsmål allikevel. Prøvde du denne oljen, og hvordan ble eventuelt resultatet ved bruk av den? Hei. Artig at en gammel tråd dras videre... Jeg fikk aldri prøvd den oljen fra Fogsaljerna, det var så mye annet som skulle gjøres samtidig. Har oljen fotsatt liggende et sted, men den har vel også blitt for gammel regner jeg med. Mener å huske at den var fra noe sånt som Hoveling Yacht ett eller annet..... noen som vet? Nå er båten desverre solgt, lurer på om jeg angrer, men solgt er solgt. Så da får vi håpe det dukker opp en annen nydelig skute for oss etterhvert. Fruen mener hun har blitt Finn.no enke..... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
@ArneO Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Så da får vi håpe det dukker opp en annen nydelig skute for oss etterhvert. Fruen mener hun har blitt Finn.no enke..... Det har nok hun her hjemme vært lenge... hehe I tillegg til at jeg fortsatt saumfarer finn.no, så går det enda mer tid til å finne ut av hva jeg skal gjøre med "skuta" Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
fernanda Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 En Svensk klassiker er verdt å ta godt vare på, det er iallefall min erfaring. Vi solgte vår 29 år gamle Hallberg Rassy 352 rett etter ferien, for å konvertere til motorbåt, men når jeg leter på Finn blir jeg usikker på om dette var rett valg. Det er mye gammelt, slitt og dårlig ute på markedet i den prisklassen vi leter, spesielt hvis vi ønsker å få samme kvalitet og plass som vi hadde..... Men det er jo gøy å lete også da... Ser du bor i Tønsberg, du ligger ikke på Hjemseng med båten? Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
@ArneO Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Ja, båten må passes på.. Jeg er veldig fornøyd med den gamle svenske damen.. Dette er jo min første båt, så det er masse å sette seg inn i med vedlikehold og alt. Har tidligere bare brukt båt, ikke eid selv..... Det er artig å lete ja. Jeg leter jo også fremdeles Det henger litt igjen. Jeg bor i Tønsberg ja, men akkurat nå har jeg båten på Kalvetangen. Den blir liggende der frem til jeg skal ha den opp. Så får vi satse på at jeg finner meg båtplass neste. (ligger i lånt plass nå) Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Svaap Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Hei, Legger selv et helved dekk om dagen (iroko), og ble anbefalt å bruke SIMSON natemasse. (Står på tuben at den er for teak = fete tresorter). Skal de nærmeste dagene i gang med å bruke opp 36 patroner... Sammen med tilhørende primer, skal dette bli en god løsning (håper jeg)... Importør Lindberg & Lund stiller med god fagkunnskap og svært god service! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
@ArneO Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Legger selv et helved dekk om dagen (iroko), og ble anbefalt å bruke SIMSON natemasse. Skal de nærmeste dagene i gang med å bruke opp 36 patroner... Ja, jeg har gått gjennom den tråden din mange ganger, og er like imponert hver gang. (Skulle kanskje lagt kommentaren i tråden din isteden, men.... Hva skal du finne på når båten kommer på vannet og er ferdig? hehe Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
VannTro Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Jeg leser denne tråden med skrekkblandet undring. Her står det opptil flere ganger at HR gjør dekks-fugingen sin uten bruk av primer. Selv er jeg til tider å besøker laboratoriet til en av Europas største tilvirkere av elastiske lim og fugemasser. Det hender fra tid til annen at vi kommer inn på tema nating av skipsdekk selv om vi ikke markedsfører slike produkter under egen label i Norge. Det er aldri tema å levere natemasse uten primer/natebånd. Produsenten er for øvrig den ledende leverandøren til det Italienske markedet. Her leveres det både egen brand og produkter lablet for andre leverandører. Gjengs for alle nate-systemer er at det skal benyttes primer tilpasset råstoffet i natemassen og det skal unngåes 3-veis heft ved bruk av natebånd/tape. Dette er ikke noe unikt for våre masser, men er en gjengs erfaring blant alle produsenter. At da en båtbygger i Sverige har dannet seg en egen oppfatning av hvordan dette skal gjøres er uforståelig. For ordens skyld, til nating benyttes hovedsakelig polyurethan og MS-polymer. Noen få har fremdeles systemer som baserer seg på silikon. Det finnes ikke noe "lurium" som kan tilsettes noen av disse massene for å få de til å absorbere fett fra fete tresorter og derfor anbefaler alle produsaenter priming for å lage et sjikt som stopper fettet og sørger for god adhesjon. Om man har brukt primer så vet man at den minner om godt gammeldags kontaktlim som til slutt tørker til en ikke-klebrig overflate. Dette er det eneste produkt som klarer å bevare adhesjon selv om den utsettes for fete tresorter og anbefales derfor benyttes for å "beskytte" fugemassen(uansett råstoff). Når det gjelder fugebånd/tape benyttes dette for at massen ikke skal få heft i bunnen av naten. Dette er for å ikke belaste massen 3 veier og dermed minke risikoen for et kohesjonsbrudd(revne midt i naten) og også avlaste adhesjonsflatene for riv-krefter 3 veier. Nå blir dette litt "fagidioti" fra min side, men jeg reagerer når jeg ser båtprodusenter som går mot produsentenes anbefaling samt leverandører(som ikke produserer selv med kjøper et produkt labelet for dem selv) som faller for fristelsen til å selge et enklere system for å skaffe seg en markedsfordel. Dette kan de gjøre fordi ingen produsenter nekter dem dette. Dette er deres eget valg på tvers av produsentens anbefaling, men som de må stå for reklamasjoner på selv. Svaap: Gjør som Simpson anbefaler og benytt både primer og natebånd/tape. Det gir deg alt i alt en større sjans for at naten holder i lengden. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Svaap Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Hva skal du finne på når båten kommer på vannet og er ferdig? hehe Når jeg er ferdig med SVAAP skal det seiles -Så har jeg en 25 fots kosterbåt som skal inn på verkstedet for ny kjøl/stevn og plank i bunn.... (På han igjen...) Svaap: Gjør som Simpson anbefaler og benytt både primer og natebånd/tape. Det gir deg alt i alt en større sjans for at naten holder i lengden. Ettersom jeg har drevgarn i natet (bomull), så mente de at jeg ikke behøvde natebånd/tape.. Natemassen vil kanskje ikke adhere til bomull? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Har ikke fått båtbyggingen ut av kroppen Tvangsnevroser siden du begynner på en ny en Når jeg er ferdig med SVAAP skal det seiles -Så har jeg en 25 fots kosterbåt som skal inn på verkstedet for ny kjøl/stevn og plank i bunn.... (På han igjen) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.