Jump to content

Finnes det 12v vaffeljern som virker?

Kalle H

Recommended Posts

Hei

Leste fort igjennom noen av postene i "Finnes det 12v kaffetrakter som virker?".

Har prøvd å få tak i et 12v vaffeljern til båten siden det er kjekt å ha. Jeg prøvde meg fram og søkte litt her på BP og på internett generelt for å lete etter dette. Er det sånn at det må til 1200 watt for å få litt futt i sakene? Eller for å få til noe som helst?

Har også hørt at et vaffeljern laget for bål (smijern eller stål) kan brukes på primus. I såfall er dette det eneste alternativet?

Ingenting er som en varm sommerdag i sola og en iskald pils

Kaffetraktere kan kanskje "optimaliseres" for lavere effektforbruk ved å bruke mindre varmeelement (lenger traktetid). Jeg er ingen vaffelekspert, men tror ikke dette er mulig på et vaffeljern, der er man vel avhengig av jevn og høy temperatur på godset for å få bra resultat.

Med tanke på at et typisk vaffeljern drar 900-1600W vil dette medføre et strømforbruk på 75-130A ved 12V. Selv hvis dette kunne reduseres med 30-40% i "best case" tror jeg ikke dette er noe du har lyst til å belaste forbruksbanken din med, og det vil kreves ganske røslige tilførselskabler for å levere nok strøm. Tror nok båljern og primus er veien å gå her!

I naustet har vi noe så spessielt som en opptrekksvinsj med kokeplate! Vi har stekt vaffel på denne med et gammelt vaffeljern i smijern. Dette funker bra. denne går jo på strøm, men burde like fint la seg bruke på gass eller spritapparat!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg bruker aldri fett i jernet, hverken hjemme eller på hytta("båljern" på gass), men bruker mye fett i røra. Bruk heller f.eks. rapsolje istedenfor smøret(evt. bytt ut deler av smøret med rapsolje), da blir det litt sunnere og en større mengde fett kan rettferdiggjøres. Har heller aldri opplevd at båljernet lager mere søl enn et elektrisk jern, snarere tvert om.

Ang. vaffeljern/kaffetrakter på 12v forstår jeg ikke helt poenget uansett, litt av kosen med båt/hytteliv er jo at ting er litt annerledes fra hvordan du har det hjemme?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Badmington er vel ingen god idé her i gården nei :giggle:

Har fått tak i et båljern nå. Prøvde det på gasskomfyren på hytta og det fungerte faktisk ganske bra (Så bra at farmor nesten ville ha det)

Et smidd vaffeljern er nok sjelden vare, men når klokka nærmer seg halv to på natta (på en russefest) så er støpt og smidd i prinsippet ganske like produksjonsmetoder :headbang:

Ingenting er som en varm sommerdag i sola og en iskald pils

Ang smør og rapsolje. Bruk litt smør for smaken og fyll på med rapsolje for smøringa. Rapsolje er temmelig smakløs men tåler varme godt og gjør jobben.

Funker også bra med rapsolje i feks sjokoladekake. Og fall aldri for fristelsen å bruke olivenolje, hverken i vaffler eller kake...urk...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...