Jump to content

Får ikke pumpet opp diesel etter filterbytte på md21.

Alfonzo

Recommended Posts

Nå begynner jeg å bli dritt lei denne bastard motoren.skulle skifte dieselfilter her om dagen,og dette gikk greit helt til systemet skulle luftes.Å følge lufte instruksene som er for denne motoren i service manualen,er bare å glemme.Der står det at man skal lufte/pumpe med en arm som står på matepumpe,men finnes ingen mate pumpe på denne motoren selfølgelig.Hos meg så går slangen fra tanken og via et vannutskiller,så videre til finfilter,og til slutt til høytrykkspumpen.Altså ikke via en matepumpe som det så fint står forklart.Men over finfilteret hos meg,så er det en rundt sort knapp for å pumpe med,men samme f..hvor mye jeg pumper,så skjer det ikke en dritt.Ikke har den lufteskrue oppa filter toppen heller.Og på høytrykkspumpa er det bare en lufteskrue,men i boka så står det at det skal være 3,så det er bra enkelt å få luftet når man ikke vet prosedyren for denne bastarden.

Noen som kan forklare meg hvorfor i himmelens navn denne motoren har forskjeller fra serviceboka? for det er ikke bare dette som er forskjell for å si det sånn.

Redigert av matros72 (see edit history)

tter på motsatt side av motoren iforhold til høytrykkspumpa, hvis du har en? I tillegg pleier det å være en kran på finfilteret du må lukke for å få pumpa til å ta. Skjønte ikke en dritt av instruksjonsboka jeg heller, men følger du slangene, finnes det noen bajonettkoplinger du kan åpne mens du pumper. Deretter pumper du til det kommer diesel på dysene. Den lille skruen rett imot deg på høytykkspumpa lar du være litt åpen mens du filer på motoren. Da starter det mens dieselen spruter, så best å være 2.

Mulig jeg husker feil med den krana, men du kjenner det når matepumpa tar. Første gang holdt jeg på å pumpe meg ihjæl med krana i feil posisjon. Hos meg er det en messingsak som jeg tror er original. Hvis motoren stopper etter kort tid kan krana igjen være i feil posisjon. Etter nærmere ettertanke tror jeg den skal være åpen hele tiden, men bare lukkes mens du skrur av filteret, slik at ikke diesel renner over.

Jeg har og styret fælt med å få frem diesel etter filterbytte..., men fant ut hvordan det er lettest å utføre..

Bytter filter når det er lite diesel på tanken slik at diesel renner tilbake i tank når jeg åpner lufteskruen på filteret.

Så fyller jeg tanken helt full slik at det er fall fra tank til motor... så er det bare å åpne de enkelte punktene i tur og orden:-)

Dersom det er fall på dieseltilførsel, så vil en rekkepumpe klare seg uten fødepumpe.

Men du verden så upraktisk.... Se nede på blokka etter eit hull som er blendet. Sansynligvis to skruer igjennom en

stålplate på 5-7 cm.

Den type pumpe som står på filteret ditt må kanskje ha diesel for å kunne virke. Ofte står de å bare flytter luft fram og tilbake

før de får diesel og klarer bygge opp trykk. Eit triks kan være å montere inn en pumpe på slange mellom tank og filter.

Det har eg gjort på mange kjøretøy. Enklest er ofte en elektrisk pumpe fra biltema, og så finne strøm en plass,

og legge den opp med egen bryter. Da kan du sitte å kose deg medan dieselsystemet nesten lyfter seg sjølv.

Men det enkleste kan være å montere inn en ballongpumpe slik som er på slangene fra tank til påhengsmotor.

Så kan du pumpe opp til filter veldig enkelt og veldig billig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vi bruker en manuell håndpumpe noe alla denne http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler/oljelensepumpe/oljelensepumpe-manuell. Kobler dieselslangen av innsuget på motoren og over på pumpen. Pumper så diesel opp av tanken, gjennom vannutskilleren og ned på en flaske, til boblene/skummet er borte. Når vi så monterer slangen tilbake på motoren står luftfri diesel helt fram til innsuget og da blir ihverfall resten av pumpe-, luftejobben mye letter, ihverfall hos oss.

Nå har jeg vært i båten å forsket litt,å problemet er at denne trykk pumpen som jeg har,greier ikke å pumpe diesel fra tanken å til vannutskiller og filter.Har tatta av slangen som går fra tanken og sugd i denne,å da kom dieselen med en gang,så det er ivertfall ikke tett fra tanken.

Er flere her som har montert slik gummibelg som brukes på påhenger med stort hell,så kansje det er løsningen da?Men skal jeg montere den før vannutskiller,eller finfilter?Og vil trykket holde seg med denne påmontert?

Redigert av matros72 (see edit history)

det er nye pakninger på alt,å både vannutskiller og filter er fylt med diesel før montering,men pumpa tar ikke etter noe som helst.Når jeg tar av slangen som kommer fra tank til filter å suger,så kommer dieselen med en gang,så er rimelig sikker på at det ikke suger luft noe steder ja.

Fant forøvrig en brosjyre ombor over peugot motoren av samme sort,å der var ting akkurat som på min motor med tanke på filter å diesel system.Så tydeli at dette er blandig av både volvo sine løsninger,og det peugot hadde.

Nå har jeg vært i båten å forsket litt,å problemet er at denne trykk pumpen som jeg har,greier ikke å pumpe diesel fra tanken å til vannutskiller og filter.Har tatta av slangen som går fra tanken og sugd i denne,å da kom dieselen med en gang,så det er ivertfall ikke tett fra tanken.

Hvis fødepumpa er på motoren, kan den stå på toppen av kammen,. tørn motoren en 1/2 omd. så tar pumpa.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Finnes ingen fødepumpe på motoren,det er det som er det rare.Den har kun en slaks membran pumpe innebygd i filterlokket.Betjenes av en rund svart knapp som man må trykke for live på,men denne har null funksjon hos meg.Kan pumpe på den fordømte knappen til man blir grønn i tryne,men den suger ikke så mye som en dråpe diesel heller.Står bare å peser!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...