Patton Startet 29.April.2004 Del på Facebook Startet 29.April.2004 Min gamle grønne VP MD21A (1975 mod) vil ikke starte…. Først må jeg nevne at problemet oppstod i fjor høst da jeg tømte vannutskilleren og deretter glemte å lufte før start. Jeg startet opp og etter noen sekunder var det stopp. Jeg prøvde flere ganger å lufte anlegget, men fikk ikke diesel fram til innsprøytningsdysene før jeg måtte ta opp båten for vinteren. Jeg fulgte instruksjonsboken helt og holdent, men fikk ikke diesel fram til lufteskrue nr 2 (av totalt 3 stk) på høytrykkspumpa, det er den midterste/bakerste som sitter der hvor rørene opp til dysene sitter. Diesel uten luft kom fram til lufteskruen på vannutskilleren og til lufteskrue nr 1 (den laveste) på høytrykkspumpa. Selv om det kinnes får jeg ikke diesel videre opp mot høytrykksrørene/innsprutningen. Det kommer diesel ut av lufteskrue ner 2 (den øverste), men denne skal ikke stenges før motoren er startet. Etterhvert fikk vi en mistanke om at fødepumpa var gammel og grå, den er nå erstattet med ny uoriginal (det ser likevel ikke ut til at det var der problemet lå). I går kveld ble ny fødepumpe montert, og prosedyren med lufting gjentatt. Akkurat som i fjor høst kom det ikke diesel ut av lufteskrue nr 2 på høytrykkspumpa, til tross for at vi kinnet motoren. Så fikk vi se drypp av diesel ved vannutskilleren, det kommer trolig fra den ene kobberskiven (som jeg ikke hadde ny) ved hulskruen der dieselslangen fra fødepumpa kommer inn på vannutskilleren. Min kamerats teori var at det kanskje trakk inn litt luft der, noe jeg egentlig betviler, til tross for et lite dieseldrypp. Uansett så skal begge kobberskivens kjøpes inn ny i dag. Nå er jeg ganske rådløs, det må da gå an å få luftet den gamle grønne uten alt for store problemer? Hva kan det være, og hva bør jeg gjøre? I instruksjonsboken står det beskrevet at man under visse trinn i lufteprosedyren skal bytte ut hulskruen på vannsutskilleren (retur) med en spesialskrue. Har ikke hørt om noen som nevner noe slikt når man i generelle vendinger prater om lufting av dieselmotorer. en slik skrue er vele neppe å få tak i dag. Kanskje du har noen tips? Mvh en som er frykter utsatt sjøsetting.... Patton Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 ......Så fikk vi se drypp av diesel ved vannutskilleren, det kommer trolig fra den ene kobberskiven (som jeg ikke hadde ny) ved hulskruen der dieselslangen fra fødepumpa kommer inn på vannutskilleren. .........I instruksjonsboken står det beskrevet at man under visse trinn i lufteprosedyren skal bytte ut hulskruen på vannsutskilleren (retur) med en spesialskrue. Har ikke hørt om noen som nevner noe slikt når man i generelle vendinger prater om lufting av dieselmotorer. en slik skrue er vele neppe å få tak i dag........ Hei Patton!Kjenner ikke til din motor spesiellt, men hadde omtrent samme opplevelsen i fjor våres da jeg foretok filterbytte, drenering av vannutskilleren, osv. på min nyervervede Sjømann22 med Yanmar 2QM-15. Jeg holdt på i flere uker med å teite koblinger, skifte kobberskiver, bytte ut deler, osv. I denne prosessen dro jeg av flere banjo-bolter fordi jeg teitet for hardt. Dette var en læreprosess jeg hadde nytte av senere, selv om jeg var nokså frustert til tider. Til slutt så viste det seg at det var dieselreturen som skapte problemer. Returen gikk tilbake, inn på toppen av motorens dieselfilter (et slags gjenbruk av returen.... ), isteden for direkte til tank. Etter at jeg la om dette, hadde jeg null problemer med luft. I denne prosessen skiftet jeg ut en del diesel(gummi)slanger med gjennomsiktig, oljebestandige plastslanger, slik at jeg kunne SE dieselflyten og eventuelle luftbobler i systemet. Fra tank til vannutskiller - fra vannutskiller til fødepumpa. Forstår ikke riktig hva du mener med - "..... ved hulskruen der dieselslangen fra fødepumpa kommer inn på vannutskilleren" Har du vannustskiller ETTER fødepumpa? Dette er nokså uvanlig, vil jeg tro? Når du skriver "en slik skrue er vele neppe å få tak i dag....." snakker du da om en av disse HULLSKRUER / BANJO-BOLTER (øverst, til venstre på bilde) - en bolt med kanal som går på langs, inni bolten, og en kanal på tvers? I så tilfelle får du kjøpt slike bolter hos enhver hydraulikk-verksted. Dette er standardbolter ("skruer") og brukes om hverandre på nesten alle dieselmotorer. Maritim har disse i sin katalog, i to størrelser. Når det er sagt så pleide jeg alltid å skifte alle kobberskiver som ikke var ny fra før. Disse skivene blir nokså deformert etter å ha blitt teietet og teitet. Dette blir nokså generelle råd, uten konkret løsning på ditt problem - siden jeg ikke kjenner din motor. Lykke til, Patton! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Patton Svart 29.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2004 Hei Walther_S, takk for svar. To saker: 1) Spesiaskruen jeg nevner skal settes inn under lufteprosedyren i stedet for banjoskruen/hulskruen der hvor diesel kommer i retur fra motoren inn på vannutskilleren. Det er vel her du har bygget om ditt system. Antar at dette er en skrue som skal gjøre det lettere å lufte? 2) På motoren som jeg tror er ganske så standard/original kommer drivstoffet fra tanken direkte til fødepumpen, deretter til vannutskilleren, derfra videre til høytrykspumpa. Patton Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Hva om du løsner rørene på dysene, og kjører mototren på starteren ei stund. Trekk til igjen og prøv å starte. Luft selvsagt så langt du kan i systemet før dette. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Ingar Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Iom at det kommer diesel fra skrue 2 fungerer tydligvis fødepumpa. Siden det står under trykk etter fødepumpa ville det også lekket diesel ut dersom du hadde lekkasje noe sted, ikke trukket luft inn. Først ville jeg sjekket at kranen på filteret står åpen. (Den skal lukkes under lufting av filteret) Så ville jeg forsøkt å løsne trykkrøret på en dyse og sjekket om det kommer diesel her. Skru igjen når det kun kommer ren diesel (ikke luft). Da bør motoren tenne på den sylinderen. De andre kommer da gjerne av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 29.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2004 Her er forrsten "oppskriften" pålufting fraservice heftet: Patton Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 29.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2004 Til Ingar; du skriver at jeg bør sjekke at kranen på filteret står åpen. Jeg kjenner ikke til hvilken kran du mener? Det er et standart originalt CAV filter montert foran/under varmeveksler. Patton Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Ut fra tegningene i A/B-modell manualen må dette være en erstatning for den spes. hull-skruen du refererer til. Min MD21A fra 1980 har denne kranen. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 29.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2004 Jeg begynner å lure på om det er mangel på den såkalte "spesialskruen" til VP som er problemet. Iom at Ingar viser til en kran på sitt filter som brukes ved lufting, noe det ikke er på min båt, kan jeg tenke meg at hensikten med denne "spesialskruen" er å hindre at luft fra returen kommer tilbake til finfilteret? "Spesialskrue" er bestillt hos La-Sa, ekspress (100 kr ekstra + 164 for skruen), kommer i morgen. Ny fødepumpe er også installert, luftingen begynner å koste kroner.... Men hva gjør man ikke når man vil ha båten klar til sesongen Tusen takk for mange gode tips så langt, jeg tror bla at det kan være en ide å bygge om anlegget slik at returdieselen går rett på tanken i stedet for tilbake til finfilteret. Patton Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Som nevnt har jeg lagt returen tilbake til tanken på min MD21, og på veien går returen innom falltanken til dickinson-ovnen, slik at denne fylles når motoren går. Når falltanken til varmeren er full, renner diesel tilbake til hovedtanken gjennom et overløp. Hittil har dette fungert bra. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Originalt på min motor er det lagt opp slik at returen passerer forbi filteret med en forbindelse til dette. Det er på denne forbindelsen at krana sitter. I lukket posisjon går derfor returen rett til tanken. Når man åpner krana kan luft i filteret passere til returen. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 2.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2004 I går løste problemet seg og motoren startet. Gleden var stor og bekymringene blåst vekk. Det ser ut som om "spesialskruven" fra VP gjorde susen. Dette er rett og slett en hulskrue for to banjoer, men den er plugget i enden. Den gir åpning mellom de to banjoene, dvs rett og slett en skjøtekontakt for to dieselslanger med hver sin banjo på samme skruen. Denne skal sitte på returen inn på finfilteret. Med spesialskruen går all returen rett på tanken og ikke inn på filteret. Jeg tror luffta kom fra returen og inn på filteret, nå gjør det ikke det lenger! I følge instruksjonsboken skal den orginale hulskruen sette på etter lufting, det kommer jeg nok ikke til å gjøre. Noen som vet hvorfor det orginale anlegget er bygd for å ta i mot returen i finfilteret? Er det for å slippe en helt ny runde gjennom tanken etc? Uansett så har jeg forstått det slik at mange har bygd om sine anlegg for å unngå tilsvarende problem. VP har tydeligvis modifisert nyere utgaver av MD21 en vendekran som brukes under luftingen. Tusen takk til alle som tok seg bryet med å tipse, hva skulle man gjort uten Båtplassen? Patton Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2004 Del på Facebook Svart 2.Mai.2004 VP har tydeligvis modifisert nyere utgaver av MD21 en vendekran som brukes under luftingen. Ja, min 80 mod. er modifisert, vet ikke når de begynte med dette. Men det jeg skrev over var feil, iallfall egnet til misforståelser.... Har tegnet inn hvordan det nye systemet fungerer. Uttaket til innspr.pumpa er fra nr 4 og krana på returen åpner til inntak nr 3. Denne skal normalt stå åpen slik at luftbobler i dieselen går tilbake til tanken via returen. Åpningen er så liten at det likevel kommer nok diesel il innsprøytningspumpa. Hvorfor aner jeg ikke, skulle tro det bare var ulemper med dette. Så at Walter_S i en annen tråd antydet at det var for å spare penger, men i dette tilfelle er det et fordyrende ledd, det ville vært enklere for Volvo å bare latt returen gått direkte til tanken. Noen som vet bakgrunnen for denne løsningen??? Er det samme opplegget på andre Volvo-motorer? Under lufting skal man stenge krana, altså samme funksjon som med den spesial-nippelen. Dette gjør at man via fødepumpa kan drive diesel gjennom innsprøynings-pumpa og lufte denne samtidig. (Uten spesial-nippelen/stengt kran ville alt gått direkte i retur fra filteret og man ville ikke fått luftet innsprøynings-pumpa) Selve filteret luftes først via skruen på toppen. Om man kobler slik pilene viser vil inntakene (2&3) gå til toppen av filteret, det burde jo vært omvendt slik at inntaket gikk til oppsamler-koppen. Følger man anvisningene vil all dritt samle seg i filteret.... Har brukt dette filteret i andre sammenhenger og da har jeg alltid kjørt væske-strømmen "feil" vei, fungerer glimrende... (PS: Dette kan man ikke uten videre gjøre på filteret omtalt her da det vil føre til at det ikke lenger er selvluftende.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.