Jump to content

Noen som bor i seilbåt?

patrick321

Recommended Posts

Hei ,

Jeg er en gutt på 23 år som har et dilema.

Jeg jobber og bor på hybel i stavanger . Men har ikke rå til leilighet men kan få lån til 1.5mill .

Så siden jeg liker meg godt på sjøen så hadde jeg planer om å kjøpe en seilbåt til 1.3+-mill og så kjøpe båtplass til 200tusen. for å ha fast plass og ha båten.

Men det jeg lurer på er fryser du ihjel om vinteren ?

hva utfordringer er det me å bo i seilbåt?

Tips til hva type seilbåter jeg kan få i den prisen?

Beklager at jeg er dårlig til å forklare men alt av tips hadde vert flott.

hva utfordringer er det me å bo i seilbåt?

På sikt er utfordringen at den ikke stiger i verdi slik en bolig ville gjort. Jeg kjøpte bolig til ca 1.5mill for ti år siden, og i snitt har verdistigningen vært 150.000 i året. Så boligkjøp er det mest irriterende snusfornuftige du kan bruke penger på, men det betyr jo ikke at det skal få hindre deg i å realisere drømmen.

Forøvrig tror jeg 1,3 mill er i overkant av hva du trenger investere for å få en grei bobåt for én. På den annen side ... ligger en fin First 47.7 på finn nå til omtrent den prisen :-)

Hei,

har bodd i en sun fast 43 de siste 4 årene. Det går helt fint og egentlig kan du bo i hvilken som helst båt. du kan jo bestemme deg for hvilke fasiliteter du trenger å ha ombord og hva som bør være på land. Hvis du skal dusje ombord bør det være en moderne båt der badet er beregnet på slikt. tilgang på vann er viktig. Hele året. Man bør ha tilgang på vaskemaskin på land. Jeg skal nå prøve et litt annet konsept, så sun fast'en er til salgs. Ligger godt innenfor ditt prisområde. Søk gjerne etter den på finn.

Lykke til med båtvalget!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hei.

Jeg har bodd i seilbåt siden i fjor sommer. Har derfor ikke all verdens erfaring med å bo i båt enda, men noen tanker gjør jeg meg jo etter en lang høst og vinter.

Kjøpte en eldre Beneteau 443 for et års tid siden. Grei løsning med tre bad, tre lugarer og romslig salong :thumbsup: Har innredet den ene lugaren akter som klesskap/oppbevaringsrom. Den andre akterlugaren beholdt jeg som den er til eventuelle gjester. Kapteinslugaren (liker det ordet) er den største og dermed et greit soverom. Var rundt og så på flere seilbåter, men akkurat denne hadde løsninger som jeg falt mest for. Som for eksempel 275 liters septikktank. Tror det er lurt å sjekke rundt litt i forskjellige båter for å finne den båten du tror du vil trives best i. Sjekk ut forskjellige løsninger på ting, hvordan båten er vedlikeholdt, passer størrelsen med noe du kan tenke deg, osv. Hvordan er lyset nede i båten? Blir fort mørkt nede i en seilbåt, spesielt med teak-innredning. Kan du eventuelt male noen flater hvitt for å lysne opp litt? Hvordan er båten vedlikeholdt? Nyere båter er ofte finere i finishen enn eldre, men det trenger ikke være regelen. Min var noe sliten, både på utsiden og innsiden, men så har jeg noe å henge fingrene i framover. Du får vel som regel det du betaler for :wink:

Å få tak i en god båtplass kan være en liten utfordring. Kommer selvsagt an på størrelse båt du ender opp med, men i alle fall i klassen 40 fot og opp kan du fort beregne i overkant av 300 000kr her i Stavanger-området, i privat havn. Da må du ha 12m utriggere, der de fleste private havner i området ligger på mellom 50-60 000 tusen breddemeteren. Ender du opp med mindre båt blir utgiften lavere. Alternativt går det an å leie plass. For eksempel på Åmøy Havn og Rennesøy Marina ligger det plasser ute til gunstig leiepris (rundt et par tusen i måneden for en plass som passer 40-50 fot + strøm). Det blir 24 000 i året i leie (så slipper du finne fram kalkulatoren selv..). Men velger du å kjøpe rettighetene til plass må du som regel også betale en årlig leie per breddemeter, for vedlikehold og slikt til grunneier. Selv endte jeg opp med nesten 12 000 i årlig leie til grunneier. Så sparer ikke så veldig mye på å eie rett til plass selv, det eneste er hvis prisene skulle stige. En annen fordel ved å eie rett til plass er at man slipper bekymre seg for om utleier skal ha plassen selv neste år, da må man jo på an igjen for å finne ny plass å leie. Greit å slippe slike bekymringer :smiley: I kommunale havner er ofte leien billigere, men det er dessverre manko på båtplasser til større båter. Er du på kjøpefot, sjekk også ut hvordan havna du velger er i forhold til vær og vind. Har opplevd å måtte holde meg fast i senga da jeg lå en svært dårlig plass i forhold til vind og bølger en periode. Datt også ut av senga ved en anledning. Ikke så kjekt der og da, men litt rock'n roll i ettertid.

Som sagt, har ikke bodd så lenge i båt, men har overlevt så langt :wink: Men klart, det har vært en mild vinter. Så lenge du fyrer godt vil du ikke fryse. Det finnes jo flere måter å fyre på, parafin, diesel, strøm og ved er de vanligste. Selv fyrer jeg mest med dieselkaminen, som har den fordelen at den også avfukter innelufta. Har også montert noen små panelovner og har et par vifteovner i tillegg. En båt er sjelden like godt isolert som et hus, strømmen i havna oftest dyr og dieselen er heller ikke på tilbud. For min del går det mer penger i oppvarming nå enn da jeg bodde i leilighet. Vel og merke; for å ha en OK innetemperatur kveld og natt. Men klart, farter du mye rundt på dag- og kveldstid og skal kun sove i båten kan du spare mye på å kun varme opp lugaren på høsten og våren (vinterstid er det lurt å fyre hele døgnet hvis frost). I tillegg er det ikke dumt med en avfukter for å holde fuktigheten nede. Det blir fuktigere i en båt enn i de fleste leiligheter. Finner du en båt som er noenlunde isolert er det en fordel. Lettere å holde jevn temperatur og lav fuktighet da. Min var ikke isolert, men etter en høst og vinter med etterisolering merker jeg at det er betraktelig lettere å holde en jevn og god temperatur.

Som andre nevner, dusj kan være greit å ha. Kjøper du stor nok båt kan du fint få plass til en liten vaskemaskin også, da er du selvhjulpen med det meste. Vinterstid har det fungert greit, i alle fall for meg, å frakte vann til båten i et par 25-liters dunker. Dusjing i ukedagene på jobb. Toalett(er) er det i de fleste større båter, og det er en stor fordel med stor septiktank hvis du tenker bruke dassen uten å måtte ut og tømme så ofte.

Madrassene i båter er ofte skummadrasser. Gode å ligge på, men de samler fukt (i form av svette) om natten. Etter en stund blir ikke madrassen god å ligge på lengre) I Sandnes, rett over veien for Maxi storsenter, er det en liten systue som selger vevde og luftige underlag til båtmadrasser. Disse er i overkant av en cm tykke og sørger for at det er et luftskjikt mellom madrass og benk. For min del har jeg merket betydelig forskjell, er ikke plaget med fukt under madrassen etter jeg kjøpte dette. Det finnes også andre løsninger, men spiler og slikt. Verdt å sjekke ut, soving i båt er fantastisk, så lenge man sover godt.

Det kan også være lurt å sette av litt ekstra penger til utstyr og oppgraderinger. Tau, fendrer, vedlikeholdsremedier og annet koster. Dukker det opp ting du ikke kan gjøre selv må du ha tak i fagfolk. Disse koster å ha i drift.

På tross av at jeg ikke sparer noe særlig på å bo i båt i forhold til leilighet (med tanke på lån og slikt), vil jeg allikevel anbefale det hvis du liker å tenke litt alternativt. Det kan være en del utfordinger underveis, men er man innstilt på det går det som regel fint. Det er ikke alltid kjekt å våkne opp til pøsregn og kraftig vind, men du så fint det er når sjøen en dag ligger blikkstille, et par svaner svømmer sakte forbi og du ser fisk som stimer under båten i sollyset. Da er båtboerlivet herlig :yesnod:

1,3 mill i båt er da aldeles overkill om du er usikker på om dette er livet for deg.

Hva om du ikke trives med å bo i båt etter en vinter... kanskje finner du drømmedama på hardangervidda og fløtter til et småbruk eller en seter. Da har du brukt 1,3 mill på et et forsøksprosjekt og risikerer å tape kanskje en kvart mill når du må selge igjen.

Folk bor i åresvis i båter under 30 fot til kanskje en tiendel av den prisen. Men når det er sagt er det kanskje litt i overkant kummelig.

Selv har jeg de fleste av årets dager i båten på 34' og stortrives med det, men kan jo ikke kalle meg båtboer riktig enda. Har store planer om å gjøre det og kunne vel da tenkt meg 4-6' mer litt avhengig av hva jeg får igjen av plass for de ekstra føttene. Har to lugarer og en dass i 34-fotern og har ingen planer om å skaffe meg hverken flere dasser eller lugarer. De ekstra føttene skal gå til ståhøyde og gulvplass om det skal være noen vits.

Jeg aner ingenting om priser på båtplasser på vestlandet, men å leie plass et sted hvor det er vaskemaskin og dusj på land, tilgang til strøm, vann og internett er nok det viktigste.

Når det gjelder fuktighet i båten om vinteren, kjenner jeg meg ikke helt igjen. Jeg har tørt sengetøy hele vinteren så lenge jeg har litt fyring og omluft med vifteovn på. Båten min er temmelig godt isolert, så det kan være en årsak til at det er minimalt med kondens inne.

Som sagt... start med noe billigere.. langt billigere. Låne 1,3 mill for å prøve det å bo i båt vil jeg på det sterkeste fraråde. Når du har forsøkt et år eller der omkring vet du om dette er noe for deg eller ikke. Da kan du vurdere å bruke mer på båt. Feks halvparten av de 1.3 kan gi deg noe SLIKT (Najad 37), som er en helt nydelig båt med alt du trenger. Hadde jeg hatt råd til en slik når jeg var 23.. sukk... det er lenge siden nå det...

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Enig med RSL når det gjelder fuktighet.

Bor riktinok ikke i en seilbåt men i Trawler. Avfukter er stuet vekk og har ikke vært i bruk siden Desember.

Har dekket til små "vinduene" i skroget, med bobleplast for å hindre kondens i "vindusrammene" som er av stål.

En gjamn varme gjennom hele vinteren hindrer ett fuktig inneklima.

Har betydlig høyere luftfuktighet på fuktige sommerdager, når diesel eller elektrisk varme ikke er på.

Denne vinteren har heller problemet vært at det har blitt for tørr luft ombord. slitt med at Speilen i ett par teakdører har sprukket pga for lav luftfuktighet.

Båten ligger på østlandet, hvor det nok er noget tørrere klima.

Fryse i båt?? Myte, selv med ute tempraturer ned mot -23 forrige vinter, hadde jeg ingen problem med å holde +20 inne.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

...Båten ligger på østlandet, hvor det nok er noget tørrere klima...

Ja, det har nok sitt å si det også. Det er en grunn til at ordet "vestlandsvær" er et begrep jeg har hørt flere plasser i landet :wink: Finnes tørre og solrike dager her også, men luftfuktigheten er nok litt høyere her enn på Østlandet på grunn av jevnt fuktigere klima. Fyres det hele tiden og båten er godt isolert trengs nok ikke avfukter, men selv fyrer jeg ikke på dagtid (utenom når det er frost), ser ikke noen hensikt med å fyre for kråkene. Da er det bedre om en avfukter potler og går, den trekker ikke så mye strøm som varme. Har god erfaring med Meaco sin tørkerotorbaserte avfukter. Meget effektiv og tar lite plass :thumbsup:

Tja. Har ni år som båtboer nå; 8 av de i Bergen. Vi ga vekk avfukteren vår til en kjenning med fuktig kjeller. Og jeg har vanlig tuppervarebåt i enkeltlaminat. Nå etter et år på østlandet syns jeg ikke klimaet i båten blir så veldig mye tørrere her. Så lenge man lufter ordentlig går det greit uansett hvor man har båten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Mht. pris og størrelse; det må gå an å håndtere båten også ... den skal vel ikke bare ligge til kai? Dette kommer jo helt an på hvor mye man skal seile alene, hvilken erfaring man har fra før av osv. Nå har jeg 38ft selv, og ville nok vært betenkt i forhold til å gå noe særlig over 41-42ft. Seilinga klarer man alltids, og å ligge på svai er aldri vanskelig, men det er greit å kunne håndtere båten alene i havn også under litt vanskelige forhold.

..Vi ga vekk avfukteren vår til en kjenning med fuktig kjeller. Og jeg har vanlig tuppervarebåt i enkeltlaminat. Nå etter et år på østlandet syns jeg ikke klimaet i båten blir så veldig mye tørrere her. Så lenge man lufter ordentlig går det greit uansett hvor man har båten.

Mulig det bare er jeg som har en fuktig båt? Har også snakket med andre som foretrekker luftavfukter, gjerne for å slippe å lufte for mye for å holde litt på varmen. Selv opplevde jeg at luftfuktigheten steig da jeg luftet i høst, vinter og vår (selv med god varme), spesielt på dager uten sol. Det har stått et par ventiler åpne i hver ende hele vinteren for å skifte ut litt av lufta. Vinteren i år var ikke spesielt tørr i forhold til de to forrige vinterene vi hadde, gjerne derfor den opplevdes så fuktig. Har ikke mer enn en vinter i båten, uttaler meg derfor gjerne på litt tynt grunnlag, men det var erfaringen så langt.

Så lenge hygrometeret viser over 70% inne synes jeg det er noe fuktig. Da har det fungert greit å enten fyre med diesel eller bruke avfukteren, luftfuktigheten blir da mellom 30-50%, avhengig av innstillingen. 30% er noe tørt, men ypperlig til å tørke klær og håndklær etter en dusj :smiley: Hvis trådstarter opplever den kommende båten sin som tørr skal ikke jeg være den som prakker på ham en avfukter, men synes absolutt det bør nevnes at luftfuktighet kan være en utfordring med det å bo i båt. Tørr luft reduserer eventuell båtlukt og hindrer soppdannelse inni krinker og kroker.

Mener også at man bør ha en avfukter. Viser Hygrometeret noe særlig over 50% er det på men. Passerer den 70% som den ofte gjør på sommeren er jeg enig at det begynner å føles fuktigt.

I løpet av denne vinteren har Hygrometeret ligget på rett i underkant av 30% og opp mot 40%.

Etter en dush forsvant duggen på baderomsspeilet på under 1 minutt.

Mulig jeg bruker mer varme en deg. Har en grunnvarme ikke under 1000W i perioden sept.- april.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du må vel gjerne har mer varme på om vinteren, regner med Sandefjord er noe kaldere enn Stavanger i vintermånedene? Selv fyrer jeg minimalt på dagtid, hvis det ikke er frost. Ser ikke noen grunn til å fyre når jeg ikke er i båten så lenge avfukteren holder luftfuktigheten lav nok. Den varmer i tillegg lufta litt, så det tar ikke lange tiden å få opp trivselstemperaturen før leggetid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...