Jump to content

Septik tank i Fairline Corniche, beste plassering ?


Fusebox

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har så smått begynt å bo oss inn i båten, og det er ikke fritt for at jeg har begynt å tenke på modifikasjoner.

 

Først litt om båten :

1987 modell, 2 motorer under dørk i salong med aksling. Dinette løsning, og "kryssede" senger i forkabin. Twin-cabin løsning, tror jeg den heter.

 

Vi har i dag en 60 liters septik tank installert i motorrom, montert på veggen foran SB motor.

 

Vi har vært bortskjemt tidligere, med en 130 liters septik tank i en Nidelv 28, og er redd for at en 60 liters tank vil medføre langt strengere regler for å benytte landbaserte toaletter såfremt disse er tilgjengelige.

 

Jeg har problemer med å finne plass til en større tank, alternativt en tilleggs-tank. Er det noen som har benyttet seg av muligheten til å plassere en septik tank der som "alternativ" vanntank plassering er beskrevet i manualen ? Det skal være mulig å sette inn en vanntank under sengene i forkabin. Såvidt jeg forstår fra manualen, skal det være plass til en ganske stor tank der.

 

Andre alternative forslag mottas også med stor takk.

 

Siden båttypen har vært produsert siden 1984 (?) er det helt sikkert mange som har utført spennende modifikasjoner. Det ville vært interessant å få en oversikt over hvilke medlemmer på forumet som har denne båten, men kanskje i en egen tråd ?

Link to post
Share on other sites

Har sett på tanker fra Plastinvent.no, og de kan levere greie tanker på 190 og 270 liter. Disse kan settes i "kjelleren" under cockpit.

 

Litt synd å bruke opp den plassen, i tillegg til at slangene blir lange. Håper å finne plassering enten i baug, eller muligens under gulvet i dinetten.

Link to post
Share on other sites

Andre alternative forslag mottas også med stor takk.

Hvis du vil tenke deg om og bruke båten en sesong før du gjør jobben kan du jo sette inn en "pisseventil" imens- en treveis kulekran så du kan sjalte mellom å kjøre til tank eller rett ut. Unødvendig å fylle septiken med vann :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det blir litt plundrete å få til. Jeg vet mange har denne løsningen, men hos oss vil det bli litt klønete å få til en god plassering av Y-ventilen.

 

Et alternativ kunne vært elektrisk ventil, og et T-stykke på skrogkranen for utløpet. Det ville jo hjelpe betraktelig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har nå bestemt meg for å installere en 190 liters tank, under dørken ute. Den stjeler litt lagringsplass, men det får gå. Totalt får vi da 230 liter, og det skulle holde, selv med dårlig mage :-)

 

Når tanken installeres der, vil det bli ca. 6 meter slange fra toalettet (TMC elektrisk) til tanken. Vil pumpen greie dette ? Tenkte å bruke 25 mm. slange, men kan også installere 38 mm. om nødvendig.

 

Gjennomføringen og pumpen for tømming er plassert ca. 3 meter fra tanken. Vil en TMC, eller Matro septikkvern-pumpe, greie å tømme da ? Det er ikke mye løft, ca. 0,5-0 til 0,6 meter, og det skal visst pumpen klare. Det jeg lurer på, er om lengden er OK.

Kan jeg da ha pumpen ved utløpet og suge, eller bør den være ved tanken og skyve ?

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er tanken vel installert, og testet i ferien. Installasjonen fungerer meget bra, og vi greier fint 6 dager uten å tømme tanken.

 

Her er "kjelleren" forberedt for installasjonen. Ny lader ble installert og noe småtteri av endringer på ledninger og batteri, før tanken settes inn :

septiktank_1_forberedt.jpg

 

 

Testinstallasjon av tanken. Ikke helt sikker på at den passet, men hadde 5 cm. feilmargin :

septiktank_2_testinst.jpg

 

Tanken viste seg å passe bortimot eksakt, og gikk omtrent kant-i-kant med skottene :

Mot vanntanken :

septiktank_3_klaringfrem.jpg

 

Mot ror-skottet ;

septiktank_4_klaringbak.jpg

 

Jeg valgte å sette pumpen på en brakett over tanken, for enkel service. Braketten ble laget av diverse braketter og plater fra Maxbo. En kork plate ble limt på undersiden for at ikke skruene og platen skulle kunne gnage seg gjennom plasten :

septiktank_5_pumpebrakett.jpg

Braketten for sidestøtte mot styrbord kan sees litt under pumpen.

 

septiktank_6_pumpebrakett.jpg

 

 

...og her med tanken plassert under braketten :

septiktank_7_pumpebrakett.jpg

 

To sidestøtter/braketter ble skrudd inn for å holde tanken på plass, en på hver side. Endelig installasjon av tanken. Slangene ligger klare, men er enda ikke koblet til :

septiktank_8_plassert.jpg

 

Styring av pumpen ble laget ved å koble to reléer i serie, og aktivering av systemet på den første og aktivering av pumpe, med tilbakekobling, på det andre. Panelet ble i hui og hast hentet på Biltema, det består av en "Aircraft" type bryter med deksel, slik at bryteren ikke kan aktiveres utilsiktet. Så trykkes en knapp inn for å trigge systemet. Avbrytes ved å vippe dekselet ned over bryteren igjen når tanken er tom.

Wema giver ble levert med tanken, og hvitt Wema instrument ble innkjøpt og koblet til.

 

Det gikk med 14 meter 25mm septik slange for tilkobling til den eksisterende 40-liters tanken. Denne tanken skal muligens ut på sikt, men får stå inntil videre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...