Bonita I Startet 12.Mai.2012 Del på Facebook Startet 12.Mai.2012 Dårlig start på dagen i dag: Etter noe heftig vind i går kveld og natt fikk jeg tlf i dag tidlig at båten "hadde løsnet". Kjapt på plass fikk jeg konstatert det var den ene uteliggeren på babord side av båten som har knukket med resultat at badeplattformene (har to små stk med leider mellom) har fått relativt store skader. (Innfesting bøyet, rustfrie rør er oppskrapt og noe av teaken er løsnet/skadet) I tillegg har uteliggeren som knakk "herpet" båtsiden og der er en god del striper og gnagsår da restene av uteliggeren tydeligvis har lagt og dunket mot skutesiden i noe tid. Marina-eier fikk for noen år tilbake alle leietakerne til å betale inn ekstra innskudd for å dekke kostnad med nye uteliggere. Noen er kommet på plass, men ikke bl.a. hos meg. Senest for noen uker tilbake gjorde jeg eier oppmerksom på at uteliggerne var dårlig og måtte prioriteres og skiftes snarest. Dette er en leieplass, med innskudd og årlig leie. Står ingen ting om forsikring i avtalene. Forhåpentligvis dekker forsikringen dette men egenandelen (kr 4.000.-) må jeg nok ut med. Marina-eier hevder selvsagt at forsikring er noe man må ha orden på selv og er nok lite mottagelig for å dekke egenandelen. Ytrer bl.a. at jeg burde satt opp ekstra sikringstau når det var meldt så mye vind... Båten er gammel (87 mod) men var inntil i dag strøken i skrog og ellers. Skadene er stort sett å betrakte som kosmetisk, så sprsml er om det vil være verdt å få ordnet skadene (via forsikring) - og skal jeg evt be forsikringsselskapet videreformidle dekning av egenandel mot marinaeier.... ??? Vil evt reparasjoner på skrogside være mulig å få reparert uten at der vil bli fargeforskjeller osv.. Ser for meg at dette kan bli vanskelig å få helt til, og da blir jo sprsml igjen om det er fornuftig å prøve å reparere. Synspunkter - erfaringer med reparasjoner av denne typen - gode råd : Alt mottas med takk, er litt nedfor akkurat nå :( Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Sjøogvind Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 (redigert) Du er ikke alene om skade på båt på båtplassen. https://baatplassen.n...kke-ved-brygga/ Vår står på verksted nå. Har kasko med egenandel på 4000,-, og forsikringen dekker det. Forøvrig leit å høre om hvor uheldig du var. Redigert 12.Mai.2012 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 (redigert) Du må uansett ta kaskoen i bruk. Meld skade til eget forsikringsselskap. Få takstmann til å taksere skaden. Deretter får du den reparert på verksted, eller du reparerer selv for avtalt beløp med forsikringsselskap. Til fradrag i oppgjøret kommer alltid egenandel. Ditt forsikringsselskap er din beste advokat i denne sammenheng. De vil forsøke å få oppgjør fra marinaen. Hvis de vinner frem får du egenandelen tilbake fra selskapet. Simple as that. Redigert 12.Mai.2012 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Din kaskopolise vil ha en bestemmelse om at det du får, er en reparasjon opp til "vesentlig samme tilstand". Det betyr at du vil måtte finne deg i en god del halvrævet arbeid, fargeforskjeller, gjenbruk osv. Viktig her er at det forsikringsavtalen sier, er at du IKKE får det vi vil kalle FULL erstatning for HELE tapet -- bare n ok til å komme i "vesentlig samme stand". Det er derfor VESENTLIG BEDRE å angripe marinaens ANSVARSFORSIKRING. For hvis den dekker skaden, så skal du ha FULL GJENOPPRETTELSE -- dvs. du skal ha dekket ditt tap forårsaket av skaden. Du er vel kan hende medlem i KNBF ...? I så fall vet du hva du bør gjøre ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bergen dørk Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 (redigert) Triste saker. Så at det var friskt i går, selv om det ikke var så merkbart inne i Dolviken, der min skute ligger. Og det var ikke på det nivået at jeg ville vurdert å sjekke fortøyninger. Hva med marinaer og forsikring? Oppfatter at du ligger i en kommersiell marina. Er det ikke naturlig at marinaen også har sine forsikringer for skade på båter ved slipping, hvis en flytebrygge sliter seg og båtene påføres skade eller hvis selve bryggeanlegget svikter, som i ditt tilfelle? Noen som vet noe om dette? Redigert: Ikke overraskende tok Skipper Worse innersvingen på meg! Redigert 12.Mai.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bonita I Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Det er derfor VESENTLIG BEDRE å angripe marinaens ANSVARSFORSIKRING. For hvis den dekker skaden, så skal du ha FULL GJENOPPRETTELSE -- dvs. du skal ha dekket ditt tap forårsaket av skaden. Du er vel kan hende medlem i KNBF ...? I så fall vet du hva du bør gjøre ... Marina-eier er privatperson - og et råtips er at der ikke er noen spesielle forsikringer på anlegget :( Antagelig lite å hente privat også tipper jeg. Dette er en marina som er opprettet "litt etter litt", der leietakerne har betalt innskudd for å få skikkelige betongbrygger, og som tidligere nevnt ekstra innskudd for å få nye uteliggerre fordi de eksisterende er gammel og dårlig. Disse skulle vært ferdig for 3 år tilbake men som ha marina-eier ikke klart å ferdigstille dette enda ! Er ikke medlem av KNBF - har alle forsikringer gjennom Gjensidige. Har gode erfaringer med skadehåndtering derfra tidligere. Hadde uheldigvis en liten skade på båten for ett år tilbake (delvis selvforskyldt) som jeg valgte å benytte forsikringen på: Ble oppgjort greit - men liker lite å måtte kontakte de igjen - er vel fare for å bli "svartelistet" . Har brukt en del 100(0) timer for å få båten tipp topp, så dette var skikkelig surt.. får høre hva Gjensidige sier, og vurdere som Worse er inne på om reparasjon med evt fargeforskjeller er verdt å få utført eller om det heller er best å bite i et skikkelig suuuuurt eple , - utbedre så godt som mulig selv og selvsagt få dette "i trynet" når et eventuelt salg blir aktuelt. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
TrondT Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Sjekk uanstt med eget forsikringsselskap, det må jo være det beste? Kan vanskelig tro at de svartelister deg på grunn av feil med bryggeanlegget du leier plass i. Har nettopp fått utbedret (på forsikring) tilsvarende skader hos Dolviken Båt (etter å ha ligget i Frydenbø sine brygger på Damsgård) med særdeles bra resultat. Tror ikke jeg hadde klart å treffe så bra med fargen som de gjorde. Jeg valgte å bruke forsikring og verksted da jeg var redd for å få fargenyanser langs hele skroglengden dersom jeg gjorde det selv...egenandelen (4000.-) dekket vel akkurat oppsett og kanskje produksjon av farge (de anslo ca 6 timers arbeid bare med å finne fargen dersom man ikke har fargekoden...) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
logget av Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 (redigert) Mitt inntrykk er at bryggene brukes feil, det vil si at båtene ofte er for store i forhold til den belastningen uteliggerne er beregnet på. Et eksempel på belastning kan dere se på denne linken, http://www.triamarin...oyningsbom.html hvor det da er å lese at den lengste bommen på 10 meter er beregnet for en båtstørrelse på fra 31 til 36 fot, og at bredden på innfestningen av bommen er 1,8 meter. Går man et hakk ned til 8 meter bommen så er denne beregnet på 24-31 fot, og bredden på innfestningen er da nede i 1,2 meter. Denne bommen vil av naturlige grunner tåle mye mindre sidebelastning. En kjenning av meg begynte som havnesjef i en privateid havn, og ingen hadde i grunnen tenkt på dette til tross for at de hadde hatt problemer. Ved en opptelling viste det seg at 70 % av båtene var for store i forhold til hva den var designet for. Dette har jo en sammenheng med at folk kjøper større båter hele tiden og så blir hele anlegget overbelastet. sikkerhetsmarginen hvor man får låne litt av naboen som har mindre båt gjennom fortøyningene til hverandre er helt oppbrukt. Redigert 13.Mai.2012 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Trond T: Dolviken båt? Sikter du til gamle Bergen båt på Dolviken brygge? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Christensen Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Har brukt en del 100(0) timer for å få båten tipp topp, så dette var skikkelig surt.. får høre hva Gjensidige sier, og vurdere som Worse er inne på om reparasjon med evt fargeforskjeller er verdt å få utført eller om det heller er best å bite i et skikkelig suuuuurt eple , - utbedre så godt som mulig selv og selvsagt få dette "i trynet" når et eventuelt salg blir aktuelt. Heisann! Fatt mot, båten ligger vel ikke på havets bunn?? Var det ikke bare småskader det var snakk om her da?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
TrondT Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Trond T: Dolviken båt? Sikter du til gamle Bergen båt på Dolviken brygge? Dolviken Båtbyggeri i Marikoven (Askøy) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Bergen dørk Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Aha...selvsagt. Det burde jeg jo ha kommet på. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Jernbåten Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Jeg var ute for samme sak. Marinaeier frakjente seg et hvert ansvar og nektet for alt. Det var kaskoforsikringen min som fikk lide for at selve bryggefortøyningen røk. Hvis forsikringen til marinaen skal komme til anvendelse, så er det i såfall ut fra marinaeiers godhet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Ja, eller rettere sagt, hans forsikringsselskap. Kommer an på om skaden er et hendelig uhell eller om marinaeieren kan sies å ha opptrådt uaktsomt. Kan nesten høres ut som om det siste er tilfelle her. På ansvarsforsikring er det heller ikke egenandel så det koster ikke eieren noe å bruke forsikringen. Har begge forsikring i samme selskap øker muligens sannsynligheten for at de vil betegne det som en kaskoskade.... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Det er ikke helt korrekt Ingar. Det er nemlig i dette tilfelle slik at bevisbyrden påhviler den som i dette tilfelle har blitt skadet. I mitt tilfelle ville if... gått til rettsak om bevisstillingen hadde latt seg realisere. De som imidlertid var vitne til hendelsen, og informerte meg om hendelsesforløpet, ville utvilsomt fått sparken om de ikke omgående ble meget glemsomme. Det samme gjalt berginsselskapet som tilbakestilte og la ut ny kjetting. Munnkurv, heter det på fagspråket. Jeg hadde, når jeg får tid, tenkt å lage en liten epistel om forholdet. Slik at andre kan ta de nødvendige forholdsregler om de havner i samme situasjon. Jeg gikk nemlig ikke på den smellen å gå til sak. Men fikk båten på land og reparert, samtidig som jeg stoffet og gjorde en del andre nødvendigheter. Dermed ble jeg egentlig ikke økonomisk skadelidende. Og slippen som tok meg på land utførte en utmerket jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Det er ikke helt korrekt Ingar. Det er nemlig i dette tilfelle slik at bevisbyrden påhviler den som i dette tilfelle har blitt skadet. Sier vi ikke det samme? Altså at de i det herværende sak vil være Bonita som må bevise at bryggeannlegget var uaktsomt utført. Noe som jeg dessv. vil tro kan bli vanskelig iom at det var uvær involvert. Det blir ikke det samme, men ut fra tidligere historier på forumet skal det svært mye til at skader man blir påført av båter som har slitt seg i uvær blir dekket på båtens ansvarsforsikring. Mao at bryggeeieren heller ikke vil komme noen vei om han hadde forlangt at brygge-skadene skulle dekkes av Bonitas ansvarsforsikring. Det sier seg vel selv at det er den skadelidte som må bevise at skadevolderen har utvist uaktsomhet. Vedkommende innrømmer det neppe selv, og iallfall ikke hans forsikringsselskap. Ellers ville det vært intr. om du finner tid til å beskrive dine erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 13.Mai.2012 Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 hørt om en liknende sak hvor båten veltet på land, opplagsplassen eide alt utstyr og hadde satt båten for langt fram i egen krybbe. Vi snakket med de som eide opplagsplassen, de ville GJERNE ta det på sin forsikring men de ville da bli tvingt til å sikre ALLE båter annerledes, ville tro det er mye av det samme i en slik sak. Men etter det jeg har hørt om denne saken er forsikringsselskapet som båten var forsikret i fortsatt i diskusjoner med forsikringsselskapet til opplagsplassen. vi kjøpte 2 nye 10M uteriggere nå 17000 kr per, store utgifter om han må bytte på store deler av anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Har nå meldt skaden til Gjensidige - så jeg får avvente deres reaksjon: Regner vel med at hvis Gjensidige vurderer årsak til skade å ligge hos marina-eier, vil de søke regress hos ham/dennes forsikringsselskap. Skulle de (mot formodning) nå frem, vil vel også min egenandel dekkes inn. I motsatt fall er jeg redd jeg må ut med egenandelen - og å sette igang en sak for å prøve å få returnert denne, vil fort koste myyyye mer enn de 4.000,- kronene. Å bevise at uteliggerne skulle vært skiftet for flere år tilbake, samt tilstanden etter havariet er en enkel sak - men noen garanti for at jeg vinner frem er der vel ikke. Som Ingar nevner må det jo også taes hensyn til at været var dårlig, og da å (over)bevise at dette kunne skjedd uansett blir fort vanskelig. Spsml bli vel om det da kan betraktes som uaktsomhet fra eiers side. Må selvsagt også ta hensyn til i vurderingene at jeg fortsatt ønsker å leie plass i marinaen, og står jeg for hardt på blir det fort sure holdninger og fornyelse av leieavtale blir vanskelig. I værste fall får jeg føre egenandelen på "husholdningsbudsjettet" (til stor protest fra fruen) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.