Jump to content

Hvorfor så mange Bavaria på Finn?


Draug1

Recommended Posts

Lenge siden en frisk Bavaria diskusjon.

Er innom Finn stort sett hver dag,(seil/motorseiler), og undres hvorfor det i alle årsklasser er flest Bavaria til salgs.

At det er mange av de nyere årsklassene er nok ikke så rart, men at de ligger på topp i årsklassene fra 1983-2001 er underlig.

Bavaria var neppe det merket det var flest av på den tiden.

Hva kan være årsaken ?

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post

Jeg tipper det sier temmelig mye om hvor stor markedsandel Bavaria har.

De kommer jo med nye modeller hvert år, så det er en del Bavariaeiere som bytter til nyere årsmodell uten å gå opp i størrelse. Det ligner med på bilmarkedet enn det tradisjonelle båtmarkedet.

 

Jeg skal absolutt ikke si noe galt om Bavaria, da de etter min mening er temmelig perfekte for det de aller fleste båteiere bruker båten sin til, men jeg må få lov å si at jeg har begynt å hoppe over Bavariaannonsene når jeg er ikke å sikler på båter.

Ikke fordi jeg ikke kunne tenke meg en, men av den enkle grunn at jeg har sett alle bildene en "dullion" ganger før. (Det er litt begrenset hvor mange ganger jeg orker å se de samme bildene)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Bavariasyken. Man er så fornøyd at man vil ha en ny og større hele tiden. Og man har råd!

 

Nei jeg har ikke bavaria eller noe. Men jeg liker bavariakonseptet. Går faktisk an å kjøpe en pen større båt uten å ruineres. Sjelden jeg hører noen klage på kvaliteten også..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Bavariasyken, vil det si at man ikke er fornøyd med den båten man har?

Nei, det betyr at man er fornøyd og kan ta seg råd til en litt større :-)

Mhp antallet, så er det akkurat det samme som med bil. Det er hysterisk mange fler Toyota eller VW tilsalgs på finn.no enn f.eks Alfa Romeo. Det har med antall båter i sirkulasjon og er ofte et speilbilde av antall enheter ibruk. Og her viser det klart en markedsdominans av Bavaria på båtsiden..

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Bavariasyken, vil det si at man ikke er fornøyd med den båten man har?

Er jo litt underlig at ønsket om å bytte er så stort blant Bavaria eierne

Nei man er så fornøyd at man vil ha en større.

De som bytter inn sin bavaria i en større båt, bytter nok til en større bavaria..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Det er vel de med bavaria som ikke ble bitt av 3-fotssyken etter 1 år som skal selge de eldre bavariaene.. De har vært så godt fornøyd med båtene at de ble veldig gamle før de nå selges.

 

Hvorfor er det så vanskelig å selge "solide" "skuddsikre" overprisede norske merker? Fordi Bavaria finnes..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Forstår at det er stort antall Bavaria de siste år.

Men det var det neppe 1981-2001, hvor det også er flest Bavaria på markedet.

Det er det som er underlig.

 

Jeg mener å huske at:

Fra 1981-1986 var det Maxi som solgte flest seilbåter i Norge

Fra 1987-1994 ble det nesten ikke solgt nye seilbåter i Norge (enkelte år kun 2-10 båter totalt)

Fra 1995 - 2012 er det Bavaria som har solgt flest nye seilbåter i Norge

 

Så når du søker på 1981 - 2001 får du med deg "6 Bavaria år; 1995-2001" og "5 Maxi år; 1981-1986. Ikke så rart at det dukker opp mye Bavaria da....

 

Selv har jeg kjøpt 3 nye Bavaria'er i perioden.

 

:-)

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post

Har hatt "fot-sjuke" (ikke fot-sopp) ved flere anledninger. Har hatt diverse småbater (motor).

Kjøpte første seilbåt i 2004 - en Albin Ballad. Seilbåtlivet ble testet og vi fant ut at vi ville ha en mer komfortabel båt som gav bedre annen håndsverdi.

I 2006 kjøpte vi en 2002 Bavaria 32 AC. Kona fikk dårlig rygg og vi trengte en båt med bedre køye - enn den høye dobbeltkøya i forpiggen.

Følgelig ble 32 foteren solgt ifjor og vi kjøpte en Bavaria 38 Ocean.

Jeg tror at Bavaria har blitt ett godt etablert merke og at de ansees som en sikkert invistering for nye seilbåt eiere.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Ble litt nysgjerrig på hvordan fordelingen mht alder på båtene på Finn.no fordeler seg. Seilbåter til salgs mellom 22 og 50 fot:

 

1987: 14

1988: 9

1989: 4

1990: 14

1991: 8

1992: 1

1993: 4

1994: 6

1995: 3

1996: 8

1997: 7

1998: 3

1999: 15

2000: 24

2001: 20

2002: 24

2003: 24

2004: 39

2005: 43

2006: 30

2007: 51

2008: 38

2009: 17

2010: 26

2011: 15

TMS

Link to post

He he du ble nok overbavariamannet her Draug 1 :wink: Har snakket selv med mange Bavaria eiere og mange X Bavaria eiere... det som er snodig er at historiene fra disse er ikke like... (men man snakker sjeldent dritt om sitt eget merke da, så helt unaturlig er det ikke :wink: ) men må si at jeg er forundret over hvor misfornøyd disse X eierne er.. Personlig så har jeg erfart helt tragisk kvalitet (eldre bav motorbåt) til helt ok men ikke mer. Smaken er som baken :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Jeg har ikke noe imot Bavaria,bortsett fra teakdekkene deres,som er ødelagt etter 5-6 år.

Det har jeg sett flere eksempler på. Glemte rorene deres, kjempeslark på nær sagt alle, gjerne etter første sesong.

Det jeg undrer meg på,er hvorfor er det så mange tilalgs,snart 3 ganger så mange som nr 2 på listen. Så mange er det vel ikke av dem?

Hovedpoenget var dog å få igang en litt frisk diskusjon på forumet -:)

Dette innlegget er forøvrig første test med ny ice installasjon i båten,sendt fra iphone. Det ser ut til å fungere utmerket.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post

Helt uenig. Slark i roret er ikke en mangel så lenge roret er konstruert som det er. Skal være veldig mye før det er et problem. Tipper levetiden på rorlager hos bavaria er over 15 000 nm i snitt. Og det er til å leve med. Det er mye som er vanskeligere å skifte på en båt enn rorlageret. F.eks dieseltanken på gamle orustbåter....

 

Vet også at enkelte teakdekk har løsnet, men det er uansett bedre med et limt teakdekk enn et som er skrudd med 127 skruer inn i dekket slik som mange svenske produsenter har gjort i en årrekke.

 

Forøvrig har jeg ikke skjønt vitsen med teakdekk på en såpass billig båt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

hva med krakeleringer rundt ALLE rekkestøttene på båter fra 08? Er det akseptabelt? Hva skyldes det?

 

Vet forøvrig hva det skyldes, og jeg mener at det absolutt ikke er akseptabelt.

 

Min båt er 11 år gammel, ingen krakkeleringer rundt noen av rekkestøttene, disse har blitt mye brukt og det har hengt 700-800 kilo med folk i mine mens nevnte bavariaer aldri har vært brukt i regattasammenheng.

 

de første bavariene ble det brukt "spiker" for å feste dekket til skrog, men dette har de sluttet med.

Link to post

Bavaria har ofte hatt problemer med rekkestøtteinnfestningen. Synd for de som bruker båten så lite/lett at det ikke kommer fram i garantitiden. Det er jo smart å kjøre en ny båt knallhardt de første to årene. Helst med masse regattaseiling sånn at svakheter i konstruksjonen kommer til syne mens båten er under garanti. Ikke alle skjønner dette. For i dagens marked er det sett på som positivt om båten ikke er regattaseilt....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...