Jump to content

Mercruiser 4.3MPI - Stopper når den settes i fri


Honduras

Recommended Posts

Har hatt de første to turene med "ny" båt. Alt fungerer som det skal med et unntak. Når båten settes i fri, fusker motoren litt før den stopper. Deretter starter den med en gang igjen når jeg vrir på tenninga. Men det gir meg altså høy puls når jeg manøvrerer mellom flytebryggene. Der er det litt trangt, så man må gjerne ut og inn av bakk og fram et par tre ganger før man er i båsen.

 

Motor starter og går som ei klokke, og hvis den ikke stopper i det jeg drar av spaken, har den fin og stabil tomgang og alt er OK.

 

Ser for meg et par muligheter, men ønsker tilbakespill.

Denne motoren er en 220hk Bensin V6 m/innsprøytning, for de som ikke kjenner typen så godt.

Når jeg setter spaken i fri, er det som om den har høy tomgang et lite øyeblikk før den drar turtallet så lavt ned at motoren fusker et sekund eller to, og kanskje stopper.

 

Kan det være en eller annen vakuum-regulator som skal stabilisere tomgangen som hikker?

Eller kan det være noe så enkelt som trege gir/gass-kabler eller spak, og at det er en eller annen sikkerhetsbryter som skal forhindre at man kan gi gass mens den står i fri som påvirker.

Synes spaken ikke går helt "silkemykt" rundt girpunktet, men har ikke sammenlignet den med andre tilsvarende spaker enda. Standard Mercruiser/Quicksilver spak.

 

Tips mottas, for jeg er ikke så lysten på å ta en ny tur før dette er fikset.

Link to post

Alhpa-drev? Den har en interrupt switch montert på girveksleleamikken som sitter på styrbord raiser. Den skal kutte tenningen bittelitt slik at girskiftet går litt mindre smertefullt. Muligens en justeringssak, eventuelt må bryteren skiftes. Det symptomet som ikke stemmer er at den øker tomgangen før den kutter. Tomgangsturtallet på MPIer tror jeg ikke er justerbart og tallet er påført flammedemperdekslet.

Link to post
Svart (redigert)

Takk for svar.

Alpha-drev ja, motor og drev fra 2004.

Jeg uttrykte meg kanskje litt ullent... Den ØKER ikke turtallet når jeg setter den i fri, men det kan virke som om turtallet "henger igjen" litt før det faller til et for lavt turtall og motoren stopper.

Men det kan være at øret blir lurt til å høre ting som egentlig ikke skjer. Når den fusker og stopper blir det til at jeg forsøker å analysere de siste sekundene etter hukommelsen. Har lurt meg før....

 

Har selv lurt på om det er noe som må smøres opp, siden det er starten på ny sesong osv.

Skal ta en tur i båten og se om jeg finner switchen og se hvordan det ser ut. Har også googlet noe om at gir-kabelen kan forårsake samme problem, men det er vel samme bryteren det relaterer seg til da kanskje.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Hvis motorstyringen er som i en bil, så kan problemet ha med tomgangsmotoren å gjøre. Dvs. den er ikke rask nok til å justere inn tomgangen når spaken dras tilbake. Skjer det også dersom spaken dras sakte og forsiktig til null?

Du kan forsøke å flytte den mekaniske stoppen på innsugsspjeldet litt (dvs. åpne for mer luft). Skruen er ofte gjemt under et lokk for å hindre "pelling" fra ukyndige.

Link to post

Med alpha-drev kan treg girwire ut til drevet forårsake at denne interrupt-switchen henger/virker tregt. Men jeg tviler på at det er det som er problemet her. Den er litt høy på tomgang før den går litt lavt og stopper? Du kan jo sjekke at shift-plata er riktig justert først, Så kan det komme av dårlige tennplugger. MPI har en tomgangsregulator

mpi_throtle_body.png

Nummer 16 på tegningen. Den skal regulere tomgangsturtallet helt stabilt, kjenner ikke denne motoren så godt men på bilmotorer vil tomgangsturtallet gå opp hvis du kobler av pluggen. Det kan være MAP-sensoren, nummer 8 nedenfor. Det enkleste er nok å bytte tennplugger, sjekke bryteren på shift-plata og så få en med diagnoseutstyr til å sjekke etter feilkoder.

mpi_manifold.png

Link to post

Du burde ikke prøve å justere noe på selve motoren. MPI systemet fungerer supert som regel.

Interrupt switch er en mikrobryter med rulle på. Den kutter tenningen når du ska ha båten ut av gear, ikke når du skal ha den i gear.

 

99% av tilfellene er det gearwire som begynner å gå tregt. Du har noen justeringsmuligheter men det beste er å ta ut wire aktenifra pusse den med stålull olje og sette inn igjen. (drevet må av desverre)

Noen ganger må du bytte wire hvis veldig treg. Du skal kunne gear med fingertuppene !

 

Få tak i eller lån deg boka. Evt les deg til justering på mercstuff.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...